Intermittent Fasting - Pätkäpaasto

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Tottakai vituttaa, jatkuvasti tulostaso mennyt alaspäin vuosi toisensa jälkeen, kuten tämä penkin kuvaaja kertoo
Ei tuo nyt mitään merkkaa. Ainoa käyrä mikä merkitsee on paino. Voimilla, terveydellä, ololla ja kehon koostumuksella ei ole mitään väliä.

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Kuukauden päivät ollut 16/8 pätkäpaastolla, tavoitteena kiristellä kroppaa. Aamupaino tällä hetkellä 82,8kg. Kuinka tärkeä tällaisessa nopean syklin paastossa on päivän ensimmäisen aterian koostumuksella? Mitä tulisi syödä ja mitä välttää? Alhaalla kuva tämän aamun "aamupalasta", jonka söin puolen päivän jälkeen. Mitä korjattavaa? Ateriaa ennen kävin salilla treenaamassa, muuttuuko tilanne ensimmäisen aterian osalta kun pidetään lepopäivä? Päivittäiset saadut kalorit pyörii yleensä siellä 2000-2500 välillä.

upload_2018-10-2_13-23-36.png

Paras kirja aiheesta 'Intermittent fasting' ? Lontoo taittuu, suomeksi tuskin mitään pidempiä julkaisuita, Pari vuotta tullut toteutettua ja nyt tekisi mieli lukea taas lisää. Entäpä hyviä kirjoja Reverse dieettaamisesta? Kiitäs paljon, erityisesti nopeista vastaksista :D

Paras kirja aiheesta 'Intermittent fasting' ? Lontoo taittuu, suomeksi tuskin mitään pidempiä julkaisuita, Pari vuotta tullut toteutettua ja nyt tekisi mieli lukea taas lisää. Entäpä hyviä kirjoja Reverse dieettaamisesta? Kiitäs paljon, erityisesti nopeista vastaksista :D
Ei nyt pelkästään IF:n keskittyvä, mutta hyvä, informatiivinen ja mukavaa luettavaa oli Martin Berkhanin The Leangains Method: The Art of Getting Ripped. Researched, Practiced, Perfected
Ei taida fyysistä painosta vielä olla tullut, mutta ihan hyvään hintaan lähtee amazon kindle-versiona.

Moro!

Itse olen harrastellut tätä pätkäpaastoilua about klo 16-21 syömisikkunalla jo parisen vuotta erittäin hyvällä menestyksellä. Aamulla mulla nyt on aina nälkä, mutta se on pikkujuttu ja pitkin päivää nälän tunne vähenee. Nyt kuitenkin ehkä reilun viikon sisään käynyt niin, että noin tunti heräämisestä mulle tulee hypoglykemian oireita (kylmä hiki, vapina, yleisesti outo ja saatanan heikko olo, ei esim.töissä ole siedettävissä). Vapaapäivinä vaan kärsin sen reilun tunnin ja tilanne rauhoittui. Mutta tänään tuli duunissa ekaa kertaa tämä tilanne ja mulle oli asiakas tulossa ja oli vaan pakko napata duunipaikan kaapista TUC-keksipaketti ja vetää se melkein kokonaan naamariin. Mulla on kova itsekuri ja pelkkää nälkää mä siedän tosi hyvin, mutta sitten kun on oikeasti hypoglykeminen ja meinaa pyörtyä, niin ei ole ihan ookoo tällaiselle kuitenkin ihan harrastelijalle. Tilanne on täysin uusi eikä näiden edeltävän parin vuoden aikana ole muistaakseni kertaakaan tullut moista ongelmaa. Ideoita tai ajatuksia? Samoja kokemuksia? Jotain jeesiä toivoisin, kun en missään nimessä halua tätä itselle ylivoimaisesti helpointa painonhallintatapaa lopettaa, mutta toisaalta en voi duunissakaan olla tajunnan rajamailla....

Tattis, pitää vilkaista tänään! Oudoksi asian tosiaan tekee se, että tätä touhua on tehty ongelmitta jo noin 2 vuotta ilman mitään hypoglykemian oireita (poislukien joskus heti treenin jälkeen), mutta ei koskaan aamulla tai aamupalalla. Eli jotain kroppa nyt yrittää viestittää, jotain muutosta on täytynyt tapahtua...

@RapidAid on ollut samaa, mutta itsellä tullut paaston katkaisevan ruokailun jälkeen ja siihen yhdistyy merkittävästi lisääntynyt energian kulutus (toimistotyöstä kun kesäloman ajaksi vaihtaa pitkiin päiviin rakennushommissa). Oma ratkaisu ollut lisäämällä kaloreita vielä vaan enemmän ja lepäilemällä ~puoli tuntia ruuan jälkeen ennen kuin palaa hommiin, silti kyllä nytkin kesällä painoa lähti vaikka yritti pitää ennallaan.

View: https://youtu.be/aEuHu5zjQPk

Musta Kahvi on hyödyllistä paaston aikana autofagian ja rasvankäytön kannalta. Kofeiinitonkin toimii, mutta kofeiinillinen toimii paremmin koska kofeiinilla on oma mekanisminsa boostata kyseisiä asioita.

Itse boostaan vielä vihreä tee kapseleilla sekä teakriini tabuilla.

Muistaakseni vihreä tee hieman kahvia tehokkampi vielä autophagiaa buustaamaan.

Itse en ole enään pätkäpaastoillu koska tuntuu, että pientä rasvaprosenttia lähetyessä kroppa rupeaa priorisoimaan proteiineja rasvan sijasta enemmän kuin normaalisti 4-5krt/pv syödessä

Zone-sarja -42%

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Muistaakseni vihreä tee hieman kahvia tehokkampi vielä autophagiaa buustaamaan.

Itse en ole enään pätkäpaastoillu koska tuntuu, että pientä rasvaprosenttia lähetyessä kroppa rupeaa priorisoimaan proteiineja rasvan sijasta enemmän kuin normaalisti 4-5krt/pv syödessä

Eli lihasta rupes lähtemään?

Eli lihasta rupes lähtemään?
Jeep. Jossain vaiheessa kehonkoostumus rupes muuttumaan pehmeämmäksi about ylläpito kaloreilla, vaikka treenit pysyi samoina.
Jaa, mistäs tuon huomaa?
Rasvaprosentin nousu ilman painon nousemista.

Parhaiten tuntuu toimivan 4-5 pientä ateriaa tasasesti päivän aikana ja tankkauksia silloin kun kroppa tuntuu tarvitsevan sitä.

Olen syönyt IF tyylillä jo 6 vuotta aika pitkälti. Joskus lomaillessa ja reissuhommissa, olen syönyt niin sanotulla normi länsimaalaisen ruokarytmillä. Aamiainen, lounas, päivällinen ja illallinen mutta pääpiirteittäin koko 6 vuotta IF tyylillä. Joskus syömisikkuna on ollut tyyliin 14/10 jos olen yrittänyt lisätä painoa, 16/8 tai 20/4 jos halunnut polttaa rasvaa.

Nyt lueskelin paljon 7 päivän vesipaastosta ja päätin kokeilla sitä. Olen kokeillut 2-3päivän paastoja aikasemmin ja se ei ole tuottanut suurempia ongelmia, mitä nyt pientä päänsärkyä ja heikkoa oloa päivän mittaan. Nyt takana on taas 48tuntia paastoa ja meinasin jatkaa sitä aina sinne 168h tuntiin asti. Juon pelkästään vettä, johon lisään suolaa ja lisäksi otan kofeiinin pillerimuodossa. Meinasin raportoida tänne olotilaa pari kertaa, niin tuleepahan kirjattua olotiloja viikon ajalta ja myös viikko sen jälkeen kun paasto on loppu.

3 edellistä päivää ennen paastoa söin noin 1600kilokaloria päivässä. Paasto oli noin 22h tuntia noina päivinä. Yksi 1600kilokalorin ateria joka sisälsi kanaa, riisiä, kasviksia, cashew pähkinöitä, kananmunia.
Makrot
p 150g
h 110g
r 60g

1 päivä
Ei mitään erikoista olotilaa. Ei edes erityistä näläntunnetta. Unen saaminen oli normaalia hankalampaa
2 päivä
Aamulla olo herätessä hiukan väsynyt, johtuen huonoista yöunista. Olo hiukan heikko herätessä, mutta olo parani jo parin tunnin hereillä olon jälkeen. Ei erityistä näläntunnetta. Sormissa ja varpaissa kylmän tunnetta normaalia enemmän.

Raportoin tuossa viidennen päivän kohdalla lisää tuntemuksia. Puntilla meinasin käydä neljäntenä paastopäivänä.

Viimeksi muokattu:
1 päivä
Ei mitään erikoista olotilaa. Ei edes erityistä näläntunnetta. Unen saaminen oli normaalia hankalampaa
2 päivä
Aamulla olo herätessä hiukan väsynyt, johtuen huonoista yöunista. Olo hiukan heikko herätessä, mutta olo parani jo parin tunnin hereillä olon jälkeen. Ei erityistä näläntunnetta. Sormissa ja varpaissa kylmän tunnetta normaalia enemmän.
Illalla pientä päänsärkyä. Unen saaminen taas hiukan hankalaa ja heräsin yöllä pari kertaa mitä normaalisti ei tapahdu.

3 päivä

Yöllä heräämisestä huolimatta, olo oli aamulla todella virkeä. Suolisto pelasi vielä aamulla normisti. Töissä olo virkeä ensimmäiset 7 tuntia jonka jälkeen tuli jonkinlainen romahdus energiatasoissa. Loppuajan sinnittelin ennen kuin lähdin töistä. Kämpille päästyä olo väsynyt ja makasin sohvalla ja katsoin netflixiä sikiöasennossa. En jaksanut muuta tehdä loppupäivänä kuin katsoa netflixiä. Kylmän tunnetta koko kropassa ja huimausta kun nousi ylös. Ei näläntunnetta mutta mietin ruokaa illalla parin tunnin ajan. Olotila tuntuu samanlaiselta kuin ketoosidieetillä.

Unen saaminen tällä kertaa helppoa. Nukahdin lähes välittömästi kun rupesin nukkumaan.

4 Päivä

Heräsin aamulla hyvin nukutun yön jälkeen mutta olo oli todella sekava. Kroppa näyttää todella tyhjältä.

Olen laittanut suolan valmiiksi muovikippoon, josta olen sitten lisännyt suolaa veteen päivän mittaan. Meinasin unohtaa suolan kotiin. Ennen kotipihasta oloa tuli tunne, etten tarkistanut onko ulko-ovi lukossa. Kävin tarkistamassa sen, ovi oli lukossa (Ovi täytyy laittaa erikseen lukkoon) ja sitten jatkoin matkaa töihin. Töihin tullessa huomasin, että olin unohtanut kännykän kotia. Muistelin, että ketoosissa ollessa koin tälläistä samanlaista hajamielisyyttä aikaisemmin. Kävin hakemassa kännykän kotoa (työmatka 5min) ja taas sama homma etuoven tarkistuksen kanssa. 3 tuntia heräämisen jälkeen olo todella skarppi. Samoin kuin koko lopputyö päivän. Pohkeita kiristelee kun on seisaalleen.

Kävin illalla salille töiden jälkeen. Leukoja ja dippejä lisäpainoilla. Alussa treeni tuntui todella hyvältä. Leuat ja dipit oli todella kevyitä. Tein 6 sarjaa kumpaakin nousevalla ja laskevalla pyramidilla. Toistoja 5kpl sarjassaan. Max sarjapaino 20kg joka on noin 10kg normitasoja alempana. Dippien ja leukojen jälkeen energiatasot romahti täysin. Tein loppuun vähän vielä selkää, rintaa ja lopuksi otin 3 sarjaa prässiä. Olin ihan valmis sen jälkeen. Mittasin painon salilla, -3kg paaston aikana. Seuraava mittaus 7 päivänä.

Noin tunti salin jälkeen olo oli todella skarppi. Koko päivänä ei ole ollut minkäänlaista näläntunnetta. Unen saaminen oli taas helppoa.

5 päivä

Heräsin aamulla virkeänä ja mittasin kropasta mitat, niin kuin olen joka aamu tehnyt. Vyötäröstä lähtenyt -4,5cm ja navan yläpuolelta -3,5cm. Rasvaa on lähtenyt silmin nähden paljon kropasta. Olin ihan ok kunnossa jo ennen kokeilua. Vyötärörasva on vain ollut tiukasti kiinni keskivartalossa. Nyt näyttää siltä, että se olisi lähtenyt mobilisoitumaan. Reisistä -1cm viiden päivän aikana, samoin kuin rinnasta. Lähtötason mitoissa kroppa oli jo aika tyhjä, kun olin ollut kolme päivää alhaisilla hiilareilla. Samoin paino oli normaalia alempana johtuen vähistä hiilareista. Tämän tein siksi, etten halunnut huijata itseäni huikeasta muodonmuutoksesta. Olo on ollut niin virkeä, etten tarvinnut edes kofeiinia aamulla niin kuin olen yleensä tarvinnut.Nälän tunnetta ei ole ollenkaan. Salilla käyn joko kuudentena paastopäivänä tai seitsemäntenä

Laitan lisää raporttia paaston lopettamista seuraavana päivänä. Kuin myös yhden raportin, viikko sen jälkeen kun olen palannut normi ruokavalioon.

Jatkan tuosta viidennestä päivästä tarinaa

5 päivä

Heräsin aamulla virkeänä ja mittasin kropasta mitat, niin kuin olen joka aamu tehnyt. Vyötäröstä lähtenyt -4,5cm ja navan yläpuolelta -3,5. Rasvaa on lähtenyt silmin nähden paljon kropasta. Olin ihan ok kunnossa jo ennen kokeilua. Vyötärörasva on vain ollut tiukasti kiinni keskivartalossa. Nyt näyttää siltä, että se olisi lähtenyt mobilisoitumaan. Reisistä -1cm viiden päivän aikana, samoin kuin rinnasta. Lähtötason mitoissa kroppa oli jo aika tyhjä, kun olin ollut kolme päivää alhaisilla hiilareilla. Samoin paino oli normaalia alempana johtuen vähistä hiilareista. Tämän tein siksi, etten halunnut huijata itseäni huikeasta muodonmuutoksesta. Olo on ollut niin virkeä, etten tarvinnut edes kofeiinia aamulla niin kuin olen yleensä tarvinnut. Koko työpäivän ja illan olo on todella virkeä. Illalla rupesin tekemään listaa ruuista millä katkaisen paaston. Tämä oli suuri virhe, sen jälkeen en pystynyt ajattelemaan mitään muuta kuin ruokaa. Katsoin myös leffaa jossa yhdessä kohtauksessa näyttelijät syövät pekonia ja kananmunia. Rupesi tekemään aivan älyttömästi ruokaa sen jälkeen. Unen saanti oli todella hankalaa, kun mietin ruokaa koko ajan. Heräsin myös yöllä pari tuntia ennen kellon soittoa.

6 päivä

Heräsin aamulla huonosti nukutun yön jälkeen. Olin yöllä hikoilut, kun haisen aivan karmealle aamulla. Tämä on nähtävästi sitä niin sanottua ketoosi hikoilua. Kävin suihkussa, mittasin taas mitat. Vyötärö kaventunut -0,5cm lisää. Nyt oli reisistä ja rinnasta lähtenyt päivässä -1cm. Kroppa näyttää todella tyhjältä. Naamakin näyttää siltä, että kroppa tarvitsee ravintoa. Olo on hengästynyt, vaikka en ole tehnyt mitään. Istun pienessä koomassa sohvalla ennen kuin lähden töihin.

Päätin että lopetan paaston tänään, kun kroppa näyttää liian tyhjältä. Suu on kuiva, henki haisee kuten ketoosilla ollessa. Työpäivä menee ihan ok. Tunnen oloni vähän väsyneeksi mutta ihan ok päivä. Kylmän tunne on palannut kroppaan. Töiden jälkeen menen kauppaan ja ostan tarvikkeet jotka olin laittanut listaan. Tämän jälkeen menen salilla mittaamaan painoa (kämpillä ei ole vaakaa ja haluan käyttää samaa vaakaa joka mittauksessa) Salilta on viety vaaka piiloon jonkun kisojen takia. Jäi paino mittaamatta, no ei sillä dieetin alimmalla painoilla ollut niinkään väliä. Ehkä parempi, etten edes tiedä sitä koska kroppa näyttää niin tyhjältä.

Tulen kauppareissulta viiden jälkeen, teen ruuan ja päätän paaston klo 18.00, että saan 6 päivää täyteen. Paaston lopetan pinaatilla, vesimelonilla, löysiksi paistetuilla kananmunilla, mustikoilla, vadelmilla, pienellä määrällä kuitulisää, luuliemellä, marjoilla, keitetyillä porkkanoilla. Kaloreita tulee ehkä 500kcal. Olo on jo paljon parempi. Nukahdan suht helposti illalla.

1 päivä paaston jälkeen

Herään aamulla suht virkeänä ja mittailen mitat kropasta. Vyötärö kaventunut -0,5cm edelleen. Päätin, että tänään yritän syödä aamusta lähtien jotain helposti sulavaa, että pääsen normirytmiin kiinni helposti. Luulientä, pinaattia, keitettyjä porkkanoita, kurkkua, tomaattia, keitettyjä kananmunia, mustikoita, kiwi hedelmää, riisiä 100g, gluteeniton pannukakku 100g, banaani, riisikakku, isolaatti prodea. En jaksanut syödä kuin 2kananmunaa ja 50g riisiä kerralla. Kaloreita saan päivän mittaan kasaan vajaa 1500kcal. Hiilareita noin 200g. Käyn päivällä salilla tekemässä yläkroppaa. Ennen treeniä olin syönyt vain kasviksia. Raskasta oli ja treeni kestää ehkä max 25min. Ei ole energiaa.

Kroppa alkaa täyttymään hyvin tuosta hiilarista. Olo tuntuu hyvältä. Otan päivän varovasti ja tarkkailen vatsan toimintaa. En halua lähteä minnekään, jos tulee vatsaongelmia ruuasta. Onneksi mitään ongelmia ei tule. Nukahdan illalla helposti.

2 päivä

Aamulla mittailen mitat. Vyötärö kaventunut -0,5cm lisää. Muut mitat pysynyt aika samana. Tänään pyrin pääsemään takas IF rytmiin. Menen klo 12.45 salille tarkoituksena tehdä jalat, Ensiksi teen takareidet. Sarjapainot samat kuin ennen paastoa, samoin etukyykyssä. Ainut ero on, että sarjatauot on pidettävä hiukan pidempänä. Maastaveto menee ihan ok. Sarjapainot laskenut hiukan mutta uskon, että ensi treenissä ne on jo samat. Teen treenin loppuun etureisiä, pakaroita, pohkeita ja vatsoja. Treeniteho ei ole ihan 100% mutta olo on hyvä ja huomaan heti, että jaloissa on jo mukavasti lihaspainetta. Treenin jälkeen (noin klo 14.00) ruokaa joka koostuu kananmunista, luuliemestä, riisistä ja kasviksista. Saan kuuden tunnin aikana noin 2000kcal, johon tähtäsinkin. Annoskoot pidän edelleen vähän pienempänä mutta vatsan toiminnan kanssa ei ole mitään ongelmia. Lihaa tai kanaa en ole vielä syönyt. Odotan vielä pari päivää. Cashew pähkinät otin jo ruokavalioon mukaan. Olo on kaiken kaikkiaan jo ihan normaali kaikilta osin. Kroppa näyttää paljon paremmalta. Olen saanut painetta kroppaan ja nyt näkyy selkeästi, että rasvaa on palanut paljon, mutta lihakset näyttäisi säilyneen. Mitat kertovat myös samaa. Vyötärö on kaventunut eniten. Kaiken kaikkiaan -6cm tässä vaiheessa. Pitää mitata mitä se näyttää viikon päästä, kun kroppa on kerännyt enemmän nestettä.

Syön koko ensi viikon 2000kcal päivässä makroilla

p 140g

h 200g

r 70g

Ruoka maistuu paljon paremmalta kuin ennen paastoa, kaikki keitetyt kasvikset (pinaatti, porkkana) maistuvat herkulliselta. Makuaisti on kehittynyt.

Voisin kokeilla paastoa myöhemminkin. Ehkä max 4 päivää seuraavalla kerralla. 6 päivää tyhjentää ainakin oman kropan niin tyhjäksi, että parempi pitää paasto hiukan lyhyempänä. Pitää nyt katsoa kuinka kroppaa toimii tämän viikon ja minkälaisen treenivasteen saan muille lihasryhmille. Ainakin tässä vaiheessa positiivinen kokemus.

Viimeksi muokattu:
@jaykay82 Hienoa, että jaksat kirjoitella kokemukset sun paastosta. Ihan mielenkiinnolla luen. Vesipaastosta löytyy paljon ristiriitasta tietoa, enkä oo vielä ite kokeillu. Harkinnasa on kyllä.

Kumma vaan ettei kukaan ole koskaa julkistanut mitään tietoja vesipaaston vaikutuksesta kehonkoostumukseen. Jos olisi itsellä vaikka inbody laite, niin olisin valmis kokeilemaan. Sekin kummastuttaa, että aina puhutaan lihasmassan menetyksestä. Keho kuivuu, niin tottakai lihasmassa vähentyy. Kiinnostais enemmänki se, että kuinka paljon se vaikuttaa kehon proteiinimassaan, eli siihen nesteettömään lihasmassaan.

Itse vedellyt nyt pätkäpaastolla muutaman kuukauden..
Ikkuna vaihtelee päivittäin mutta minimi on noin 16t.
Ainut vaikea osa on ollut kahvin puute..
Alkuun join ensinmäisillä viikoilla vielä töissä kahvia noin puolen päivän jälkeen,.mutta kun sen onnistui jättämään pois ilman päänsärkyä, ja siirtämään sen kahvin lipittämisen ensinmäisen ruokailun yhteyteen niin homma lähtenyt toimimaan hyvin..

Kahvin juomisestahan on erinäisiä "tutkimus" tuloksia paaston aikana mutta mihin uskoa on toinen asia.
Eli osa väittää että siitä olisi hyötyä ja toinen puoli on että ei missään nimessä olisi suositeltavaa..

Tosi asiahan on että jos kahvia juo, alkaa elimistö sitä "käyttämään" ja näin paasto loppuu siksi ajaksi.. Eli kahvi katkaisee paaston..

Siinä mielessä sehän on siis aivan vastakohta sille mitä pätkä-paastosta haetaan..

Mielipiteitä tästä??

Itse vedellyt nyt pätkäpaastolla muutaman kuukauden..
Ikkuna vaihtelee päivittäin mutta minimi on noin 16t.
Ainut vaikea osa on ollut kahvin puute..
Alkuun join ensinmäisillä viikoilla vielä töissä kahvia noin puolen päivän jälkeen,.mutta kun sen onnistui jättämään pois ilman päänsärkyä, ja siirtämään sen kahvin lipittämisen ensinmäisen ruokailun yhteyteen niin homma lähtenyt toimimaan hyvin..

Kahvin juomisestahan on erinäisiä "tutkimus" tuloksia paaston aikana mutta mihin uskoa on toinen asia.
Eli osa väittää että siitä olisi hyötyä ja toinen puoli on että ei missään nimessä olisi suositeltavaa..

Tosi asiahan on että jos kahvia juo, alkaa elimistö sitä "käyttämään" ja näin paasto loppuu siksi ajaksi.. Eli kahvi katkaisee paaston..

Siinä mielessä sehän on siis aivan vastakohta sille mitä pätkä-paastosta haetaan..

Mielipiteitä tästä??

Kahvi paaston aikana nopeuttaa Autophagyn käyntiinlähtöä sekä ketoaineiden muodostumista.
Suolistolle ei tosin tule absoluuttista lepoa jos juo kahvia tai vettä.

Kehonkoostumuksesta paastotessa löytyy netistä paljonkin tietoa, vaikka tästä ketjusta ei.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom