Kokeneempien neuvoja Cooperin parantamiseksi

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mehustin
  • Aloitettu Aloitettu
Noh yritän vetää sen 3 lenk/vk ja katon vaikka keväällä jos se 3000 menis rikki. Miten tää intervall toimii? Onko se siis sellasta et vetää 1 minsan hölkkää ja sit heti perään 2 täysiä jne? Tämä siis lisää vauhtinopeutta vai miten? Ainiin ja mitä kannattas syödä ennen/jälkeen lenkin? Itellä toi ravinto puoli vähän huonossa tietämyksessä. Tarviiko mitään lisäravinteita jne vai ihan koulu/kotiruoka linjalla? Kiitos!

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Noh yritän vetää sen 3 lenk/vk ja katon vaikka keväällä jos se 3000 menis rikki. Miten tää intervall toimii? Onko se siis sellasta et vetää 1 minsan hölkkää ja sit heti perään 2 täysiä jne? Tämä siis lisää vauhtinopeutta vai miten? Ainiin ja mitä kannattas syödä ennen/jälkeen lenkin? Itellä toi ravinto puoli vähän huonossa tietämyksessä. Tarviiko mitään lisäravinteita jne vai ihan koulu/kotiruoka linjalla? Kiitos!
Jos tavoite on 3000m cooperissa, niin et tarvitse mitään lisäravinteita tai muutakaan. Tuo onnistuu aivan hyvin normaalilla lenkkeilyllä. Itse taisin juosta (ja juoksen edelleen) 3krt/vk ja cooperissa meni tosiaan 3k rikki. Tärkeintä on lähinnä pitää motivaatio harjoitteluun ja tavoitteet saavutettavissa. Jos erikoistekniikat ei tunnu omilta, niin oikeastaan aivan yhtä hyvää treeniä on juosta vain normaali lenkki. Itse vedän n. 5km pituisen lenkin. Lopussa kannattaa sitten harjoitella vaikka sitä cooperia pari kertaa ennen suoritusta, koska oikeasti sekin on aika tekniikkalaji, koska juoksuvauhti ja loppukiri yms. on osattaa ajoittaa oikein parasta suoritusta haettaessa.

nonii elikkä olen 18v nuori mies
taustoja: 78kg 183cm punttailua ja perus lenkkii 2-3 krt viikos,,välillä intervallia 3km ja välil 140-150 sykkeel 3km.
tavoite saada cooper 3000+ täl hetkel varmaa 2700 (massakaudella) paino enne massakautta 75 sillo luultavasti 2800.

Pitäisi sovittaa juoksu puntin kaa.Nyt treenaan voima ohjelmal joka viikko uusii maximi 5 otetaa ylikunto nappas viimeks kun juoksin 3x viikko ja treenasin punttii 3x viikko.
Eli kysymykseni on onnistuuko tälläinen treeni jako ?

Ma:Puntti
Ti:3km täysii/intervalli??
Ke:Kevyempi puntti(kuitenkin raskahko)
To:lepo
Pe:Puntti
La:10km lenkki,, millä sykkeellä pitäis vetää ?
Su:lepo

lisättävää neuvoja kaikki kritiikki kelpaa,,,paitsi punttia ei karsita :D

Moro Itselläni on myös tavoitteena rikkoa se maaginen 3000m raja. Siispä aloitin vetämään pk-lenkkejä 3-4 krt viikossa jo huhtikuussa, pääosin juosten mutta myös rullaluistelemalla. Ensin sellaista 60-90min ja sykealue 140-160. Tätä tein noin kaksi kuukautta ja sen jälkeen aloin vetämään vähän kovempia, mutta lyhyempiä lenkkejä n. 45-70min sykelalue 150-170. Näin harjoittelin taas seuraavat kaksi kuukautta. Tämän jälkeen aloin jo koventamaan lenkkejä huomattavasti ja lenkkien pituus alkoi olla sellaista 20-40min ja sykealue 160-180. Noita olen vetänyt niin, että viikolla 2 kovaa intervallityyppistä lenkkiä n.3-4km ja viikonloppusin yksi pitempi ja matalasykkeisempi lenkki. Mutta nyt kun armeijan cooper lähestyy olen edelleen koventanut lenkkejä, niin että esim ensin 2km kovaa ja sen jälkeen 2 -5min kävelyä ja sitten 2km sellasta lepposta hölkkää 150-160 sykkeellä, tämä siis kaksi kertaa viikossa. Käyn myös salilla kolme kertaa viikossa ja sielläkin tulee vedettyä normaalisti n. 10-20min lämmittelyt crossarilla tai juoksumatolla. Cooperi kunnosta sen verran, että en ole kahteen vuoteen juossut ja viimeisin tulos taisi olla jtn 2600 ellen väärin muista. Mitä sanotte olisiko näillä eväillä mahdollista saavuttaa tuo 3000m raja?

Hetken jo mietityttäny ja toivottavasti joku faktoja omaava voi vastaa:
Mikä merkitys lepoajalla on intervalleissa, esim mitä väliä pidänkö 30s vai 60s lepoajan?
Mikä ero on sillä vetääkö 30s/30s suhteella tai vaikka 1min30s/1min suhteella kehityksen suhteen?

Kokeillu ite vähä kaikenlaisia mutta jos pidemmän päälle aion vetää ni ois hyvä tietää vähä faktapohjaa asiasta. Oon täl hetkellä vetäny 30/30 suhteella 6-10x intervalleja mut mietin et oisko toi 1min30s/1min parempi juuri cooperia varten harjotellessa.

Hetken jo mietityttäny ja toivottavasti joku faktoja omaava voi vastaa:
Mikä merkitys lepoajalla on intervalleissa, esim mitä väliä pidänkö 30s vai 60s lepoajan?
Mikä ero on sillä vetääkö 30s/30s suhteella tai vaikka 1min30s/1min suhteella kehityksen suhteen?

Kokeillu ite vähä kaikenlaisia mutta jos pidemmän päälle aion vetää ni ois hyvä tietää vähä faktapohjaa asiasta. Oon täl hetkellä vetäny 30/30 suhteella 6-10x intervalleja mut mietin et oisko toi 1min30s/1min parempi juuri cooperia varten harjotellessa.
Monella tapaa voi harjoitella. Hyvä olisi, että itse tietäisi, mikä olisi kunkin harjoituksen tarkoitus. Nopeusharjoituksen tekisin lyhyemmillä sarjoilla, esim 30 - 50 m pätkissä. Vauhtikestävyyttä hakisin pidemmillä intervalleilla esim. 4 min sarjoilla. Lepojen pituudella ei kovin suurta merkitystä ole.

Juoskaa laskettelurinteitä ylös. Paras nyrkkisääntö on, että mitä paskempana oot treenin jälkeen ni sitä enemmän kunto kasvaa

Juoskaa laskettelurinteitä ylös. Paras nyrkkisääntö on, että mitä paskempana oot treenin jälkeen ni sitä enemmän kunto kasvaa

Niinpä, toinen nyrkkisääntö on, että vetoja on tarpeeksi kun juoksu vaihtuu nelivedolle eli kädetkin tulevat mukaan.:)

Moro Itselläni on myös tavoitteena rikkoa se maaginen 3000m raja. Siispä...

Itse olisin ehkä vetänyt tuota peruskuntolenkkiä pidempään, mutta ottanut kuitenkin ehkä kerran viikossa hieman nopeamman (ja lyhemmän) lenkin.
Mutta kuulosti mun korvaan ihan hyvältä. Loppujen lopuksi se loppukiri vedetään aina sisulla. :urjo:

Loppuvaiheessa kannattaa muistaa palautua riittävästi ennen seuraavaa lenkkiä.
Vaarini, joka oli aikoinaan kova juoksemaan (veti kertomansa mukaan viisikymppisenä vielä cooperin 3500m) sanoi, että juoksee pitkähkön lenkin (meikäläisellä sellainen 10km), josta vähän puolenvälin jälkeen kilometrin verran niin lujaa kuin menee. Sitten taas loppumatka hiljakseen "palautellen".
Toki normi peruskuntolenkkejä ja nopeampia rykäisyjä unohtamatta.

Mun pitäisi kans juosta maaliskuun alussa Cooper. Edellinen virallinen tulos vuodelta -97 on 2850m.
Sillonkin oli pakkasta 10 astetta ja lunta nilkkoihin asti. Mutta se 3000 olisi nyt tavoitteena.

Juoksukunto kehittyy vaan juoksemalla, ja oon nyt juoksennellut 2-3 kertaa viikkoon 45-60min hölkkälenkkejä. Kun nyt cooperin tuloksen pitäisi parantua (mielellään n. 300-400 metrillä) kevään aikana, niin uusi treeniohjelma on tarpeen.

Mulla on läheiselle salille (kallis) jäsenyys jota en voi enkä halua perua. Kuitenkin juoksuohjelmaan voi lisätä aika rajallisesti salitreeniä. Ajattelinkin että mitä mieltä olette te kokeneemmat, voisinkohan korvata toisen reippaamman intervallitreenin spinningillä?
Eli treeni kulkisi kutakuinkin niin, että viikolla yksi intervallitreeni juosten (30min, 400-800m vedot), yksi spinnutunti (55min), ja viikonloppuna peruskuntoa hölkkäillen sen tunnin verran. Lisäksi yksi salitreeni ylävartalolle per viikko. Näin ensialkuun. Ajattelin että joka neljäs viikko voisi olla se helpompi viikko.

Tämmöistä suunnittelin, mitä mieltä olette?

Itellä 8v ampumahiihtoa nyt takana päin. En muista milloin juoksin ekan kerran coopperissa yli 3000m, tai oikeastaan sen muistan, että en koskaan ole sen alle mennyt. Ennätys taitaa olla jotain 3250m kaatosateessa verkkarit päällä, joten en tiedä parhaillaan menis se 3300 varmasti.

Noita neuvoja coopperin parantamiseks.. käykää 3x viikossa juoksemassa sitä pk:ta vähintää 1h kerrallaan, mut maximissaan 1h30min. Sitten sitä vk:ta aina välillä kehiin ja sitä ainakii se 20min kerrallaan ja tietenkii sitä ennen väh.20min pk:ta. Tossa jotain neuvoja, mut loppupeleissä coopperi juostaan sillä sisulla, koska se on niin lyhyt ja rankka.:kuola:

Jos tavoitteena on päästä vain tuo 3k, niin juoksutekniikallakaan ei oo niin väliä. Oikea juoksutekniikka on nimittäin vaikea.

Jotain vinkkejä mullekin?

Oon juuri inttiä lopetteleva aliupseeri ja haluaisin saada kuitenkin cooper-tulokset nousuun. Henkilökohtainen tavoite olis, että saan sen 3000 rikki. Tällä hetkellä menee 2500 enkä ole siihen todellakaan tyytyväinen. Intin mittapuullakin se on vaan tyydyttävä mun ikäiselle.

Faktoja minusta: Olen siis 20 vuotias, 175 pitkä ja painoa semmoiset 73kg. Kolesteroliarvot oli 3.2 eli oon käytännössä rasvaton sanoi lääkäri :D

Ennen inttiä kävin säännöllisesti Les Mills- tunneilla, mutta varsinkin näin johtajakaudella urheilu on jäänyt todella vähiin ja tarkoitus olis saada hyvä peruskunto aikaiseks. Asun Tampereen keskustassa, niin lenkkeily ei ainakin keskustassa ole kovin terveellistä.

Sotilasliikunnan valmentajatutkinnon käytyäni tiedän, että parhaiten saan tota maksimikestävyyttä intervalliharjoittelulla, mutta onko siitä hyvä aloittaa & kuinka usein sitä pitäis tehdä?

Minulla nousee syke korkealle jo pienestä hölkkäämisestä ja cooperin aikana se nousi yli 210, jos vain mittariin voi luottaa :D itseäni on epäilyttänyt tuo syke-asia ja uskon, että vika on mittarissa, ei minussa...

Entä onko mistään palautumisjuomista mitään käytännön hyötyä minulle jos haluan päästä hyvään kuntoon? :)

Melkeen puoltoista vuotta käytännössä treenaamatta (jalkavamman vuoksi), kunto sen mukainen. Tammikuussa olis inttiin lähtö, ja tarkotuksena olis hakeutua suht fyysisesti vaativiin hommiin siellä, joten ainakin 2600m pitäis alokascooperissa repästä, mieluusti enempi. Tällä hetkellä kunto tosiaan on luvattoman heikko, ja tästä nyt olis tarkotus lähteä ylöspäin.

Nyt siis kaivattais vinkkejä ja reeniohjelmaa, jolla kunto saatas taas hyvälle tasolle. Tällä hetkellä siis tarkotus olis painottaa reeni 90% juoksukunnon nostamiseen, lihaskunto sitä tukien tottakai, mutta lihaskunto tällä hetkellä ihan hyvällä mallilla (aina siinä on parantamisen varaa, mutta intin asteikolla napsahtaa kyllä kiitettävät joka osiosta).

Mikä on realistinen tavoite, sanotaan 3-4 treenikerralla viikossa tammikuuhun asti, kiskoa cooperissa ? Nyt menis varmaan 2000m, eli kunto on nyt oikeasti huono, ja sekös vituttaa. Painoa ei tartte pudottaa, sitä on hyvin vähän muutenkin.

Tässä on hyvä perusohjelma aloittelevalle juoksijalle:

-Ma palauttava lenkki 5-6 km, syke alle aerobisen kynnyksen (tosi kevyttä)
-Ke vauhtikestävyys 4-6 km, syke alle anaerobisen kynnyksen (reipas vauhti)
-Pe peruskestävyys 6-8 km, syke alle aerobisen kynnyksen (tosi kevyttä)
-Su pitkä peruskestävyyslenkki 10 - 15 km, syke alle aerobisen kynnyksen (tosi kevyttä)

Kaksi viikkoa treenataan kovempaa ja joka kolmas viikko kevyemmin, jolloin voi jättää vauhtikestävyystreenin kokonaan pois tai juosta sen kevyempänä peruskuntoharjoituksena. Kilometrimääriä nostetaan tasaisesti viikottain esim:
1. vko 25 km
2. vko. 26 km
3. vko (kevyt) 21 km
4. vko 27 km
5. vko 28 km
6. vko (kevyt) 22 km
7. vko 29 km
8. vko. 30 km
9. vko (kevyt) 23 km
jne.

Jos ei jaksa tai voi penikkataudin tms. takia juosta näitä kilometrimääriä, niin osan matkaa voi kävellä ja lisätä vähitellen juoksun määrää.

Kunnon noustua voi jossakin vaiheessa lisätä viikkoon yhden treenin lisää.

Nyt tääl olis taas yks, joka kaipaisi hieman neuvoa juoksu ohjelman järkevään rakentamiseen. Tavoitteena olisi saada cooperi nostettua vähintään siihen 3000 tasoon, mutta tarkoituksena olis päästä jopa 3100 metrin lukemiin. Olen pyrkimässä kevään haussa Kuopion Pelastusopistoon ja olis tärkeätä saada coopperista maksimi pisteet, jotta koulu paikka varmemmin avautuisi. Testin ajankohta on 2010 toukokuussa, eli vähän reilu puolivuotta aikaa laittaa ittensä juoksun puolelta kuntoon.

Faktoja minusta: 182 cm pitkä ja aamupaino oli 86kg. Vaikka painoa on jonkin verran, niin sitä ylimääräistä laardia ei pahemmin ole näkyvissä, esim vatsapalat näkyvät jonkin verran. En rasvaprosenttia ole koskaan mitannut, joten vaikea sanoa paljon se olisi. Olen tässä reilun kaksi vuotta käynyt aktiivisesti salilla ja siinä kehitys on ollutkin taisaista ja sama tahti on jatkunut, mm. pelastusopiston lihaskuntotesteistä heittämällä täydet pisteet (hain myös syksyn haussa kouluun, mutta karsiuduin jatkotesteistä 0.25 pisteellä). Lenkkeily on myös lähes koko ajan kuulunut ohjelmaan, vaikka välillä on tullut taukoja lenkkien suhteen. Armeijan cooperissa 2007 keväällä tuli juostua vähän päälle 2600 ja lähes samalla tasolla olen varmaankin tällä hetkellä. Kävin vähän aika sitten juoksemassa suht rauhallisesti 12km lenkin ja aikaa meni 1h 15min. Huomiotavaa oli se, että vaikka lenkki oli rauhallinen oli keskisyke lenkin jälkeen päälle 160. Viime keväänä 15,5km lenkki meni aikaan 1h 29min. Ei ole siis paljoa tullut näin pitkiä lenkkejä juostua, joten ajat on mitä on. :rolleyes:

Juokseminen on ollut aina hankalaa, mutta armeijan jälkeen kipinä myös siihen jäi päälle, joten nykyään lenkille lähtee jopa mielellään. Nyt olis tarkoitus lähteä ihan peruskuntoilusta liikkeelle, eli ei ole tainut koskaan kehittyä toi perusjuoksukunto sille tasolle, että voisi haaveilla siitä 3000 coopperista. Aikaa on se reilu puolivuotta, joka näin äkkisiltään tuntuu kyllä lyhyeltä ajalta juoksukunnon parantamiseen. Miten tämä aika kannattaisi jakaa, jotta oikeesti siitä saisi hyödyn irti? Kuinka pitkä pitäisi olla peruskuntokausi ja missä vaiheessa vauhtikestävyys sekä nopeusharjoittelu pitää ottaa mukaan ohjelmaan? Jaoin tämän reilun 6kk seuraaviin jaksoihin:

Kunto-ohjelman aikaväli: 19.10.09 - 03.05.10 (6kk 2vko)

1. Peruskuntokausi 2-3kk
2. Peruskuntokausi + vauhtikestävyys 2kk
3. Nopeusharjoittelu 1-2kk

Onko järkevä jako ja kuinka lenkkien määrät sekä pituudet kannattaa jakaa näihin kausiin? Mulle ollut pitkinä lenkkeinä joko 12km tai 15,5km ja niitä varmaan tulen jyystämään peruskuntokautena. Punttia ei ole tarkoitus lopettaa lenkkien tieltä, vaan tarkoituksena olisi käydä edelleen 3 krt viikossa salilla. Oon viime aikana tehnyt 1-jakoisella keskittyen raskaisiin perusliikkeisiin. Miten sali kannattaa yhdistää juoksemiseen? Sehän on nyt selvää, ettei molemmat kehity samaan aikaan, joten pääpaino on tämän reilun puolivuotta juoksemisessa. Lisäksi Opiston testeihin kuulu uima testi (200m 5min), joten olen tässä käynyt vähintään kerran viikossa uimassa. Kuinka uinti kannattaa yhdistää tähän treeni jaksoon? Onko se hyvä olla palauttavana rauhallisena treeninä vai kannattaako siinä panostaa uinnin pituuteen? Onko vesijuoksu hyvää vaihtelua? Itse uintiin ei sen enempää tarvitse panostaa sillä 200 metriä menee rintauinnilla helpohkosti 4 minuuttiin ja 15 sekuntiin.

Siinä nyt olis kysymyksiä kerrakseen ja olisi hienoa, jos jonkinlaista apua treeniohjelmaan tekoon saa. Sali ohjelmat on kyllä hallussa, mutta juoksupuolen järkevä jaottaminen on kyllä hieman hukassa. :D

sori jos on jo kysytty mutta en jaksanut lukea monia sivuja. niin itse kysymykseen mites toi hiitti olisko se hyvä keino parantaa cooper tulosta, onko kokemuksia?

en tuosta HIIT:istä tiedä ton cooperin parantajaksi, tarkoitushan Hiitillä on polttaa rasvaa.. Parempi jos kokeilet itse, juokse cooper nytten ja vedä HIIT ohjelma väliin ja sitten cooper uudestaan ja näet onko hyötyä.

HIIT polttaa rasvaa ok, mutta ei sitä alunperin rasvanpolttoon ole kehitetty, vaan hapenottokyvyn ja vauhtikestävyyden kehittämiseksi.
Minun mielestäni HIIT voisi olla omiaan cooperin kehittämiseksi. Osana treeniä.

Itse ajattelin vetää cooperin toukokuussa 2010, eli n. 6 kk päästä. En ole juossut lenkin lenkkiä pariin vuoteen, tosin harrastan maantiepyöräilyä kesäisin. Aerobista treeniä ja treeniä myös anaerobisen kynnyksellä tulee kesäisin n. 10h/vko, joskus enemmän, joskus vähemmän. Kerran viikkoon tai pariin tulee vedettyä päälle n. 3-5 tunnin pidempi lenkki, tietysti kevyehköillä sykkeillä. ajattelinkin nyt talveksi ottaa tavoitteen vetäistä cooperin yli 3000 (intissä 03 meni tasan 3000), ja tavoitteena onkin etten käytä pahemmin aikaa pitkiin juoksulenkkeihin vaan pyrin treenaamaan nimenomaan ominaisuuksia mitä cooperissa tarvitaan. Ts. treenaamaan "fiksusti".
Eli lyhyehköä, 30min, max. 60min lenkkiä kerran - pari viikossa, spinningtreenit kerta viikkoon mahdollisuuksien mukaan ja muuten pari-kolme lihastreeniä omalla painolla (mm. kyykkyä ilman lisäpainoja, toistoja 40-50 / sarja).

On hyvin mielenkiintoista nähdä miten coopertulos paranee tällä treenillä. Tavoite on päästä samaan tulokseen mutta pienemmillä juoksukilometreillä kuin kaveri joka juoksee pidempää, 10km+ lenkkiä 2-3 kertaa viikkoon ja käy salilla myös satunnaisesti.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom