Kokemuksia HIITistä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kynis
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
s

Mulla on sellanen tilanne, että rasvat ovat jo tarpeeksi alhaiset ja aamulla ei oli ylimääräistä aikaa, mutta kuntoa haluaisin parantaa. Joten kannattaako mun käydä vaan sitten joskus päivällä lenkeillä jne., vai auttaako toi HIIT päivisinkin tehtynä hapenottokykyyn, vaikka rasvat ei niin hyvin palaiskaan?

Vastatkaa viisaammat

saiwurdiin sanoi:
Mulla on sellanen tilanne, että rasvat ovat jo tarpeeksi alhaiset ja aamulla ei oli ylimääräistä aikaa, mutta kuntoa haluaisin parantaa. Joten kannattaako mun käydä vaan sitten joskus päivällä lenkeillä jne., vai auttaako toi HIIT päivisinkin tehtynä hapenottokykyyn, vaikka rasvat ei niin hyvin palaiskaan?

Päivällä tehdystä HIITistä kärsinee vain tuo rasvanpoltto, muuten kyllä ruumis joutuu ihan yhtä paljon tekemään töitä päivälläkin. Eli kunto ja hapenottokyky paranee.
Näin siis tieteellisen eksaktilta MuTu-pohjalta katsottuna :rolleyes:

Jeps, eli tiistaina kävin ensimmäisen kerran HIITtiä kokeilemassa. Oli kyllä pirun rankka. Mutta yksi asia jäi vaivaamaan. Kun lopetin juoksun, niin suuhun tuli samantien hirveä veren maku eikä se hävinnyt kun vasta joskus illalla/seuraavana aamuna. Mistäköhän tuo mahtaa johtua? Mutsi epäili, että jos keuhkot oli jotenkin kuivat tai jotai. Suoritin HIITtin heti herättyäni ja join vettä vaan sen verran, että suu kostui.
Mitenkäs muilla, juotteko vettä ennen suoritusta(esim. yön aikana) vai miten?
Huomenna olisi tarkoitus tehdä uudestaan, mutta jos toi hirveä veren maku tulee suuhun, niin sitten pitää kyllä harkita jotain muuta aerobista.
Ei nimittäin ole mikään kiva maku, meninpä tuon maun takia melkein heti himassa :urjo: .

Pate83 sanoi:
Mutta yksi asia jäi vaivaamaan. Kun lopetin juoksun, niin suuhun tuli samantien hirveä veren maku eikä se hävinnyt kun vasta joskus illalla/seuraavana aamuna. Mistäköhän tuo mahtaa johtua? Mutsi epäili, että jos keuhkot oli jotenkin kuivat tai jotai. Suoritin HIITtin heti herättyäni ja join vettä vaan sen verran, että suu kostui.

Minäkin kävin sunnuntaina vetäisemässä 4 minuutin hiitin ensimmäistä kertaa ja sama juttu. Mullakin tuli lievä veren maku suuhun ja toinen homma minkä huomasin oli, että seuraavat 10 minuuttia kuolaa erittyi paljon. Loppu matka kotia piti syleksiä koko ajan. Mutta tuo veren maku mulla kyllä hävis äkkiä.

Päätin kuitenki, että seuraavan kerran ku teen hiittiä, lyhennän ne kovemmat osuudet aluksi johonkin 15sekuntiin ja pidennän niitä sitten muutaman kerran jälkeen.

Mä juon kaksi mukia kahvia ennen hiittiä, sitten venaan jonkin aikaa ja kuntopyörän selkään. Ekalla viikolla kun tein kolmatta 4 minuutin treeniä (vaikka piti kolmannella vaihtaa jo 5min), tuli vikassa sprintissä tosi vahva veren maku suuhun, pidättelin jonkin aikaa kunnes oli pakko keskeyttää 25sekunnin kohdalla sprintti. Tunne kesti pari tuntia kurkussa ja yrjötti. Vaihdettuani 5 minuuttiin sitten otin sykemittarin kaapista avuksi ja aloin tekemään sprinttejä ei ihan niin täysillä (vaan 85% max sykkeestä) kun aiemmin vedin ihan täysiä joka sprintin. Auttoi huomattavasti, ei veri maistu ja pystyy tekemään sen puhtaat 30sec joka sprintissä.

Orld sanoi:
Minäkin kävin sunnuntaina vetäisemässä 4 minuutin hiitin ensimmäistä kertaa ja sama juttu. Mullakin tuli lievä veren maku suuhun ja toinen homma minkä huomasin oli, että seuraavat 10 minuuttia kuolaa erittyi paljon. Loppu matka kotia piti syleksiä koko ajan. Mutta tuo veren maku mulla kyllä hävis äkkiä.

Mulla kans tota sylkeä rupes tulemaan paljon, mutta aina kun sylkäisin, niin tuntu kun olisin sylkenyt verta, koska veren maku oli erittäin voimakas.
Enkä edes vetänyt niitä spurtti osuuksia täysiä, vaan sellasta hölkkää jonkin verran kovempaa vauhtia. No huomenna uudestaan, katotaan mikä on sitten fiilis.

gnut sanoi:
Tällästä tehtiin kaverin kanssa syksyllä pari kertaa Eltsussa:

Hölkätään hissukseen 200 metriä.
Hölkän jälkeen minä lähden juoksemaan täysillä 200 metriä ja kaveri ajaa takaa/yrittää pysyä perässä. Sitten taas kevyttä hölkkää 200 metriä jonka jälkeen minä otan kaveria kiinni 200 metriä.

Ja jotain 2 kilsaa jaksoin olla tota, sitten loppu kunto.

Siihen pariin kertaan se sitten jäikin. Hyvä tollasessa on se että jaksaa juosta ihan eri tavalla kun joku juoksee läähättäen perässä :p Koittakaa vaikka.

:offtopic: Varsinkin jos se joku perässä läähättäjä on kiukkuinen dobermanni... joskus lenkillä juoksuni on ollut niin vetävän näköistä että koiratkin ovat tahtoneet nähdä tekniikan hiukan lähempää. Siinä on sitten hyvä pistellä menemään tukka hulmuten uljaalla askeleella kohti kotia... Kumma juttu että naurattaa näin jälkikäteen. Silloin oli lähempänä vesinauru. :)

Nyt puolitoista viikkoa HIITtiä ja vajaa kaksi kiloa takana ja ihan hyvältä tuntuu. Olen parin viikon ajan syönyt paljon terveellisemmin ja pyrkinyt pysymään jokseenkin paljon miinuskaloreilla.

Yksi ongelma hiitissä kohdallani kuitenkin on, jalat ei jaksa juosta niin kuin kunto jaksaisi. Pystyn kyllä juoksemaan sen 30 sekuntia, mutta vaikka kuinka puristan vauhti ei ole kovin kova ja en ole vielä kertaakaan ollut niin kuollut kuin jotkut tällä foorumilla ovat kertoilleet. Juoksen tällä hetkellä 5-6 30s/30s intervallia ja lenkin jälkeen pulssi on yli sata noin 20-30min, mutta ei tunnu siltä että mitään rääkkiä olisi tapahtunut.

Jatkanko samaan malliin aina viikottain pidentämällä aikaa, vai onko järkevää tehdä joitakin muutoksia, että saisi kunnolla rasitusta aikaan?

Reima_M sanoi:
Nyt puolitoista viikkoa HIITtiä ja vajaa kaksi kiloa takana ja ihan hyvältä tuntuu. Olen parin viikon ajan syönyt paljon terveellisemmin ja pyrkinyt pysymään jokseenkin paljon miinuskaloreilla.

Yksi ongelma hiitissä kohdallani kuitenkin on, jalat ei jaksa juosta niin kuin kunto jaksaisi. Pystyn kyllä juoksemaan sen 30 sekuntia, mutta vaikka kuinka puristan vauhti ei ole kovin kova ja en ole vielä kertaakaan ollut niin kuollut kuin jotkut tällä foorumilla ovat kertoilleet. Juoksen tällä hetkellä 5-6 30s/30s intervallia ja lenkin jälkeen pulssi on yli sata noin 20-30min, mutta ei tunnu siltä että mitään rääkkiä olisi tapahtunut.

Jatkanko samaan malliin aina viikottain pidentämällä aikaa, vai onko järkevää tehdä joitakin muutoksia, että saisi kunnolla rasitusta aikaan?

Kannattaa varmaan kattoa että mikä se syke on sen lenkin aikana. Mulla on keskiarvosyke HIIT:ssä jotain 160 luokkaa, maksimien liikkuessa jossain 175-180 eikä nykyään enää mullakaan mitenkään kuollut olo ole...ainakaan lenkin aikana. Lenkin jälkeen on kyllä pakko olla joku vartti paikallaan ja tasata elimistöä, huomaa kyllä että kuormitusta on tapahtunut.

Mutta jos tuntuu potkivan ja fätit karisee niin en mä näe mitään järkeä muuttaa hommaa.

Mutta onkohan tämä HIIT yhtä tehokas rasvanpolton kannalta jos sen toteuttaa punttitreenin jälkeen eli onkohan hiilarit tarpeeksi vähissä? Jos vielä ennen treeniäkin olisi sen pari tuntia syömättä? Näin talvisin aamulla ei ole mahdollista koska noin rankka suoritus + astma + pakkanen = hengenlähtö lähellä. ja aamulla en kyllä mitenkään saa aikaa järjestettyä että kerkeisi salille mennä polkemaan :zzzz: :(

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Mikk0 sanoi:
Mutta onkohan tämä HIIT yhtä tehokas rasvanpolton kannalta jos sen toteuttaa punttitreenin jälkeen eli onkohan hiilarit tarpeeksi vähissä? Jos vielä ennen treeniäkin olisi sen pari tuntia syömättä?QUOTE]

En tiedä kuinka tehokas on, mutta itse tein salin jälkeen 3 kertaa viikossa soutulaittella , kerkesin 7 min asti ja sitten iski ylikunto ja oli pakko lopettaa hiit. Paino kyllä tippui, mutta ei kalorit riittänyt palautumiseen dietillä. suosittelen tekemään eri päivinä.

Away sanoi:
Ite kokeilin äsken tuota HIIT:iä kuntopyörällä, ehkä vähän liian kovaa vaan alkuun. :mad2:
Eli pistin menemään 4 minuuttia, aina ½ minuuttia "rauhallisemmin" ja sit taas voimista riippuen kova osuus 20-30 sekuntia..
Helvetti, kun pääsin pyörän päältä, niin sängylle piti mennä makaamaan 10 minuutiks ja keho hakkas armotonta tahtia, ja jalat oli aivan paskana ( mun lihaskunto :lol2:) , tunsin ainakin tehneeni jotain. Söin vasta tunnin päästä treeniin jälkeen ja nyt olo on pirun hyvä ja terävä, joten näin onkin hyvä aloittaa kokeisin lukeminen. :kippis1:

Kysymys kai kuuluukin: vedetäänkö se kova puolikas "kovaa" vai kovaa? Riittääkö, että mennään pikkuista vaille täysiä vai täytyykö painaa ihan 110pros.?

Ite olen kokeillu kuuden minuutin hiittejä kuntopyörällä silleen että rauhallinen on tosi hidas (jalat jatkuvassa liikkeessä) ja kova sitten painetaan niin lujaa kuin pääsee ja kipukynnys antaa myöten.

Ei tunnu kivalta, mutta tehokkaalta kylläkin :evil:

Pate83 sanoi:
Jeps, eli tiistaina kävin ensimmäisen kerran HIITtiä kokeilemassa. Oli kyllä pirun rankka. Mutta yksi asia jäi vaivaamaan. Kun lopetin juoksun, niin suuhun tuli samantien hirveä veren maku eikä se hävinnyt kun vasta joskus illalla/seuraavana aamuna. Mistäköhän tuo mahtaa johtua? Mutsi epäili, että jos keuhkot oli jotenkin kuivat tai jotai. Suoritin HIITtin heti herättyäni ja join vettä vaan sen verran, että suu kostui.
Huomenna olisi tarkoitus tehdä uudestaan, mutta jos toi hirveä veren maku tulee suuhun, niin sitten pitää kyllä harkita jotain muuta aerobista.
Ei nimittäin ole mikään kiva maku, meninpä tuon maun takia melkein heti himassa :urjo: .

Ei veren maku suussa ole vaarallista, ihan normaalia vaan kun joutuu äkkiä kovalle rasitukselle.

Oikaiskaa jos olen väärässä, mutta muistelen, että se johtuu siitä kun veri alkaa kiertämään keuhkoissa nopeasti niin poistoilman joukkoon joutuu jonkin verran punasoluja. Tai jotain...

Pate83 sanoi:

Itselläni kävi eka HIIT-kerroilla niin, että kurkkuni kuivui suorituksen aikana aika ikävän oloisesti. Pari päivää oli kurkun alaosassa melkoista arkuutta ja palantunne. Sen jälkeen olen naukkaillut vettä sen rauhallisemman 30-sekunnin aikana. Vedenjuonti onnistuu, koska teen HIITin kuntopyörällä.

Toiminut toistaiseksi hyvin - rasvaa lähtenyt kehosta selvästi. Tosin salin jälkeen poljen myös kuntopyörää aerobisella sykealueella 20 min.

Seuraavalla kerralla 12 min HIIT.....

Millä perusteella HIITillä tyhjällä mahalla palaa läski, kun taas punttitreenin jälkeen on otettava nopeita hiilareita että vältetään katabolia? Miksi ei vois treenata tyhjällä mahalla ja tällöin palaisi läski? =)

Kertokaa miten voin tehdä HIIT:in ilman ulkona juoksentelua. Ei ole kovin houkutteleva idea lähteä tuonne pakkaseen liukastelemaan. En myöskään saanut kuntopyörää mistään. :(
Tein maanantaina ekan kolmen minuutin treenin nopeina kyykkyinä keppi niskassa. Silloin tuntui vielä ihan hyvälle idealla ja pulssi nousi hyvin. Mutta nyt jalat on vieläkin ihan tukossa. Jatkanko tällä tavalla ja luotan siihen että jalat oppii kestämään tämän rääkin ja palautuu riittävän hyvin, vai teenkö jotain muuta?

muistaakseni hiitin jälkeen kannattaa olla 30-60min syömättä, sillä rasva palaa vielä suorituksen jälkeen ja tuon ajan jälkeen on ilmeisesti palanut se, mitä oli palaakseen. Ainakin itse olen näin tehnyt. Olen nyt ekalla viikolla astetta rankemmassa hiitissä, HIIT portaita noustessa. Helvetti sentään sanon, jalat niin paskana kokoajan ja tuntuu, että kunto loppuu kokoajan :)

Hesarissa muistaaksen jokin aika sitten lääkäri kommentoi kysymystä siitä, palaako läskit kovan liikunnan jälkeen kovempaa tahtia. +Vaikutus oli muistaakseni todella pieni.

Kysymys HIITistä:
Juoksen viikossa yleensä n. 2x40-45min lenkkiä. Mitä hyötyä HIITistä olisi minulle? Pitkän lenkin korvaaja? Noilla pidemmillä lenkeillä poltan varmasti (?) enemmän rasvaa kuin lyhyellä HIIT-pätkällä + eiköhän kuntokin noilla pitkillä kohennu enemmän.

Eli olen tällä hetkellä dieetillä. En vain tiedä minne sen HIITin sijoittaisin. Salitreenit ma, ti ja to, pe illat. Juoksut ke ja la aamut. Su kevyttä kävelyä.

Syön tällä hetkellä peruskulutuksen verran. Vielä kun joku osaisi sanoa, minkä mittarin peruskulutukseen pitäisi luottaa... erot satoja kaloreita päivätasolla. No, syön siis kuitenkin mittarin mukaan peruskulutuksen viikossa. Liikunnasta otan noin 4-5000 kcal vajeen, jonka pitäisi hoitaa laihdutus. Peruskulutuksen verran syömisen pitäisi ehkäistä lihaskatoa. Tämä on ymmärrykseni. Saattaa olla vajavainen.

Energiavajeeni viikkotasolla on käsittääkseni juuri sopiva "minimaalinen lihaskato painonpudotuksessa" linjalla, ehkä joku 7*-500kcal olisi parempi, mutta ei oikein tuo tulosta. Eli HIIT lisänä edellyttäisi jonkin liikunnan vähentämistä.

Olen varmaan jollain tavalla rakennettu kieroon sillä mulle ei tullut mitenkään paha olo hiit:n ekan 4min jälkeen.
Kiskoin ekat kaksi kovaa satsia n.180 sykkeellä eli otin ne vähän rauhallisemmin, sillä olin saanut lukemani perusteella sen kuvan, että kuolema tulee jo ekan vedon jälkeen. Kolmannen vedin sitten jo vähän rivakammin ja neljännen sitten aivan täysiä. Viimeisessä alkoi jo toivoa että aika kuluisi nopeammin.
Muutama metri spurtin jälkeen oli jalat vähän "hötönä", mutta ei sen jälkeen enää mitään.
Vedin hiit:n normaalin 5km aamulenkkini yhtyteen eikä se vika kilometri mikä hiiti:n jälkeen oli jäljellä, tuntunut yhtään pahemmalta kuin ennenkään...Kotona ei ollut paha olo eikä mitään...

Funky sanoi:
Olen varmaan jollain tavalla rakennettu kieroon sillä mulle ei tullut mitenkään paha olo hiit:n ekan 4min jälkeen.
Kiskoin ekat kaksi kovaa satsia n.180 sykkeellä eli otin ne vähän rauhallisemmin, sillä olin saanut lukemani perusteella sen kuvan, että kuolema tulee jo ekan vedon jälkeen. Kolmannen vedin sitten jo vähän rivakammin ja neljännen sitten aivan täysiä. Viimeisessä alkoi jo toivoa että aika kuluisi nopeammin.
Muutama metri spurtin jälkeen oli jalat vähän "hötönä", mutta ei sen jälkeen enää mitään.
Vedin hiit:n normaalin 5km aamulenkkini yhtyteen eikä se vika kilometri mikä hiiti:n jälkeen oli jäljellä, tuntunut yhtään pahemmalta kuin ennenkään...Kotona ei ollut paha olo eikä mitään...
Sulla on vaan yksinkertasesti jo sen verran kova kunto että 4min ei tunnu missään? Kokeile tehdä vaan pidempi hiitti? :arvi: :whip:

Suositut

Back
Ylös Bottom