Intermittent Fasting - Pätkäpaasto

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Kuinkas moni nainen täällä nyt pätkäpaastoilee?

Itse aloitin homman viime sunnuntaina. Mulla tosin syömisikkuna tuppaa jäädä aikas lyhyeksi (4-5h), mutta vielä en ole huomannut tästä mitään haittaa. Ekan viikon vieroitusoireita "normaalista" ateriarytmistä on kyllä ollut havaittavissa mm. pääkipu, aamupäivän aikana jylläävä nälkä ja syömisen jälkeinen hikoilu ja kuumotus. Parastahan tässä on kyllä se, että saa vetää mahan kunnolla täyteen. Toisaalta syömisen jälkeen on kuitenkin usein jo nopeasti uudestaan nälkä vaikka päivän kalorit on jo vedetty. No, katellaan mitä tuleman pitää..

Kokeileppa lisätä rehujen(tyyliin halpis wok vihannekset 450g / 80kcal) määrää ja juoda runsaammin nestettä. Jos on perso ruualle(kuten allekirjoittanut), niin se tunne ei välttämättä edes ole nälkää - vaan halua jatkaa syömistä. :D

Kasviksia oon koittanu syödäkin reilusti. Juomapuolessa olis kyllä vielä parantamisen varaa, kiits vinkistä.

Oon toisaalta tosi kauan noudattanut "perinteistä" 5 aterian ja 3-4 tunnin välein syömistä, että voipi kroppa olla ihmeissään, kun saa sapuskaa enää muutaman kerran päivässä.

Nyt pätkäpaastoiltu vähän aikaa, tuli hieman taukoa erinäisten juttujen takia tossa viime viikolla mut tää viikko menty taas ohjeiden mukaan. 1-3 ateriaa tulee syötyä päivässä, yleensä jos 3 ateriaa niin viimeinen on jotain pientä ja kevyttä vain, esim. pari rahkaa tms. Reenipäivinä pyrkiny syömään enemmä hiilaria ja vähemmä rasvaa ja lepopäivinä sit toisinpäin. Ihan ittelle toimivalta systeemiltä toimii, koska syöminen on kivaa touhua ja pienet annokset on syvältä.

Nyt oon vedelly aika pitkään jo Starting Strengtillä eli sarjat ollu lyhyitä ja nyt huvittais alkaa tekemään taas pidempää sarjaa. Ajattelin alottaa uudelleen G6, jota tein joskus aikasemmin ja tuloksia tuli hyvin (tosin olin silloin +kaloreilla). Nyt siis tarkotus pudotella painoo, joka päivä miinuksella. Mitä ootte mieltä tosta G6+painonpudotus+IF? Oon lukenu kyllä, että pitäs olla toimiva systeemi periaatteessa minkä tahansa ohjelman kanssa, mutta tota dieetille suosittua RPT-systeemiä ei viittis nyt ottaa käyttöön ku tosiaan lyhyitä sarjoja vedetty tässä jo tovi. Hieman mietityttää miten jaksaa painaa G6 ja pitkiä sarjoja -kaloreilla, mutta kai sekin kokeilemalla selviää mitä siitä tulee.

Mielipiteitä kuitenkin kaivataan, että ollaanko sitä mieltä että antaa mennä vaan vai onko tää tuhoon tuomittu jo valmiiks. Reenit tulee tosiaan paastolla. BCAA ei oo vielä ainakaan käytössä, sen verta vähän aikaa kokeiltu tätä systeemiä vasta. Reenistä kuitenkin suoraan ruokapöytään.

Pistetään kokeiluun.

Onko mitään väliä vedänkö -200 vai -1000 kcal? Entä syöttekö näin myös plussajaksoilla?

edit

Yks unohtu, eli kuinka suuri osa päivän kaloreista piti niellä heti treenin jälkeen?

Onko mitään väliä vedänkö -200 vai -1000 kcal? Entä syöttekö näin myös plussajaksoilla?

Ai onko mitään väliä syötkö -200 vai -1000kcal? :face: Mietippä ihan itse hiljaa mielessäsi hetki. Ja jotkut syö näin jatkuvasti.

No mun mielestä on aika monessakin paikassa sanottu että korkea volyymiin treeni ei sovi yhteen tämän kanssa.

Kyllä yksittäinen korkeavolyyminen salitreeni mielestäni tähän sopii siinä missä useamminkin syövälle. Tämä sekoitetaan helposti Berkhanin treenifilosofiaan, jonka mukaan dieetillä volyymi pidetään hyvin pienenä. Ise kasvuun tai voimanhankintaan pluskaloreilla hän ei ole juurikaan ottanut kantaa. Useammalla treenillä päivässä saatu volyymi on sitten asia erikseen.

Näin nimenomaan. Eli jos on monessakin paikassa sanottu niin linkkiä näihin paikkoihin ois kiva tietysti saada.

Sitten pieneen omasta tilanteesta höpöttelyyn:

Henkisesti tää on iha mahtava systeemi, mutta salin puolella kehitys (lue lihaksen ja voiman tarttuminen) ei ole ollu lähellekkään sellasta ku toivois. Perus bulkin ja body recomposition sekotus ollu siis pidempään jo käynnissä.

Vaikka treenaamiseen pyhää kolminaisuutta (treeni, ravinto, lepo) oon koittanu säätää suuntaan jos toiseenki, ei ole auttanu. Lähes ainut kivi mitä en oo kääntäny, on paluu normaaliin syömiseen. Sitä en kuitenkaan mielellään tekis.

Ajattelin nyt kärkeen lähteä - niin "vastenmieliseltä" kun se tuntuukin - testaamaan jo lähes tulkoon heti aamusta alkaen syömistä. Jos lihakset alkaa turpoamaan ja ennätykset paukkumaan (niin varmaan joo) niin sitten ajattelin hakea mustaa valkosella (kortisoliarvot). Kaks fysiologista juttua tän systeemin toimimattomuudessa tulee nimittäin mieleen: 1. Paaston aiheuttama kortisolin lisääntyminen ja 2. Tässä parin viime sivun aikana esille tullut proteiinisynteesin hidastuminen. Jälkimmäistä ei paljo perus labrakokeilla mittailla, mutta mitäs asiasta jotain tietävät sanois jos kävisin n. 16h pääston kohilla verikokeessa, josta otettas kortisoliarvot? Jos jostain syystä ne mulla lähtis paastotessa koholle.

"Hieman" huonolla itseluottamuksella alkavaa Personal Trainer -yrittäjyyttä tässä pitäs alotella kun ei ite saa treenatessa mitään aikaan. Vaikka väitänki, että tää ei niinkään ole omasta ammattitaidottomuudesta kiinni.

- - - Updated - - -

Pistetään kokeiluun.

edit

Yks unohtu, eli kuinka suuri osa päivän kaloreista piti niellä heti treenin jälkeen?

Edittiin löytyy vastaus leangains.comista. Ja siis voiko tohon ensimmäiseen kysymykseen sun mielestä vastata, että ei ole väliä? Ei ole väliä = ei ole eroa lopputuloksen kannalta. -200 vs. -1000kcal on luonnollisestikin eroa lopputuleman painon pudotuksen nopeuden kannalta.

Ajattelin nyt kärkeen lähteä - niin "vastenmieliseltä" kun se tuntuukin - testaamaan jo lähes tulkoon heti aamusta alkaen syömistä. Jos lihakset alkaa turpoamaan ja ennätykset paukkumaan (niin varmaan joo) niin sitten ajattelin hakea mustaa valkosella (kortisoliarvot).

Teetkö paastotreenejä? Ainakaan itselle ne eivät sopineet vaan olo oli huomattavasti parempi (ja vahvempi), kun alla oli yksi ateria. Yksi vaihtoehtohan olisi se, että söisit hiilaripitoisen aamiaisen ainoastaan treenipäivien aamuna ja välipäivinä paastoisit normaalisti. Huomasin myös, että edellisen illan syömisillä on suuri vaikutus seuraavan päivän treeniin. Jos vedän 0-hiilareilla treeniä edeltävän päivän, niin treeni ei kulje niin hyvin kuin jos olisin syönyt edes jonkun verran hiilaria edellisenä iltana.

Edittiin löytyy vastaus leangains.comista. Ja siis voiko tohon ensimmäiseen kysymykseen sun mielestä vastata, että ei ole väliä? Ei ole väliä = ei ole eroa lopputuloksen kannalta. -200 vs. -1000kcal on luonnollisestikin eroa lopputuleman painon pudotuksen nopeuden kannalta.

No eipä tietenkään saa suoraa vastausta siihenkään kysymykseen. Luin kyl leangainsia mut prosentit oli mainittu vaan sillon jos syö ekan aterian ennen treeniä.

33-33-33
40-30-30
50-30-20
60-20-20

Mikä nyt olis lähimpänä sitä suositeltua`?

Tohon ensimmäiseen kysymykseen voi vastata, että ei ole IF periaatteen kannalta väliä kuinka kova dieetti on päällä, tai onko ollenkaan. Tietenki voi leikkiä et ollaan jossain 'tyhmiä kysymyksiä ruokavaliosta' ketjussa ja alottaa turhan pätemisen.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%

Ei millään pahalla, mutta kirjoitat ja kysyt hieman epäselvästi, joten vastaaja joutuu arvailemaan mitä yritit kysyä. Siksi vastauksetkin ovat "typeriä", kun kysymyksen asettelu on huono. Tarkoitit varmaankin noilla -200 vai -1000kcal lepopäivän kalorimääriä. Plussallahan voi olla tosiaan myös niin, että välipäivinä on esim. -30% ja treenipäivinä +30% ja jos treenipäiviä on 4+/viikko niin kokonaiskalorit ovat plussalla.

Mun mielestä dieetillä ollessa voi välipäivinä vetää -1000kcal ja treenipäivinä sitten -10% - +10%. Kuitenkaan plussalla ollessa en vetäisi välipäivienkään kaloreita noin alas, koska toi vaje vaikuttaa äkkiä seuraavan päivän treeniin.

No eipä tietenkään saa suoraa vastausta siihenkään kysymykseen. Luin kyl leangainsia mut prosentit oli mainittu vaan sillon jos syö ekan aterian ennen treeniä.

33-33-33
40-30-30
50-30-20
60-20-20

Mikä nyt olis lähimpänä sitä suositeltua`?

Muistelisin, että Martin suosittelee n. 50% päivän kaloreista treenin jälkeiselle aterialle. Käytännössä ruoka sulaa sen verran hitaasti, että ihan oman maun mukaan vedä 30-60% väliltä.

Ei millään pahalla, mutta kirjoitat ja kysyt hieman epäselvästi, joten vastaaja joutuu arvailemaan mitä yritit kysyä. Siksi vastauksetkin ovat "typeriä", kun kysymyksen asettelu on huono. Tarkoitit varmaankin noilla -200 vai -1000kcal lepopäivän kalorimääriä. Plussallahan voi olla tosiaan myös niin, että välipäivinä on esim. -30% ja treenipäivinä +30% ja jos treenipäiviä on 4+/viikko niin kokonaiskalorit ovat plussalla.

Mun mielestä dieetillä ollessa voi välipäivinä vetää -1000kcal ja treenipäivinä sitten -10% - +10%. Kuitenkaan plussalla ollessa en vetäisi välipäivienkään kaloreita noin alas, koska toi vaje vaikuttaa äkkiä seuraavan päivän treeniin.

Muistelisin, että Martin suosittelee n. 50% päivän kaloreista treenin jälkeiselle aterialle. Käytännössä ruoka sulaa sen verran hitaasti, että ihan oman maun mukaan vedä 30-60% väliltä.

Nojoo ehkä oletin jonkun asteista ajatustenlukua tollasel asettelul.
Tarkotin ihan yleisesti et onko joku tietty vaje mitä käyttämäl tää paastojuttu potkii parhaiten. Ite vedän treenipäivät ja välipäivät samoil kaloreil, pitää harkita olisko tollasest syklittelyst hyötyy. Yritän tosin täl hetkel käydä sen 5-7x viikkoon puntilla ni aika sama.

Mut eiköhän näil tiedoil nyt pääse alkuun, katellaan muutaman viikon pääst tuloksii.

Täällä on nyt moni spekuloinu miten kovan volyymin treenit jne. sopii tän kanssa. Heitän siis omat kokemukseni sekaan eli olen vetänyt 2-jakoisella 4 kertaa viikkoon jo useamman kuukauden. Syynä tähän siirtymiseen oli, että haluan treenata useammin ja kovempaa. Tykkään myös syödä paljon pastaa, perunaa jne. En myöskään syönyt lepopäivinä rasvapitoisemmin vaan katsoin lähinnä ettei kalorit nouse peruskulutuksen yli. Homma toimi loistavasti, virtaa riitti paastotreeneissä ja tulokset oli nousujohdanteisia niin kauan kuin kalorit ei mennyt miinukselle, loogista eikö totta :)

Sitten elämäntilanteesta johtuen (perhe-elämä) alkoi käydä tuo väsymys niin sietämättömäksi, että päätin kokeilla hetken aloittaa taas aamupalan ja hieman nostaa ateria tiheyttä. Vaikutus oli positiivinen ja nyt olenkin viimeisen parin viikon ajan syönyt 1-2 ateriaa treenin alle. Tämä johtuu myös siitä, että halusin treenata jälleen astetta kovempaa eli ns. supersarja tyyliin ilman taukoja. Ja tänä aikana olen lepopäivinä suorittanut pitempää paastoa ja vähähiilarista syömistä. Homma toimii edelleen, virtaa riittää treeneissä ja tulokset nousee mukavasti.

Viimeisenä tähän haluan sanoa, että koko tässä systeemissä parasta on ruoasta stressaamattomuus. Paastoaikani vaihtelee 12-24 tuntiin riippuen olotilasta ja jos oloni on virkeä tässä kotiarjen tiimellyksessä vedän treenit paaston aikana.
Jos tästä nyt mitään selvää saa, niin pääpirteittäin haluan sanoa, että tämä systeemi toimii aivan yhtä hyvin ns. "normaalin" ateriarytmin tavoin. Älkää miettikö liikoja ja jos tuntuu kurjalta olla syömättä niin syökää.
Itse noudatan tätä koska olen havainnut ylimääräisen rasvan tulon olevan jollain tavalla kontrollissa ja kehonkoostumus muuttuu mukavasti. En ole kiinnostunut perinteisistä bulkeista.

En tiiä onko mulla nyt korkean intensiteetin treeni, mutta vedän nyt tota 10000 etuheilautusta 10 päivään. Paasto on mulla 20 - 12, ja aamun treenin (noin klo 8) vedän puhtaasti paastolla, sen päälle on pakko vetää palkkari ku syömisikkunaan on vielä aikaa. Hyvin on jaksanu jumpata 2 kertaa päivään ja kiristymistäkin on tapahtunut. En oo muuten lisäilly ruokailuja, paitsi että vedän 3 kertaa päivään ton palkkarin (heraa) aiemman yhden sijaan. Nyt päivä 5 takana.

Nää on varmaan mainittu jossain moneenkin kertaan, mutta en ainakaan äkkiseltään löytäny. Jos joku viittis vääntää rautalangasta :)

- Päivän kalorit syödään siis treenin jälkeen 8 tunnin aikana 3 osassa, jonka jälkeen ei syödä mitään 16 tuntiin?
- Kenelle IF sopii?
- Saako salilla oikeasti täydet tehot irti 16 tunnin syömättömyyden jälkeen?
- Miten toimitaan lepopäivinä?
- Kuinka oleellisia BCAA:t ovat ennen ja jälkeen treenin?
- Mitkä ovat IF:n haittapuolet?

Nää on varmaan mainittu jossain moneenkin kertaan, mutta en ainakaan äkkiseltään löytäny. Jos joku viittis vääntää rautalangasta :)

- Päivän kalorit syödään siis treenin jälkeen 8 tunnin aikana 3 osassa, jonka jälkeen ei syödä mitään 16 tuntiin?
- Kyllä, tosin osa treenaa paaston aikana, jolloin kikkaillaan BCAA:n kanssa.
- Kenelle IF sopii?
-Sellaiselle joka tykkää syödä paljon kerralla ja esim. aamupala ei uppoa.
-Toimii todella hyvin. Itse tosin syön nykyään PWO:n.
-Samalla tavalla syödään, tosin kalorit pienemmät.
-Ei välttämättömiä vrt. aikaisempaan vastaukseen.
-"Syöpöttelykohtauksia" voi tulla paastolla.. Ei tule oikein muuta mieleen.

No fuck it, eihän tässä kai muutakaan ole...

16h on leangainsin mukainen paastoaika. Pidemmätkään paastot eivät ole mitenkään tavattomia. Aterioiden määrä on henkilökohtaisista mieltymyksistä kiinni, samoin se treenaako paastolla vai syökö ennen treeniä. 50-60% päivän energiantarpeesta suositellaan jättämään treeninjälkeiselle ajalle. Paaston aikana ei laiteta energiaa kurkusta alas, poikkeuksena jotkut light-limsat/-mehut, kahvi, tee ym.

- Kenelle IF sopii?

-et jaksa olla koko ajan valmistamassa ruokaa tai kantamassa sitä ympäriinsä
-tykkäät syödä isoja annoksia

Kyllä, tosin jos paastoajan pitää 16 tunnissa, niin treeni saattaa alkaa kestosta ja ruuanlaittoajasta riippuen jo esim. 13h kohdalla.

Riippuu tavoitteista, mutta pääasiassa syödään hieman alle kulutuksen.

Vain paastotreeniä ennen tuolle on tarvetta. Treenin jälkeen, mikäli ei aio syödä moneen tuntiin

Fyysisiä haittoja kai kortisolitasojen (hetkellinen?) nousu, mutta lähinnä itselle on tullut ruoka-annosten kasvaessa tyytymättömyyden tunne pienempiin aterioihin.

No mun mielestä on aika monessakin paikassa sanottu että korkea volyymiin treeni ei sovi yhteen tämän kanssa.

en ole huomannu mitään heikkoa jaksamisessa vaikka esim eilen vedin 1h 25m pitkän setin painonnostoa ja cross-fittia.. Käytössä 18/6h jaksotus jossa syödään 18.00-24 ja treenataan paastolla 10-12 aamupäivällä.

½h ennen treeniä 10g BCAA + kreatiini 5g
reenin jälkeen 5g BCAA + kreatiini 5g

sitten 2h välein (14:00 ja 16:00) 5g BCAA kunnes syömisikkuna aukeaa klo 18.

Suositut

Back
Ylös Bottom