Kamppailulajien tyhmien kysymysten kerho (Kysy mitä vaan, joku vastaa kuitenkin)

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Tämä ei ole tyhmä kysymys, mutta en löydä keskustelua, joka liittyisi pystyottelutekniikoihin. Olen lukenut tästä aiheesta keskustelua aikaisemmin, mutta en löydä sitä mistään. Treenaan K1 säännöillä ja kysymykseni liittyy puhtaasti pystyottelemiseen. Eli mihin kohtaan te katsotte treenikaveria tai vastustajaa sparratessa tai otellessa? Mikä on sinun mielestäsi kaiken kannalta paras kohta kaverissa, johon katsoa? Tiedän, että jotkut katsovat silmiin ja osaavat perustella sen. Tiedän myös niitä, jotka pitävät katseen vastustajan rinnan- ja olkapäiden seudulla. Itse ujostelen kaverin silmiin katsomista, mutta olen alkanut pohtimaan kannattaisiko muuttaa tyyliä ja opetella katsomaan silmiin. Nykyään pyrin pitämään katseen kaverin rintakehän alueella, mutta suunnatessani iskua päähän, katson tietysti hetkellisesti kasvojen- ja pään alueelle. Olen huomannut, että heikompitasoista kaveria vastaan sparratessa on helpompi pitää katse kasvoissa/ silmissä, koska olen sellaisessa tilanteessa henkisesti vahvemmilla. Hävettää hiukan myöntää tällainen, mutta luulen silti, että on muitakin, jotka kokevat samoin. Katson kuitenkin keskustellessa yleensä ihmistä silmiin, mutta kannattaako niin tehdä pystyotellessa?

Itse käytän ja lähtökohtaisesti myös opetan tapaa katsoa rintaan. Mielestäni se on useimmille parempi tapa.

Siitä näkee paremmin vastustajan jalat ja haluan välttää sen, että jos molemmat katsovat silmiin, vastustaja ehkä näkee katseeni siirtyvän paikkaan johon aion hyökätä. Jälkimmäinen on siis virhe, mutta tapahtuu helposti vaikka sitä yrittäisi välttää - etenkin jalkojen osalta jos katse on valmiiksi ylhäällä.

Eräs Suomen kärkitason K1-ottelija kertoi tästä jutellessa, että hän katsoo aina silmiin, koska näkee siitä, kun vastustajan taistelutahto alkaa murtua ja tämä auttaa häntä psykologisesti. Tyyli auttaa myös vastustajan toimien ennakoinnissa jos tämän katse siirtyilee. Tämä on varmaankin juuri tälle ottelijalle hyvä tapa, mutta jos sitä haluaa kopioida, kannattaa miettiä, onko itse sillä tasolla että ottelussa yleensä on vastustajaa parempi?

Lähtökohtaisesti suosittelisin tässä ja useimmissa muissakin asioissa vakiinnuttamaan yhden tavan eikä vaihtelemaan niitä. Ellei sitten ole todella hyvä, niin että voi olla huipputasoa useammalla tyylillä. Sparrissa pärjäämisellä ei mielestäni ole merkitystä, ellei sitä saada siirrettyä kilpasuoritukseen.

Otteleeko amatööri-, potku ja thainyrkkeilyssä seurakaverit normaalisti toisiaan vastaan SM-finaaleissa jos sinne sattuvat pääsemään?
Ainakin nyrkkeilyssä ottelevat ja vapaaottelussakin ennen tätä naurettavaa bros4lyfe-pelleilyä. Turnauksissa pitää olla valmis ottelemaan kaikkia samaan sarjaan ilmoittautuneita vastaan, muuten koko kilpailujen idea menee pilalle.

Kyllä sitä tapahtuu. Olen itse otellut kahdesti seurakaveria vastaan ja tässä jälkimmäinen matsi. Olisin myös hakenut tyrmäystä, jos olisin kyennyt. Alla oli varmasti satoja eriä yhteisiä sparreja. Juttelimme kyllä ennen kisoja, ja sovimme että otellaan, jos näin käy.

View: https://www.youtube.com/watch?v=ynlA3J0nr3Q

Tiedän myös tapauksia, joissa ei ole oteltu. Tällöin yleensä toinen luovuttaa loukkaantumiseen vedoten. Ymmärrän tämän lähinnä silloin, jos toinen on selvästi parempi ja molemmat tietävät miten matsissa tulee käymään.

Surullisin tapaus oli takavuosina, kun seurakaverit sparrasivat kevyesti keskenään. Tässä tosin kyseessä oli vielä veljekset, joten tosiottelulle oli normaalia isompi kynnys.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Yritin olla humoristinen. Samassa perheessä kasvaneet suurinpiirtein samanikäiset veljekset ovat yleensä ottaneet fyysisesti lukuisia kertoja yhteen, joten kynnys siihen ei pitäisi olla erityisen korkea.

No hyvä on minä sitten kysyn tätä (kun ei kukaan ole kai kysynyt), kuka on tuo Ufc: n kalipää turvamies ja millainen kamppailutausta/historia että pätevöityy tuonne hommiin, taitaa olla aika kova kaveri jos Ufc: ssä on turvamiehenä :unsure:

ufc_turvamies.png

Kirjoita vastaus...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom