Intermittent Fasting - Pätkäpaasto

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Joitain päiviä takana 16/8 metodilla ja huomannut pelkästään positiivisia juttuja. Eli käytännössä skippaan aamupalan. Yllätyksekseni ei ole mitään mielihaluja eikä huomattavaa nälkää ennen "lounasta" jonka syön n. klo13, kun viimeksi syönyt siinä ysin aikaan illalla. Toisekseen iltapäivällä töistä tullessa ei vedä ollenkaan niin kovasti sohva puoleensa kun aikaisemmin eikä päiväunitarvetta. Jaksaa lähteä treenaamaan.
Placeboa vai joku peruste tälle? Aikaisemmin syönyt aamupalaksi reilusti kaurapuuroa, protskujuoman, mehukeittoa jne. Tuntuu että tällöin oli kovempi nälkä jo lounasaikaan 11 maissa kuin nyt.. outoa.
Muilla vastaavia tuntemuksia?

Zone-sarja -42%
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Joitain päiviä takana 16/8 metodilla ja huomannut pelkästään positiivisia juttuja. Eli käytännössä skippaan aamupalan. Yllätyksekseni ei ole mitään mielihaluja eikä huomattavaa nälkää ennen "lounasta" jonka syön n. klo13, kun viimeksi syönyt siinä ysin aikaan illalla. Toisekseen iltapäivällä töistä tullessa ei vedä ollenkaan niin kovasti sohva puoleensa kun aikaisemmin eikä päiväunitarvetta. Jaksaa lähteä treenaamaan.
Placeboa vai joku peruste tälle? Aikaisemmin syönyt aamupalaksi reilusti kaurapuuroa, protskujuoman, mehukeittoa jne. Tuntuu että tällöin oli kovempi nälkä jo lounasaikaan 11 maissa kuin nyt.. outoa.
.
Raksalla kaikki läskimahat on 16/8 intermittent fasting. Aamulla musta kahvi 11.00 lounas 16.00 päivällinen ja 20.00 iltapala.
Vaimon työpaikalla sama homma. Kaikki vetää 16/8 intermittent fasting ja aika pulleroita ovat.
Tää oli sit huumoria, ei tarvi suuttua.

Raksalla kaikki läskimahat on 16/8 intermittent fasting. Aamulla musta kahvi 11.00 lounas 16.00 päivällinen ja 20.00 iltapala.
Vaimon työpaikalla sama homma. Kaikki vetää 16/8 intermittent fasting ja aika pulleroita ovat.
Huumoria tai ei, niin tässä saattaa silti piillä totuuden siemen. 16/8 ei ole mikään avain kiinniteämpään kroppaan, vaan näyttää vähän siltä, että se voi olla varmin tapa paskoa aineenvaihduntansa. Enkä ole ihan varma pätkäpaastosta muutenkaan. Mulle se ei tuonut toivottuja tuloksia, mutta en nyt sano sen enempää ennen kuin olen jatkanut nykyisellä tavalla riittävän pitkään.

16/8 itselläkään kummosia tuloksia tuonut, mutta kun pidensin 20/4 niin alkoi tapahtua. Treeni rupes kulkemaan, kun veti paaston lopussa ja rasva tirisi kropasta.

Aineenvaihduntaa ei kyllä paskota millään 18 paastolla:LOL:. Itellä ei oo aineenvaihdunta pelannu ikinä niin hyvin kun viikon paaston jälkee. Kroppa suorastaan imi ja poltti kaiken ravinnon heti.

16/8 itselläkään kummosia tuloksia tuonut, mutta kun pidensin 20/4 niin alkoi tapahtua. Treeni rupes kulkemaan, kun veti paaston lopussa ja rasva tirisi kropasta.

Aineenvaihduntaa ei kyllä paskota millään 18 paastolla:LOL:. Itellä ei oo aineenvaihdunta pelannu ikinä niin hyvin kun viikon paaston jälkee. Kroppa suorastaan imi ja poltti kaiken ravinnon heti.
Jep, ei se aineenvaihdunta mene sekasin edes vaikka olis pari päivää syömättä.

Mulla on kyllä aivan päinvastaiset kokemukset. Pari viikkoa sitten lopetin pätkäpaastoilun mitä vetelin about tuolla 20/4 -tyylillä ja aineenvaihdunta niin vitun jumissa ettei 1500 Kcal edes tiputtanut painoa.

Tarkemmin sanottuna pätkäpaastoilin tähän tyyliin kolme kuukautta ja lopputuloksena miinus kaksi kiloa. Jippii.

Nyt olen pari viikkoa ketoillut normaali ateriavälillä noilla samoilla kaloreilla ja paino tippuu jatkuvasti. Mutta en tosiaan vedä vielä mitään johtopäätöksiä, koska keton alussa etenkin lähtee nesteitä helvetisti.

Mulla on kyllä aivan päinvastaiset kokemukset. Pari viikkoa sitten lopetin pätkäpaastoilun mitä vetelin about tuolla 20/4 -tyylillä ja aineenvaihdunta niin vitun jumissa ettei 1500 Kcal edes tiputtanut painoa.

Tarkemmin sanottuna pätkäpaastoilin tähän tyyliin kolme kuukautta ja lopputuloksena miinus kaksi kiloa. Jippii.

Kolme kuukautta noin pienillä kaloreilla? Ei ihmekkään jos aineenvaihdunta hidastuu.

Tuo on aika normaali tapa syödä kun on helpoin.

Nyt olen pari viikkoa ketoillut normaali ateriavälillä noilla samoilla kaloreilla ja paino tippuu jatkuvasti. Mutta en tosiaan vedä vielä mitään johtopäätöksiä, koska keton alussa etenkin lähtee nesteitä helvetisti.

Luulen että ainakin itellä aineenvaihduta hidastuisi ihan välisellä jos tuohon tyyliin alkaisin syömään.

Ei mikään näyttö tue pitkin päivää syömistä aineenvaihdunnan kannalta. Ihan sama vaikka söis tunnin välein, niin aineenvaihdunta hidastuun aina kun ollaan kalorivajeessa. Mitä kauemmin ja mitä pienemmillä kaloreilla, sitä enemmän aineenvaihdunta hidastuu.

Jotain näyttöä löytyy siitä että lyhyet paastot boostavat aineen vaihduntaa:

2. IF Slows Down Metabolic Rate
“Eat at least six small-meals per day to stoke the metabolic fire”

the myth of meal-frequency doing ANYTHING to metabolic rate is one of the most prevalent in the fitness circles. We are constantly bombarded with these claims that in order for your body to not enter the dreaded “starvation mode”, you need to be eating a steady supply of meals thorough the day.

Nothing could be further from the truth. There’s an endless pile of research to support the fact that the amount of daily meals – when overall caloric intake is kept the same – does not affect the rate of your metabolism.

A meta-analysis of multiple studies on the topic, found out that when two eating habits are compared for their effects on 24-hour energy expenditure, it makes absolutely no difference whether you “nibble” the foods thorough the day, or “gorge” all of your calories in one sitting. Another review study scanned through 176 studies, to conclude that there is no relation with meal-frequency, metabolic rate, and weight loss.

One study actually put their subjects into a metabolic chamber for 36-hours to see what happens to resting metabolic rate when the subjects eat either 3 meals or 14 meals with the exact same overall caloric content. As to be expected, there were no significant differences in resting energy expenditure between the groups. However a slightly increased rate of metabolism was observed in the group that ate LESS frequently.

One study on fasting showed that it took 72-hours of complete fasting to achieve a measly 8% drop in metabolic rate. That’s your starvation mode right there, scary right? I wish I never have to experience anything that crazy. I mean 8% reduction after 72-hours of water-fasting? Sounds like complete metabolic annihilation to me…

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%

Toimistotöissä on vielä enemmän läskimahoja riippumatta siitä miten syövät. Onneks itse rautaisessa kunnossa. Jos ei muuta niin 16/8 itselle ajankäytöllisesti parempi jos ei pitkässä juoksussa muuta hyötyä.

Kolme kuukautta noin pienillä kaloreilla? Ei ihmekkään jos aineenvaihdunta hidastuu.
Jos nyt uudemman kerran luetaan, niin mä en itse asiassa sanonut noin. Tiputtelin vähitellen kun sen parin kilon jälkeen ei tuntunut mitään tapahtuvan ja päädyin noihin kaloreihin jonka jälkeen päätin puhaltaa pelin poikki. Nyt sitten nähdään mitä keto yhdellä hiilaritankkauksella viikossa tekee.

Mulle on ihan yksi lysti tukeeko mikään pitkin päivää syömistä, koska tällä hetkellä ainakin vaikuttaisi aika hyvältä. Vai pitäisikö tämä lopettaa ja palata toimimattomaan, koska joku tutkimus sanoo sitä ja tätä?

Jos nyt uudemman kerran luetaan, niin mä en itse asiassa sanonut noin. Tiputtelin vähitellen kun sen parin kilon jälkeen ei tuntunut mitään tapahtuvan ja päädyin noihin kaloreihin jonka jälkeen päätin puhaltaa pelin poikki. Nyt sitten nähdään mitä keto yhdellä hiilaritankkauksella viikossa tekee.

Mulle on ihan yksi lysti tukeeko mikään pitkin päivää syömistä, koska tällä hetkellä ainakin vaikuttaisi aika hyvältä. Vai pitäisikö tämä lopettaa ja palata toimimattomaan, koska joku tutkimus sanoo sitä ja tätä?
Kannattaa tehdä niin että syö niinkuin itselleen parhaaksi näkee.

Huumoria tai ei, niin tässä saattaa silti piillä totuuden siemen. 16/8 ei ole mikään avain kiinniteämpään kroppaan, vaan näyttää vähän siltä, että se voi olla varmin tapa paskoa aineenvaihduntansa. Enkä ole ihan varma pätkäpaastosta muutenkaan. Mulle se ei tuonut toivottuja tuloksia, mutta en nyt sano sen enempää ennen kuin olen jatkanut nykyisellä tavalla riittävän pitkään.

Itse olen nyt syönyt IF tyylillä kohta 7 vuotta. Tältä pohjalta voin sanoa aika turvallisesti, että ei ole varmasti paskonut aineenvaihduntaani. Päinvastoin olotila on paljon virkeämpi, tunne kropassa terävämpi, kaikki närästys ja muut vatsavaivat mitä koin aikaisemmin on poissa ja saan pidettyä rasvaprosentin alhaisempana, ilman lihasmassan menetystä helpommin, kuin ikinä aikaisemmin.

Itselle tämä pelkkä syömisikkunan pitäminen 2-6 tunnissa on tuonut niin paljon hyvää, että varmasti jatkan samalla lailla niin pitkään kuin se mahdollista. Mutta ihmiset on yksilöity ja se mikä sopii toiselle, ei sovi toiselle jne. Itsehän sen parhaiten tietää mitkä tuntemukset omassa kropassa on.

Ei. Aina kannattaa kuunnella kehoansa, oli sitten kyse mistä tahansa. Mutta ei kannata tehdää mitään tämän kaltaisia yleistyksiä: "näyttää vähän siltä, että se voi olla varmin tapa paskoa aineenvaihduntansa" dieetistä, jos se ei omalla kohdalla sattunut toimimaan, tai jos mikään näyttö ei tue tuollaista. Kuitenkin tässäkin ketjussa varmaan 95% on positiivista palautetta pätkäpaastoilusta, niin jos nyt yhdellä se ei ole toiminut, niin ei varmaan kannata tyrmätä koko systeemiä?

Viimeksi muokattu:
Mutta ei kannata tehdää mitään tämän kaltaisia yleistyksiä: "näyttää vähän siltä, että se voi olla varmin tapa paskoa aineenvaihduntansa" dieetistä, jos se ei omalla kohdalla sattunut toimimaan, tai jos mikään näyttö ei tue tuollaista.
Oikeastaan viittasin tällä myös siihen, että ei 16/8 tyyliä turhaan sanota läskipaastoksi. Jos oikeasti haluaa pätkäpaastoilla ja se itsellä toimii, niin kyllä joku 20/4 -tyyli on sitä oikeaa pätkäpaastoilua. Tuo 8/16 ei tee mitään, tai sanotaanko nyt sitten mitään muuta kuin potentiaalisesti pasko aineenvaihdunnan.

Mä taisin tähän ketjuun joskus aiemmin kirjoittaa, että tuollainen aamupalan skippailutyyli on ollut munkin normaali ruokailurytmi aina eikä se kyllä ole tuonut tullessaan mitään hyvää. Aineenvaihdunta on ollut aina enemmän tai vähemmän jumissa. Välillä kun innostun laittamaan ruokavalion kuntoon ja syön tasaisesti pitkin päivää, niin homma alkaa toimia ihan eri tavalla. Sitä on kuitenkin niin laiska, että kohta sitä palaa taas vanhaan ja kierre on valmis.

Oikeastaan viittasin tällä myös siihen, että ei 16/8 tyyliä turhaan sanota läskipaastoksi. Jos oikeasti haluaa pätkäpaastoilla ja se itsellä toimii, niin kyllä joku 20/4 -tyyli on sitä oikeaa pätkäpaastoilua. Tuo 8/16 ei tee mitään, tai sanotaanko nyt sitten mitään muuta kuin potentiaalisesti pasko aineenvaihdunnan.

Mä taisin tähän ketjuun joskus aiemmin kirjoittaa, että tuollainen aamupalan skippailutyyli on ollut munkin normaali ruokailurytmi aina eikä se kyllä ole tuonut tullessaan mitään hyvää. Aineenvaihdunta on ollut aina enemmän tai vähemmän jumissa. Välillä kun innostun laittamaan ruokavalion kuntoon ja syön tasaisesti pitkin päivää, niin homma alkaa toimia ihan eri tavalla. Sitä on kuitenkin niin laiska, että kohta sitä palaa taas vanhaan ja kierre on valmis.
Johtuisiko enemmän siitä, että olet laittanut sen ruokavalion kuntoon, kuin siitä, mikä ateriarytmi on ollut..?

Johtuisiko enemmän siitä, että olet laittanut sen ruokavalion kuntoon, kuin siitä, mikä ateriarytmi on ollut..?
Tiedä häntä. Ei mun ruokavalio kyllä normaalistikaan ihan päin helvettiä ole ja huolehdin riittävästä proteiinin saannista enkä syö pelkkää paskaa. Esim. eineksiä syön hyvin harvoin. Töissäkin mulla on aina eväät, en käy ikinä lounaalla ulkona syömässä, enkä ole viimeisen viiden ja puolen vuoden aikana syönyt kertaakaan mitään valmisruokaa töissä.

Mähän olin vähän niin kuin IF-uskovainen, en mä muuten olisi siihen ryhtynyt. Enkä ikinä tuomitse mitään kokeilematta. Tuolla carnivore dieetti -ketjussa ärsyttää kun porukalla on valmiiksi jo mielipide ja koko homma tuomitaan sen perusteella. Nyt vain kävi tämän kanssa näin ja kai sekin kokemus on hyvä jakaa ettei mahdolliset kohtalotoverit hakkaa liian kauan päätä seinään. Musta alkaa tuntua, että vanha mantra "ei voi laihtua ellei syö" ei ole sittenkään ihan tuulesta temmattu. Tietysti joku raja siinäkin on. Varmasti laihtuu jos on tarpeeksi kauan kokonaan syömättä.

Musta alkaa tuntua, että vanha mantra "ei voi laihtua ellei syö" ei ole sittenkään ihan tuulesta temmattu. Tietysti joku raja siinäkin on. Varmasti laihtuu jos on tarpeeksi kauan kokonaan syömättä.

Kyllä se on ihan tuulesta temmattu. Vuorokauden sisällä ateriarytmillä ei pysty merkittävästi vaikuttamaan peruskulutuksen tasoon. Kokonaisenergiansaanti ratkaisee.

Vuorokausi on ihan saatanan lyhyt aika.

Kyllä se on ihan tuulesta temmattu. Vuorokauden sisällä ateriarytmillä ei pysty merkittävästi vaikuttamaan peruskulutuksen tasoon. Kokonaisenergiansaanti ratkaisee.

Vuorokausi on ihan saatanan lyhyt aika.
Hyvinpä oli perusteltu. Jos mietitään mistä tämä väite on saanut alkunsa, niin melkein veikkaisin kokemusta. Monissa asioissa on yleinen käsitys muuttunut tässä vuosien varrella ja joissakin se on muuttunut taas takaisin. Ennenhän väitettiin, että jos syö liian vähän, keho menee säästöliekille ja jossain vaiheessa oltiin sitä mieltä, että koko säästöliekkiä ei ole edes olemassa, kunnes taas palattiin siihen, että säästöliekki on sittenkin olemassa.

Kuten sanoin, niin musta alkaa pahasti näyttää siltä ihan omaan kokemukseen pohjautuen, että tuossa on jotain perää. Sä voit sanoa ihan mitä tahansa, mutta luotan enemmän omiin havaintoihini. Mutta kuten myös sanoin, niin en vedä vielä liian suuria johtopäätöksiä, koska haluan nyt tutkia tämän asian kunnolla ensin.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom