Kokeneempien neuvoja Cooperin parantamiseksi

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mehustin
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mitä kertoo (jos mitään) se, että tunnun etenevän nopeammin intervalleilla kuin tasaisella tahdilla?

Siis esimerkiksi 1,6 kilometrin lenkillä olen saanut nopeamman ajan vuorottelemalla noin 20-30 sekunnin pätkissä a) lähes täyttä juoksua b) hidasta hölkkää. Tämä siis verrattuna siihen, että olen juossut nopeampaa hölkkää koko matkan ja ehkä lopussa vasta laittanut juoksuksi.

Huomenna menossa taas intervallitreenia vetämään. Mitäs ootte mieltä sellasesta että juoksen sen n. tasan 3000m, 1. kierros juosten 3000m/cooper -vauhtia, 2. kierros kävellen, 3. kierros juosten 3000m/cooper -vauhtia jne. Yksi kierros on sen 260m. Näin alkuun ajattelin että juoksee toisen, kävelee toisen ja siitä voi sitten ruveta vähentämään kävelykierroksia kunnes lopulta juoksee koko matkan. Tällä hetkellä menee cooperista n. 2800m. Mietin jos 2x/vk juoksee tuon ja jättää aina viikon välein yhden kävelyn pois. Ensi viikolla sitten juoksee vaikka alkuun 2 kierrosta, sitten kävelee, sitten juoksee jne. Saattaa olla liian nopeaan tahtiin tuo kävelyn vähentäminen joten pitää vähän katsella miltä se sitten tuntuu.

Cooperiin treenaus

Voisko joku vähän viisaampi antaa vinkkiä tähän asiaan. Haluaisin parantaa cooper tulosta mikä tällähetkellä on jotain 2500 ja rapiat eli semi paska meikäläisen asteikolla. Oon pohtinu vaihtoehtoja ja miettiny että vedänkö pari n.6-7 km lenkkiä vai juoksenko cooperin 4 kertaa viikossa? Omasta mielestä lenkkeily on suoraansanottuna ihan perseestä ja käyn mieluumin salilla semmoset 3 kertaa viikossa. Tavotteena olis että sais cooper tuloksen tohon 2800-3000 haarukkaan mut sali ois kuitenki se painopiste.

Voisko joku vähän viisaampi antaa vinkkiä tähän asiaan. Haluaisin parantaa cooper tulosta mikä tällähetkellä on jotain 2500 ja rapiat eli semi paska meikäläisen asteikolla. Oon pohtinu vaihtoehtoja ja miettiny että vedänkö pari n.6-7 km lenkkiä vai juoksenko cooperin 4 kertaa viikossa? Omasta mielestä lenkkeily on suoraansanottuna ihan perseestä ja käyn mieluumin salilla semmoset 3 kertaa viikossa. Tavotteena olis että sais cooper tuloksen tohon 2800-3000 haarukkaan mut sali ois kuitenki se painopiste.
Coopperin tuloshan ei parane juoksemalla coopperia. Sun tulee tehdä suht. pitkiä lenkkejä pitkän aikaan, jotta pääset tavoitteeseesi. Kuntosalilla sun pitää tehdä kestovoimaa, eli pitkiä sarjoja keveillä painoilla ja lyhyehköillä palautuksilla. Lenkkeilemään siis.

Olen aikeissa aloittaa lenkkeilyn uudestaa. Tavoitteeni on yksinkertaisesti saada parempi kunto ja kestävyys, ja mikä ettei oman cooper-tulokseni sinne 3200+. Mietin, miten on järkevintä aloittaa tämän tavoitteen saavuttaminen ja että miten saan parhaat tulokset, joten olisiko jollakin antaa vinkkejä?

Tämänhetkinen cooper-tulokseni on jotain 2600-2700, eli omasta mielestäni aika huono. Tosin tuosta on aikaa sellaiset 2 vuotta, joten tulos on voinut hieman kohentua.

Olen koko syksyn ja talven ajan pelannut salibandya säännöllisesti (tosin treenit vain 2 kertaa viikossa) ja salilla käynyt sen 1-3 kertaa/viikko. Varsinaisesti lenkkeillyt en ole sitten viime syksyn, koska koulu on syönyt sen verran voimavaroja, ettei energia ole riittänyt!

Joten olisiko kenelläkään antaa treeni/ravinto-vinkkejä?

Coopperin tuloshan ei parane juoksemalla coopperia. Sun tulee tehdä suht. pitkiä lenkkejä pitkän aikaan, jotta pääset tavoitteeseesi. Kuntosalilla sun pitää tehdä kestovoimaa, eli pitkiä sarjoja keveillä painoilla ja lyhyehköillä palautuksilla. Lenkkeilemään siis.
Mistä johtuu, ettei Cooper parane juoksemalla Cooperia?

Yleensä ottaenhan voisi urheilussa todeta, että tulee hyväks just siinä mitä tekee. Jos haluat vetää mahdollisimman monta leukaa, niin aika pitkälle pääsee kun vetää niitä omapainoleukoja paljon. Jos haluaa tulle hyväksi heittämään koreja kolmosen viivalta, niin heittää niitä koreja kolmosen viivalta. Jos haluaa oppia lyömään säkkiä, niin lyö sitä säkkiä. Ja niin edelleen.

En väitä vastaan ja uskon kyllä että tulos paranee enemmän noin kuten neuvoit, mutta ihmettelen, miksi noinkin "lajinomainen suoritus" kuin Cooperin juokseminen ei paranna Cooperia?

Ihan varmasti cooperin juokseminen parantaa sitä cooperin tulosta! Se ei kuitenkaan yksin riitä, pitää olla koko paketti kasassa ja osa-alueet kunnossa. Koska coopperi on melko lyhytkestoinen kestävyyssuoritus, ei ole välttämätöntä tarvetta juosta pitkiä nylkkylenkkejä. Sanoisin että 2-3 pk lenkkiä viikkoon, kesto siinä 1h paikkeilla. Näillä saadaan nostettua yleistä peruskuntoa ja rakennetaan pohjia kovemmille treeneille, näin ollen ei pohjat petä heti muutaman kovemman lenkin jälkeen.

Yleisesti ottaen hyvä malli coopperin parantamiselle voisi olla(miten itse treenaisin) => 2-3xpk, 1xMk (n.10min, hyvät verryttelyt!), 1x intervallit (esim.4-5x1000m vk-alueella).

Jos esimerkiksi tuollaista ohjelmaa toteuttaa kurinalaisesti ja omaa kroppaa kuunnellen, voi olla varma että tulokset lähtee nousuun!

Mun coopperi tulos oli puolisenvuotta sitten 3170 ja koko talven oon hiihtänyt joten ei kunto oo hirveästi voinut laskeakkaaan! tavoitteena on 3400 mikä voi kuulostaa mahdottomalta mutta yritän kuitenkin. Minkälaista treeniä suosittelette?

Mulla olis tässä tavotteena vuoden 2014 armeijaa varten saada juostua coopperissa mielellään yli 3100m, tällähetkellä tulos n.2600 koska oon vetäny massaa vajaan vuoden salilla ja aerobiset jääny kokonaan. Paras cooper tulos 9. luokalla 2700m. Miten mun kannattais lähtee liikkeelle ja siitä pikkuhiljaa edistyä, tässä on kuitenki se kaks vuotta aikaa mut en haluu huomata viimetingassa et vittu tästä enää tuu mitään.

Kannattaisko tehä 3krt viikossa aluks 6-7km lenkkejä ja sit tekis vaikka polen vuoden päästä kaks 6km lenkkiä ja yhen 12km lenkin jne. et lisäis matkaa hiljalleen ja aattelin myös et voisin mennä juoksemaan puolimaratoonin 2013 kesällä. Lisäks pitäis saada uinitikunto huomattavasti paremmaks eli viimeistään sen viimisen vuoden aikana jätän salin joko kokonaan tai kaks kertaa viikossa pienijakosella vaan lihasten ylläpito ja kestävyystreeniä ja sitte kävis uimassa 2 kertaa viikossa ja salin kanssa samana päivänä aina lenkille niin et jäis 3 lepopäivää viikkoon, ja sit pitäis n.1kk välein viikon totaalilepoa palautuakseen (mulla on bulkista huolimatta taipumusta ylirasitukseen 4 jakosella 4krt viikossa). Uimaan alotan nyt kesällä jo ainakin kerran viikossa ja harjoittelen lähinnä tekniikkaa ja uin matkaa mut vuotta aiemmin alottaisin uimaan nopeutta hakien kerran viikossa ja toinen matkaa. Miltä tällanen kuulostais ? :)

Enkat cooperista 3400, juoksun alotin jo pienenä kun iskä vähän näytti että miten juosta kannattaa, ja myöhemmin sain ihan valmentajankin. Jos ei oo alussa mikään juoksijaihme, nii ei kannata tehdä miten paperi sanoo, vaan tee miten keho sallii. Jos aiotte ruveta enemmänkin juoksemaan nii ottakaa huomioon myös juoksukenkä, sillä ei oo ihan sama millä räpylällä sitä juoksee, jalan muoto ja askellus pitää ottaa huomioon koska eri ihmiset tarvii erilaisen vaimennuksen. Tullu kantapään kautta opittuu sekin :wall:

Alotatte lenkin hölkkäämällä, ja vähitellen nopeutatte hölkkäämistä tasaiseen juoksuun. Valmentaja saattoi joskus pistää juoksemaan jossain maastotiellä kun ite ajoi autolla vieressä, nopeuttaen välillä, koska mulla oli aina vaikeuksii pitää sama tahti juoksussa mikä on aika tärkeää tuloksien perusteella. En tietenkään tuota suosittele missään kaupungissa :D LOpussa mulla aina tulee joku ihmeellinen motivaatiopuuska ku laskijamies rupee laskee 20 viimesintä sekuntii, ja sillo menee nii helvetin kovaa että oksat pois, ikinä tavan lenkillä semmosta vauhtii pääse :D

Tääl kyl asustaa yks minuu vuoden vanhempi pasi, iha hullu tyyppi, kaverit kerto että ois juossu cooperin 3700m :wtf: Huippu-urheilija tasoo siis. Itse tietysti vähän epäilyttää kun en ite näkemässä ollu, mutta aina se kisoista kultamitalit kaulassa tulee.

Itel on käytössä ollu vuoden verran intersportista ostetut niken juoksukengät. Sellasen ihme laitteen kanssa katottiin minkä mallinen mun jalkaan ois paras :D oli kyl aika kalliit (150e) mut säästyypähän nilkat :D

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom