Jutan ja Bullin dieetti?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja marjusca
  • Aloitettu Aloitettu
Hmm. Olen tätä aivan samaa miettinyt. Mitään tieteellistä faktaa mulla ei ole, mutta jos nyt heitän arvion että AAMUaerobinen oikeasti toisi vaikka sanotaan nyt 5% edun rasvanpolton suhteen verrattuna samanpituiseen iltalenkkiin. Mutta jos iltalenkkiä pidentäisi vaikka 5-10 minuutilla, ajaisiko se saman asian, ja onko sillä oikeastikaan edes tuota muutaman prosentin etua....? Itse teen nyt kiltisti mitä käsketään, mutta saahan sitä miettiä ja spekuloida mielessään. Ja mikä merkitys on sillä, että joku nousee ennen kukonlaulua sinne aamulenkilleen ja yöuni lyhenee vaikka 8 tunnista 6 tuntiin (kun sen lenkin jälkeen tietysti täytyy suihkussa käydä jne jne)? Vai pitäisikö sitten kömpiä kahdeksalta illalla pehkuihin, mitä sanoo puoliso/lapset/ystävät? No, kunhan mietin.

Minä oon tuota juoksemista harrastanut aikoinaan jonku verran ja lueskellut kaikenlaisia mahdollisia palstoja ja oppaita. Maratonissa tulee ns "seinä" vastaan jossain 30 km tietämillä kun kehon hiilihydraattivarastot on käytetty loppuun ja keho siirtyy polttamaan rasvaa tjsp. Tätä vaihetta treenataan juoksemalla pitkiä lenkkejä jotta elimistö (ja pää) tottuu tähän eikä lenkkarit lennä naulaan tosikoetoksessa (erittäin vittumainen fiilis ja tästä johtuen maratonin sanotaan alkavan vasta 30 km jälkeen). Ihmettelen että jos puheet aamu aerobisesta pitävät paikkaansa, miksei juoksijoiden keskuudessa yleisenä treeni muotona juostais tuollaisia aamulenkkejä tyhjällä vatsalla jotta heti ollaan rasvanpolttotilassa eikä 30 km jälkeen. (Tietysti ketodietissä tuo saattaa toteutuakkin, mutta en usko että vuorokauden ajalla on merkitystä.)

Omakohtaisiin kokemuksiin perustuen voin sanoa että 30 km jälkeen kun elimistö alkaa rasvanpolton, on olo huomattavasti v-mäisempi kuin aamulenkki tyhjällä mahalla.

Mutta nää on tällasia mutuilu mietteitä, tiedä sitten mikä on totuus. (Ja totuushan on se että jos jollakin aamulenkki toimii hyvin niin hyvä niin vaikka mitä mieltä muut olisivat...)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mitä mieltä olette tuosta rasvattomuudesta? Riittääkö jos syö 4 kpl Omega 3-tabuja tuon dieetin ajan? Hieman mietityttää.. Olen nainen 169/61 kg, treenaan suht paljon ja aloitan elämäni ekan dieetin noilla ohjeilla. Syömään oon tottunut semmosen 2100-2200 kcal tähän saakka..

Sanoo mitä sanoo mutta jos dieetissä on koko päivän rasvamäärä 4g niin voi hohhoijaa. Ehkä joltain anonyymit anorektikot-sivustolta voisi löytää vastaavan mutta ei kenenkään tervejärkisen- ja kroppaisen pitäisi tosiaankaan tuolla määrällä edes yrittää.
Et saisi syödä edes 10g manteleita päivässä.

Esimerkiksi testosteroni muodostuu kolesterolista, voiko dieetti olla kauhean järkevä jo pelkästään siltä kantilta ajateltuna?

Testosteronilasku dieetin aikana on aika vittumainen juttu, se on kuitenkin vastuussa aika tehokkaasti mm.voimantuotosta ja estrogeenin ja kortisolin hallinnassa.
Lihasmassan purkukaan ei dieetillä ole hirveän suotavaa.

Niin siis tossa ruokavaliossahan on 10 g oliiviöljyä, sit ne kapselit ja tietty mitä esim. lohesta tulee. Mut onko silti liian vähän?

No jos tarkasti katsoo tota niin tuohan on pikadietti, eli maksimihyödyt 4 viikon dietistä. Vaikka kaikki tässä nyt miettii rasvan määrää esimerkiksi niin tuossa on rasvaa 20-30g mikä riittää siihen että 4 viikon aikana rasvaaineenvaihdunta tuskin menee jumiin. Korkea proteiini määrä estää lihaskadon treenin ohella. Kova diettihän toi on, varmaan joillakin käy hermoille mutta se on aika henkilökohtainen asia miten pahasti alkaa napsumaan ruuan puute jos on tottunut ahmimaan 4k kaloria päivässä.
Tällainen kommentti aiheesta näköjään olikin.

Jos halutaan pikadieetata niin en silti ymmärrä miksi rasvoja pitäisi laskea niin runsaasti?
Enemmän keskittyisin insuliini- ja verensokeritasoihin jos ruokavaliolla yritetään tämä oletettu rasvakudoksen menetys aikaansaada.

Ja aamulenkit.. :rolleyes:

Hmm. Jotenkin ihmetyttää jos tuota pidetään tiukkana dieettinä mitä kalorimäärään tulee. Joku 2000kcal äijälle per päivä? Eihän se ole vielä dieettiä nähnytkään (saati että minulta edes paino sillä putoaisi noin historiallisesti asiaa tarkastellen), ellei sitten oikeasti ole tosipakkis joka painaa sen 150kg alle kympin rasvoilla ;)

Mutta olisihan joku tuommoinenkin setti joskus mielenkiintoinen kokeilla (sen perusteella mitä tässä olen lueskellut, tuoltahan saitiltahan sitä en näe kun en siihen ilmoittautunut).

^^ Samaa mietin noista rasvoista.. mut eiköhän "he" tiedä. Toivottavasti. Nyt oli tullu osalle jo tunnarit, sama on ruokavalio kuin toukokuussa.

Jos halutaan pikadieetata niin en silti ymmärrä miksi rasvoja pitäisi laskea niin runsaasti?
Enemmän keskittyisin insuliini- ja verensokeritasoihin jos ruokavaliolla yritetään tämä oletettu rasvakudoksen menetys aikaansaada.

Ja aamulenkit.. :rolleyes:

markkinointi? Juttaa mitenkään haukkumatta on näyttänyt siltä että kaikki mitä esim tuon skaban aikana teki niin oli lähinnä hyvää mainosta myös omalla bisneksille. Kai se on jotenkin helpompaa jättää se rasva pois sen takia että saa syödä enemmän ruokaa. En kyllä koskaan ole itsekkään käynyt alle 50g rasvoissa koskaan paitsi sillon kun olen tankannut hiilareita. Omasta mielestä nää jutut on sinänsä surullisia koska loppujen lopuksi eivät ohjaa siihen ns. terveellisempään ja tasapainoiseen elämäntapaan vaan siihen että saadaan tuloksia.

^ Luultavasti aika isossa osassa koko shouta.

Mutta, neutraalilta näkökannalta, olisi siisti nähdä ennen jälkeen kuvia sekä statistiikkaa henkilöistä jotka kyseiseen hommaan ovat ruenneet. Ja miten ne muuttuvat kun syödään noin vähän lihaa.
Eli paino, rasvaprosentti, voimatasot etc.

Hämäävintä on se, korjatkaa jos olen väärässä, että ruokavalio (ja treeni?) on kaikilla samanlainen?

Toiseen keskusteluun jo laitoinkin nämä, mutta menkööt uudestaan. Eli kävin lauantaina kehonkoostumusmittauksessa (Inbody 720) ja nyt noudatan tätä dieettiä pilkun tarkasti seuraavat 4 viikkoa ja sen jälkeen menen uudestaan kyseiseen mittaukseen. Sittenpähän näkee mitä muutoksia on tullut. Treeniohjelma mulla on omasta takaa toimiva 4-jakoinen ja sitä en aio muuttaa, mutta meinaan dieetin aikana laittaa pykälään vähän isompia painoja. Otin jopa valokuvat kropasta tänä aamuna, mutta niitä en kehtaa laittaa näytille. Ehkä sitten, kun dieetti on ohi niin laitan ennen-jälkeen kuvat.

31-vuotias nainen, pituus 177,5cm, paino 73,1kg

Kehon koostumus:

Kehon nesteet 43,4
-solun sisäinen 26,8
-solun ulkoinen 16,6
Proteiinimassa 11,6 kg
Rasvaton massa 59,0 kg
Rasvamassa 14,1
Luumassa 3,28

Lihas-rasvadiagnoosi:
Lihasmassa 32,9 kg
Rasvamassa 14,1

Painodiagnoosi:
Painoindeksi 23,3
Rasva% 19,3

Lihastasapaino:
Oikea käsi 3,19 kg
Vasen käsi 3,21 kg
Oikea jalka 9,69 kg
Vasen jalka 9,82 kg
Keskivartalo 25,7 kg

Visceral Fat Area 43,8
Fitness indeksi 87
Peruskulutus 1644 kcal

Kropan mitat:
Rinta 95cm
Vyötärö 78cm
Lantio 101cm

Hämäävintä on se, korjatkaa jos olen väärässä, että ruokavalio (ja treeni?) on kaikilla samanlainen?

Rupeisitko sä tekee ilmaseks 10 000 ihmiselle yksilölliset ohjelmat? Jos kaipaa yksilöllisempää ohjausta, niin tuolla on kyllä ihan varmasti tarjolla sopivia maksullisia palveluita. Ja kyllä sielä sanotaan, että jos on jo valmiiks hyvä treeniohjelma ni ei sitä tarvi muuttaa, nuo ohjeet on lähinnä niitä varten, jotka kokevat tarvitsevansa jonkun ohjelman.

Kauan tää uus gofatgo kestää? 4 viikkoa?
En paljon sen pitempään kyl naisena uskaltais olla noin matalilla rasvoilla - jos normaali hormonitoiminta yhtään kiinnostaa.

Rupeisitko sä tekee ilmaseks 10 000 ihmiselle yksilölliset ohjelmat? Jos kaipaa yksilöllisempää ohjausta, niin tuolla on kyllä ihan varmasti tarjolla sopivia maksullisia palveluita. Ja kyllä sielä sanotaan, että jos on jo valmiiks hyvä treeniohjelma ni ei sitä tarvi muuttaa, nuo ohjeet on lähinnä niitä varten, jotka kokevat tarvitsevansa jonkun ohjelman.

no sitähän tässä vähän kritisoitiin, tehdään ohjelmat jolla paino tippuu oli se sitten lihasta tai rasvaa jonka jälkeen ihmiset haluavat saada vähän lisää lihasmassaa siihen laihaan olomuotoon josta sitten taas voidaan maksaa fitfarmille. 12 viikon ohjelmat maksaa 343 euroa ja jos vaikka 10 000 ihmisestä 10 kiinnostuu niin siinähän nettoaa ihan hyvin.

Kauan tää uus gofatgo kestää? 4 viikkoa?
En paljon sen pitempään kyl naisena uskaltais olla noin matalilla rasvoilla - jos normaali hormonitoiminta yhtään kiinnostaa.

Joo 4 viikkoo. Ilmoittauduin mukaan ihan vaan mielenkiinnosta, jotta nään onko samat ohjelmat kuin keväällä ja nopeasti vilkaistuna näyttää samalta. Laitoin KL:iin nuo naisten päivittäiset ruuat ja aika vähäiseltä se näyttää: 1333kcal, p39%, hh32% ja r29%...

Mä oon ollut eilisestä mukana tiukasti ohjeiden mukaan ja aion kyl jatkaakin. Tuntuu omituisen helpolta. Musta on outoa, ettei mulla ole mikään erityinen nälkä missään välissä. Tässä syödään prodee hieman enemmän kuin oon tottunut ja rasvaa vähemmän. Hiilareitakin tulee hieman vähemmän. Tänään meen ekaa kertaa salille, katotaan miten se hoituu. Laihtumistavoitetta ei ole, mut ihan kiva olis nähdä nuo lihakset tuolta rasvakerroksen alta.

Riittääköhän se 10 g oliiviöljyä + 4 kpl omega3-kapseleita rasvan saantiin? (Lohta kerran viikossa, muuten paistijauhelihaa, broileria, tonnikalaa vedessä..)

hmmjaah, jotenki tuntuu että nuo safkat pistäs elimistön ihan jumiin, kuten kaikki muukin liian alhasilla kaloreilla oleilu. Mutta voishan tuota tuollaistakin jossain välissä ihan testin vuoksi testata :)

Mun tän päivän pöperöt oli 1473 kcal. Hh34%, r23%, p43% (157,3 g). (Ja jos vaihdan illan raejuuston rahkaan, niin lisää tulee vielä 25 kcal. Se on siis vaihtoehto, eli sit olis jo 1500 kcal plakkarissa)

Poikkeaako nämä sitten jotenkin radikaalisti muista dieeteistä joita ihmiset täällä noudattaa?

Mulla on alkanu tosi hyvin. Salillakin jaksoin eilen vetää jalat ja tänään kädet ihan täysillä läpi. Painojakin laitoin hieman lisää. Veden juominen on mulle suurin vaikeus, kun en oo tottunu juomaan kahvin ja palkkarin lisäks juurikaan muuta. Vessassa onkin saanut juosta eilisen ja tän päivän ihan urakalla..

Täällä kans juostaan jatkuvasti vessassa, mut ei mulle tuo vesikään oo ollut ongelma. Ihme ja kumma ettei mitään vastoinkäymisiä vielä. Odotin vähintäänkin jäätävän kovaa nälkää, tuskaisia salitreenejä ja hirveitä kikkukohtauksia. Kaikki nämä loistavat poissaolollaan :puntti:

Suositut

Back
Ylös Bottom