Kokemuksia HIITistä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kynis
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Olis tarkotus ensivuoden alussa aloittaa elämäni ensimmäinen dieetti, ja ajattelin ottaa HIITin avuksi. Mulla on nyt treeninä Powerhousun fiksu nelijakoinen, jossa on tiistaina vuorossa etureidet ja perjantaina takareidet. Mille päiville suosittelisitte vedettävän ton HIITin?

Entäs kun dieettaan pelkän 500kcal vajeen sijaan miinuskaloreilla + HIITillä, niin paljonko ottaisitte tosta -500kcal pois?

paljonko kulutus on sulla ennen ollut "normaalisti", ja millaista liikehdintää painossa tapahtui sillä kulutuksella? siitä se paljolti riippuu millaisella vajeella lähdet liikkeelle. Ja eikai nyt kukaan järkevä ihminen muutenkaan diettaa pelkillä miinuskaloreilla ilman airobista lisäystä.

Ei se airoobisen lisäys dietillä oo mitenkää välttämätöntä. Ite pudotin 9kg pelkällä puntilla kun jätin leivät ja ison kasan hiilareita veks neljäks kuukaudeks:p

paljonko kulutus on sulla ennen ollut "normaalisti", ja millaista liikehdintää painossa tapahtui sillä kulutuksella? siitä se paljolti riippuu millaisella vajeella lähdet liikkeelle. Ja eikai nyt kukaan järkevä ihminen muutenkaan diettaa pelkillä miinuskaloreilla ilman airobista lisäystä.
Ei mulla ole mitään hajua paljonko mulla on ollut kulutus ennen, nyt vasta pari viikkoa sitten vaivauduin ostamaan vaa'an ja laskemaan pari päivää että syön oikein ja tarpeeksi. About puoli vuotta on nyt tullut oltua plussilla, ja alkaa tota reppua kertymään tohon eteen. Eli niinkuin tossa sanoin, dieetti pelkällä kalorivajeella ois sen -500kcal päivä eli välipäivinä 2000kcal ja treenipäivinä 2500kcal, mutta kait sitä pystyy vähän vähentämään kun mä otan HIITin mukaan?
Ei se airoobisen lisäys dietillä oo mitenkää välttämätöntä. Ite pudotin 9kg pelkällä puntilla kun jätin leivät ja ison kasan hiilareita veks neljäks kuukaudeks:p
Eihän se olekkaan pakollista, mutta ainakin tämän http://www.pakkotoisto.com/ravinto/104455-200kcal-lenkki-vs-200kcal-vaehemmaen-ruokaa/ mukaan se olisi fiksumpaa.

Hiit testijakso

Harjoittelin HIIT-menetelmällä noin 2,5 kk. Testasin itseni coopperin testillä jakson alussa ja lopussa ajatuksena selvittää ko treenimenetelmän mahdolliset vaikutukset maksimaaliseen hapenottokykyyn, jota coopperin-testi käsittääkseni jollain tavoin indikoi.

TAUSTAA:
Huono juoksija aina, ei juurikaan kestävyystreeniä satunnaista lenkkeilyä lukuunottamatta (joskus pk-sykkeellä). Nykyisin ylläpitävää kuntosalitreeniä 2 krt vko. Olen 42-vuotias, 184 cm pitkä ja painan 84 kg. Niin ja hyötyliikunta jää minimiin. Toimistotyöt ja vapaa-aika istuttavat tkoneen äärellä arkisin 8-10 tuntia/vrk.

HIIT kuluneen jakson aikana:
- kotona spinning-pyörällä "kovilla jarruilla" 2-4 krt/vko
- sarjat: 3 x 20 sek. (palautus: syke alle 120) ensimmäinen kuukausi
3 x 30 sek. (palautus: syke alle 120) toinen kuukausi
4 x 30 sek. (palautus: syke alle 120) 2 vkoa
MUU LIIKUNTA kuluneen jakson aikana:
- sählyä 1-2 krt/vko
- punttisalitreeniä 2-3 krt/vko
- hiihto, pertsaa satunnaisesti muutama kerta koko jaksolla (2 juoksulenkkiä koko aikana)
HIITtiä lukuunottamatta harrastin liikuntaa samalla tavalla kuin ennen testijaksoa.

HAVAINTOJA/TUNTEMUKSIA TREENIJAKSOSTA (HIIT):
- Vittumaista.. "Oksennuspyöräily" kuvaa touhua hyvin. Päästä kiinni että viitsii tehdä.
- Ei negatiivista vaikutusta punttitreeniin, päinvastoin. Edellä mainitun HIIT-treenin pystyy yhdistämään halutessaan samalle päivälle punttitreenin kanssa. Vedin spyörällä-hiitit usein ip:llä ja illalla punttitreeni päälle. Jalkoihin on tullut voimaa lisää. Jalkatreenit sujuivat paremmin lähes aina jos olin aiemmin ip:llä vetänyt spinning hiitit..
- Saattaa toimia hyvinkin rasvanpoltossa: painoa lähti 2-3 kiloa vaikkei ollut tarkoitus laihduttaa (keskivartalon rasvat)
- Leposyke laski hieman. Alhaisimmillaan vaihtelee nyt 40-43, maksimisyke (203) sama.
- 12 min juoksu: alussa 2500m, lopussa 2600m, lievä parannus.
- Kokonaisuudessaan kunto parantui jonkin verran, tosin epäilen, että coopperin testi ei tuo sitä esille täysin, sillä kummallakaan kertaa juostessa juoksusta ei ollut minkäänlaista tuntumaa.
- Kuulun todennäköisesti siihen porukkaan minkä treenivaste (hapenottokyky) jää heikoksi HIIT-treenillä, tai sitten HIIT-treenisarjoja olisi pitänyt olla enemmän ja treenejä useammin. Oli kyllä tarpeeksi vaikeaa noudattaa tuotakin, vaikka ajallisesti tehokas työaika jää minuutteihin.

Sulla tuli aika vähän sarjoja per kerta, cooperin heikohko kehitys voi johtua siitäkin. Yleisestihän HIIT:ssä on enemmän sarjoja jos kesto on noinkin lyhyt kuin 20sek.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom