Kokeneempien neuvoja Cooperin parantamiseksi

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mehustin
  • Aloitettu Aloitettu
Tulokset on tehty jo vuosikymmen sitten: cooper 3750m, 10000m 34.40. Mun laji oli hiihto, juoksuun en juurikaan keskittynyt. Mutta kun kestävyyspuoli on kunnossa pystyy tälläinen heikompikin juoksija kohtuullisiin tuloksiin. Omasta kokemuksesta siis tuo peruskestävyyden nimeen vannominen ainakin mulla lähtee.

Nyt olen valmennuspuolella +30kg suurempana. Kovaa kulkee enää alamäet:D

Mutta hienoa Raikku jos kestävyysjuoksu kiinnostaa, helpompiakin lajeja varmasti löytyy. Nyt vaan maltilla ja hommaa itsellesi h.......moinen peruskestävyys, tehoja ehtii sitten myöhemminkin.
Siitä se lähtee...

Uijui mitä tuloksia hiihtäjät latoo!

Pitäisi varmaan tutustua itsekkin hiihtoon enemmän. Parempi laji verrattuna juoksuun, koska kehittää enemmän ja laajemmin kehoa.
Peruskestävyyttä löytyy, mutta lisää tarvitsee vielä, että jaksaa reenata kovempaa.

*OT*

Mitä lajia tet valmentelet?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Uijui mitä tuloksia hiihtäjät latoo!

Pitäisi varmaan tutustua itsekkin hiihtoon enemmän. Parempi laji verrattuna juoksuun, koska kehittää enemmän ja laajemmin kehoa.
Peruskestävyyttä löytyy, mutta lisää tarvitsee vielä, että jaksaa reenata kovempaa.

*OT*

Mitä lajia tet valmentelet?
:offtopic: Muutamaa kestävyysjuoksijaa valmennan.

Huomenna olisi tarkoitus rykäistä coopperi. Arvioisin olevani homman natsatessa noin. 3100m kunnossa. Aikaisempiin cooppereihin verraten nyt olen ajatellut panostaa myös alkulämmittelyyn, eli ei lähetä vääntämään kylmiltään. Tähän kaipaisinkin neuvoja, eli miten olette coopermestarit lämmittelynne suorittaneet?

No en itse ole koskaan ollut kestävyysjuoksija, olen vain kiinnostunut erilaisesta urheilusta, eri ominaisuuksien kehittämisestä ja olen halunnut ymmärtää mahdollisimman kokonaisvaltaisesti "paketin" kehittämisestä, olen jonkin verran valmentanut kestävyyspuolen tyyppejä, lähinnä erilaisiin testeihin valmistautuvia kavereita. Mutta lähinnä voimailupuoleen olen itse keskittynyt, itse harrastan lähinnä painonnostoa, ennen harrastin kaikenlaista, kestävyyslajeista hiihto on tainnut olla ainoa.
Olenkin päättänyt että sitten kun tässä lajissa on katsottu vähän pidemmäälle omia kykyjä, vaihdan levytangon lenkkareihin, mutta sen aika ei ole vielä.

Huomenna olisi tarkoitus rykäistä coopperi. Arvioisin olevani homman natsatessa noin. 3100m kunnossa. Aikaisempiin cooppereihin verraten nyt olen ajatellut panostaa myös alkulämmittelyyn, eli ei lähetä vääntämään kylmiltään. Tähän kaipaisinkin neuvoja, eli miten olette coopermestarit lämmittelynne suorittaneet?
Piru meni kahteen postiin, no ei se mitään. Lämmitellä voi monella lailla, itse lämmittelisin aluksi n. 10min kevyttä hölkkää (tämä rippuu olosuhteista ja vireystilasta), jonka päälle kevyet venytykset (venytyksen kesto 10-15sek) ja päälle kevyttä käsien, lantion ja nilkan pyörittelyä.
Sitten ottaisin n. kaksi-kolme vetoa pituudeltaan n.100metriä sitä vauhtia jota lähtisin juoksemaan cooperia. Tunnustelisin vähän lihaksistoa ja hakisin oikeaa hengitysrytmiä eli ns. avaisin keuhkoja.
Tämä kaikki olisi hyvä aloittaa n. 40min viimeistään puoli tuntia ennen juoksua, pyri myös lämmittelyjen aikana keskittymään suoritukseen ja lataamaan itseäsi.

Jees Korpikuusen lämmittely neuvoilla mentiin ja varsin hyvältä lämmittelyltä tuntui. 3000m ei aivan päästy, mutta tarvittavat 100 metriä nyt on helppo kiriä kiinni 5kk treenauksella ennen varsinaista koitosta;)

Olen tässä vetänyt jonkin aikaa jo lenkkiä ainoastaan nenän kautta hengittäen :D. Onkohan siinä mitään järkeä? :D Köyhän miehen korkeanpaikanleiri.

Terve. Olen 25-vuotias mies 173cm 74kg. Kävin juoksemassa Cooperin testin 7 vuoden tauon jälkeen. Tavoitteeksi asetin 3000m ja sen pääsin just ja just. Käytin sykemittaria ja huolestuin vähän nuista sykkeistä mitä mulla oli juoksun aikana. Maksimi syke oli 205 ja keskisyke 194. Vähän alkoi pelottamaan nuin korkeat sykkeet. Eli onko syytä huoleen, vai onko se pikemminkin hyvä asia, että saa sykkeen nousemaan?

Mielestäni mulla on ihan ok peruskunto. Liikuntaa olen harrastanut koko ikäni. Juoksua olen nyt reenannut 3 viikkoa pk sykkeillä.

Joo, nyt kun kylmemmät ilmat tulee lähemmäs, niin voi olla tuon kanssa vähän vaikeuksia kyllä. Lämpösellä oli paljon mukavampi käyttää tuota tekniikkaa. Itselläni ei nyt niin hirveästi ole sattunut, ehkä oon vaan tottunu siihen.

ps. Olisi kyllä mielenkiintoista kuulla joltain enemmän tietävältä, että onko tuossa nyt mitään mieltä juosta tuolla tavalla hengittäen.

Kuten olen sanonut, ei harjoittelun tarvitse mitään rakettitedettä olla, aina ihmetyttää kun jääkiekossakin aurinkokuningas Tami antaa syvällisiä tohtoristason analyysejä pelistä jossa hakataan puumailoilla kumista kiekkoa(jääkiekkoilijat, älkää vetäkö hernettä nenään, sarkasmi).
Varsinainen työ on jo tehty ennen cooperia, olisi kuinka peräänantamaton tahansa, ei kukaan pelkällä sisulla montakaan metriä tulostaan paranna.
Tuosta nenäänhengityksessä nyt ei ole mitään järkeä, kehkot saadaan paremmin käytettyä kun hengitetään suun kautta, jolloin voidaan vetää voimakkaammin happea sisään ja ulos, joten nenän kautta hengittäminen tuntuu sitä tukalammalle mitä enemmän vauhtia (lue happea) koneeseen pistetään. Hyvin simppeliä, eikö?

Jasså okei. Ajattelin että tuo nenän kautta hengittäminen ehkä parantaisi hapenottokykyä perustuen siihen, että koska keho saa vähemmän happea niin sen on kehityttävä jaksaakseen. Ja sitten kun coopperissa käyttäisi normaalia hengitystapaa, niin olisi keholla olisi paljon enemmän happea käytössä.

Noni, ens perjantaina coopper noin 8-9 aikaan aamulla :zzzz:
monelta kannattas jo herätä ja mtä syödä
meinasin että siinä kuudelta herään jos en aiemmin jaksa

Noni, ens perjantaina coopper noin 8-9 aikaan aamulla :zzzz:
monelta kannattas jo herätä ja mtä syödä
meinasin että siinä kuudelta herään jos en aiemmin jaksa
JOs cooper on tuohon aikaan, suosittelen heräämään n. kuudelt, turha sitä on hrmu aikaisin herätä, etenkin jos ei ole tottunut siihen, liian lyhyet yöunet ovat aika paha jarru cooperiin, joten mielummin pansita uneen, äläkä kelloon. Kyseessä kun ei ole mikään voimakasta räjähtävyyttä tai maksimivoimaa vaativa suoritus.
Aamulla herättyäsi lähde kevyelle aamulenkille, siis oikeasti kevyelle.
Kävelyä, ravistelua, pyörittelyä, hitusen hyppelyjä, vähän juoksua ja pari 100m vetoa cooper-vauhdilla ja vielä lyhyet venytykset päälle, tämän kesto n.15-20min, ns. herättelyharjoitus.
Sitten kylmä suihku (suosittelen, mutta kohtuus kaikessa), liian lämmin veltostuttaa, kylmä tekee hyvän "shokin" keholle, juuri sellainen että joudut hieman puhaltelemaan. Sitten rentoutumista ja suoritukseen riittävä alkuverryttely (hyvä ehdotus tässä threadissa hieman aikaisemmin) ja kova latautuminen.

riittävä alkuverryttely (hyvä ehdotus tässä threadissa hieman aikaisemmin) ja kova latautuminen.

Pistäisitkö linkkiä siihen alkuveryttelypostaukseen. Kerran vilkaisin sitä ja jäi jotenkin päähän ja nyt haluaisin tutkia vähän tarkemmin sitä neuvoa, mutta ei millään osu silmään että missä se on :D.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom