Intermittent Fasting - Pätkäpaasto

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
..............

Artikkeli itsessään ei tuo oikeastaan mitään uutta, eli IF toimii toisille ja ei toimi toisille.

En tiedä menikö multa vaan ohi, mutta mä en löydä tosta lausetta, jossa mainittas, että toisilla ei päde toi ongelmallinen proteiinisynteesin hidastuminen paastolla ja se, ettei sitä vois "ottaa kiinni" muutamassa tunnissa. Eli tästä samalla siirtyminen aiheeseen, johon kiinnitin huomiota: kuinkakohan pitkästä syönti-ikkunasta Norton puhuu kun mainittee "muutaman tunnin". Eli muodostuukohan 8h ongelmaks. Tällee "bulkilla" oltaessa tullu kyllä useesti mietittyä, että pitäskö siirtä vähintään 14/10 -systeemin iha varmuuden vuoks....

Tässä ketjua lukiessa koin ahaa-elämyksen. Alan taas juoda maitoa niin ei tarvi tunkemalla tunkea kaikkia kaloreita kiinteässä muodossa neljän tunnin syömisikkunan aikana.

Tuota olen sanonut useasti, että IF ei ole mikään ruokavalio 2.0 vaan ainoastaan yksi tapa muiden joukossa rytmissää syömisensä. Se ei välttämättä ole läheskään kaikille optimaalisin. Vierastan erityisesti ihmisiä joille nykyinenkin syömisfrekvenssi sopii, mutta lähtevät silti kokeilemaan IF:ää maagisten tulosten toivossa. Ei kannata korjata mitään mikä ei ole rikki.

Yritin jo kerran kysellä, mutta meni ilmeisesti ohi. Eli miks tunkemalla tunget ruoat neljässä tunnissa alas? Eli ootko nyt ite korjannu jotain mikä ei ole rikki?

Mä en ole ainakaan itse vielä nähnyt missään yhtäkään kovinkaan pätevää todistetta siitä että IF toimisi nimenomaan massankasvatus mielessä hirveän hyvin. Painonpudotuksessa ainakin näyttää olevan paljon positiivista palautetta mutta massankasvatus on vähän toinen asia. Mikäli olen oikein ymmärtänyt niin IF ei mahdollista kovinkaan korkeaa treenivolyymia mikä jo itsessään hidastaa massankasvatusta.

Mä en ole ainakaan itse vielä nähnyt missään yhtäkään kovinkaan pätevää todistetta siitä että IF toimisi nimenomaan massankasvatus mielessä hirveän hyvin. Painonpudotuksessa ainakin näyttää olevan paljon positiivista palautetta mutta massankasvatus on vähän toinen asia. Mikäli olen oikein ymmärtänyt niin IF ei mahdollista kovinkaan korkeaa treenivolyymia mikä jo itsessään hidastaa massankasvatusta.

En ole tutkinu asiaa ni en oikein osaa sanoa. Miten IF rajottaa korkeaa treenivolyymia? Jos tarkotat paastotreenejä niin ne ei ole välttämättömiä.

edit: tai no sen verran omakohtasta kokemusta, että vois sitä pihviä mielellään nopeamminki tulla. Toisaalta ei voi tietää, että mikä vaikutus tällä siihen on ku niin kauan tullu jo harrastettua, etten osaa verrata aikaan ennen IF:ää. Ja kehitykseen vaikuttaa niin miljoona muutakin tekijää...

Yritin jo kerran kysellä, mutta meni ilmeisesti ohi. Eli miks tunkemalla tunget ruoat neljässä tunnissa alas? Eli ootko nyt ite korjannu jotain mikä ei ole rikki?

Jahas, mennyt tosiaan ohi.
Eli syy on se että salille tulee mentyä heti työpäivän jälkeen, töissä lounas on liian aikaisin ja muutenkin treeni kulkee paremmin paastolla. Käytännössä aloitin IF:llä ja 8 tunnin ikkunalla, mutta jotenkin tämmöinen systeemi vakiintui ihan yksinkertaisuuden takia.
Se onko tämä optimaalisin tai paras lihaskasvun tai hifistelyn kannalta on aivan toinen kysymys, mutta omaan päivärytmiini se sopii parhaiten. Töissä ja salilla on koko päivän energinen olo ja vapaa-ajan voi sitten viettää röhnöten ja syöden.

Ja tuo tuo tunkemalla tunkeminen oli vain jokin kömpelö kielikukka, ei tässä mitään ongelmaa ole syömisten suhteen. Muistin vaa et maitoha on vitun hyvää ja samal sais helppoja kaloreita halvassa muodossa :)

Treenipäivänä tarttee enemmän hiilareita = treeni kulkee paremmin. Toisin päin: Lepopäivänä et tarvi hiilareista tulevaa energiaa -> suurempi energiavaje.

Syön nyt treenipäivinä 2dl enemmän pastaa eli 350kcal enemmän kuin lepopäivinä. (onkohan tarpeeksi?)
Rasvaa tulee n.80g joka pv, proteiinia 2,5g x kg

Hiilareita varmaan hyvä pitää mun lepopäivilläkin kun aika paljon tulee aerobista kävelystä ja jumpista. (Alaselän aluetta vahvistan ja venytän.)

Hmm, oon nyt vetäny tätä settiä about 5 kuukautta. Semmonen tuli nyt mieleen, että jos se 50 kcal on raja, jossa paasto ei katkea, niin mikä on se aikaväli jolloin voit ottaa sen toiset 50kcal paaston katkeamatta? Silloin kun olet kuluttanut ton edellisen 50 kcal?

Hmm, oon nyt vetäny tätä settiä about 5 kuukautta. Semmonen tuli nyt mieleen, että jos se 50 kcal on raja, jossa paasto ei katkea, niin mikä on se aikaväli jolloin voit ottaa sen toiset 50kcal paaston katkeamatta? Silloin kun olet kuluttanut ton edellisen 50 kcal?

Toi on vähän suhteellista. Paasto tarkottaa sitä, kun ei syödä mitään. Periaatteessa paasto "katkeaa" kun syö ihan vaan vaikka salaatinlehden, missä ei oo kaloreita käytännössä yhtään, mutta silti se on ruokaa. Paasto ei oo mikään sellanen fyysinen tila kuten esim. ketoosi, jossa elimistö toimii ihan eri tavalla kuin normaalisti. Paasto tarkottaa vaan sitä, kun ei syödä. Itsekin olen tällä hetkellä periaatteessa paastoamassa, vaikka olenkin bulkilla, koska rahkakulho pääsi tyhjenemään jo vähän aikaa sitten. Tollanen kalorirajojen laittaminen on mun mielestä vähän huijaamista. BCAA:t ymmärrän paastoaikana silti, vaikka nekin nyt periaatteessa "ruokaa" on tietyllä tavalla ajatellen.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
En tiedä menikö multa vaan ohi, mutta mä en löydä tosta lausetta, jossa mainittas, että toisilla ei päde toi ongelmallinen proteiinisynteesin hidastuminen paastolla ja se, ettei sitä vois "ottaa kiinni" muutamassa tunnissa. Eli tästä samalla siirtyminen aiheeseen, johon kiinnitin huomiota: kuinkakohan pitkästä syönti-ikkunasta Norton puhuu kun mainittee "muutaman tunnin". Eli muodostuukohan 8h ongelmaks. Tällee "bulkilla" oltaessa tullu kyllä useesti mietittyä, että pitäskö siirtä vähintään 14/10 -systeemin iha varmuuden vuoks....

En tarkoittanut viitata tuohon Nortonin proteiinisynteesiin viitaten, vaan yleisesti IF:ään systeeminä, joka sopii toisille ja toisille ei. Itse en minkäänlaista analyysia tehnyt Nortonin ajatuksista, vaan lainasin ne melko suoraan. On ihan mielenkiintoista tutustua tuohon Nortonin artikkeliin tarkemmin, kun se nyt ilmeisesti on julkaisuputkessa. Tosin sen verran kovana asiantuntijana herraa pidän, että eiköhän tuossa perustelut ole olemassa. Mielenkiintoista on myös kuinka tämä näkökulma otetaan IF-gurujen, ertyisesti Berkhanin toimesta vastaan.

Toi on vähän suhteellista. Paasto tarkottaa sitä, kun ei syödä mitään. Periaatteessa paasto "katkeaa" kun syö ihan vaan vaikka salaatinlehden, missä ei oo kaloreita käytännössä yhtään, mutta silti se on ruokaa. Paasto ei oo mikään sellanen fyysinen tila kuten esim. ketoosi, jossa elimistö toimii ihan eri tavalla kuin normaalisti. Paasto tarkottaa vaan sitä, kun ei syödä. Itsekin olen tällä hetkellä periaatteessa paastoamassa, vaikka olenkin bulkilla, koska rahkakulho pääsi tyhjenemään jo vähän aikaa sitten. Tollanen kalorirajojen laittaminen on mun mielestä vähän huijaamista. BCAA:t ymmärrän paastoaikana silti, vaikka nekin nyt periaatteessa "ruokaa" on tietyllä tavalla ajatellen.

No näinpä ton itekkin oon ajatellu, kuhan keskustelun pohjaksi vaan.

Mun tarvii nyt kyllä antaa eriävä mielipide, koska mun mielestä paaston hyöty saadaan juurikin glukoneogeneesin kasvattamasta ketoainetuotannosta. Tähän perustelen ainakin itselleni tuon kalorirajan. Bcaa:lla saadaan eliminoitua purku aminohapoista, jolloin ainoaksi vaihtoehdoksi jää rasva (+tietty laktaatti ym) ja jos hiilaria vedetään paastolla kroppaan, niin glukoneogeneesi katkeaa ja energia otetaa taas perinteisin keinoin.

Judohemmokin on siinä oikeassa, että IF:stä on nopeasti tulossa uusin muoti-ilmiö ja ihmedieetti.

Siitä tulee ihmedieetti niiden perusidioottien keskuudessa, jotka tosiaan odottavat harvakseltaan syömiseltä muitakin merkittäviä etuja kuin suht vaivaton kalorien rajoitus. Ja täytyy nyt omalta osaltanikin vielä jankuttaa ties kuinka monetta kertaa, että rasvanpoltossa mikä tahansa systeemi, jota pystyy nuodattamaan tavoitteiden vaatimaan pisteeseen asti tulematta hulluksi ja keräämättä itselleen himot syödä 2kg läskiä takaisin dieetin loppua seruaavana kuukautena on se paras. Itsekuria se rasvanpoltto aina vaatii ja vierastan maallikkoajatusta siitä, että dieetti on hyvä vasta kun rasva palaa "huomaamatta" tai "vaivattomasti".

No mun mielestä on aika monessakin paikassa sanottu että korkea volyymiin treeni ei sovi yhteen tämän kanssa.

Kyllä yksittäinen korkeavolyyminen salitreeni mielestäni tähän sopii siinä missä useamminkin syövälle. Tämä sekoitetaan helposti Berkhanin treenifilosofiaan, jonka mukaan dieetillä volyymi pidetään hyvin pienenä. Ise kasvuun tai voimanhankintaan pluskaloreilla hän ei ole juurikaan ottanut kantaa. Useammalla treenillä päivässä saatu volyymi on sitten asia erikseen.

Näistä on nyt niin vaikea sanoa... Jotkut uskovat että nykyaikaiselle harjoittelijalle ns. nykyaikainen malli syödä on paras. Jotkut uskovat että alkukantainen epäsäännöllinen syöminen on parasta. Mutta vertailua ei oikein voi suorittaa koska kivikaudella ei ollut kuntosaleja... Kestävyyttä rajoittava lihasmassa on keholle alkukantaisella ajattelutavalla "vaarallista" ja siksi kroppa ei ymmärrettävästi ole halukas helpolla lihaksia kasvattamaan. Perusteena kasvulle täytyykin siis olla toistuva vaativa kuormittaminen. Jos ollaan keksitty tiheä syömisfrekvenssi ja tietynlainen harjoittelu, mikä on mahdollistanut nykyajan muskelivuorien ilmestymisen katukuvaan, kun kerta ravintoa on saatavilla yllin kyllin...
Kun sitten ajatellaan rasvanpolttoa ja sitä pelättyä lihaskatoa, niin tulisiko sittenkin kyseeseen että se on se treeni joka saa kehon pitämään niistä lihoista kiinni mitä se tarvitsee oikeasti, jos mennään näillä "alkukantaisilla" menetelmillä, mitä pätkäpaastoilu pohjimmiltaan on? Jos halutaan maksimoida lihasmäärä ja minimoida rasvamäärä (mikä elimistölle tarkoittaa samaa kuin että otetaan laivaan lisää matkustajia mutta vähennetään pelastusveneitä), niin löytyisikö vastaus paremmin sitten ns. nykyaikaisista menetelmistä...

Tuli vaan mieleen...

Näistä on nyt niin vaikea sanoa... Jotkut uskovat että nykyaikaiselle harjoittelijalle ns. nykyaikainen malli syödä on paras. Jotkut uskovat että alkukantainen epäsäännöllinen syöminen on parasta. Mutta vertailua ei oikein voi suorittaa koska kivikaudella ei ollut kuntosaleja... Kestävyyttä rajoittava lihasmassa on keholle alkukantaisella ajattelutavalla "vaarallista" ja siksi kroppa ei ymmärrettävästi ole halukas helpolla lihaksia kasvattamaan. Perusteena kasvulle täytyykin siis olla toistuva vaativa kuormittaminen. Jos ollaan keksitty tiheä syömisfrekvenssi ja tietynlainen harjoittelu, mikä on mahdollistanut nykyajan muskelivuorien ilmestymisen katukuvaan, kun kerta ravintoa on saatavilla yllin kyllin...
Kun sitten ajatellaan rasvanpolttoa ja sitä pelättyä lihaskatoa, niin tulisiko sittenkin kyseeseen että se on se treeni joka saa kehon pitämään niistä lihoista kiinni mitä se tarvitsee oikeasti, jos mennään näillä "alkukantaisilla" menetelmillä, mitä pätkäpaastoilu pohjimmiltaan on? Jos halutaan maksimoida lihasmäärä ja minimoida rasvamäärä (mikä elimistölle tarkoittaa samaa kuin että otetaan laivaan lisää matkustajia mutta vähennetään pelastusveneitä), niin löytyisikö vastaus paremmin sitten ns. nykyaikaisista menetelmistä...

Tuli vaan mieleen...

Ensinnäkin IF ei ole epäsäännöllistä syömistä vaikka siinä varaa joustaa onkin. Toisekseen IF:ssä pätee täsmälleen samat säännöt kuin normaalissakin syömisfrekvenssissä: kalorit sisään, kalorit ulos. Plussakaloreilla lihotaan ja miinuskaloreilla laihdutaan.

Käytännössä moni noudattaa IF:ssä kuitenkin erilaista kalorisyklittelyä, jolloin periaatteessa rasvan kertyminen voidaan minimoida plussakaloreillakin. Samanlaista syklittelyä voisi tehdä perinteiselläkin syömisfrekvenssillä, mutta yleensä perinteinen syömisfrekvenssi jaksottelee pidempiä bulkkijaksoja joiden perään otetaan pidempi dieetti. Monet aloittavatkin pätkäpaaston, jotta voisivat pitää jatkuvasti yllä ainakin melko kireää kondista, eikä tarvisi lähteä pitkille bulkeille pullaposkistumaan.
Rasvan polttaminen ja lihaksen kasvattaminen samaan aikaan on periaatteessa mahdollista, mutta senverran ristiriitainen prosessi kuitenkin, että toinen tavotteista väkisinkin kärsii. IF ei tässäkään ole mikään maaginen systeemi.

Olisi toki mielenkiintoista tehdä ihmiskoe, jossa kaksi täsmälleen samanlaisella genetiikalla varustettua samanpainoista ja pituista henkilöä laitettaisiin treenaamaan samaa ohjelmaa, toinen IF:llä ja toinen perinteisellä syömismenetelmällä. Toinen vetäisi perinteisen bulkin ja lopuksi dieetin, toinen yrittäisi ylläpitää kondista ja minimoida rasvan saamista kalorisyklittelyllä ja pätkäpaastolla. Lopuksi molemmat olisivat samoissa rasvoissa ja katsottaisiin kumpi sai enemmän lihaskasvua aikaan.

Itse oon joutunut katkoon paaston treenipäivinä aikasemmin, pieni hiilarilataus Anabolic Pumpin kanssa hyvistä hiilareista tekee kummia treenille.

Treenipäivä

10:00 Dexaprine V2 0.5
10:50 Anabolic Pump
11:00 Koliini 500mg, Bcaa 10g, CM 5g
11:05 80g Vihreet Linssit
12:50 MCC 2.5g, Glycocarn 4.5g
13:00 Ultima 25g, Craze 3g

13:30 Treenin alussa CM 3g, Monster Amino 8g, Merisuola 1g, Stevia
Treenin aikana: 1.5 litraa vettä johon: Merisuola 2.5g Monster Amino 8g,
Malto 25g, Sitrulliinimalaatti 3g, Stevia
15:00 Palkkari: Monster Amino 8g, Isolaatti 25g, Malto 30g, Merisuola 1g, Stevia

16:00 Isolaatti 25g, MCC kreatiini 2.5g, Anabolic Pump
16:30 Super Entzymes 2kpl, Kana 150g, Riisi 150g, Feta 75g, Oliiviöljy 20g, Multivitamiini,
Piimä 4dl

17:30 Isolaatti 20g
18:30 Isolaatti 20g
19:30 Isolaatti 20g
20:30 Isolaatti 20g, 80g Kaurahiutale, Kookosöljy 10g
21:30 Isolaatti 20g, Plusmaito 4dl
22:00 Powerfull

Lepopäivä

15:00 Hera 30g, Kaurahiutale 30g, Kookosöljy 12g
17:30 Hera 30g, Kaurahiutale 30g, oliiviöljy 20g
19:00 Maitorahka, kookosöljy 12g, jogurtti 200g
21:00 Hera 30g, plusmaito 4dl
22:00 Powerfull

20 viikkoa dieettiä takana ja joka treenissä on reenipainot noussu. Painoa tippunut maltillisesti, ehkä joku 5kg mutta rasvaa on tirissy järkyttävästi pois. :)

Mave 180 -> 230.
Penkki 100 -> 135.
Kyykky 140 -> 180.

Et siis syö melkeen mitään kiinteää ruokaa? Ja tuo sun lisäravinnelistakin näyttää aika naurattavalta.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom