Intermittent Fasting - Pätkäpaasto

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
No mikä tuossa on ideana että lopetetaan syöminen kun sairastutaan? Itse olen syönyt entistä enemmän kun alkaa kurkussa tuntuun että tulee sairaaksi ja nykyään se on mennytkin ohi.

Luonnossa eläimet ei saa ruokaa elleivät tee sen eteen töitä ja sairaana ei kannata turhaa liikkua. Oisko jokin sellainen?

Paastotilassa kehon immuniteetti nousee, tulehdus laskee ja vaurioituneet solut kierrätetään pois ja luodaan uusia tilalle.

Study Shows How Fasting For 3 Days Can Regenerate Your Entire Immune System
https://www.collective-evolution.co...ays-can-regenerate-your-entire-immune-system/

Viimeksi muokattu:
Eikö näissä paastoissa helposti sairastu? Mulla ainakin kaikki taudit iskee juuri silloin kun olen kovempaa reenannut ja jostain syystä ei ole ehtinyt tarpeeksi syödä. Vai johtuuko se siitä että alkaa ressaan kun tietää että pitäis saada ruokaa äkkiä, mutta ei pääse syömään vähään aikaan :rolleyes:

Vuorokauden sisäinen paastoaminenhan ei tarkoita miinuskaloreilla olemista. Monet saa päivittäisen energiatasapainon kyllä helposti plussalle yhdellä ateriallakin. Varsinkin jos avittaa vielä nestemäisessä muodossa olevalla ravinnolla.

Eikö näissä paastoissa helposti sairastu? Mulla ainakin kaikki taudit iskee juuri silloin kun olen kovempaa reenannut ja jostain syystä ei ole ehtinyt tarpeeksi syödä. Vai johtuuko se siitä että alkaa ressaan kun tietää että pitäis saada ruokaa äkkiä, mutta ei pääse syömään vähään aikaan :rolleyes:
Mun kämppis on ollu 6 päivää 37–39 asteen kuumessa enkä itse ole vieläkään saanut kyseistä tautia. :D En tiedä miten on mahdollista, mutta en valita.

Taas lisää paaston hyötyjä löydetty uudessa tutkimuksessa. Tämä hyöty saavutetaan myös hiilarittomalla keto- ruokavaliolla.

Fasting Molecule Delays Vascular Aging
https://www.technologynetworks.com/neuroscience/news/fasting-molecule-delays-vascular-aging-309380

Tää on muuten hauska juttu kun monessa instanssissa pätkäpaastoa vastaan ikäänkuin argumentoidaan sillä että samat tulokset saisi fysiologisissa muutoksissa myös ketolla tai vähähiilarisella. (sä et tässä argumentoi sitä mutta tuli vain tuosta sun jutusta mieleen)

Mä oon ketoa tehnyt aikanaan paljonkin ja mulle pätkäpaasto on aina ollut siitä helvetin toimiva että voin syödä myös hiilareita mutta en koe samaa jatkuvaa lagia ja väsymystä kuin silloin kun sekadietillä hiilareita oli joka aterialla aamusta iltaan. Toki tässä vaikuttaa varmasti myös hiilarinlähteiden vaihtuminen mutta enivei.

OFFTOPIC
Henkilökohtaisesti oon sitä mieltä että jos et oikeasti liiku paljon ja urheile vahvasti hiilarivarastoihin nojaavassa lajissa niin se päivittäinen 100-200g hiilarimäärä riittäisi todella monelle. Oon myös sitä mieltä että runsas helppojen sokerien syöminen oikeasti tekee sut sairaaksi. Parasta ravintoa pöpöille ja tulehduksenaiheuttajille ja sitten ihmetellään kun tavalliset ihmiset on jatkuvasti flunssassa ja nukkuu huonosti, nivelet huutaa hoosiannaa ja nälänhallinta on olematonta.

Enemmän kans huvittaa kokeilla ketoa kun kuuntelee esim. Danny Vegan juttuja. Hyvä toi sen oma podcasti ketogenic athlete. Aika moni noista vieralijoista sanoo että voi jopa treenitehot parantua ketolla.

Tää oli kans hyvä podcasti Palkuskin kanssa.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2121099/

Mikäs homma tämä on että tutkimuksessa missä vertasivat 1 ateria päivässä vs 3 ateriaa päivässä, niin 1 ateria päivässä ryhmällä korkeampi verensokeri aamulla ja insuliinivaste huonompi (aamulla)? Pohdinnassakin otettu esille että isompi ruokamäärä illalla syötynä saattaa vaikuttaa aamulla paastosokerin tasoihin.

Tästä tulee heti mieleen että kun insu estää kasvuhormoonin tuotantoa ja yöllä pitäisi tuottaa kasvua. Niin GH:n kannalta kuitenkin huono homma vetää päivän ainut jättiateria juuri ennen nukkumaanmenoa. Jos edes pari tuntia ennen nukkumaanmenoa niin sekin olisi jo vähän enemmän aikaa antaa insun laskea baselineen.

Henkilökohtaisesti oon sitä mieltä että jos et oikeasti liiku paljon ja urheile vahvasti hiilarivarastoihin nojaavassa lajissa niin se päivittäinen 100-200g hiilarimäärä riittäisi todella monelle. Oon myös sitä mieltä että runsas helppojen sokerien syöminen oikeasti tekee sut sairaaksi. Parasta ravintoa pöpöille ja tulehduksenaiheuttajille ja sitten ihmetellään kun tavalliset ihmiset on jatkuvasti flunssassa ja nukkuu huonosti, nivelet huutaa hoosiannaa ja nälänhallinta on olematonta.
Kyllä varmaan riittää,itse olen noin 90kg ja normi päivänä on yks treeni,1½ tuntia,hiilarit 200g/vrk,ja lepopäivä 150g hyvin jaksaa milempina päivinä,mutta jos nostan hiilarin 300g muiden makrojen ollessa samassa niin paino pomppaa heti vajaan kilon päivässä ylös ja jatkaa nousua ainakin kolme päivää,pitemmälle en ole kokeillut.
Joo,sitoo se nestettä mutta ei se sitä sido päiväkausia jatkossakin.Liika on liikaa.
Mulla ei kestä syödä hiilaria 300g/vrk,ei lähellekään,homma menee läskiksi eikä jaksamisessa tai muussa ole eroa syönkö 200g vai 300g hiilaria/vrk

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
hiilarit 200g/vrk,ja lepopäivä 150g hyvin jaksaa milempina päivinä.

Ihan mielenkiinnosta, paljonko sä sitä protskua vedät ja rasvaa? Nää on niin henkilökohtasia juttuja niiku monesti ennenki todettu, lähinnä hauska katella miten erilaisia ihmiset on toiminnaltaan, itse 10kg kevyempänä, 4 punttireeniä viikkoon suorittamalla en tainnut edes dieetillä mennä noin alas hiilareissa.

Ihan mielenkiinnosta, paljonko sä sitä protskua vedät ja rasvaa? Nää on niin henkilökohtasia juttuja niiku monesti ennenki todettu, lähinnä hauska katella miten erilaisia ihmiset on toiminnaltaan, itse 10kg kevyempänä, 4 punttireeniä viikkoon suorittamalla en tainnut edes dieetillä mennä noin alas hiilareissa.
Lepopäivinä proteiinia 200g ja treenipäivinä 230,rasvat on siinä 80 paikkella kokoajan,joskus jää jopa 70g rasvat

Aina vihannut dieettamista, sama se millä tavalla sitä tekee. Nyt aikomuksena syödä ma-la normaalisti +-0 kaloreilla, mutta sunnuntai olisi aina paastopäivä. Luulisi paaston toimivan näinkin ja tuleehan siitä -kaloreita 2500-3000 viikossa, niin luulis putoavan n 500g/vk vai olenko väärässä?päästö aika olisi siis n 33h jos aloittaa lauantaina klo 22 ja päättää maanantaina klo 7.

Aina vihannut dieettamista, sama se millä tavalla sitä tekee. Nyt aikomuksena syödä ma-la normaalisti +-0 kaloreilla, mutta sunnuntai olisi aina paastopäivä. Luulisi paaston toimivan näinkin ja tuleehan siitä -kaloreita 2500-3000 viikossa, niin luulis putoavan n 500g/vk vai olenko väärässä?päästö aika olisi siis n 33h jos aloittaa lauantaina klo 22 ja päättää maanantaina klo 7.

Voin tunnustaa, että ei ole käytännön kokemusta moisesta tavasta dieetata, mutta valistunut arvaus on, että ei toimi... rasvanpoltto kun ei kuitenkaan ole ihan suoraa matematiikkaa vaikka siitä usein yritetään sellaista vääntää. Jos todella olet ylläpitokaloreille 6 päivää viikossa niin et varsinaisesti polta rasvaa energiaksi kuin yhtenä päivänä viikossa (ja kukaan ei nyt viisastele siitä että oikeasti niin tehdään aina aterioiden välissä jopa kaloristatuksen kokonaisuuten ollessa plussan puolella). Kyllä paino tuollakin mallilla alaspäin tulee, mutta ei puhuta 500g/vko tahdista vaan korkeintaan puolet siitä.

Ja jos joku tulee nyt sanomaan, että on juuri tällä mallilla hyvää rasvanpolttoa saanut aikaan, niin minä väitän, että kyllä sitten on ylläpitokalorit väärin määritetty ja todellisuudessa oltu pikkumiinuksilla ne loputkin 6 päivää viikosta... koska siihen malliin tämän voi hyvinkin saada toimimaan, että on PIENILLÄ miinuksilla, mutta kuitenkin miinuksilla ne 6 päivää ja sitten 7. paljon miinuksella eli paastolla.

Tämän takia tätä vähän Kysyinkin koska pieni epäilys moisesta oli, ettei suoraan voi laskea. Pidän siis 6pv pienillä miinuksilla esim 250-300 arviosta ja 1paasto päivä viikossa.

Eikö tällainen tapa syödä ole pidemmän päälle hieman huono? Eikö muka aineenvaihdunta hidastu jatkuvasti kun on pitkiä taukoja ettei syödä? Meidänkin työpaikalla kaikki lihavimmat harrastaa tätä. Ei syödä aamulla mitään, ei töissä mitään ja kotona syödään maha täyteen ja mennään sohvalle makaan. Luulen että jos nuo söisivät saman määrän mutta heti aamusta alkaen tasaisesti päivän ajalle jaettuna, niin ne ei olisi niin paksuja.

En kyllä itsekkään suosi mitään 2 tunnin välein syömistä mutta 3-4 tunnin välein kun syö mahan täyteen niin tuntuis melko sopivalta. Siis normi päivänä kun reenaa ja käy töissä.

Eikö tällainen tapa syödä ole pidemmän päälle hieman huono? Eikö muka aineenvaihdunta hidastu jatkuvasti kun on pitkiä taukoja ettei syödä? Meidänkin työpaikalla kaikki lihavimmat harrastaa tätä. Ei syödä aamulla mitään, ei töissä mitään ja kotona syödään maha täyteen ja mennään sohvalle makaan. Luulen että jos nuo söisivät saman määrän mutta heti aamusta alkaen tasaisesti päivän ajalle jaettuna, niin ne ei olisi niin paksuja.

En kyllä itsekkään suosi mitään 2 tunnin välein syömistä mutta 3-4 tunnin välein kun syö mahan täyteen niin tuntuis melko sopivalta. Siis normi päivänä kun reenaa ja käy töissä.

Aineenvaihdunta alkaa hidastua vasta jonkun viiden päivän paaston jälkeen.

3 Big Myths about Intermittent Fasting that Just Need to Die Already
https://www.anabolicmen.com/intermittent-fasting-myths/

2. IF Slows Down Metabolic Rate

“Eat at least six small-meals per day to stoke the metabolic fire”

the myth of meal-frequency doing ANYTHING to metabolic rate is one of the most prevalent in the fitness circles. We are constantly bombarded with these claims that in order for your body to not enter the dreaded “starvation mode”, you need to be eating a steady supply of meals thorough the day.

Nothing could be further from the truth. There’s an endless pile of research to support the fact that the amount of daily meals – when overall caloric intake is kept the same – does not affect the rate of your metabolism.

A meta-analysis of multiple studies on the topic, found out that when two eating habits are compared for their effects on 24-hour energy expenditure, it makes absolutely no difference whether you “nibble” the foods thorough the day, or “gorge” all of your calories in one sitting. Another review study scanned through 176 studies, to conclude that there is no relation with meal-frequency, metabolic rate, and weight loss.

One study actually put their subjects into a metabolic chamber for 36-hours to see what happens to resting metabolic rate when the subjects eat either 3 meals or 14 meals with the exact same overall caloric content. As to be expected, there were no significant differences in resting energy expenditure between the groups. However a slightly increased rate of metabolism was observed in the group that ate LESS frequently.

One study on fasting showed that it took 72-hours of complete fasting to achieve a measly 8% drop in metabolic rate. That’s your starvation mode right there, scary right? I wish I never have to experience anything that crazy. I mean 8% reduction after 72-hours of water-fasting? Sounds like complete metabolic annihilation to me…

Alle vuorokauden paastoja ei edes pitäisi kutsua paastoiksi. Oikeasti todella lyhyt aika olla syömättä jos syödään joka vuorokausi.
sanoppa tuo "normaalille" ihmiselle, verensokeri laskee ja alkaa kiukuttelu jo kun on pari tuntia syömättä :D

Mun työpaikalla taasen lihavin osasto vetää aamupalaa, aamukahvillaa pullaa, lounaan ja iltapäiväpullan, jotta selviävät kotiin illallistamaan. Parhaassa kunnossa olevat tunnistaa poikkeuksetta isoimmista annoksissa.

Suositut

Back
Ylös Bottom