Kehonrakennukseen sopivin jako ja reeni?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jaaggo
  • Aloitettu Aloitettu

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Hulkki sanoi:
Melko ihmeellisiä johtopäätöksiä vetelet. Millä tahansa treenillä voi kehittyä, pitkälti yksilöstä ja olosuhteista riippuen. Keskimäärin kuitenkin väittäisin naturaalitreenaajien saavan parempia tuloksia 1-2-jakoisilla perusohjelmilla, kuin 4-5-jakoisilla. Eli jos laitetaan 100 naturaalitreenaajaa tekemään ensin 2-jakoista muutaman kuukauden ajan, sitten 5-jakoista muutaman kuukauden ajan, väitän että suurimmalla osalla 2-jakoinen tuottaa paremmat tulokset. Mutta vain suurimmalla osalla, ei kaikilla. Siinä 100 natutreenaajassa voi hyvin olla 10-30 tyyppiä, joilla se 5-jakoinen tuottaa paremmin tulosta.

PS. Ja kuinka mones kerta tämä nyt on kun joudun sanomaan tuosta teitittelystä? Meikäläistä ei teititellä, tuo on helvetin ärsyttävää.
Hmm, tuossa jutusasi on perää. Mutta itse käytän 4-jakoista ja kehitys on ollut aivan tyydyttävää. Mutta eikös silloin olla oikella jäljillä jos sarjapainot kaikissa liikkeissä kehittyvät? Eihän silloin se sarjapainojen kehitys katso millä jakoisella kyseinen jamppa treenaa? Noh en jaksa enempää vänkätä tästä, koska olet sentään kaikki valtias Hulkki ja minä sinun ikuinen orjasi. Niin ja anteeksi, että vahingossa teitittelin unohtui, että me teimme "sielun" kaupat.

Bodaaja sanoi:
NGV kiittää jeesusta ja kumartaa?
Mistä te bodaaja arvasitte?:confused:

NGV sanoi:
Hmm, tuossa jutusasi on perää. Mutta itse käytän 4-jakoista ja kehitys on ollut aivan tyydyttävää. Mutta eikös silloin olla oikella jäljillä jos sarjapainot kaikissa liikkeissä kehittyvät? Eihän silloin se sarjapainojen kehitys katso millä jakoisella kyseinen jamppa treenaa? Noh en jaksa enempää vänkätä tästä, koska olet sentään kaikki valtias Hulkki ja minä sinun ikuinen orjasi. Niin ja anteeksi, että vahingossa teitittelin unohtui, että me teimme "sielun" kaupat.

Mistä te bodaaja arvasitte?:confused:

:offtopic:

Onko Hulkki Master ja NGV orja?:lol2:

NGV sanoi:
Hmm, tuossa jutusasi on perää. Mutta itse käytän 4-jakoista ja kehitys on ollut aivan tyydyttävää.

ootko kokeillu monesti jtn muuta jakoa ?

minustakin 4-jako oli hyvä niin kauan kun muuta kokeilin kunnolla :D

2-jakonen sopi itelle alkuun, mut sen jälkeen ku oppi ottaan tehoakin lihoista irti eikä vaan harrastamaan satujumppaa ei enää palautunu ja nyt treenaan nelijakosella hyvällä nooo.. ainakin kohtuullisella menestyksellä.

tiieitiijuu sanoi:
kiitti ihan vitusti! syntikan päällä on nyt pakastevihanneksii ja makarooneja :eek: :lol2:

Bodaaja kiittää ja kumartaa, ja muistakaa sitten varoa niitä paholaisen teille langettamia kiusauksia!

NGV sanoi:
Hmm, tuossa jutusasi on perää. Mutta itse käytän 4-jakoista ja kehitys on ollut aivan tyydyttävää. Mutta eikös silloin olla oikella jäljillä jos sarjapainot kaikissa liikkeissä kehittyvät? Eihän silloin se sarjapainojen kehitys katso millä jakoisella kyseinen jamppa treenaa?

Sä olet vielä niin nuori ja aloitteleva treenaaja että kehityt vaikka tekisit maitopurkilla hauiskääntöjä. Odota pari/kolme vuotta niin luultavasti sun kehitykses loppuu kuin seinään ja silloin onkin otettava lisää/eri keinoja käyttöön.

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Minä en ymmärrä miten 4- jakoinen sopisi vain roinalla palautumisnopeutta parantaville. Viikon kiertohan ja liikkeiden vaihtelu antaa lihaksille paljon pitemmän palautusajan kuin jos joka toinen päivä hinkkaa samoja lihaksia samoilla perusliikkeillä. Minä toisaalta vakaasti uskon että kaikkein tärkein tekijä kehitykselle on sellainen treenijako ja liikevalikoima mistä pää tykkää. Ja USKO omaan ohjelmaansa ja tervehet elämäntavat ylipäätään. Että on hinku salille ja halu tarttua rautoihin. Mun pääni tykkää kun saa rauhassa lämmitellä ja sitten tehdä ehkä yksi-kaksi tiukkaa sarjaa per lihasryhmä ja silti ei kaikki aika ja energia mene punttien kanssa. Varsinkin kun kroppa ja pää vaatii myös aerobista samaan treeniin.

Siis NGV on minun guruni tässä asiassa. Itseasiassa mulla on tällä hetkellä ihan sama jako mitä NGV raportoi treenipäiväkirjassaan. Ikää on 3x enemmän mutta mullakin NGV:n tapaan sarjapainot senkun kasvaa ja pattiakin on tullut.

Mutta muistakaa hyvä nuoret että aikaa on ruhtinaallisesti kehittyä treenaa sitten millä systeemillä tahansa. Ja tosiaan vaihtakaa tsydeemi toiseen aika ajoin mieluummin jo ennen kuin alkaa tökkimään. Taidan itsekin syksyllä ottaa kuurin tuota 1- jakoista ihan mielenkiinnon vuoksi.

Ja lepo, protsku ja kreatiini! Oispa -70- luvulla ollut muutakin kuin Weiderin ylihinnoiteltuja soijapillereitä pienessä purnukassa niin ei ehkä olis vinyylipuntit päässeet unohtumaan melkein 30 vuodeksi.

rauta-masa:

sehän esim 1-jakosen idea onkin että se palautus EI OLE niin pitkä. jotenkin tosta sun tekstistä saa sen kuvan että on todella hyvä kun palautus aika on mahd pitkä. miksi et silloin käy salilla esim kerran viikossa ja tee 4-jakosta? se on nimittäin ainakin helppoa ja kivaa.

bustedi: siksi että keskimäärin yli viikon palautusaika lihakselle on turhan pitkä. Voi olla että kun tiheästi ja vähemillä liikkeillä ja kevyemmin treenaa lihaksen niin sitä voi jo ottaa yhden välipäivän päästä uudelleen. Itte kun oon jo vanhempi sälli niin tuntuu että tosi kevyesti saisi ottaa jos meinaa olla noin nopeasti palautunut. Ei väsynyttä lihasta kannata mun mielestä treenata.

Ei löysäily ole mun mielestä kivaa. Täällä vaan tuntuu olevan joillakin iso ahdistus jos ei aina treenaa ihan maksimaalisesti ja aikaa menee hukkaan. Pyrin pitämään peruskuntoa ylhäällä runsaalla aerobisella, senkin takia palautumiseen tarvitaan resursseja.

Rauta-Masa sanoi:
Ei löysäily ole mun mielestä kivaa. Täällä vaan tuntuu olevan joillakin iso ahdistus jos ei aina treenaa ihan maksimaalisesti ja aikaa menee hukkaan. Pyrin pitämään peruskuntoa ylhäällä runsaalla aerobisella, senkin takia palautumiseen tarvitaan resursseja.

Huomasin itse ainaki, että sitä mukaa, kun lihaa rupes kroppaan vähän tarttumaan ei sitä 2-jakosta enää voinutkaan tehdä kovaa. Ensimmäiset 2-vuotta sillä tuli treenattua ja sen jälkeen se meni siihen ettei palaudu ei sitten millään. Mieluummin nelijakosella kovaa, kun 2-jakosella 60% tehoista.

tiieitiijuu sanoi:
Ensimmäiset 2-vuotta sillä tuli treenattua ja sen jälkeen se meni siihen ettei palaudu ei sitten millään. Mieluummin nelijakosella kovaa, kun 2-jakosella 60% tehoista.

Yhdyn mielipiteeseesi.

Itse vaihdoin noin ½ vuotta sitten kolmijakoisesta kaksijakoiseen ihan sen takia että siihen aikaan pääsin salille vain kaksi kertaa viikossa (normaalisti 3 tai jopa 4), ja halusin saada koko kropan läpi viikossa. Noh, nyt aikaa on enemmän mutta pois en kuitenkaan vaihda. Kehitystä tulee mielestäni enemmän näin. Itse uskon enemmän moniin lihasärsykkeisiin kuin piiitkään palautumisaikaan. Korkeintaan viikko saa olla tietyn lihasryhmän treenien välillä aikaa, kierto nyt 5-6 päivää. Muutenkin isot liikkeet on huomattavasti kivempia kun hilavitkuttimet :)

edit: palautuminen on tosin usein kovilla, ylikunnon rajamailla mennään vähän liiankin usein..

Otetaan tähän nyt kertauksen vuoksi taas kerran perustelut tuolta HST-threadista, miksi se 1- tai 2-jakoinen toimii natuilla:

Eli näitähän faktoja niissä 1- ja 2-jakoisissa on taustalla:

1. Lihaksen kuormitus / rasitus (tension)

Tämä nyt on tietenkin itsestään selvää. Lihasta pitää kuormittaa, jotta se kasvaa. Tutkittua tietoa kuinka painoharjoittelu vaikuttaa lihakseen löytyy vaikka kuinka ja sitä ei liene tarpeen tässä eritellä.

2. Tiheä frekvenssi eli treenataan usein

Lihaskasvun aikaansaamiseksi on tärkeää, että lihasta rasitetaan riittävän usein. Tutkimuksissa on todettu, että harjoittelun jälkeen kohonneet proteiinisynteesi, IGF-1 ja prostaglandiini tasot yms. putoavat normaalille tasolle noin 36 tunnin kuluessa treenin jälkeen. Toisin sanoen varsinainen lihaskasvu / anabolinen vaihe kestää vain puolitoista tai kaksi päivää treenin jälkeen. Kun treenataan riittävän usein, lihas on ”kasvutilassa” lähes jatkuvasti kun taas perinteisissä kerta viikkoon kovaa ohjelmissa lihaksessa ei ole suurimman osan aikaa optimaaliset olosuhteet lihaksen kasvulle (ellei sitten näitä ”kasvuolosuhteita” saada aikaan lääkkeillä). Lihaksen harjoittelun kannalta ei ole välttämätöntä olla täysin palautunut edellisestä harjoituksesta ennen uutta treeniä, vaikka niin usein kehonrakennuslehtien artikkeleiden ansiosta luullaankin. Toisaalta tihentämällä treenitahtia elimistön palautumiskyky paranee elimistön tottuessa tiheämpään frekvenssiin.

3. Progressiivinen kuormitus (Progressive Load)

Lihaksiin ei vaikuta pelkästään kuorma vaan myös muutos kuormassa. Lihas saadaan kasvamaan lisäämällä kuormaa edellisestä harjoituksesta, vaikka käytetty kuorma ei olisikaan maksimaalinen. Toisaalta suunnitelmallisella progressiviisuudella eli laskemalla painot valmiiksi voidaan lihasta rasittaa jatkuvasti kasvun aikaansaamiseksi käyttämättä kuitenkaan niin suuria kuormia, että sarjat joudutaan viemään failureen ja hermoston hidas palautuminen estää kuorman lisäämisen seuraavassa treenissä.

4. Failuren välttäminen

mm. HST:ssä vältetään tietoisesti sarjojen tekemistä loppuun. Tämä perustuu siihen faktaan, että lihaskasvun kannalta ei ole välttämätöntä tehdä sarjoja loppuun ja viemällä sarja loppuun rasitetaan enemmän hermostoa kuin lihasta. Jos sarja vedetään failureen voimatasojen palautuminen hermostollisista syistä vie pidempään kuin HST:n tiheän treenivälin verran ja seuraavassa treenissä voi olla ongelmia lisätä progressiviisesti painoja, jos hermosto ei ole palautunut.

5. Pakollinen tauko kiertojen välissä (SD = Strategic deconditioning) tai kevennyt kovan "kauden" jälkeen.

HST:ssä suositellaan pakollista 7-14 päivän taukoa kiertojen välissä. Toisaalta sen tarkoituksena on palauttaa elimistö kunnolla ja saada voimakkaampi ärsyke uuden kierron alussa treenistä ja toisaalta sitä voidaan hyvin verrata Dual Factor teorian deloading vaiheeseen, jossa palautellaan elimistö kovan loading jakson jälkeen, jossa elimistö on vedetty hyvin lähelle ylikuntoa. Kuormituksen nostaminen jatkuvasti on kuitenkin käytännössä mahdotonta ja SD:n avulla varmistetaan riittävä ärsyke lihaksille ja toisaalta voidaan pitää homma progressiivisenä suurimman osan aikaa.

Ymmärsiköhän NGV tuosta idean, vai onko Weiderismi juurtunut jo liian syvälle... ;)

Suositut

Back
Ylös Bottom