Kokemuksia HIITistä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kynis
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ite kokeilin äsken tuota HIIT:iä kuntopyörällä, ehkä vähän liian kovaa vaan alkuun. :mad2:
Eli pistin menemään 4 minuuttia, aina ½ minuuttia "rauhallisemmin" ja sit taas voimista riippuen kova osuus 20-30 sekuntia..
Helvetti, kun pääsin pyörän päältä, niin sängylle piti mennä makaamaan 10 minuutiks ja keho hakkas armotonta tahtia, ja jalat oli aivan paskana ( mun lihaskunto :lol2:) , tunsin ainakin tehneeni jotain. Söin vasta tunnin päästä treeniin jälkeen ja nyt olo on pirun hyvä ja terävä, joten näin onkin hyvä aloittaa kokeisin lukeminen. :kippis1:

No nyt kokeilin aamulla ekakerran HIIttiä. Kävin ensin 30min ulkona kävelemässä kohtuu rivakasti ja sit sisälle ja 4 min HIITtiä,
30 sekunnin sarjoilla.
Olo oli sen jälkeen rasittunut mutta ihan ok. Siinä sit söin ja kävin suihkussa ja sitten iski aivan pirunmoinen kylmä! Palelti vaikka kuinka paljon oli päällä. Sitä kesti 30 min ja sit olo palautui hyväksi.
Mutta nyt sitten ilta päivällä iski hirvee väsymys ja nyt viellä tuntuu olevan flunssan oireita.
Liekö ollut tällä aamuisella treenillä vaikutusta vai onko vaan huono yhteensattuma.
No nyt sit kaikki allergia+astma+flunssa lääkkeet naamaan ja nukkumaan.

Nyt on kans testattu HIIT:iä, helvetin tehokkaalta ainaki tuntu.. Aamulla heräsin ja vetäsin kuntofillarilla 4 minuutin setin ja sen jälkeen ei jalat liikkunu about 10 minuuttiin ja piti venytellä helvetin kauan, ennen ku pääs liikkeelle :D

Tuli vaan sit mieleen, että uskaltaako tota vetää kahtena aamuna peräkkäin?

entäs mites pitäs koodata toi HIIT-treeni , että se toimis normaalin punttitreenin kans..Eli kannattaako punttitreeni päivän aamuna vetää HIIT:iä? mulla tulee väkisin silleen, et teen yhen HIIT treenin punttitreeni päivänä, onko tosta kauheesti haittaa :(

muistaakseni sitä suositeltiin tehtäväksi välipäivänä, mut ei ilmeisesti oikeen jalkojen treenausta ennen tai seuraavana päivänä.

Vielä treenistä HIITin kera jms.

Törmäsin tuohon HIIT:iin kun searchilla seikkailin täällä, ja kuulosti kiinnostavalta. Idea muistuttaa läheisesti nk. intervalli juoksua jota olen joskus tehnytkin, juossut spurtin ja sitten kävellyt / hölkännyt kunnes syke vähän tasaantunut ja sitten uusi.

Tykkään käydä aamuisin ennen aamupalaa tyhjällä mahalla kävelemässä 30 - 40min lenkin suht rauhallisesti, piristyy kummasti, koira saa ulkoilua ja ainakin haaveunissa palaa rasvaa ja sehän on hyvä, koska dieettiä ei millään tahtoisi pitää kun on vielä suurilta osin luuta ja nahkaa, mutta toisaalta vatsaan alkaa löysää kertyä.

Mutta, mitäs mieltä olette, pitäiskö nuo aamulenkit sijoittaa välipäiville, vai treenipäiville mieluiten? Nyt on tullut käveltyä aamulla vähän sillon sun tällön.

Ja jos tekisi tuota HIIT:iä, minkälainen jakso kannattaisi tehdä jos joka viikko lisää yhden minuutin tuohon sessioon, tai siis miten menetellä tuon ajan kanssa jos tuota ihan noin normaalisti tekisi aamulenkin yhteydessä?

Toimisikos homma niin että kävelee normaalisti ja sitten kun on hyvin lämmennyt niin kävelylenkin varrella vetelis tuota spurttia ja hölkkää vuorotellen?

Eniten mietityttääkin, että kannattaako edes harkita tällaisia jos massaa keräilee, vai kannattaisko tyytyä vaan kävelyyn. Eli paljon tuollainen mahtaa suurinpiirtein viedä energiaa (aikamoista rääkkiä) ja muuten vaikuttaa?

Treenaan siis aikalailla lihasta keräillen, voimaa tulkoon siinä sivussa.

Mä vaihdoin jossain välissä tasaisen sykkeen aamulenkit intervalliin. Eli sellaiset tasaiset 35 min hölköttelyt vaihtui siihet että aamulla hölköttelen lähimmälle mäennyppylälle. Eli tasaista hölkkää noin 15 min. Siinä ehtii sitten vähän heräilemään. Sitten fiiliksen mukaan valkkaan mäestä sellaisen 30s- 60s pätkän, jonka vedän täysillä ylös ja kaikessa rauhassa kävellen alas.. Näitä 3-5 kertaa taas fiiliksistä riippuen.. Tämän jälkeen sitten vain kaikessa rauhassa hölköttelee takaisin himaan sen reilun 15 min. Ainoa mitä noissa reeneissä seuraan on että syke nousisi maksimiin jossain noista vedossa. Eli jos eka tai toka veto ei irrota maksimisykettä, niin sitten se hoidellaan kolmannella..

Eli mitä tuossa nyt lienee normi hiittiin erilaista, niin se että painelen mäkeä ylös. Se voi ekoina kertoina hyydyttää jalat ennen kuin pumpun, mutta pidemmän päälle siinä on helpompi motivoida itsensä juoksemaan kovalla sykkeellä.. kait..

Itse olen ainakin huomannut että maitohappokestävyys ja yleinenkin kestävyys on kehittynyt todella selkeästi. Huomattavasti paremmin kuin tasaisella aerobisella reenillä..

Rasvojen lähtemisestä paha mennä sanomaan kun olen tällainen orava.. Ei se prosentti paljon yli kymmenen ole tuolla reenillä ainakaan noussut :)

Kokeilin tänä aamuna ennen aamupalaa tuon yksinkertaisen 4 minuutin HIITin, ensin pieni kävelylenkki (5-10min) ja sitten hölkkää 30sek, spurtti 30sek...

4 spurttia siis yhteensä.

Tulos: Spurtit meni väistämättä hölkkäämiseksi ja hölkkääminen ilman muttia ontuvaksi kävelyksi.... ja se läähätys kuulu varmaan lappiin asti...

Ainoa paha homma on kylmyys, vielä kun kotona söi aamiaista niin oli hengitys vaikeaa vaikka lenkistä oli jo yli 20min...

Kyllä ainakin on tehokas!! täytyy pistää lenkkarit vireeseen ja ruveta tuota tekemään aina välipäivinä (joka toinen päivä?) kunnes pystyy vetämään puhtaasti hölkäten nuo välit ja kunnon spurteilla toiset, nyt se näytti lähinnä siltä kun olisin tehnyt kuolemaa siihen tienvarteen... :)

Originally posted by turre101

Tulos: Spurtit meni väistämättä hölkkäämiseksi ja hölkkääminen ilman muttia ontuvaksi kävelyksi.... ja se läähätys kuulu varmaan lappiin asti...

Ei täällä mitää ole kuulunu :)
Tosin jotain märkää kuolan näköistä tuli aamulla taivaalta.

-G-

Kokeilinpas minäkin sitten vihdoin aamulla sitä HIIT:iä..

Ainoa paha homma on kylmyys, vielä kun kotona söi aamiaista niin oli hengitys vaikeaa vaikka lenkistä oli jo yli 20min...

Joo sama juttu täällä, onneks huomasin aamulla ottaa jonkunnäkösen kaulaliinan aamul ja vetäsin sen suun yli ni helpotti hiukan.
Mulla ei muuten huono olo tullut vasta ku joku ½h lenkin jälkeen, johtuen siitä et en ollut syönyt ja melkein sorruin jääkaapille etsimään lievitystä tuskaani. :)

En oo ihan varma et olikos mulla syke sillä tasolla ku ois pitän, ku sykemittari on kelloseppä-sedän kätösissä tällä hetkellä. Jokatapaukses tuntu jalois ja keuhkoissa, että eiköhän siitä ainakin jonkunnäköstä hyötyä ole.

Nyt sitten muutaman päivän tauko kun huomenna jalat pitäs saada treenattua..

Ihmettelin tuossa vaan ku spurttien aikana alko suuhun kertyä hirveet määrät limaa. Normaalisti mulla ei lenkkeillessä muodostu suuhun mitään, mut nyt sitäkin enemmän, johtukohan tosta kylmästä ilmasta ja suhtkovasta rääkistä.

Heille jotka eivät ole tätä vielä kokeilleet: Älkää tehkö samaa virhettä kuin minä. Liikuin koko ajan kotiovelta poispäin, ja uskokaa tai älkää mut 5 minsan lämmittelyhölkkä ja 4minsan HIIT kasvattaa jonkunverran sitä kotiinpaluumatkaa. Eipä siinä muuta mut vedin ton tosiaan aika henkihieveriin asti ja sitten ku ois pitän kotiapäin kävellä ni tuli melkein äitiä ikävä. :D Noh, omaa tyhmyyttäni tuo.. ;)
Mut jokatapukses yks rankimmista tyyleistä mitä oon pitkää aikaa tehny!

Mä söin ihan tukevan aterian 15min lenkin jälkeen niinku aina aamusin.. kaipa se rasvanpoltto silti jatkuu lenkin jälkeenkin.

(Ja mä en edes ole dieetillä nyt, vaan ihan lihasta keräilen)

Limaa tuli tosiaan suuhun niin että hyvä kun hengittää ehti kun piti räkiä sitä pihalle, varmaan kylmä ilma suurin syyllinen yhdessä sen kanssa että hapenottoelimet pyörii 110% teholla ja ylikin...

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Aerobinen kunto vs. rasvanpoltto

Hulkki: "Eli HIIT toimii myös aika julmetun hyvin aerobisen suorituskyvyn parantamisessa."

Hieno kommentti, jota jäykät ja aerobista kuntoa aliarvostavat bodarit eivät taida ottaa tosissaan... Näissä piireissä puhutaan niin paljon voimasta ja lihaksista (ja rasvanpoltosta), mutta usein unohdetaan hengityselinten kunto ja venyttely. TOtta kai tavoitteita pitää priorisoida, mutta ehkäpä jokainen voisi kerran vuodessa ajatella myös aerobista kestävyyttään. Näin kuntosalilla käyvänä koripalloilijana kuulostaa siltä, että pakkotoistolaiset ovat melko huonossa kunnossa. Mutta eikös olekin näin että olotila muutaman viikon lenkkeilyn tai intervallijuoksun jälkeen on eurorinen, kun huomaa jaksavansa niin paljon aiempaa enemmän?! Tarkoitus ei ollut loukata ketään tällä viestillä vaan tsempata lenkkipoluille. Ilmatkin alkavat olla jo mukavan keväiset!

NIIN JA VIELÄ...

mikä tahansa aerobinen liikuntamuoto on hei hyödyllinen, vaikka et olisi dietillä tai olisit jo syönyt aamupalan! Ei kaikkea tarvitse aina viedä äärimmäisyyksiin.

eka hiitti

tänään alko sitte mun HIIT-treenaus

otin normaalin salitreenin (selkäpäivä) jälkeen ton 4 min operaation juosten & kävellen...
pieni analyysi :
1.spurtti : tuntuu helvetin hyvältä... aika kului kuin siivillä
2.spurtti : sujui vielä varsin hyvin
3.spurtti : voi kunpa se 30 sekuntia kuluisi nopeammin
4.spurtti : voi kunpa koko HIIT:iä ei olisi koskaan keksitty

suorituksen jälkeen pumppu hakkasi aika tajuttomasti... ~10 minsaa meni vaan makaillessa... sitte suihkuun ja hetken päästä olo olikin aika normaali.
otin ehkä vähän liian kovaa ton juoksun.. vois ens kerralla ottaa pikkusen rauhallisemmin ettei mies hyydy matkalle. :rolleyes:

Vielä HIIT:stä

Miten ootte ajoittaneet ruokailun HIIT hässäkän jälkeen?

Ajattelin itse alkaa vetämään ko. proggista jotta alkais näyttämään enemmän ihmiseltä kuin muumilta...

Mitä mieltä olette muuten muun aerobisen liikunnan harrastamisesta HIIT jakson aikana? Tyyliin HIIT Ma-Ke-Pe ja muu pomppiminen vaikkapa Ti-To. Tappaako sillä itsensä ja rikkoo paikkansa, vai onko siitä jopa hyötyä?

On meinaan missiona saada itsensä taas kondikseen 3v tauon jälkeen ja tiputtaa ylimääräinen ihra pois ennenkuin aloittaa tosissaan ruumiin rakentamisen.

mä otin protskudrinkin öbaut 45 min HIIT:n jälkeen. en syönyt enää illalla kunnon ateriaa, vaan kevyen iltapalan.

mun mielest noina välipäivinä ei kauheesti aerobista kannttais harrastaa. ehkä jotain kevyttä kävelyä tai jotain. käyn toki ite ton HIITtamisen lisäksi viel 3 kertaa viikos salilla. :thumbs:

Mulla alkaa huomenna kolmas viikko ohjelmassa, elikkä 7 minuutin sykli. Homma on toiminut juuri niinkuin pitää. Paino tippunut vain kilon, mutta peili kertoo selvästi, että kiristymistä tapahtunut. Ja tätä siis jäljellä vielä 6vko:a.

Miten ootte ajoittaneet ruokailun HIIT hässäkän jälkeen?

HIIT:n jälkeen 50-60 minsan päästä vetelen aamupuurot ja vitamiinit nassukkaan. Yleensä oon nää ajottanu salipäivän aamuun, eli hiilareita tarvii, jotta jaksaa salilla tehdä jotakin. Poikkeuksena tietysti jalkapäivä ja sitä edeltävä lepopäivä, ne on pyhitetty sohvajumalalle. :worship:

Mitä mieltä olette muuten muun aerobisen liikunnan harrastamisesta HIIT jakson aikana? Tyyliin HIIT Ma-Ke-Pe ja muu pomppiminen vaikkapa Ti-To. Tappaako sillä itsensä ja rikkoo paikkansa, vai onko siitä jopa hyötyä?

Sanoisin, että ylikunnon vaara olisi aika lähellä. Ainakin psyykkisesti tuo on raskasta. Itselleni HIIT on ainakin todella rankkaa henkisesti, aina ollut aamulla vaikeuksia saada tahdonvoimaa peliin. :whip: Ja jos sinulla on minkäänlaista tavoitetta kasvattaa jalkoja, niin kannattaa varaa niillekin lepopäiviä.. Eli näin siis jos käyt vielä punttisalilla samaan aikaan. Jos et käy, niin sitten en näe ongelmaa mikset voisi tehdä HIIT:iä ja paria aerobista viikossa. Mutta kannattaisi silti salipäivä tai pari olla, etteivät lihakset häviäisi samalla kun poltat rasvaa pois.

Tänään salilla punttitreenin jälkeen HIIT 5min.
ensin 30s täysiä polkemista, sitten 30s hissukseen jne.

Tuloksena oli se, että syke nousi 170-185 lyöntiin ja pysyi siellä koko treenin ajan, hissuttelu vaiheen aikana syke ei kerennyt laskea kuin n.5 lyöntiä.

Mitäpä mieltä olette?

Kannattaisiko tehdä mieluummin niin että antaa hissuttelu vaiheen aikana sykkeen palautua esim 60% maksimista ja sen jälkeen nostaa se täysii polkemalla esim. 90% max.

Tällöin ei tosin menisi treeni läheskään yhtä nopeasti ( nyt siis 5 min) vaan palautusvaiheet olisivat huomattavasti pitemmät kuin 30s.

Originally posted by Brickster
Tänään salilla punttitreenin jälkeen HIIT 5min.
ensin 30s täysiä polkemista, sitten 30s hissukseen jne.

Vai kannattaisko siirtää tuo hiit esim aamuihin, tuo punttitreeni on kummiski sen verran raskas että on kroppa kovilla kun vielä pitäis intervallitreeni tehdä puntin jälkeen.

H.

Originally posted by Brickster
Kannattaisiko tehdä mieluummin niin että antaa hissuttelu vaiheen aikana sykkeen palautua esim 60% maksimista ja sen jälkeen nostaa se täysii polkemalla esim. 90% max.

käsittääkseni eräs ton HIIT:n tarkotuksista olis pitää se syke korkeella kaiken aikaa.

Lisää kokemuksia

Aloitin itse tänään HIIT:n vetämisen;

06.15 salilla tyhjällä mahalla. Asiaan kuuluvat verryttelyt ja lämmittelyt ja ei kun kuntokönkelin selkään.

Voi kristus mitä menoa; Eka minsa meni hyvin. Sen jälkeen vikat setit olikin aika tappoa. Keuhkot huusi apua ja kirosin jokaisen tupakkatehtailijan alimpaan helvettiin. Onneks olin yksin siellä koska muuten porukka olis kattonu vähän kieroon sitä poistumista laitteesta lähimmälle pehmustetulle alustalle. Meinaa kintut ei meinannu pitää, näkökenttä sumeni yms. kivaa. Tuntu että olis saanu henkilökohtaisen visiitin/viestin jeesukselta... :rolleyes:

Ei sen puoleen, suihkun jälkeen olo oli ihan mahtava, ylihuomenna uusiksi.

Toivottavasti kukaan ei ikinä keksi käyttää moista kidutuskeinona kankkusessa... :D

Suositut

Back
Ylös Bottom