Intermittent Fasting - Pätkäpaasto

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Itse vedellyt nyt pätkäpaastolla muutaman kuukauden..
Ikkuna vaihtelee päivittäin mutta minimi on noin 16t.
Ainut vaikea osa on ollut kahvin puute..
Alkuun join ensinmäisillä viikoilla vielä töissä kahvia noin puolen päivän jälkeen,.mutta kun sen onnistui jättämään pois ilman päänsärkyä, ja siirtämään sen kahvin lipittämisen ensinmäisen ruokailun yhteyteen niin homma lähtenyt toimimaan hyvin..

Kerrohan millä lailla lähtenyt toimimaan ja varsinkin verrattuna entiseen?

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Zone-sarja -42%
Täyttyy myöntää että olo on virkeämpi, kuin pitkään aikaan.
Nyttemmin kalorit ovatkin kääntyneet plussalle ja tarkoitus ottaa vähän lihasta takaisin, mutta ei ole silti sellaista koomaa jota tuli aina kun söi 2-4t välein..

Parasta on se, että kun pääse kotiin syömään ja jaksaa touhuttaa lapsen kanssa loppu päivän, eikä sammu heti sohvalle tai joudu ottamaan päivälepoja..

Toki huomasin sen että jos juo jotain kofeiini pitoista, ensi kertaa päivän aikana , ruokailun yhteydessä on sillä vireystasolla suuri merkitys..
Positiivisempaan suuntan toki..

Ennen join töissä 1-2 kuppia kahvia ja silti oli otettava päikkärit ruokailun jälkeen..
Myös tämän pätkäpaastoilun alussa...
Mutta kun kahvin jätti pois kokonaan ja siirsi ensinmäisen kupin ruokailuikkunan alkuun alkoi se vaikuttaa paljon paremmin...

Ja ehdottomasti paras asia: Plussa kaloreilla saa syödä aika vapaasti ja painoa ei ole tullut kuin muutama kilo lissee mutta vyötärölle ei senttejä ole onneksi tullut...
(Itsellä suuri ongelma juuri vatsanseutu, kerää helposti rasvaa)

Eli näyttäisi näin plussalla toimivan aika kivasti.. Varsinkin kun en ole ketoosilla vaan enemmänkin hiilaripainotteisesti tulloo syötyä..

Millaisella jaolla te noudatatte tuota? 16/8, 5/2 vai millä menette? Itseäni kiinnostaisi kokeilla kun yleensä olen just virkeimmilläni kun en syö liikoja. Treenausta tulee sen verran paljon että tulee kuitenkin ahmittua ihan helvetisti ja sen tietää mitä se tekee jaksamiselle...

Millaisella jaolla te noudatatte tuota? 16/8, 5/2 vai millä menette? Itseäni kiinnostaisi kokeilla kun yleensä olen just virkeimmilläni kun en syö liikoja. Treenausta tulee sen verran paljon että tulee kuitenkin ahmittua ihan helvetisti ja sen tietää mitä se tekee jaksamiselle...
Vaihtelee, mulla täl hetkellä treenilaturiin katkeaa paasto siinä on EAA aminohappoi ja vähä hiilareit, ja sit treenin jälkee himassa ruoka. Eli yleensä tulee se 18h, sit taas välillä voi olla yks ateria per päivä.

Jatkan tuosta viidennestä päivästä tarinaa

5 päivä

Heräsin aamulla virkeänä ja mittasin kropasta mitat, niin kuin olen joka aamu tehnyt. Vyötäröstä lähtenyt -4,5cm ja navan yläpuolelta -3,5. Rasvaa on lähtenyt silmin nähden paljon kropasta. Olin ihan ok kunnossa jo ennen kokeilua. Vyötärörasva on vain ollut tiukasti kiinni keskivartalossa. Nyt näyttää siltä, että se olisi lähtenyt mobilisoitumaan. Reisistä -1cm viiden päivän aikana, samoin kuin rinnasta. Lähtötason mitoissa kroppa oli jo aika tyhjä, kun olin ollut kolme päivää alhaisilla hiilareilla. Samoin paino oli normaalia alempana johtuen vähistä hiilareista. Tämän tein siksi, etten halunnut huijata itseäni huikeasta muodonmuutoksesta. Olo on ollut niin virkeä, etten tarvinnut edes kofeiinia aamulla niin kuin olen yleensä tarvinnut. Koko työpäivän ja illan olo on todella virkeä. Illalla rupesin tekemään listaa ruuista millä katkaisen paaston. Tämä oli suuri virhe, sen jälkeen en pystynyt ajattelemaan mitään muuta kuin ruokaa. Katsoin myös leffaa jossa yhdessä kohtauksessa näyttelijät syövät pekonia ja kananmunia. Rupesi tekemään aivan älyttömästi ruokaa sen jälkeen. Unen saanti oli todella hankalaa, kun mietin ruokaa koko ajan. Heräsin myös yöllä pari tuntia ennen kellon soittoa.

6 päivä

Heräsin aamulla huonosti nukutun yön jälkeen. Olin yöllä hikoilut, kun haisen aivan karmealle aamulla. Tämä on nähtävästi sitä niin sanottua ketoosi hikoilua. Kävin suihkussa, mittasin taas mitat. Vyötärö kaventunut -0,5cm lisää. Nyt oli reisistä ja rinnasta lähtenyt päivässä -1cm. Kroppa näyttää todella tyhjältä. Naamakin näyttää siltä, että kroppa tarvitsee ravintoa. Olo on hengästynyt, vaikka en ole tehnyt mitään. Istun pienessä koomassa sohvalla ennen kuin lähden töihin.

Päätin että lopetan paaston tänään, kun kroppa näyttää liian tyhjältä. Suu on kuiva, henki haisee kuten ketoosilla ollessa. Työpäivä menee ihan ok. Tunnen oloni vähän väsyneeksi mutta ihan ok päivä. Kylmän tunne on palannut kroppaan. Töiden jälkeen menen kauppaan ja ostan tarvikkeet jotka olin laittanut listaan. Tämän jälkeen menen salilla mittaamaan painoa (kämpillä ei ole vaakaa ja haluan käyttää samaa vaakaa joka mittauksessa) Salilta on viety vaaka piiloon jonkun kisojen takia. Jäi paino mittaamatta, no ei sillä dieetin alimmalla painoilla ollut niinkään väliä. Ehkä parempi, etten edes tiedä sitä koska kroppa näyttää niin tyhjältä.

Tulen kauppareissulta viiden jälkeen, teen ruuan ja päätän paaston klo 18.00, että saan 6 päivää täyteen. Paaston lopetan pinaatilla, vesimelonilla, löysiksi paistetuilla kananmunilla, mustikoilla, vadelmilla, pienellä määrällä kuitulisää, luuliemellä, marjoilla, keitetyillä porkkanoilla. Kaloreita tulee ehkä 500kcal. Olo on jo paljon parempi. Nukahdan suht helposti illalla.

1 päivä paaston jälkeen

Herään aamulla suht virkeänä ja mittailen mitat kropasta. Vyötärö kaventunut -0,5cm edelleen. Päätin, että tänään yritän syödä aamusta lähtien jotain helposti sulavaa, että pääsen normirytmiin kiinni helposti. Luulientä, pinaattia, keitettyjä porkkanoita, kurkkua, tomaattia, keitettyjä kananmunia, mustikoita, kiwi hedelmää, riisiä 100g, gluteeniton pannukakku 100g, banaani, riisikakku, isolaatti prodea. En jaksanut syödä kuin 2kananmunaa ja 50g riisiä kerralla. Kaloreita saan päivän mittaan kasaan vajaa 1500kcal. Hiilareita noin 200g. Käyn päivällä salilla tekemässä yläkroppaa. Ennen treeniä olin syönyt vain kasviksia. Raskasta oli ja treeni kestää ehkä max 25min. Ei ole energiaa.

Kroppa alkaa täyttymään hyvin tuosta hiilarista. Olo tuntuu hyvältä. Otan päivän varovasti ja tarkkailen vatsan toimintaa. En halua lähteä minnekään, jos tulee vatsaongelmia ruuasta. Onneksi mitään ongelmia ei tule. Nukahdan illalla helposti.

2 päivä

Aamulla mittailen mitat. Vyötärö kaventunut -0,5cm lisää. Muut mitat pysynyt aika samana. Tänään pyrin pääsemään takas IF rytmiin. Menen klo 12.45 salille tarkoituksena tehdä jalat, Ensiksi teen takareidet. Sarjapainot samat kuin ennen paastoa, samoin etukyykyssä. Ainut ero on, että sarjatauot on pidettävä hiukan pidempänä. Maastaveto menee ihan ok. Sarjapainot laskenut hiukan mutta uskon, että ensi treenissä ne on jo samat. Teen treenin loppuun etureisiä, pakaroita, pohkeita ja vatsoja. Treeniteho ei ole ihan 100% mutta olo on hyvä ja huomaan heti, että jaloissa on jo mukavasti lihaspainetta. Treenin jälkeen (noin klo 14.00) ruokaa joka koostuu kananmunista, luuliemestä, riisistä ja kasviksista. Saan kuuden tunnin aikana noin 2000kcal, johon tähtäsinkin. Annoskoot pidän edelleen vähän pienempänä mutta vatsan toiminnan kanssa ei ole mitään ongelmia. Lihaa tai kanaa en ole vielä syönyt. Odotan vielä pari päivää. Cashew pähkinät otin jo ruokavalioon mukaan. Olo on kaiken kaikkiaan jo ihan normaali kaikilta osin. Kroppa näyttää paljon paremmalta. Olen saanut painetta kroppaan ja nyt näkyy selkeästi, että rasvaa on palanut paljon, mutta lihakset näyttäisi säilyneen. Mitat kertovat myös samaa. Vyötärö on kaventunut eniten. Kaiken kaikkiaan -6cm tässä vaiheessa. Pitää mitata mitä se näyttää viikon päästä, kun kroppa on kerännyt enemmän nestettä.

Syön koko ensi viikon 2000kcal päivässä makroilla

p 140g

h 200g

r 70g

Ruoka maistuu paljon paremmalta kuin ennen paastoa, kaikki keitetyt kasvikset (pinaatti, porkkana) maistuvat herkulliselta. Makuaisti on kehittynyt.

Voisin kokeilla paastoa myöhemminkin. Ehkä max 4 päivää seuraavalla kerralla. 6 päivää tyhjentää ainakin oman kropan niin tyhjäksi, että parempi pitää paasto hiukan lyhyempänä. Pitää nyt katsoa kuinka kroppaa toimii tämän viikon ja minkälaisen treenivasteen saan muille lihasryhmille. Ainakin tässä vaiheessa positiivinen kokemus.

Jatka tuosta kolmannesta päivästä.

4 treeniä tehnyt paaston jälkeen ja viikon syönyt nyt normaalisti noin 2000kcal. Joinakin päivinä vähän enemmän. Tankkasin kroppaa hiilareilla vähän enemmän parina päivänä. Treenipainot on joko samat tai lähes samat kuin paastoa. 2 jakoisella teen treenit, ensi viikolla näkee paremmin kuinka voimatasot palautuu niissä liikkeissä, joissa treeniteho ei ollut vielä täysin saman.

Paino on noin 1,5-2kg alempana kuin se oli ennen paastoa. Nesteet palannut kroppaan ja nyt näkee mitoista kuinka paljon sitä rasvaa loppujen lopuksi lähti. Vyötärö kaventui -2cm ja -3cm navan ylä ja alapuolelta ja reisistä lähti -1cm. Nähtävästi rasvaa lähti myös reisistä paljon, koska verisuonia tuli pintaan enemmän myös etureisissä ja hamstringit erottuu paremmin kuin aikaisemmin.

Mitään yletöntä ahmimishalua ei ole tullut ja ruokahalu on aivan normaali. IF rytmiin pääsin kiinni myös yhdessä päivässä. Kasviksien syöntiä olen lisännyt paaston jälkeen. Ruoka maistuu edelleen hyvältä ja suolankäyttö on vähentynyt paljon paastoa edeltävään aikaan.

Kokemuksena hyvin kasvattava. Kuten mainitsin tulen kokeilemaan vesipaastoja myös jatkossa mutta lyhyempänä.

Itse aloittaisin aika kevyesti kokeilemaan..
Esim 12t aluksi paastoa ja siitä eteenpäin..
Itse tykkään seuraavasta:
Paasto alkaa illalla noin 22.00 aikoihin...
Riippuu oonko käynyt jo siihen mennessä salilla ja säänyt syötyä kunnon safkan ym..

Paasto loppuu yleensä sitten päivällä joskus 14-15 aikaan tai myöhemmin, jos menenkin suoraan salille töistä.. Riippuu paljon päivästä ja omasta olosta..

Kroppa tottuu tosi nopeasti tähän rytmiin ja vaihtelenkin sitä hieman.. joko venyttämällä paasto-aikaa tai jopa lyhentämällä.
(Eenkin viikonloppuisin voi olla että perheen kesken on kiva vetää joku brunssin tapainen kotona..)

Tärkeintä on kuitenkin kuunnella omaa kroppaansa ja jättää turha hössötys aluksi pois..

Joo oman hyvinvoinnin ehdoilla mennään, eikä mulla ole varsinaisesti mitään painonhallintaongelmaa kun liikun niin paljon ja syön pääasiassa ihan terveellisesti. Virkeämpi vain haluaisin olla, ja veikkaan tämä tuottaisi sitä kehoni tuntien. Eniten huolettaa vaan että kun menen salille aina klo 10-11, että miten jaksaa sitten treenata ilman sapuskaa.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Joo oman hyvinvoinnin ehdoilla mennään, eikä mulla ole varsinaisesti mitään painonhallintaongelmaa kun liikun niin paljon ja syön pääasiassa ihan terveellisesti. Virkeämpi vain haluaisin olla, ja veikkaan tämä tuottaisi sitä kehoni tuntien. Eniten huolettaa vaan että kun menen salille aina klo 10-11, että miten jaksaa sitten treenata ilman sapuskaa.
Tyhjällä vatsalla treeni kulkee yllättävän hyvin kun saa koneen käyntiin salilla..
Toki painot tippuu joka liikkeessä, ainakin aluksi reippaasti..
Mutta sillä ei sinänsä ole väliä ja ne nousee nopeasti takaisin hyvälle tasolle..

Veden juonnin kun muistaa niin se pitää kropankin virkenä..

Itse oli ihan ällikällä lyöty siitä miten hyvin treeni kulkee pitkäkinkin paasto jälkeen tyhjällä mahalla. Samaa sanoi Ben Palkuski podcastissaan, joka ei kuitenkaa ole mikään hupiukko treenihommissa.

Tässä pitäis alkaa oikeesta kohtaa:

Viimein tuntuu että on löytynyt itselle se optimaalisin ruokailurytmin pätkäpaastoilun kanssa käytettäväksi. Vuosien aikana on tullut kokeiltua eri ateriamääriä, kokoja ja makrokomboja yms. vaikka kuinka paljon. Nyt aterioiden määräksi on kuitenkin vakiutunut (1)+2. Käytännössä siis kolme ateriaa, mutta ensimmäinen on niin pieni etten laske sitä ateriaksi.

Päivän aloittava vedellä ja parilla kahvikupilla pidennetty paasto katkaistaan siinä 4-6 tunnin hereillä olemisen jälkeen hedelmällä. Yleensä banaani tai omena. Tunti-kaksi myöhemmin syödään se päivän isoin ateria joka on noin 60-70% päivän kokonaiskaloreista ja n. 80% kokonaisproteiinista. Illaksi sitten paria tuntia ennen nukkumaanmenoa on jäljellä se n. 30-40% kaloreista ja pikku annos (20%) proteiinia. Tämän aterian jälkkäriksi pistän yleensä ne päivän herkut jos halu on niitä mahduttaa. Treeni sijoittuu (lähes aina) paaston loppuun tai välittömästi jälkeen tuon ensimmäinen hedelmävälipalan.

Näillä mennään. Paino tippuu, vyötärö kapenee ja saa syödä mitä haluaa (tosin ei aina niin paljon kuin haluaisi :D)

Lisäksi nyt viimeaikoina rasvojen vähentyessä on tullut muutettua hiilaritankkausväliä entisestä kerran kymmenessä päivässä -> kerran viikkoon. Noina päivinä kalorit nousee hiilaria lisäämällä peruskulutus +200kcal.

Ruokavaa'asta ja nettikalorilaskureista on tullut myös hiljalleen vierotettua itsensä. Kalori ja makrotarkkailu sujuu aika mukavasti arvioinnilla ja perus päässälaskulla.

^Ite olen ymmärtänyt että se rasvanpolttomoodi alkaa ihmisen kehossa 6-12 tunnin jälkeen vikasta ateriasta. 16/8 systeemissä siis jokainen ihminen pääsee siihen paastomoodiin ainakin neljäksi tunniksi. Varmaan jos vikalla aterialla vetäisi vaan rasvaa, niin sitten insuliinin määrä tippuisi baselineen aiemmin.

Tuo 6-12 tunnin ikkuna selittäisi miksi osa populasta on luonnostaan vähärasvaisia. Jos ihminen ei syö juuri ennen nukkumaanmenoa, niin 8 tunnin yöunilla fastia tulee 10 tuntia. Jos osa menee rasvanpolttomoodiin jo kuudessa tunnissa, niin heidän kroppa polttaa rasvaa neljä tuntia vaikka he eivät edes toteuta mitään IF härpäkettä. Sitten taas se geeniloton peruspää ei tuossa 10 tunnissa kerkeä rasvanpolttomoodiin lainkaan.

16/8 tyyli on sellainen, että jokainen kerkeää sinne rasvanpoltto moodiin vähintään neljäksi tunniksi ja silti se on helppo toteuttaa tavallisessa arjessa ja se ei ole äärimmäinen.

Väite 2 on hyvin kummallinen Thibaudeaulla. Jos tuossa kritisoidaan sitä, että joku laskee paastoamiseksi unen, niin vasta-argumentti olisi: pitäisikö nukkuessa syödä ja paastota hereilläoloaika:confused:

Väite 2 on hyvin kummallinen Thibaudeaulla. Jos tuossa kritisoidaan sitä, että joku laskee paastoamiseksi unen, niin vasta-argumentti olisi: pitäisikö nukkuessa syödä ja paastota hereilläoloaika:confused:
Ei se ole yhtään kummallinen ja vasta-argumentti on periaatteessa täysin oikein, paitsi ettei nukkuessa voi syödä, mutta ennen nukkumaanmenoa voi. Silloin käytetään se nukkumisaika aterian sulatteluun ja paaston käynnistymisen odotteluun, eikä tavallaan tuhlata aktiivista aikaa siihen kun ei olla paastolla. Aktiivinen aika on kuitenkin paljon kuluttavampaa kuin nukkuminen, niin on ihan loogista, että hereilläoloajasta pitäisi olla mahdollisimman pitkä aika paastotilassa, ei vain syömättä. Ne on eri asioita.

Mä olen todennut ihan omissa kokeiluissa sen saman, että 8/16 ei edes ole mikään oikea pätkäpaasto. Se on sama kuin aamupalan skippaaminen, mikä näyttää olevan tavallisin tapa läskeillä. Suora lainaus tekstistä, mutta olen tullut samaan päätelmään itsekin. Mun pätkäpaasto menee niin, että treenipäivänä katkaisen paaston neljän aikoihin iltapäivällä intrajuomalla, koska ei treenaamisesta paastolla kyllä mitään tule, vaikka olen kokeillut, ja viimeisen kerran syön jotain pientä kahdeksan aikoihin. Välipäivinä katkaisen paaston vasta 6-8 aikaan ja syön kerran tai kaksi. Syönti-ikkuna ei ole siis kuin 0.5 - 4 tuntia, eli olen sentään ihan oikeasti paastolla suurimman osan päivästä.

Oon myös sitä mieltä että 16/8 ei oikein voi edes pätkäpaastoksi kutsua. Tuo 8 tunnin aikaikkuna on niin pitkä. Voit esimerkiksi syödä käytännössä koko iltapäivän ja iltaan asti.

Suositut

Back
Ylös Bottom