Intermittent Fasting - Pätkäpaasto

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Miksi suurin osa tosissaan reenaavista ei harrasta tähän tapaan syömistä jos se kerta on kaikilla tapaa paras tapa?

Olisihan tuo ihan jännä joskus testata mutta taitaa olla mahdoton sovittaa vuorotyöhön ja sitä varmaan tulisi syötyä niin vähän että olisi jokin ylirasitustila päällä parin viikon jälkeen.

En mäkään kyllä tiedä yhtäkään läskiä joka olis aamusta iltapäivään asti syömättä.

No tuo tuntuu olevan ihan vakio että ne jotka ei töissä syö mitään ovat kaikista lihavimpia ja ne jotka syö eniten ovat parhaassa kunnossa. Onhan nuita tullu pian 15 vuotta seurattua. Siksi tuota pätkäpaastoa hieman epäilenkin että vaikka se alkuun toimisi niin käykö lopulta niin että aineenvaihdunta hidastuu ja sitten lihoaa heti kun vähän enemmän erehtyy syömään.

En nyt jaksa koko ketjua lukea läpi niin mitä etuja tuollaisessa 6/18 tyylin pätkäpaastossa on jos vertaa 3-4 tunnin välein syömiseen?

No tuo tuntuu olevan ihan vakio että ne jotka ei töissä syö mitään ovat kaikista lihavimpia ja ne jotka syö eniten ovat parhaassa kunnossa.
Sä et myöskään näe kuinka ne lihavimmat porsastelee, kun kukaan ei oo näkemässä. Ei liene mitenkään tavatonta.

Eli olikos se nyt niin että treenin jälkeen voi olla syömättä esim 2-3h ja ei tarvi pelätä lihaskatoa, kunhan ne päivän makrot ja kokonaiskalorit on kunnossa?

No tuo tuntuu olevan ihan vakio että ne jotka ei töissä syö mitään ovat kaikista lihavimpia ja ne jotka syö eniten ovat parhaassa kunnossa. Onhan nuita tullu pian 15 vuotta seurattua. Siksi tuota pätkäpaastoa hieman epäilenkin että vaikka se alkuun toimisi niin käykö lopulta niin että aineenvaihdunta hidastuu ja sitten lihoaa heti kun vähän enemmän erehtyy syömään.

En nyt jaksa koko ketjua lukea läpi niin mitä etuja tuollaisessa 6/18 tyylin pätkäpaastossa on jos vertaa 3-4 tunnin välein syömiseen?

En itse ole huomannut mitään hidastumista. Etuja tässä on se, että syömärutiinit ovat todella helppoja noudattaa, eväiden väsäämiseen kuluu minimäärä aikaa, olo pysyy energisenä/skarppina läpi päivän ja syödä saa ns. navan täyteen. Purukalustokin varmasti arvostaa, kun ei vähän väliä ole mussuttamassa välipaloja. Itse olen myös saanut kunnon kehittymään pätkäpaastoillessa. Lihaa on tullut ja läskiä lähtenyt.

Miksi suurin osa tosissaan reenaavista ei harrasta tähän tapaan syömistä jos se kerta on kaikilla tapaa paras tapa?

Olisihan tuo ihan jännä joskus testata mutta taitaa olla mahdoton sovittaa vuorotyöhön ja sitä varmaan tulisi syötyä niin vähän että olisi jokin ylirasitustila päällä parin viikon jälkeen.
Olisiko viime vuosituhannelta peräisin oleva perintö, joka edelleen elää vahvana noissa läpi päivän syömisissä.

Miksi vuorotyössä ei voisi pätkäpaastoilla?

Ei se paras tapa kaikille ole, eikä kukaan varmaan niin ole väittänytkään. Kokoajan tätä jengi enemmän kokeilee ja yllätyy positiivisesti tämänkin ketjun perusteella.

Paras dieetti on se, mitä pystyy noudattamaan pitkäjänteisesti. Loppupeleissä kokonaiskalorit merkkaa eniten.

Se on lähinnä siitä kiinni tykkääkö syödä kerralla isoja annoksia vai pienempiä pitkin päivää. Moni myöskin paastoaa hyvän fiiliksen takia ja koska syömisikkunan lyhentäminen on helppo tapa karsia kaloreita ja siinä on myös terveyshyötyjä.

Viimeksi muokattu:
Se ei varmasti ole paras tapa, jos ykköstavoite on bulkata mahdollisimman tehokkaasti, mutta bulkkaaminenkin luonnollisesti onnistuu. Toisaalta painonhallintaan ja -pudotukseen on monelle varmasti se paras tapa, koska
- eliminoi nälkää,
- mahdollistaa täyttävämmät isot ateriat ja
- tuntuu saavuttavan tiettyjä terveyshyötyjä, vaikka kalorit pidettäisiin samalla tasolla.

Lainaan omaa viestiäni. Muut voi täydentää.
Mitä itsellä tiedossa/oma kokemus:
IF:
- nälkäkontrolli
- hyvä "focus" ja energia paaston aikana
- sokeriarvot paranee
- insuliiniherkkyys paranee
- helppous
- anti aging
- tehostunut immuunipuollustus
- HGH

Pidempi paasto
- sokeriarvot paranee
- insuliiniherkkyys paranee
- anti aging
- vähentynyt tulehdus
- syöpä, Alzheimer..ja jotain muita sairauksia? Riski pienenee. Johtuu autofagian tehostumisesta?
- tehostunut immuunipuollustus
- kolesterolit ja verenpaine paranee
- HGH

Ei se paras tapa kaikille ole, eikä kukaan varmaan niin ole väittänytkään. Kokoajan tätä jengi enemmän kokeilee ja yllätyy positiivisesti tämänkin ketjun perusteella.

Paras dieetti on se, mitä pystyy noudattamaan pitkäjänteisesti. Loppupeleissä kokonaiskalorit merkkaa eniten.

Se on lähinnä siitä kiinni tykkääkö syödä kerralla isoja annoksia vai pienempiä pitkin päivää. Moni myöskin paastoaa hyvän fiiliksen takia ja koska syömisikkunan lyhentäminen on helppo tapa karsia kaloreita ja siinä on myös terveyshyötyjä.

Itse toivon että olisin jo kauan sitten tajunnut kokeilla IF:ää. Aika moni ei ole kuullutkaan tällaisesta ateriarytmityksestä ja kun kuulee niin ennakkoluulot on kovat. Itselläkin oli, mutta rupesi parissa päivässä pelittämään niin saakelin hyvin että kohta 1,5v tullut noudatettua.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Sä et myöskään näe kuinka ne lihavimmat porsastelee, kun kukaan ei oo näkemässä. Ei liene mitenkään tavatonta.

No luultavasti näin, mutta olisivatko hoikempia jos söisivät saman määrän pitkin päivää? Onhan moni laihtunut jos silläkin että pelkästään alkanut syömään aamupalan.

Jos en aamulla syö 5.30 mitään niin ei 8 aikaan ole vielä yhtään nälkä. Jos syön aamulla niin 8 aikaan on nälkä. Jos paastoaisin vaikka ilta 20.00 --> 10.00 niin laihtuisinko vai lihoisinko jos vertaa siihen että söisin tasaisesti 3-4 tunnin välein? Luulen että paasto tyylillä vaan lihoisin. Pitäisi lyhyen ajan sisään ahtaa paljon ruokaa ja koko ajan olisi ähky. Vai onko se muka oikeasti niin että se on sama miten sen tietyn määrän kaloreita syö?

Ehkä se pitää vaan kokeilla mutta voiko sen rytmin vaihtaa viikon välein niin että töissä syö suurimmat ateriat? Kun tekee vuorotyötä. En minä saa syötyä itteä niin täyteen etten kuluttaisi niitä 3-5 tunnin aikana niin hieman epäilyttää. Töissä mulla on yleensä kaksi isoa lämmintä ateriaa ja kolmannelle tauolle joku protskupaukku+ jotain hiilaria varalta. Lisäksi aamupala, reenin jälkeinen ateria, kunnon iltapala ja lisäksi palautusjuomat ja reenin aikaiset aminot. Eli nuo voi olla 15 tunnin ajalle. Jos samat pitäis ahtaa 6 tuntiin niin kuulostaa melko vaikealta. Vai hidastuuko se aineenvaihdunta sen verran että vähemmillä ruuilla saa painon pysyyn samana? Itse epäilen että mulla kävisi just niin. En tiiä olisiko huono vai hyvä asia. Tuskin ne mahdottomat ruokamäärät hyvää tekee.

Töissä mulla on yleensä kaksi isoa lämmintä ateriaa ja kolmannelle tauolle joku protskupaukku+ jotain hiilaria varalta. Lisäksi aamupala, reenin jälkeinen ateria, kunnon iltapala ja lisäksi palautusjuomat ja reenin aikaiset aminot. Eli nuo voi olla 15 tunnin ajalle. Jos samat pitäis ahtaa 6 tuntiin niin kuulostaa melko vaikealta. Vai hidastuuko se aineenvaihdunta sen verran että vähemmillä ruuilla saa painon pysyyn samana? Itse epäilen että mulla kävisi just niin. En tiiä olisiko huono vai hyvä asia. Tuskin ne mahdottomat ruokamäärät hyvää tekee.

Paljonko energiaa tulee päivässä, treenipäivä ja lepopäivä?

Jos paastoaisin vaikka ilta 20.00 --> 10.00 niin laihtuisinko vai lihoisinko jos vertaa siihen että söisin tasaisesti 3-4 tunnin välein? Luulen että paasto tyylillä vaan lihoisin.
Ei sillä pitäisi olla kovin suurta merkitystä syötkö 3-4h välein vai venytätkö yön aikana tulevaa luonnollista paasto tilaa pidemmällle. Ei tämä ole itsessään mikään laihdutus-dietti, ruokarytmistä riippumatta sixpack tehdään aina jääkaapilla ja kalorit ratkaisee ensisijaisesti.

Itse ollut IF:ssä 4,5 vuotta ja suurimman osan vuodesta pysyttelen about samassa painossa.

No luultavasti näin, mutta olisivatko hoikempia jos söisivät saman määrän pitkin päivää? Onhan moni laihtunut jos silläkin että pelkästään alkanut syömään aamupalan.

"Pelkästään" ei aina intuitiivisessa syömisessä ole pelkästään, vaan muutos johtaa muutoksiin muuallakin. Jos ei ole seurattu kokonaisenergiansaantia ja makroja, niin aika spekulatiivistahan tuo on. Jos se toimii niin muutos on tietysti hyvä eikä selviä tuloksia voi kiistää, mutta muuttujiahan tuossa on potentiaalisesti enemmän.

Jos en aamulla syö 5.30 mitään niin ei 8 aikaan ole vielä yhtään nälkä. Jos syön aamulla niin 8 aikaan on nälkä. Jos paastoaisin vaikka ilta 20.00 --> 10.00 niin laihtuisinko vai lihoisinko jos vertaa siihen että söisin tasaisesti 3-4 tunnin välein? Luulen että paasto tyylillä vaan lihoisin. Pitäisi lyhyen ajan sisään ahtaa paljon ruokaa ja koko ajan olisi ähky. Vai onko se muka oikeasti niin että se on sama miten sen tietyn määrän kaloreita syö?

Jos jatketaan intuitiivisella (ei lasketa kaloreita vaan syödään sopivan kylläiseksi) mallilla, niin aluksi lahtuisit ja sen jälkeen tottuisit pikkuhiljaa isompiin annoksiin. Jos laskisit kalorit, niin todennäköisesti joutuisit paikkailemaan vajausta korkeaenergisillä vaihtoehdoilla, joita et normaalisti käytä.

Itse teen tätä nimenomaan siksi, että on niin hemmetin helppoa. Aamulla on aina kova nälkä, mutta kun jaksaa sen 2-3 venata, niin nälkä jo todella vähäinen. Lounasaikaan nälkää ei enää ole enää yhtään. Kolmen maissa salille ja pitkällä paastolla aloitan aina treenin, mutta heti alan litkimään paljon nopeasti imeytyvää hiilaria ja aminoita ja jatkan sitä koko treenin ajan. Eli ensimmäinen "leusiinipiikki" tulee siinä neljän maissa. Noin 85% päivän safkoista syön siinä klo 19, tuolloin nälkä on todella massiivinen, mutta niin on annoskin Tulee päivän toinen "leusiinipiikki". Siinä klo 22-23 otan vielä yleensä pari Propudia. Eli noin 7h aikaikkunalla saan kolme erillistä leusiinin aiheuttamaa "proteiinisynteesin piikkausta". Ainoa syy miksi tällaista toteutan on se, että se on helppoa, vaivatonta ja kuitenkin tehokasta. Helpompi pysyä kondiksessa vuoden ympäri, itse olen varmaan joku parisen vuotta toteuttanut.

Itse teen tätä nimenomaan siksi, että on niin hemmetin helppoa. Aamulla on aina kova nälkä, mutta kun jaksaa sen 2-3 venata, niin nälkä jo todella vähäinen. Lounasaikaan nälkää ei enää ole enää yhtään. Kolmen maissa salille ja pitkällä paastolla aloitan aina treenin, mutta heti alan litkimään paljon nopeasti imeytyvää hiilaria ja aminoita ja jatkan sitä koko treenin ajan. Eli ensimmäinen "leusiinipiikki" tulee siinä neljän maissa. Noin 85% päivän safkoista syön siinä klo 19, tuolloin nälkä on todella massiivinen, mutta niin on annoskin Tulee päivän toinen "leusiinipiikki". Siinä klo 22-23 otan vielä yleensä pari Propudia. Eli noin 7h aikaikkunalla saan kolme erillistä leusiinin aiheuttamaa "proteiinisynteesin piikkausta". Ainoa syy miksi tällaista toteutan on se, että se on helppoa, vaivatonta ja kuitenkin tehokasta. Helpompi pysyä kondiksessa vuoden ympäri, itse olen varmaan joku parisen vuotta toteuttanut.

Mutta onko 3 parempi kuin 6-7 "leusiinipiikkiä"? Onko se oikeasti hyvä homma lihasten kannalta kärvistellä nälässä niin kauan että se menee jo ohi? Tuntuu että se ruoka menee tarpeeseen reenin jälkeisenä päivänä kun lihakset alkaa olla kipeät ja jos tulee pidempi tauko syömiseen niin lihaskipu selvästi vähenee ja lihaksista häviää tuntuma. Kun syö kunnon annoksen niin kipu taas kovenee, en tiiä mitä tuo tarkoittaa mutta omaan järkeen kävisi ettei silloin kannata olla ilman ruokaa.

On kyllä aika turhia nämä ihmettelyt ennen kuin itse testaa mitä käytännössä tapahtuu.

Eli vuosikausiin ei ole siis tullut minkäänlaista kehitystä.

Mahtaa vituttaa treenaaminen?
Tottakai vituttaa, jatkuvasti tulostaso mennyt alaspäin vuosi toisensa jälkeen, kuten tämä penkin kuvaaja kertoo

Liitteet

• Screenshot_20180921-211311.png
    Screenshot_20180921-211311.png
    35,8 KB · Katsottu: 444
Kehokoostumuskin voi muuttua, vaikka paino ei merkittävästi muuttuis. Samaten voimatasot kehittyy yleensä pitkälle.

Moniko natuna saa enää esim 10 tai edes 5 vuoden treenaamisen jälkeen rasvatonta lihasta juuri yhtään? Vastaus: ei kukaan jos ei oo ihan päin persettä tehty asioita. Se perusmassa tehdään ekan viiden vuoden aikana max, jos treeni ja ravinto on kunnossa. Jos saa esim hiukan paremmaksi jotain heikkoja pieniä lihastryhmiä, niin se nyt ei painossa näy merkittävästi jos esim. deltsit on hiukan pyöreemmät.

Paljoko sm-tason bodareiden kisapaino on noussut viimeisen viiden vuoden aikana Nyyssölä, Wilenius yms.? Ei juuri mitään. Wilenius nosti painoa cbb jälkeen reippaasti ja kaikki tietää millä se tapahtui.

Viimeksi muokattu:

Suositut

Back
Ylös Bottom