Hyviä kysymyksiä.
Mitä mieltä te itse olette jos teitä opastetaan
Tämä nyt riippuu täysin siitä, mikä neuvojan kompetenssi asiaan on. Jos neuvoja tietää asiansa, pyrin ottamaan opiksi. Jos taas ei, niin sanon vaan että "joo" ja jatkan tekemistä oman harkintani mukaan. Tällöin on turha alkaa väittelemään asiasta, koska se vie treeniaikaa.
ja mitä jos teidän pari tekee jotain aivan päin persettä niin korjaatteko vai ettekö? Pitäisikö korjata vai toivoa että ohjaajat tulis korjaamaan vai rukoilla?
Tässä on useampi vaihtoehto.
Jos pari on sellainen, jonka erityisesti toivon edistyvän (tyyliin oman salin nuori lupaava ottelija) neuvon parhaan osaamiseni mukaan ja uhraan omaa treeniaikaa hänen opastamiseensa.
Jos parin edistyminen ei kiinnosta ja virhe ei häiritse omaa treenaamistani, en sano mitään.
Jos parin edistyminen ei kiinnosta, mutta virhe häiritsee omaa treenaamistani, sanon siitä lyhyesti. Jos asia ei korjaudu ja se edelleen häiritsee treenaamistani,
kutsun ohjaajan ja sanon että "tämä ei nyt jotenkin onnistu".
Itse tykkään jos joku opettaa jotain pikku kikkoja silloin tällöin mutta jatkuva opastus ottaa kyllä päähän.
Tässä monet menevät vikaan. Jos paria (tai oppilasta) haluaa neuvoa, niin pitää keskittyä yhteen ja nimenomaan siihen perustavanlaatuisimpaan virheeseen ja korjata se. Vasta kun se on korjattu ja siitä on saatu useita onnistuneita toistoja, voidaan alkaa korjata seuraavaa virhettä.
Erityisen ärsyttävää on sellainen, jos pidän jollekin pistareita tms. niin joku ulkopuolinen tulee neuvomaan oppilasta jossain. Usein hän on sinänsä oikeassa, mutta olen jo havainnut virheen ja päättänyt jättää sen huomiotta saadakseni jonkun tärkeämmän asian korjattua. Tuloksena on se, ettei oppilas saa korjattua kumpaakaan. Tällöin tekisi mieli ladata neuvojaa tauluun. Jos itse olen ollut neuvojan asemassa tässä, olen yleensä tehnyt niin, että erän jälkeen sanon
koutsille, että "oletko pannut merkille että..."
Sitten on kanssa tämä että kun monilla saleilla opetetaan monia juttuja vähän eri tavoilla, aina pitäisi tehdä sen salin mukaan se juttu, niin toi jatkuva vaihtelu hankaloittaa ihan hitosti sitä treenaamista. Kuitenkin "opettajat" tuntuu vittuuntuvan jos et suostu tekemään juuri sillä tavalla kun sua ohjataan.
Tässä suosittelisin tekemään juuri niin kuin senkertainen ohjaaja sanoo. Olen myös esim. leiriä vetäessä kehottanut tekemään juuri niin kuin minä sanon ja jälkikäteen analysoimaan (henkilökohtaisen valmentajan kanssa), mitkä jutut kannattaa ottaa omaan pakettiin ja mitä ei. Minusta pidemmällä tähtäimellä kannattaisi pyrkiä siihen, että on iso määrä tietotaitoa, josta voi sitten valikoida oman paketin. Matsissahan yleensä käytetään aika rajallista valikoimaa juttuja, mutta jos on iso paketti mistä valikoida, niin se valikoima tulee itselle sopivammaksi.
Toki kannattaa miettiä mitä asioita on järkevää korjata. Esim. perusasento on niin perustavanlaatuinen juttu, että sitä ei voi muuttaa joka viikko tai edes joka vuosi. Mutta jos aina pyrkii tekemään "niin kuin on tottunut", on aika vaikea omaksua uusia ajatuksia ja toimintatapoja.