Kokeneempien neuvoja Cooperin parantamiseksi

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mehustin
  • Aloitettu Aloitettu
Varsinainen työ on jo tehty ennen cooperia, olisi kuinka peräänantamaton tahansa, ei kukaan pelkällä sisulla montakaan metriä tulostaan paranna.

Tuosta mä oon eri mieltä. Tätä tuskin on erityisemmin tutkittu ja varmasti myös vaikea tutkia. Kuitenkin aivot on suoritusta rajoittava tekijä eli ihmisen päätös on hidastaa tai lopettaa suoritus. Näin psykologisten tekijöiden on helppo todeta vaikuttavan merkittävästi suorituksen onnistumiseen.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Pistäisitkö linkkiä siihen alkuveryttelypostaukseen. Kerran vilkaisin sitä ja jäi jotenkin päähän ja nyt haluaisin tutkia vähän tarkemmin sitä neuvoa, mutta ei millään osu silmään että missä se on :D.
Piru meni kahteen postiin, no ei se mitään. Lämmitellä voi monella lailla, itse lämmittelisin aluksi n. 10min kevyttä hölkkää (tämä rippuu olosuhteista ja vireystilasta), jonka päälle kevyet venytykset (venytyksen kesto 10-15sek) ja päälle kevyttä käsien, lantion ja nilkan pyörittelyä.
Sitten ottaisin n. kaksi-kolme vetoa pituudeltaan n.100metriä sitä vauhtia jota lähtisin juoksemaan cooperia. Tunnustelisin vähän lihaksistoa ja hakisin oikeaa hengitysrytmiä eli ns. avaisin keuhkoja.
Tämä kaikki olisi hyvä aloittaa n. 40min viimeistään puoli tuntia ennen juoksua, pyri myös lämmittelyjen aikana keskittymään suoritukseen ja lataamaan itseäsi.
tuossa se on

Tuosta mä oon eri mieltä. Tätä tuskin on erityisemmin tutkittu ja varmasti myös vaikea tutkia. Kuitenkin aivot on suoritusta rajoittava tekijä eli ihmisen päätös on hidastaa tai lopettaa suoritus. Näin psykologisten tekijöiden on helppo todeta vaikuttavan merkittävästi suorituksen onnistumiseen.
Tottahan toki psykologinen puoli antaa sen viimeisen silauksen suoritukselle. Siksi myös urheilijat käyttävät psykologista valmennusta, jotta saavat kilpailutilanteessa itsestään kaiken sen irti, mihin harjoittelulla ollaan luotu perusta.

Mutta se nyt vain on faktaa, että jos kunto on heikko, niin psykologialla sitä suoritusta ei erityisemmin nosteta. Jos olet fyysisesti 2000 metrin cooper-kunnossa, niin et sinä voi juosta 3000 metriä vaikka kuinka tahtoisit. Varsinainen työ siis tehdään jo itse harjoitteluvaiheessa. "Jos tavoitteesi on esim. 3000 metriä ja olet fyysisesti siihen oikeuttavassa kunnossa, mutta olet hieman aikataulua jäljessä ja olet jäämässä 50 metriä tavoitteestasi." Tällaisissa tapauksissa viimeisillä sisupuristuksilla ja tsemppaamisella niitä metrejä voidaan hieman ottaa, mutta ei sen enempää. Tuo 50 metriäkin on jo todella kova puristus pelkällä sisulla ja sekin perustuu siihen, että fysiikassa on rahkeita moiseen suoritukseen.

No tuo 2000 vs 3000 vertailu on vähän älytön, kaikkihan tuon ymmärtää. Tarkoitinkin, että uskoisin eron olevan merkittävän iso. Ei ainostaan joku 50 m vaan pidempi. Faktaahan tästä määrästä ei ole, vain mutua. Eli ihmisen aivot antavat jaloille käskyn liikkua ja jos ne arvioivat ettei tehoja ole enään annettavaksi, ei liikkumista enään tapahdu.

Traineen kommentista en täysin ymmärrä mitä tarkoitat, mutta ihminen lopettaa suorituksen ennen kuin fyysiset rajat tulevat vastaan.

Pieni lisäys: Venyttely lämmittelynä (staattinen tai dynaaminen) on uusissa tutkimuksissa ja katsauksissa todettu hyödyttömäksi ja jopa haitalliseksi voiman tuoton kannalta.

No tuo 2000 vs 3000 vertailu on vähän älytön, kaikkihan tuon ymmärtää. Tarkoitinkin, että uskoisin eron olevan merkittävän iso. Ei ainostaan joku 50 m vaan pidempi.
Cooperin oikea tulos on maksimaalinen suoritus, jossa on kaikki otettu irti. Ei tuloksesta voi eritellä mikä on "kuntoa" ja mikä "tsemppiä". Maksimi on maksimi.

Hhmm, voitko VK vähän selventää tota kommenttia ja sen tarkoitusta?

Cooperin tulos riippuu niin fyysisistä ja psyykkisistäkin tekijöistä. Pysyn yhä mielipiteessäni, että psyykkiset tekijät vaikuttavat merkittävästi tulokseen. Jos juoksija ei usko itseensä, ei ole keskittynyt, stressaa yms, vaikuttaa se merkittävästi tulokseen.

Cooperin tulos riippuu niin fyysisistä ja psyykkisistäkin tekijöistä. Pysyn yhä mielipiteessäni, että psyykkiset tekijät vaikuttavat merkittävästi tulokseen. Jos juoksija ei usko itseensä, ei ole keskittynyt, stressaa yms, vaikuttaa se merkittävästi tulokseen.
Totta kai, tästä ei liene epäselvyyttä. Minun aikaisempi pointtini oli juuri se, että psyykkisellä valmistautumisella saadaan käyttöön ne kaikki fyysiset voimavarat. Mutta psyykkisellä puolella ei saada fyysisiä eroja kiinni juurikaan. Psyykkisellä puolella kurotaan lähinnä ne viimeiset marginaalit.

Eli 'marginaaleilla' tarkoitat varmaan ei merkittäviä määriä? Itse uskon, että psyykkinen puoli voi vaikuttaa merkittävästi, varsinkin ei maksimi kokemuksiin tottuneella. Heitetään nyt vaikka 100 metriä. Ajattelen myös, että harjoittelun yksi hyöty on, että psyyke tottuu rasitukseen ja ihminen oppii viemään itseään rajoille myös psyykkisesti.

Pidän itsestään selvänä, että jokainen joka cooperia lähtee juoksemaan tavoitteellisesti, on myös valmis pistämään itsensä peliin, tottumattomat kaverit, joiden ainoa juoksumatka koko vuonna on cooper, on sitten ihan eri asia, he eivät tunne rajojaan ja näin heidän tasonsa voi heilahdella varsin paljonkin, heillä voi psykologiset seikat vaikuttaa tulokseen paljonkin, jopa useita satoja metrejä, yleistä on lähteä iavan liian kovaa, ja sitten "sitkistellä" sammumispisteessä, mielestäni kysymys on tyhmyydestä eikä niinkään tahdonvoimasta. Minä en nyt varsinaisesti tarkoittanut mitään "himmailijoita", vaan motivoituneita harjoittelijoita, jotka tuntevat kuntonsa.
Katsokaa nyt olympialaisia, hiton tasaista porukkaa, mutta kyllä minä uskon siihen, että se kuka on kovakuntoisin voittaa, eikä se jolla on eniten tahdonvoimaa itse juoksussa, siellä taistellaan voitosta ja joka ikinen urheilija on luonnollisesti valmis antamaan kaikkensa, kyllä sitä tahdonvoimaa tarvitaan testin ulkopuolellakin. Siellä se työ tehdään kisan ulkopuolella, taisi bedfordikin 70-luvulla sanoa (5000 ja 10000 metrin entinen ME-mies), että tulokset ovat suoraan verrannollisia tehtyyn työhön

Eli 'marginaaleilla' tarkoitat varmaan ei merkittäviä määriä? Itse uskon, että psyykkinen puoli voi vaikuttaa merkittävästi, varsinkin ei maksimi kokemuksiin tottuneella. Heitetään nyt vaikka 100 metriä. Ajattelen myös, että harjoittelun yksi hyöty on, että psyyke tottuu rasitukseen ja ihminen oppii viemään itseään rajoille myös psyykkisesti.
Niin, eli jos kaksi 5000 metrin juoksijaa ovat loppusuoralla taistelemassa kullasta, niin siinä ratkaisee osittain myös psykologinen puoli. Se kumman usko ei lopu kesken ja jaksaa punnertaa hämärän rajamaillakin niin voittaa.

Mutta ihminenhän on psykofyysinen kokonaisuus. Molemmat puolet vaikuttavat toiseen, eikä kumpaakaan voi sivuuttaa kun kilpaillaan huipulla. Yleensä hyvä psykologinen valmistautuminen saadaan juuri sillä, että ollaan fyysisesti hyvässä kunnossa - voidaan hyvällä mielellä lähteä viivalle.

Eihän venyttelyllä mitään voimantuottokykyä ole edes tarkoitus kohottaa, tärkeintähän on loukkaantumisriskin minimoiminen, kyllähän esim. lähes jokaisessa bodausliikkeessäkin tulee liikkeessä supistus- ja aivan venytysvaihe joka joissakin liikkeissä saattaa olla hyvinkin raju,
kevyet ja avaavat hellät venytykset nyt tuskin kauheasti vaikuttavat voimatuottokykyyn muutenkaan.

Jeps, olen samaa mieltä, että tosi kevyet venytykset tuksin isoa pahaa tekee. En ole kuitenkaan törmännyt yhteenkään tutkimukseen, joka myöskään näyttäisi että niistä on selkeästi hyötyä. Mieluusti luen semmoista, jos joltakin löytyy. Itse pidän parhaina selkeästi harjoittelun jälkeen tehtyjä pitkiä rauhallisia venytyksiä, jos on tarvetta lisä venyvyyteen.

kiitos vinkeistä kaikille tänään testi oli ja tulos....

:dance:3200m:dance:

vauhdinjako meni ehkä jotenkin pieleen, kun "lensin" ensimmäisen kierroksen aikaan 1.12 ja muut oli sitten sitä 1.30 vauhtia

Cooper pitäisi juosta perjantaina. Mulla on pakarat ja nivuset ihan jumissa, ja lonkatkin vähän. Mitä pitäisi tehdä että saisin jalat kuntoon perjantaiksi? Mulla on huomenna ja torstaina lätkätreenit. Toivottavasti kipu lähtisi siihen mennessä pois.

Cooperista saa 10 jos juoksee 2600 m. Osaisko joku sanoo minkälaisilla kierroasjoilla tuota kannattaisi lähteä juoksemaan? Viime vuonna juoksin muistaakseni tuon 2600m.

Cooperista saa 10 jos juoksee 2600 m.
:offtopic:
Onhan tuo nyt ihan perseestä jos tuollaisella tuloksella saa jo kympin. Käytännössä tuohon pystyy, jos edes jotain fyysistä harrastaa.
Seuraavaksi varmaan lihaskuntotestissä kiitettävän rajoille pääsee jo sillä, että perseen ylös penkistä? :rolleyes:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom