Kokemuksia HIITistä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kynis
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Re: Lisää kokemuksia

Originally posted by Herra Hirvi

Voi kristus mitä menoa; Eka minsa meni hyvin. Sen jälkeen vikat setit olikin aika tappoa. Keuhkot huusi apua ja kirosin jokaisen tupakkatehtailijan alimpaan helvettiin. Onneks olin yksin siellä koska muuten porukka olis kattonu vähän kieroon sitä poistumista laitteesta lähimmälle pehmustetulle alustalle. Meinaa kintut ei meinannu pitää, näkökenttä sumeni yms. kivaa. Tuntu että olis saanu henkilökohtaisen visiitin/viestin jeesukselta... :rolleyes:

Ei sen puoleen, suihkun jälkeen olo oli ihan mahtava, ylihuomenna uusiksi.

Eikö oo aika vittumainen treeni, mulla on joka treenin jälkeen aika lähellä etten :urjo: Mut joo tuntuu tosi tehokkaalta ja mitä pidemmälle treenissä ehtii sitä helpommalta se alku tuntuu, mut sitten loppuu voimat ku seinään..

Oli itellä meinaan neljäs spurtti ja piti lähtee vetään se ylämäkeen juosten, taju meinas lähtee ja pulssi oli koko ajan
185-200 :evil: siinä loppu kunto ja pää sekos, mut oli viel kolme spurttii jälellä ja sisulla painoin.. Mut iha kiva fiilis aina myöhemmin päivällä, vähä on kyl joo kiristystä tapahtunu, mut paino pysyny samana, mikä on hyvä juttu :thumbs:

Eilen löysin tän threadin musclenetin kautta, ja tänään sitten kokeilin kun oli välipäivä.. Ei voi muuta sanoa kun että jo on jumalauta jos ei läskit lähde ja hapenottokyky parane. Henkitorvi tuli niin saatanan kipeäksi ja tuntu että pyörtyy kun kotiovelle pääsin.

Aloin ihan piruuttani testaamana tuota hiittiä ja mukavaahan tuo tuntuu olevan. Sen saa sopivasti upotettua normaaliin reenipäivän aamulenkkiin eli 15min reipasta käppäilyä alkuverryttelynä + HIIT + 15min reipasta käppäilyä loppuverryttelynä. Ainakaan nämä 4 minuutin setit ei tee tiukkaa. Ekassa spurtissa oli pulssi tasan 2mk ja seuraaviin himmasin jonnekin 185 nurkille. Ainoa mikä vähän mietitytti oli se kun noin puolen tunnin päästä oli pulssi vielä päälle 120...:eek:

viimekesänä vetelin melko kevyesti 15min settejä ja olinkin tiukemmassa kunnossa kun nyt. talvi menikin sitte punttia ja sapuskaa vääntäen. eilen otin taas 4min setin ja pertskele kun oli raskasta. vaan äkkiä se tästä lähtee nousuun :kippis1: dieetti päällä myös, saa rasvat kyytiä kuulkaas

Vedättekö vain tuollaiset pienet siivut tuota intervallityyppistä vääntöä vai miten vältätte lihasten sulamisen?

Omasta kokemuksesta voin sanoa että ainakin nyrkkeilytreenit 3 krt viikko ovat monellakin tavalla intervallimeininkiä about tunnin verran putkeen kerrallaan ja siinä kyllä lähtee rasvojen lisäksi myös lihat, vaikka kuinka lapioisi ruokaa naamaan.

Originally posted by Äijä
Aloin ihan piruuttani testaamana tuota hiittiä ja mukavaahan tuo tuntuu olevan. Sen saa sopivasti upotettua normaaliin reenipäivän aamulenkkiin eli 15min reipasta käppäilyä alkuverryttelynä + HIIT + 15min reipasta käppäilyä loppuverryttelynä. Ainakaan nämä 4 minuutin setit ei tee tiukkaa. Ekassa spurtissa oli pulssi tasan 2mk ja seuraaviin himmasin jonnekin 185 nurkille. Ainoa mikä vähän mietitytti oli se kun noin puolen tunnin päästä oli pulssi vielä päälle 120...:eek:

Joo...mulla taas kun tiedän lähteväni tekemään "all-out"-sprinttejä, niin leposyke noin 15min ennen suoritusta paukuttaa 100-120bpm. Kroppa jotenkin pelkää/latautuu äärimmäiseen raskaaseen suoritukseen. Tästä olen kehitellyt itselleni mittarin ylikunnosta, eli jos kroppa ei ala "pelkäämään" suoritusta vaan on ikäänkuin liian väsynyt "pelätäkseen" tulkitsen tilanteen ylikunnoksi. Tiedä sitten.

Nyt on edetty HIIT-ohjelmassa 9-minuuttiin, (3x4min, 3x5min jne.) ja tulokset on kasvanu helvetisti ainakin aerobisen kunnon osalta. (Ennen 4min tietyssä paikassa, nyt 2.55 samassa kohdassa, coopperissa ~+250m).

Muutenkin näyttäis siltä että rasvoja on lähtenyt tehokkaasti. Melkein muodostuu ongelmaksi pitää painoa tarpeeksi korkealla ;)

Kokemukset siis enemmän kuin positiivisia, jos tahtoo kasvattaa aerobista kuntoa riippumatta taustasta on tämä aika loisto vaihtoehto.

Kuinkas tämän HIITin jälkeen voiko tehdä illalla mitään kuntoilua jos tekee HIITin aamulla? Eli esim jos on futispeli illalla joskus ~19 aikoihin, niin voiko tehdä 8-9 välissä aamulla HIITin, eli jaksaako sen jälkeen enään pelata illalla?

Riippuu ihan miehestä. Jos olet samanlainen teräsmies kuten minä :D niin heittämällä. No ei, enpä usko että se ongelmia tuottaa. Kokeilemallahan se selviää, mutta ota huomioon miten vakavasta pelistä on kyse, että onko varaa olla ei-ihan-100%-potkuissa.

HIIT on aivan loistava rasvanpolttokeino. Kun tuohon yhdistää vielä nuo kofeiinitabletit, on vaikutus ainakin minulla ollut konkreettinen. paino putoaa ja hapenottokyky kasvaa. Suosittelen vilpittömästi nille, jotka eivät ole vielä testanneet.:thumbs:

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Kuinka moni tekee HIIT:iä salitreenien yhteydessä? Se kai olisi tilanne, jossa hiilareita ei kovin paljon kehossa ole, varsinkin jos on normaaliin tapaan syömättä 2-4h ennen treenejä. Siinä saisi taatusti ainakin rääkättyä kehoa kunnolla :)

Millaisia vaikutuksia tuolla olisi muiden kuin jalkalihasten palautumiseen?

Ihmetyttää

Itseäni ihmetyttää se, että minkä teorian mukaan rasvan pitäisi palaa tuollaisella harjoittelulla?
Jos juoksee/pyöräilee tai vaikka nussii niin lujaa, että meinaa oksennus tulla, niin minun tietääkseni elimistö EI todellakaan käytä energiana silloin rasvaa, vaan glukoosia ja lihasten glykogeenia. Ja varsinkin jos sen jälkeen vedetään palautumisjuoma, jossa 40g hiilihydraattia niin..:thumbs:
Yleensähän rasvanpoltto liikunnaksi suositellaan kävelyä tai kevyttä juoksua.

Näistä on varmaan jo ollu puhetta, mutta ei sattunut silmään:

1. Kannattaisko HIIT tehdä reenipäivien aamuina vai välipäivinä? Jos tekis reenipäivinä niin vois käyttää välipäivät täysin palautumiseen.

2. Kuinka paljon haittaa, jos ei pidä tunnin väliä HIITin ja ruokailun välillä? Ei viitsisi kouluaamuina nousta hirvittävän aikaisin.

Originally posted by H0J
Näistä on varmaan jo ollu puhetta, mutta ei sattunut silmään:

1. Kannattaisko HIIT tehdä reenipäivien aamuina vai välipäivinä? Jos tekis reenipäivinä niin vois käyttää välipäivät täysin palautumiseen.

Tee vaikka joka päivä. Se polttaa niin vähän lihasta, että anna palaa vaa.

2. Kuinka paljon haittaa, jos ei pidä tunnin väliä HIITin ja ruokailun välillä? Ei viitsisi kouluaamuina nousta hirvittävän aikaisin.

Ei viittis? Mitä se on?

Jos juoksee/pyöräilee tai vaikka nussii niin lujaa, että meinaa oksennus tulla, niin minun tietääkseni elimistö EI todellakaan käytä energiana silloin rasvaa, vaan glukoosia ja lihasten glykogeenia.

Mä olen ainakin lukenut, että kun HIIT juostaan hiilihydraattivarastot tyhjinä, niin pitäisi rasvan palaa. Sykehän siinä on korkealla ja kävelykin polttaa paremmin rasvaa suorituksen aikana, mutta kun syke on korkealla, niin rasvanpoltto jatkuu pitkään suorituksen jälkeenkin. Kävelyssä taas rasvanpoltto ei jatku samalla tavalla. HIIT on myös todella lyhytkestoinen, että ei luulisi lihaksille olevan niin paljoa haittaa.
Oikeasti en tiedä asiasta mitään.

EDIT: Mä olen edennyt HIIT:ssä yhdeksään minuuttii. Kyllä eron huomaa, kun aluksi happi loppui heti, nyt ei oikeastaan mitään ongelmaa hengittämisessä.

Re: Ihmetyttää

Originally posted by rollerghost
Itseäni ihmetyttää se, että minkä teorian mukaan rasvan pitäisi palaa tuollaisella harjoittelulla?

No tietty: "A number of explanations exist for the greater amounts of fat loss achieved by HIIT. First, a large body of evidence shows that high-intensity protocols, notably intermittent protocols, result in significantly greater post-exercise energy expenditure and fat utilization than low- or moderate-intensity protocols (1,4,8,14,19,21,25). Other research has found significantly elevated blood free-fatty-acid (FFA) concentrations or increased utilization of fat during recovery from resistance training (which is a form of HIIT) (16,17). Rasmussen et al (20) found higher exercise intensity resulted in greater acetyl-CoA carboxylase (ACC) inactivation, which would result in greater FFA oxidation after exercise since ACC is an inhibitor of FFA oxidation. Tremblay et al (23) found HIIT to significantly increase muscle 3-hydroxyacyl coenzyme A dehydrogenase activity (a marker of the activity of b oxidation) over ET. Finally, a number of studies have found high-intensity exercise to suppress appetite more than lower intensities (6,12,13,22) and reduce saturated fat intake (3)."

Noita lähteitä ei varmaan tartte liimailla tänne.

Lisäksi ainakin mulle on jostain tarttunut mieleen, että maitohapot edistäisivät kasvuhormonin eritystä. Tämäkin hyöty jää sauvakävelijöiltä saavuttamatta.

Originally posted by Taha
Ei viittis? Mitä se on?

Pitäs tosiaan ottaa itteä niskasta kiinni, puoli tuntia nukkumista sinne tai tänne.

Originally posted by dorz
Kuinka moni tekee HIIT:iä salitreenien yhteydessä? Se kai olisi tilanne, jossa hiilareita ei kovin paljon kehossa ole, varsinkin jos on normaaliin tapaan syömättä 2-4h ennen treenejä. Siinä saisi taatusti ainakin rääkättyä kehoa kunnolla :)

Tuntuisi, ettei ole kovin järkevää yhdistää näitä kahta, mutta kaikkeahan tietenkin voi kokeilla... Väittäisin, että kunnon hiitti vie liikaa tehoa salitreenistä tai toisinpäin.

Itse olen nyt hiitannut kaksi viikkoa ja kuten näköjään moni muukin, huomannut sen mainioksi treeniksi. Omalla kohdalla hyvältä yhdistelmältä tuntuu HIIT + salitreeni samana päivänä. Aamulla hiittaamaan, illalla salille.

Ja hei siitä viitsimisestä... itse vedän aamulenkit klo 5.30.
Sehän vain piristää. :D

Re: Re: Ihmetyttää

Originally posted by Dopey
Lisäksi ainakin mulle on jostain tarttunut mieleen, että maitohapot edistäisivät kasvuhormonin eritystä.

Ainakin Massaa! Voimaa! Rahaa! Vaikutusvaltaa! Naisia! -kirjassa näin mainittiin. Ja maitohappojahan saa erittymään lyhyillä palautuksilla ja "hapotussarjoilla". Lyhyiden voimanostotyylisten sarjojen taas sanottiin stimuloivan paremmin testosteronin eritystä.

Otatteko ollenkaan ihan normaalia kävelyä tuon HIIT:n kanssa? Nyt kun oon ottanut aerobista viikossa keskimäärin 7-10h+normaalit reenit päälle niin tuntuu "vähältä" tuo kolmen aamun revitys?

Suositut

Back
Ylös Bottom