Hmm. Olen tätä aivan samaa miettinyt. Mitään tieteellistä faktaa mulla ei ole, mutta jos nyt heitän arvion että AAMUaerobinen oikeasti toisi vaikka sanotaan nyt 5% edun rasvanpolton suhteen verrattuna samanpituiseen iltalenkkiin. Mutta jos iltalenkkiä pidentäisi vaikka 5-10 minuutilla, ajaisiko se saman asian, ja onko sillä oikeastikaan edes tuota muutaman prosentin etua....? Itse teen nyt kiltisti mitä käsketään, mutta saahan sitä miettiä ja spekuloida mielessään. Ja mikä merkitys on sillä, että joku nousee ennen kukonlaulua sinne aamulenkilleen ja yöuni lyhenee vaikka 8 tunnista 6 tuntiin (kun sen lenkin jälkeen tietysti täytyy suihkussa käydä jne jne)? Vai pitäisikö sitten kömpiä kahdeksalta illalla pehkuihin, mitä sanoo puoliso/lapset/ystävät? No, kunhan mietin.
Minä oon tuota juoksemista harrastanut aikoinaan jonku verran ja lueskellut kaikenlaisia mahdollisia palstoja ja oppaita. Maratonissa tulee ns "seinä" vastaan jossain 30 km tietämillä kun kehon hiilihydraattivarastot on käytetty loppuun ja keho siirtyy polttamaan rasvaa tjsp. Tätä vaihetta treenataan juoksemalla pitkiä lenkkejä jotta elimistö (ja pää) tottuu tähän eikä lenkkarit lennä naulaan tosikoetoksessa (erittäin vittumainen fiilis ja tästä johtuen maratonin sanotaan alkavan vasta 30 km jälkeen). Ihmettelen että jos puheet aamu aerobisesta pitävät paikkaansa, miksei juoksijoiden keskuudessa yleisenä treeni muotona juostais tuollaisia aamulenkkejä tyhjällä vatsalla jotta heti ollaan rasvanpolttotilassa eikä 30 km jälkeen. (Tietysti ketodietissä tuo saattaa toteutuakkin, mutta en usko että vuorokauden ajalla on merkitystä.)
Omakohtaisiin kokemuksiin perustuen voin sanoa että 30 km jälkeen kun elimistö alkaa rasvanpolton, on olo huomattavasti v-mäisempi kuin aamulenkki tyhjällä mahalla.
Mutta nää on tällasia mutuilu mietteitä, tiedä sitten mikä on totuus. (Ja totuushan on se että jos jollakin aamulenkki toimii hyvin niin hyvä niin vaikka mitä mieltä muut olisivat...)