Kamppailulajien tyhmien kysymysten kerho (Kysy mitä vaan, joku vastaa kuitenkin)

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Koska ei-tittelimatseissa saa olla paunan yli rajan. Joka tekee siitä painorajasta tavallaan vähän hassun. Muistaakseni joskus joku GSP:n vastustajista sanoi, että mestaruusmatsissa ainakin GSP:n kohdalla riitti, että puntari ekat kolme numeroa oli 170, eli desimaaleja ei laskettu. GSP tais painaa 170,9 paunaa tai jotain sellasta.

Ja siis pointti on siinä että tällainen huonomman tason ottelija laitetaan vastustajaksi selvästi parempitasoiselle. Käsite on siis suhteellinen. Jos vaikka maailmanranking #20 ottelija laitetaan vastaan maailman ykköselle, niin häntä voidaan pitää "kannuna". Suomalaisessa ammattilaisillassa sama kaveri olisi sitten huomattava stara ja illan vetonaula.

Tomaattipurkki on synonyymi tälle "kannulle".

Minkälaisilla kengillä ne futii toisiaan savatessa, onko ne jotkut palettitossut vai kunnon kovapohjaiset?

Vähän kovempi pohja kai kun painitossussa, kyllä se kevytkin kengän kärkiosuma sattuu oikeassa paikassa, mutta suomessa ei niin kovaan sparraamiseen (kai) keskitytä, vaan pelkkään assaut:iin (http://savate.com/lajiesittelyt/savate/savaten_ottelutyylit.php). Tämä siis mutulla, joskus kävin treeneissä ja sen jälkeen muutaman kerran seurannut treenejä. Mulla ei tekniikka ja hermot riitä kengillä potkimiseen, tukijalan kääntö tälläsellä jäykkiksellä vielä asteen verran vaikeempaa, joten menee polvet...

edit: tässä kenkiä, eivät ole mitään balettitossuja, vähän painikenkien oloisia.
http://www.bfshop.fi/jalkineet/

Oon harkinnut jos sitä irtoaisi opinnoilta sen verran vapaa-aikaa ja aloittaisi vaparin uudestaan, mutta asia mikä aiemmin treenatessa on turhauttanut on mun rautakankimaisuus. Matossa nujutessa esim. guardissa en pysty istumaan kunnolla omien jalkojen päällä ja pitämään posturea, koska ei taivu. Sama homma pystyottelussa, että hyvä jos jalka nousee kroppaan asti. Eli kaipaisin vinkkejä/neuvoja, mitä venyttelyliikkeitä vaparia silmällä pitäen kannattaisi alottaa ja kuinka usein (joka päivä?). Oon saattanut kysyä tätä aiemminkin, mutta en muista missä aiheessa ja ne mahdolliset vinkit valitettavasti ovat unohtuneet.

Sitten toisena se, että oon harkinnut vaparin aloittamista juuri Espoon kehähailla, onko kellään kokemuksia ko. salista? Ammattilaisottelijoita seuratessa on jäänyt kuva, että salilla olisi rento meininki eli noviisinkin olisi mukava treenata siellä.

Aloita Movement siis touchbutt harjoittelu, niinkuin idolisikin teki! ;) ;) Itse oon aloittanut jo.

ehkä joku ottelija täällä, jolla on kokemusta kankeudesta osaisi neuvoa. PNF-venyttelyt toimii?!?

Sitten toisena se, että oon harkinnut vaparin aloittamista juuri Espoon kehähailla, onko kellään kokemuksia ko. salista? Ammattilaisottelijoita seuratessa on jäänyt kuva, että salilla olisi rento meininki eli noviisinkin olisi mukava treenata siellä.
EKH:lla on oikein rento meininki ja mukavaa (kaikentasoista) porukkaa. Eikun sinne vaan. Sieltä saat venyttelyvinkkejäkin samalla.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Oon harkinnut jos sitä irtoaisi opinnoilta sen verran vapaa-aikaa ja aloittaisi vaparin uudestaan, mutta asia mikä aiemmin treenatessa on turhauttanut on mun rautakankimaisuus. Matossa nujutessa esim. guardissa en pysty istumaan kunnolla omien jalkojen päällä ja pitämään posturea, koska ei taivu. Sama homma pystyottelussa, että hyvä jos jalka nousee kroppaan asti. Eli kaipaisin vinkkejä/neuvoja, mitä venyttelyliikkeitä vaparia silmällä pitäen kannattaisi alottaa ja kuinka usein (joka päivä?). Oon saattanut kysyä tätä aiemminkin, mutta en muista missä aiheessa ja ne mahdolliset vinkit valitettavasti ovat unohtuneet.

Youtubesta ja muualta netistä löytyy vaikka kuinka paljon erilaisia venyttelyohjeita esim. flexibility exercises/stretches (for bjj/kickboxing/mma) hakusanoilla. Valitse mieleisesi liikkeet ja käy koko kroppa läpi, mutta keskity erityisesti kankeina pitämiisi ruumiinosiin. Aloita vaikka venyttelemällä joka toinen päivä ja pidä välipäiviä sen mukaan miten kroppasi reagoi ja palautuu.

Meininki Kehähaiden salilla oli rento ja valmentajat hyviä, kun kauan sitten aikanaan itse treenasin siellä. Silloin vaparia valmensi mm. Jamba, Joni Salovaara, Niko Puhakka ja Lucio Linhares.

Eikö Helsingissä oikeasti myydä missään Twinsin käsisiteitä? Twins Finland sivujen mukaan ei, mutta myykö joku seura kuitenkin? (olen havainnut muut siteet mitä olen ostanut, ihan paskoiksi)

Yleisesti ottaen, mitkä ovat halvimpia ja mitkä kalleimpia kamppailulajeja? Tähänhän tietenkin sisältyy monta muuttujaa, kuten salimaksut saleittain, varusteiden hintahaarukat, mut kait tässä jotain erottelua voi tehdä? Lajeja on kuitenkin monta.

Yleisesti voisi sanoa, että ns. modernit kamppailu-urheilulajit ovat kalliimpia. (MMA, BJJ, KB, MT...) Tämä johtuu lähinnä siitä että niitä usein ainakin isommilla paikkakunnilla treenataan yksityisesti vuokratuissa tiloissa, kun kunnalliset tilat eivät oikein sovellu tarkoitukseen. Lisäksi seuratoimintaa usein hlutaan pyörittää sellaisella tavalla, että treenivuoroja on käytössä melko runsaasti. Kilpailijoille kun ei ihan riitä se kaksi treeniä viikossa. Ratkaisu on yleensä oma sali ja se maksaa. Usein samassa seurassa toimii joku moderni itsepuolustuslaji, kuten krav maga tai defendo, jonka hinnoittelu on myös korkeahko. Varustesetti on näissä myös merkittävä kuluerä.

Erilaiset karatet ja vastaavat perinnelajit ovat usein halvempia, kun niitä voi paremmin treenata jossain koulun liikuntasalin parkettilattialla ja treenivuorojakaan ei välttämättä tarvita kuin 2-3 viikossa harrastetoimintaan. Varusteiksikin riittää usein pelkkä 30€ karatepuku. Nyrkkeily, judo ja paini ovat myös usein suhteellisen edullisia, koska tilat on usein kunnallisia ja seuran taloutta voidaan paikata vetämällä lapsiryhmiä sekä kuntonyrkkeilyä.

Paikkakuntien väliset erot ovat kuitenkin todella huomattavia ja usein suurempia kuin lajien väliset. Käytännössä pikkupaikkakunnilla usein kaikki lajit treenaavat sillä samalla kunnan liikuntahallin tatamilla ja hinnatkin ovat samaa luokkaa eli halvat. Isommissa kaupungeissa kuntienkin tilavuokrat ovat isompia eikä vuoroja riitä kaikille, joten salitilaa hankitaan markkinahintaan, mikä taas maksaa.

Tuli tässä opiskelujuttuja vältellessä mieleen, että kuinka paljon Suomen vapaaottelu/kamppailulajipiireissä on ollut tarvetta juridiikan osaamiselle? Tietenkin tapahtumien järjestelyissä saattaa aina vähän tulla tarvetta, mutta esim. ottelijoilla? Toimiiko managerina aina kokenut ex-kamppailulajihenkilö ja onko sopimukset aina niin yksinkertaisia ettei ole tarvetta lakimiehelle?

Mietin, että pitäisikö napata valinnaiseksi urheiluoikeutta ja myöhemmin sivutyönä / pro bonona häärätä kamppailulajin juridiikan parissa. :david:

En usko että tuosta on saatavilla mitään merkittäviä tuloja. Pienemmissä matseissa ottelupalkkiot on tyyliin satasia ja saatetaan mennä jopa suullisella sopimuksella. Isommissakin suomiotteluissa palkkiot on tonneja eikä edes kauhean monia tonneja. Niistä tehdään kyllä kirjalliset sopimukset, mutta ottelijat luottanevat kyllä enemmänkin managereihinsa niissä.

Harvemmin kai ihmiset esim. autokaupoissakaan tarkastuttavat sopimuksia lakimiehillä vaikka kyseessä on usein selvästi isommat rahat. Potentiaalisia asiakkaita on myös tosi vähän.

Eikös toi pro bono -termi tarkoita että ilmaiseksi/hyväntekeväisyydestä? Tuskin kamppailuskenelle on haittaa saada joku mukaan joka ymmärtää juridiikasta, varsinkin ilmaiseksi.

Eikös toi pro bono -termi tarkoita että ilmaiseksi/hyväntekeväisyydestä? Tuskin kamppailuskenelle on haittaa saada joku mukaan joka ymmärtää juridiikasta, varsinkin ilmaiseksi.

Juurikin noin. Ehkä jollakin Makwanin "kokoisella" ottelijalla voisi olla käyttöä juridiikan osaamiselle, mutta eri asia on kuinka paljon siitä on järkeä maksaa, jos miettii siis sivutyönä "kamppailujuridiikkaa". Tuossakin lähinnä se tarve voisi tulla erilaisten sponsori- ja yhteistyösopimusten tarkastelusta, että mihin ollaan sitoutumassa. Mutta anyways tuli mieleen, kun pohdin minkälaisia (työ)tehtäviä urheiluoikeutta tai juridiikkaa taitavalle ylipäätänsä voisi olla kamppailulajien parissa. Pitää katsoa muutaman vuoden päästä, onko Suomen kamppailulajiskenessä tarvetta juridiikan osaamiselle vaikka sitten nimenomaan pro bonona asenteella rakkaudesta lajiin. :)

Tietenkään hommat Danan lakimiesarmeijassa ei kuulostaisi hassummalta. :david:

Back
Ylös Bottom