Pidän itsestään selvänä, että jokainen joka cooperia lähtee juoksemaan tavoitteellisesti, on myös valmis pistämään itsensä peliin, tottumattomat kaverit, joiden ainoa juoksumatka koko vuonna on cooper, on sitten ihan eri asia, he eivät tunne rajojaan ja näin heidän tasonsa voi heilahdella varsin paljonkin, heillä voi psykologiset seikat vaikuttaa tulokseen paljonkin, jopa useita satoja metrejä, yleistä on lähteä iavan liian kovaa, ja sitten "sitkistellä" sammumispisteessä, mielestäni kysymys on tyhmyydestä eikä niinkään tahdonvoimasta. Minä en nyt varsinaisesti tarkoittanut mitään "himmailijoita", vaan motivoituneita harjoittelijoita, jotka tuntevat kuntonsa.
Katsokaa nyt olympialaisia, hiton tasaista porukkaa, mutta kyllä minä uskon siihen, että se kuka on kovakuntoisin voittaa, eikä se jolla on eniten tahdonvoimaa itse juoksussa, siellä taistellaan voitosta ja joka ikinen urheilija on luonnollisesti valmis antamaan kaikkensa, kyllä sitä tahdonvoimaa tarvitaan testin ulkopuolellakin. Siellä se työ tehdään kisan ulkopuolella, taisi bedfordikin 70-luvulla sanoa (5000 ja 10000 metrin entinen ME-mies), että tulokset ovat suoraan verrannollisia tehtyyn työhön