- Liittynyt
- 18.6.2007
- Viestejä
- 6 389
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Hyvä - töihin pitää aina valita osaavin / pätevin, jos halutaan, että asiat oikeasti toimii.
Tuota celebrating DEI paskaa on liikaa suomalaisissa firmoissakin. Siitä pitää päästä kokonaan irti.
Näkyikö DEI:n vaikutukset myös teidän saamassa asiakaspalvelussa ja ajoiko se teitäkin ostamaan muilta toimittajilta?Kyseessä on yksi meidän laite/teknologiatoimittajista.
Meillä onneksi säilyi sama asiakasvastaava (insinööri), joka on ollut jo toistakymmentä vuotta ko. roolissa eli meille ei tästä kamppiksesta tullut mitään negatiivisia vaikutuksia. Saa nähdä sitten kun tämä kunti muutaman vuoden päästä jää eläkkeelle.Näkyikö DEI:n vaikutukset myös teidän saamassa asiakaspalvelussa ja ajoiko se teitäkin ostamaan muilta toimittajilta?
Toi DEI-paskahan ajaa vaan firmat alas. Nyt olis taas kiva seurata kulisseissa virtoja mistä nämä tulleet, koska eihän parempaa kilpailukyvyn tuhoajaa olekaan kuin tämä mikä luo toimimattoman työyhteisön sekä laskee ammattitasoa keinotekoisesti.Kerronpa aikani kuluksi hyvän esimerkin yritysmaailmasta DEI-aiheeseen liittyen. Kyseessä on yksi meidän laite/teknologiatoimittajista. Globaali ulkomainen yritys, jolla isohko myyntikonttori Suomessa. Jos joku tunnistaa firman juttuni perusteella niin älkää kuitenkaan tuoko nimeä esiin täällä. Tarkoitus ei ole tehdä julkista lynkkausta vaan otan tämän vaan esimerkkinä DEI:n haitallisuudesta busineselle.
- Ko. yritys toimii high-tech -sektorilla teollisuudessa teknologiatoimittajana. Suomessa 50v historia ja vahva markkina-asema.
- Ala on täysin miesvoittoinen insinööritieteen sektori. Vedän hatusta, että 95% alalla työskentelevistä teknisestä henkilöstä on miehiä. Naiset ei edes kouluttaudu tälle alalle.
- Pääkonttori lanseerasi joitain vuosia sitten yhdenvertaisuusohjelman, jonka tavoitteena oli, että henkilöstö jakautuu tasan naisten ja miesten kesken. Ohjelma jalkautettiin maayhtiöihin globaalisti (pl. märmättimaat)
- Yrityksen avoimet työpaikat täytettiin naisilla. Koska naisia tällä alalla ei ole, niin käytännössä jokainen naisinsinööri, joka hakuun vastasi, sai työpaikan, oli hakija sitten sopiva tai ei.
- Pian huomattiin, ettei naishakijoita enää ole mutta naisia piti saada pääkonttorin määräyksestä lisää taloon
- Hakuehtoja lavennettiin siten, että tarvinnut enää olla insinööri eikä teknistä taustaa tai työkokemusta tarvittu. Riitti esim. kaupallinen koulutus. Tällä saatiin paljon lisää naishakijoita ja sitä kautta naisrekryjä.
- Joidenkin vuosien jälkeen saavutettiin tilanne, jossa naisia oli lähes yhtä paljon kuin miehiä, tosin ilman teknistä taustaa.
- Koko kampanjan ajan yritys hävisi jatkuvasti markkinaosuuksia kilpailijoille, joka aiheutti loputtoman YT-neuvotteluiden kierteen.
- YT-neuvotteluissa irtisanottiin ensisijaisesti miehiä (insinöörejä), joka tasasi edelleen naisten ja miesten määrää.
Ongelman juurisyy oli siinä, että ala on teknistä myynitä mutta ei mitä tahansa myyntiä vaan kovaan asiantuntijuuteen perustuvaa konsultoivaa myyntiä. Ennen jokainen myyjä oli myös tuotteiden ja niiden sovelluskohteiden asiantuntija. DEI-kamppiksella yritys poisti tästä yhtälöstä asiantuntijuuden, sen tuoman lisäarvon ja luovutti vapaaehtoisesti sen kilpailijoilleen. Jäljelle jäi vain myyntiprosessien osaaminen. Asiakkaat eivät olleen tyytyväisiä ja siirtyivät ostamaan kilpailijoilta, jotka tarjosivat asiantuntijuuden myynnin ohella. Tällä tavoin yritys onnistui tuhoamaan 50-vuotisen maineensa asiantuntijamyyjänä ja menetti markkina-asemiaan kilpailijoille. ESG-indeksi sen sijaan nousi todella korkeaksi.