Kehonrakennukseen sopivin jako ja reeni?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jaaggo
  • Aloitettu Aloitettu

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Maso sanoi:
Kaikki kehittyy kaikilla ohjelmilla jonkin aikaa, mutta kukaan ei samalla ikuisesti. Vaihtelu kunniaan.

Tämä on hyvä pointti eli kannattaa todellakin vaihdella frevenssiä, intensiteettiä, voluumia jne. säännöllisin väliajoin eikä punnertaa samalla ohjelmalla vuodesta toiseen. :thumbs:

tiieitiijuu sanoi:
Huomasin itse ainaki, että sitä mukaa, kun lihaa rupes kroppaan vähän tarttumaan ei sitä 2-jakosta enää voinutkaan tehdä kovaa. Ensimmäiset 2-vuotta sillä tuli treenattua ja sen jälkeen se meni siihen ettei palaudu ei sitten millään. Mieluummin nelijakosella kovaa, kun 2-jakosella 60% tehoista.

jos et oo koskaan kuullu niin se lihas myös "tottuu" tiheämpään frekvenssiin? ja jos kaks vuotta vetää sitä 2-jakosta ja kehitystä tapahtuu koko ajan niin on kumma että sitä tottumista ei tapahdu. ja se ei tarkota, että pitää vetää yhtää löysemmin 2-jakosella. pitää vaan jakaa esim se etureiskojen 10 sarjaa molemmille päiville 5 een. ( uskon että tiesit tämän ) kyllä ne sillon palautuu ja lihas on kasvu tilassa PALJON enemmän ( 2 kertaa pitempään ) onhan näitä myös tutkimuksia (tälläkin palstalla ollut esillä), ettei lihaksen rasitukseen tarvita sitä 10 happo sarjaa vaan muutama kova sarja pitäs jo riittää. nämä puoltaa parhaite 1 ja 2 - jakosta.

muutenkin toi tuntuu aika ihmeelliseltä, itellä ainaki mitä enemmä oon treenannu sitä paremmi jaksaa vetää.olemme kuitenkin kaikki yksilöitä. uskon kuitenkin, että jos tykkäät vetää sillä 4-jakosella aina iha piippuun asti, niin se varmasti tuntuu susta itestäs että sillä kehittyy paremmin. ihmisen pää on ihmeellinen. sitä on mahdoton kääntää, vaikka tiede kertoisikin toisin.

tiieitiijuu sanoi:
Mieluummin nelijakosella kovaa, kun 2-jakosella 60% tehoista.

Käytetään nyt näitä prosentteja sitten.

Minä treenaan mielelläni 2-jakoista 60% tehoilla ja 50% palautumisajalla verrattuna 4-jakoisen vastaaviin. Ei tarvi olla kummoinen matikkapää että tämän ymmärtää.

Kovin moni tuntuu edelleen olevan uskossa että yksittäisen treenin teho on suoraan verrannollinen koko harjoittelun tehoon. :(

Pyranha sanoi:
Kovin moni tuntuu edelleen olevan uskossa että yksittäisen treenin teho on suoraan verrannollinen koko harjoittelun tehoon. :(

tätä minäkin koetan sanoa. prkl.

tottakai niitä pitää verrata sitä määrää viikko/kk/vuosi/10vuotta tasolla.

ja väitän että kun treenin jakaa esim niin että tekee hauista 3 x viikossa 2 sarjaa niin saa paljon enemmän kokonaisrautaa nostettua kun 1 x 6 sarjaa.

Pyranha sanoi:
Käytetään nyt näitä prosentteja sitten.

Minä treenaan mielelläni 2-jakoista 60% tehoilla ja 50% palautumisajalla verrattuna 4-jakoisen vastaaviin. Ei tarvi olla kummoinen matikkapää että tämän ymmärtää.

Näinpä. Ja otetaan tähän väliin vähän esimerkkiäkin. Eli jos treenataan joka toinen päivä, on 4-jakoisessa kierto 8 päivää, tänä aikana kroppa mennään kahdesti läpi 2-jakoisella. Itsellä on ainaki niin, että tämän 8 päivän aikana sarjamäärä kokonaisuudessaa on sama 4-jakoisella ja 2-jakoisella. 2-jakoisella nuo sarjat tehdään vain kahdessa osassa ja sillon pystyy luonnollisesti tekemään isommilla painoilla sarjat kokonaisuudessaan. Eli tässäkin pystyy antaman enemmän kuormaa kropalle!

bustedi sanoi:
jos et oo koskaan kuullu niin se lihas myös "tottuu" tiheämpään frekvenssiin? ja jos kaks vuotta vetää sitä 2-jakosta ja kehitystä tapahtuu koko ajan niin on kumma että sitä tottumista ei tapahdu. ja se ei tarkota, että pitää vetää yhtää löysemmin 2-jakosella. pitää vaan jakaa esim se etureiskojen 10 sarjaa molemmille päiville 5 een. ( uskon että tiesit tämän ) kyllä ne sillon palautuu ja lihas on kasvu tilassa PALJON enemmän ( 2 kertaa pitempään ) onhan näitä myös tutkimuksia (tälläkin palstalla ollut esillä), ettei lihaksen rasitukseen tarvita sitä 10 happo sarjaa vaan muutama kova sarja pitäs jo riittää. nämä puoltaa parhaite 1 ja 2 - jakosta.

muutenkin toi tuntuu aika ihmeelliseltä, itellä ainaki mitä enemmä oon treenannu sitä paremmi jaksaa vetää.olemme kuitenkin kaikki yksilöitä. uskon kuitenkin, että jos tykkäät vetää sillä 4-jakosella aina iha piippuun asti, niin se varmasti tuntuu susta itestäs että sillä kehittyy paremmin. ihmisen pää on ihmeellinen. sitä on mahdoton kääntää, vaikka tiede kertoisikin toisin.

Ei vaan mulla kävi sillä tavalla, että kehitystä tapahtui sen bauttiarallaa 2 vuoden ajan ja sen jälkeen kehitys pysähty kuin seinään. Sarjapainot jäi junnaamaan paikoillaan ja kroppa oli ihan jumissa koko ajan. Kokeilin pitää taukoa ja sitten uudelleen, mut ei sama juttu ei vaan yksinkertaisesti enää palautunut. Sarjapainoja ois pitäny tiputtaa yksinkertasesti niin paljo et ois menny samanlaiseksi satujumpaksi mitä Marchin 50kg kulmasoutu, että en yksinkertaisesti usko sellasilla hiluilla mitään lihaa kroppaan kasautuvan. En tiedä millasia teräsmiehiä te olette, mutta en minä ainakaan parin 50kg lämmittelysarjan jälkeen heittää hackiin 100kg lisää ja runtata sillä sen yhden kovan sarjan. On vaan sellanen fiilis, että polvilumpiot ampus avaruuteen sen sarjan jälkeen. No sen jälkeen vois kyllä sanoo, että oli kova sarja, mut ei varmaan tarvis treenaillakkaan seuraavaan vuoteen :D

ak8400 sanoi:
Itse vaihdoin noin ½ vuotta sitten kolmijakoisesta kaksijakoiseen ihan sen takia että siihen aikaan pääsin salille vain kaksi kertaa viikossa (normaalisti 3 tai jopa 4), ja halusin saada koko kropan läpi viikossa. Noh, nyt aikaa on enemmän mutta pois en kuitenkaan vaihda. Kehitystä tulee mielestäni enemmän näin. Itse uskon enemmän moniin lihasärsykkeisiin kuin piiitkään palautumisaikaan. Korkeintaan viikko saa olla tietyn lihasryhmän treenien välillä aikaa, kierto nyt 5-6 päivää. Muutenkin isot liikkeet on huomattavasti kivempia kun hilavitkuttimet :)

edit: palautuminen on tosin usein kovilla, ylikunnon rajamailla mennään vähän liiankin usein..

Sä et oo ylikuntoa nähnytkään. Koittakaa nyt hitto soikoon tajuta että peruspunttaajan on _MAHDOTONTA_ saada itteensä ylikuntoon vaikka mitä tekis. Ylikunto on hieman isompi asia kun joku akuutti overreaching -vaihe, josta pääsee viikon kevennyksellä taas huippukuntoon.

tiieitiijuu sanoi:
Ei vaan mulla kävi sillä tavalla, että kehitystä tapahtui sen bauttiarallaa 2 vuoden ajan ja sen jälkeen kehitys pysähty kuin seinään. Sarjapainot jäi junnaamaan paikoillaan ja kroppa oli ihan jumissa koko ajan. Kokeilin pitää taukoa ja sitten uudelleen, mut ei sama juttu ei vaan yksinkertaisesti enää palautunut. Sarjapainoja ois pitäny tiputtaa yksinkertasesti niin paljo et ois menny samanlaiseksi satujumpaksi mitä Marchin 50kg kulmasoutu, että en yksinkertaisesti usko sellasilla hiluilla mitään lihaa kroppaan kasautuvan. En tiedä millasia teräsmiehiä te olette, mutta en minä ainakaan parin 50kg lämmittelysarjan jälkeen heittää hackiin 100kg lisää ja runtata sillä sen yhden kovan sarjan. On vaan sellanen fiilis, että polvilumpiot ampus avaruuteen sen sarjan jälkeen. No sen jälkeen vois kyllä sanoo, että oli kova sarja, mut ei varmaan tarvis treenaillakkaan seuraavaan vuoteen

Jos treenasit 2-jakoista tyylillä "joka-sarja-kuolemaan-asti", niin ei ihmekään ettei enää kehitystä tullut. Mitä enemmän vapailla painoilla tehtäviä perusliikkeitä ja mitä enemmän lihasryhmiä treenissä käydään läpi (1/2-jakoiset), niin sitä enemmän sitä treeniä joutuu suunnittelemaan ja jaksottamaan. Eikä tämä ole mitenkään huono juttu, päinvastoin.

Itse kokeilin 2-jakoista ensi kerran niin että jaoin 4-jakoisen liikkeet ja sarjat vain kahdelle eri kerralle yhden kerran sijasta. Vituiksihan se meni, big time. Sitten tutustuin single factoriin ja aloin ymmärtää progression ja suunnittelun merkityksen ja homma rupesi toimimaan enemmän kuin hyvin.

1/2 -jakoisten ohjelmien tueksihan on silkkaa faktaa (lue Larzanin postaus alempaa), joten suosittelen sinullekin ainakin kokeilua niiden parissa. Itse ainakin tykkään näin kesällä kokeilla vähän erilaisia treeniohjelmia ja metodeja.

AKV sanoi:
Itse kokeilin 2-jakoista ensi kerran niin että jaoin 4-jakoisen liikkeet ja sarjat vain kahdelle eri kerralle yhden kerran sijasta. Vituiksihan se meni, big time. Sitten tutustuin single factoriin ja aloin ymmärtää progression ja suunnittelun merkityksen ja homma rupesi toimimaan enemmän kuin hyvin.

Itse olen tehnyt homman melko pitkälle niin, että 4-jakoinen on vain palasteltu 2-jakoiseksi ja hyvin toiminut pidemmän aikaa jo. Ainut mitä olen jättänyt pois niin käytännössä kaikki erikoistekniikat, varsinkin suuremmille lihasryhmille. Tavoitteena mulla saada aina ainakin se yksi toisto enemmän kuin viimeksi meni. Liikkeitä joskus vaihdan ja silloin tulee aina pieni kevennys kun aloitan sarjat vähän edellistä huippua pienemmästä painosta.

Voi olla että suunniteltu progressio toimisi vielä paremmin minulla, ei vain ole yksinkertaisesti riittänyt mielenkiinto alkaa laskemaan mitään sarjapainoja valmiiksi ja liian orjallisesti mennä tietyn kaavan mukaan.

Habankorppu sanoi:
Sä et oo ylikuntoa nähnytkään. Koittakaa nyt hitto soikoon tajuta että peruspunttaajan on _MAHDOTONTA_ saada itteensä ylikuntoon vaikka mitä tekis. Ylikunto on hieman isompi asia kun joku akuutti overreaching -vaihe, josta pääsee viikon kevennyksellä taas huippukuntoon.

samaa mieltä!

on mullakin ollu usein sellane olo että pakko pitää vaik 4-5 päivää taukoa salista kun tuntuu että nousee taas paljo paremmi ku vähä huilii. se on kuitenkin ihan eriasia kun "ylikunto kolkuttaa tos ovel, senkun meen avaamaa". on sekin varmasti mahollista mutta pitää vetää pitkään, helvetin kovaa ja monesti viikossa.

toki semmoset "oon istunu koko ikäni, eli 27v dataamassa ja kävelin viimeks 17 päivää sitten ku mutsi ei ollu kotona tuomassa kolaa jääkaapista ni oli pakko ite nousta" on eriasia. mutta semmosenkin pitää tehä aika helvetisti että joku lääkäri antas lausunnon ja reeni kiellon _oikeasta_ ylikunnosta!

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Monesti tuo ihan oikeaan ylikuntoon pääseminen/joutuminen vaatii esim. piristeiden ja särkylääkkeiden käyttöä jotta pystyy reenaamaan riittävän kovaa vaikka kroppa huutaa vastaan. Kyllä sitä jokainen täysjärkinen tajuaa taukoa pitää kun painot eivät vaan enää nouse ja tulee esim. kuumeinen olo. Eli ei todellakaan ole mikään helppo juttu päästä ylikuntoon vaikka siihen haluaisi. Ylirasitusta varmasti on kokenut melkein jokainen aktiivisemmin treenaava ja siitä todellakin pääsee sillä muutaman päivä - viikon levolla eroon.

Kunnon ylikunnossa rupee sykemittari näyttämään jatkuvasti älyttömän korkeaa lepopulssia, kehon lämpötila tahtoo nousta kuumeen puolelle, ruokahaluttomuutta, motivaation puutetta/masennusta ja unettomuutta. Ainakin itse havaitsin nämä oireet vuosia sitten. Ja palautumiseen tästä meni useita kuukausia. Muistaakseni noin puoli vuotta.

Habankorppu sanoi:

Sun tätyy kertoa tää mun kaverille. Siltä lääkäri kielsi vuodeksi kaiken rasittavan toiminnan, eli käytännössä kävelyä kovempaa urheilua ei saanu tehdä, ja syö edelleen lääkkeitä hermostovaivoihin. Ja eikä tällä sällillä ollu edes sohvaperunan tausta, vaan urheilulinen.

Mikkis sanoi:
Sun tätyy kertoa tää mun kaverille. Siltä lääkäri kielsi vuodeksi kaiken rasittavan toiminnan, eli käytännössä kävelyä kovempaa urheilua ei saanu tehdä, ja syö edelleen lääkkeitä hermostovaivoihin. Ja eikä tällä sällillä ollu edes sohvaperunan tausta, vaan urheilulinen.

No jos lääkäri on ongelman todennut niin eiköhän se sillon ole totta. Mutta näin yleisesti ajateltuna oikeaan ylikuntoon on lähes aina mahotonta päästä. o_O

Bodaaja sanoi:
:offtopic:

Onko Hulkki Master ja NGV orja?:lol2:
Näin se on tai no Hulkki on Master ja minä oppipoika joka katsoo mestarinsa liikkeitä, tekoja ja matkii niitä.

Jimbe sanoi:
Sä olet vielä niin nuori ja aloitteleva treenaaja että kehityt vaikka tekisit maitopurkilla hauiskääntöjä. Odota pari/kolme vuotta niin luultavasti sun kehitykses loppuu kuin seinään ja silloin onkin otettava lisää/eri keinoja käyttöön.
Noh ehkä, mutta mulla tää treeni ura on vasta alussa vaikka olenkin kerinnyt treenailla vähän alle 2 vuotta. Joten sekin on yksi syy miksi kehityn ihan jeesisti. Mutta olen kokeillut muitakin jakoja ja tää 4-jakoinen on vaan mun juttu.

NGV sanoi:
Joten sekin on yksi syy miksi kehityn ihan jeesisti. Mutta olen kokeillut muitakin jakoja ja tää 4-jakoinen on vaan mun juttu.

:offtopic:

Jiihaa! Hulkki, koeta käännyttää tuo sun oppipoikasi weiderismistä pois! ;)

:end offtopic:

Kaksi vuotta treenitaustaa ja olet jo löytänyt itsellesi "sun jutun" ja sopivimman treeniohjelman?

Olisiko olemassa häviävän pieni mahdollisuus, että joku "sun jutusta" poikkeava ohjelma antaisi vielä parempia tuloksia varsinkin kun niiden muiden ohjelmien taustalta löytyy tieteellistä dataa miksi ne toimii? Vai uskotko niin paljon kehoilulehtien pyhään 4- ja 5-jakoismantraan, ettet voi edes kuvitella muita ohjelmia?

Prkl, sä olet 16 vee ja sulla on hurjat kaksi vuotta treenitaustaa. Ethän sä nyt voi väittää löytäneesi omaa juttuasi ja absoluuttisesti parasta treenisysteemiä itsellesi. Vaihtele, kokeile ja usko faktoja. Kun olet oikeasti kokeillut jotain 1- tai 2-jakoista ohjelmaa, jotka noudattaa noita perusperiaatteita, jotka postasin aiemmin, voit sitten tulla kertomaan mikä se paras ohjelma sun mielestä on.

:haaste: Jos se sun mielestä paras ohjelma on vielä kunnon kokeilun jälkeen se perinteinen 4-jakoinen kerta viikossa kovaan tyylillä, mä lupaan kaikenlaisen kehoilun ja siirtyä pelkästään voimatreeniin! :haaste:

Sorry, oli pakko vähän provosoida... ;) :whip:

Vittumaista olla hulkki, otan osaa. ;)

Jonkinlaisen kaavion löysin siinä, etten ikinä treenaa kahta päivää putkeen, ne eivät minulle sovi. testattu on. Tuskin näihin treenimetodeihin mitään ihmeellistä on, parhaiten toimii se, jonka kukin itse kokee henkilökohtaisesti toimivaksi. Periaattees jaot kuin jaot käy kunhan pidän joka toisen lepopäivänä.

Vielä 17 vuoden jälkeenkin tunnen itseni aloittelijaksi. Lohdullista että vieläkin oppii uusia juttuja ja aina tulee uusia treenimetodeja. Tuloksiakin on jotensakin tullut, varsinkin kun en pidä itseäni mitenkään lahjakkaana.

Larzan sanoi:
Kaksi vuotta treenitaustaa ja olet jo löytänyt itsellesi "sun jutun" ja sopivimman treeniohjelman?
Siis Larzan en ole tietenkään kokeillut DC:tä tai HST:tiä, koska on sen verran vähän tuota treeniuraa, koska luin joskus Body-lehden DC artikkelissa, että pitäisi olla vähintään 5 vuotta treenitaustaa ennen kuin sitä voi kokeilla. Ja oon kokeillut kaikkia muita jakoja paitsi sitä 1-jakoista. Mä oon semmoinen kaveri, että jos joudun tekemään enemmän kuin kahta lihasryhmää per päivä niin meen ihan sekaisin ja keskittymis kyky on täysin nolla. Mutta voisinhan mä vielä tässä kokeilla noita muitakin jakoja, mutta kevyet viikot teen 3-jakoisena.;)

Habankorppu sanoi:
Sä et oo ylikuntoa nähnytkään. <snip>
Noh, ehkä en tarkoittanut ylikuntoa sanan varsinaisessa merkityksessä, mutta kuitenkin niin että huomaa että kroppa ei ole palautunut. Koskaan ei ole ollut mitään treenistä johtuvaa joka ei ole lähtenyt pois viikon levolla (paitsi ponnistuspäänsärky, mutta se onkin sitten jo ihan eri asia).

NGV sanoi:
Siis Larzan en ole tietenkään kokeillut DC:tä tai HST:tiä, koska on sen verran vähän tuota treeniuraa, koska luin joskus Body-lehden DC artikkelissa, että pitäisi olla vähintään 5 vuotta treenitaustaa ennen kuin sitä voi kokeilla. Ja oon kokeillut kaikkia muita jakoja paitsi sitä 1-jakoista. Mä oon semmoinen kaveri, että jos joudun tekemään enemmän kuin kahta lihasryhmää per päivä niin meen ihan sekaisin ja keskittymis kyky on täysin nolla. Mutta voisinhan mä vielä tässä kokeilla noita muitakin jakoja, mutta kevyet viikot teen 3-jakoisena.;)

Opetus nro 1.

Ihan kaikkea Body-lehdestä ei kannata ottaa ehdottomana absoluutisena totuutena. ;)

Ei sillä, ei se DC todellakaan ole ohjelma aivan aloittelijalle, mutta en vieläkään pidä sitä aivan parhaana esimerkkinä dual factor -teorian ja noiden aiemmin postattujen periaatteiden mukaisesta ohjelmasta, vaikka siinä paljon samoja ideoita onkin käytetty. Sä jäisit 1-jakoiseen heti koukkuun jos kokeilisit! Sen verran huumaava tunne se kokovartalopumppi on... ;)

Suositut

Back
Ylös Bottom