Intermittent Fasting - Pätkäpaasto

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
En epäile tätä asiaa yhtään omienkaan kokemusten pohjalta. Entäpä sitten lihasmassan kasvu. Muistaakseni ainakin Juho murtosen ja proffa Juhon IF videossa tai sen kommenteissa oli väite, että kasvuhormoni ei ole oleellinen lihaskasvussa. Pahoittelen jos muistan lähteen väärin mutta sellainen muistikuva on.
Tossa puhutaankin lihasten säilymisestä, ei kasvusta.

Kasvuhormoni toimii paastossa nimenomaan proteiinien säästäjänä ja mobilisoi rasvaa energiaksi.

Luonnollisella kasvun boostaamisella ei mitää lihoja kasvateta. Stan Efferding sanoi että edes ulkoisella kasvun piikittämisellä ei huomannut merkittäviä gainsseja.

En epäile tätä asiaa yhtään omienkaan kokemusten pohjalta. Entäpä sitten lihasmassan kasvu. Muistaakseni ainakin Juho murtosen ja proffa Juhon IF videossa tai sen kommenteissa oli väite, että kasvuhormoni ei ole oleellinen lihaskasvussa. Pahoittelen jos muistan lähteen väärin mutta sellainen muistikuva on.
Olet oikeassa asian suhteen. Kasvuhormoni ei luonnollisilla tasoilla ole niinkään oleellista lihaskasvuun.

Kiitos tyhjentävistä vastauksista
tähän jo pitkään mieltä kaihertavaan kysymykseen.

Itsekin olen hämmästyneenä seurannut dieetin edetessä sitä miten mahtavalla tavalla pätkäpaasto on lihasmassaa säästänyt jopa julmilla 1000-1200kcal miinuksilla.

Lisätään vielä, että Thomas DeLauerin jutut menevät välillä hölynpölyn puolelle, eli pelkästään hänen sanaansa en lähtisi luottamaan.

Ok. Hänen juttujaan on todella miellyttävä kuunnella kun puhuu nopeasti, mutta erittäin selkeästi. Esittää asiat selkeästi ja usein viittaa tutkimuksiin.

Mites tuo kun Delauer puhuu että paaston rikkomisateria on erittäin tärkeä, jopa tärkein asia mikä liittyy koko paastoon. Onko se niin tärkeää?
Perustelut jotenkin näin;
-Jos insuherkässä tilassa vetäistään insut ylös ja tarjotaan paljon rasvaa niin menee läskiksi
-Jos haluat maksimoida rasvanpolton niin riko paasto MCT-öljyllä
-Jos haluat kasvattaa lihasmassaa niin riko paasto korkean glykeemisen indeksin hiilareilla ja protskulla.
-Jos haluat yleistä terveyttä niin riko paasto luuliemellä. Eli kollageenilla ja glutamiinilla.

Liitytäänpäs pätkäpaastoajien iloiseen joukkoon. Hieman taustaa. Meikäläisen osalta tavoitteellisempi voimatreeni on taputeltu tuki- ja liikuntaelinvammojen vuoksi. Selkä operoitu vuosia sitten, ja nyt edessä (tuntemattoman ajan päästä) lonkan tekonivelleikkaus. Tätäkin ajatellen kehon massasta pitäisi siis luopua, ammattia joudun vaihtamaan. Treenin puolesta erityisesti kyykkäämistä ja kunnon jalkatreeniä on tullut ikävä. Mutta näin on asiat, eikä niille sen enempää ole tehtävissä. Joten on treenattava, miten pystyy. Kaksijakoisella mennään, ja jalat treenaan 3-4 päivän välein riippuen säryistä ja kolotuksista. Hyvä puoli on se, että yläkropan treeniin pystyn panostamaan kunnolla, sillä vammoja tms. ei yläkropassa ole.

Maaliskuusta olen tiputellut n. 10-12kg, lähtöpaino 112kg. Siis keskimäärin noin puolisen kiloa viikossa. Aloitin kuukauden pätkällä VLCD-dieettiä, jossa söin pienen, proteiinipainotteisen aterian 3h välein. Hiilareita tuli kuitenkin sen verran, että elimistö pysyi ketoosista poissa. Rasvaa paloi aika reilu määrä, mutta nälkä vaivasi. Tiheästi syöminen tuntui pahentavan nälkää, mikä tietysti on jälkiviisaana yllättävän loogista, mutta siinä vaiheessa pistin sen puhtaasti kalorivajeen piikkiin.

Siirryin 1. kk:n jälkeen kuukauden ajaksi ketoosidieettiin ja nostin hieman kaloreita. Tällä oli se vaikutus, että rasva paloi edelleen varsin mallikkaasti, mutta olo oli varsin passiivinen. Apaattinen, jopa. Kroppa jaksoi sinänsä treenata, mutta mikään ei huvittanut tai innostanut - ei esim. pleikalla pelaaminenkaan. Lisäksi yöunet kärsivät hiilarien puutteesta ja luultavasti siihen liittyvästä kusella ravaamisesta (ei hiilareita, ei nestettä sitovaa vaikutusta). Oli taas keksittävä jotakin muuta.

Siirryin pätkäpaastoon luettuani muutaman kirjan aiheesta, ja kokeilin erilaisia variaatioita kuukauden pätkissä. Lopputuloksena, parhaiten itselleni on toiminut 17:7 malli, jossa syön kolme ateriaa: pieni ateria klo 14, suurempi ateria treenin jälkeen (klo 17-18) ja iltapala klo 21. Tämä sopii hyvin sekä omaan, että perheen rytmiin, ja on optimaalinen nälänhallinnan kannalta. Ruoan laatuun on tietysti ollut järkevää panostaa. Yleinen fiilis on ollut hyvä, vaikka kaloreita tuleekin maltillisesti. Mukaan mahtuu joitakin päiviä, jolloin on tullut syötyä enemmän, olen kuitenkin pyrkinyt pitämään aikaikkunasta kiinni. Liikkumavarana aikaikkunassa olen pitänyt paria tuntia suuntaan tai toiseen, mutta lähinnä illasta. Kroppa tuntuu oppivan hyvin nopeasti sen, kuinka aikaisin saa sapuskaa sisään. Illan aikataulun muutoksista se ei juuri piittaa.

Kokeilin joitakin kertoja myös pidempiä paastoja, joista pisin oli 48h. En havainnut niistä selkeää hyötyä, toisaalta en suurempia negatiivisiakaan puolia. Toki tuollaiset jaksot auttavat rasvanpoltossa, mutta ne myös aiheuttavat elimistölle jonkin verran stressiä. Koska pudotettavaa on vielä ainakin 20-25kg, pidän omalla kohdallani järkevämpänä pyrkiä pitkäaikaiseen strategiaan. Veriarvot ovat minulla olleet aina hyvät, joten vaikutusta niihin en osaa sen tarkemmin kuvata. Sukurasitusta on kylläkin diabetekseen ja sydän- ja verisuonisairauksiin suvun molemmilta puolilta, joten vaikutus lienee oletettavasti positiivinen lähdekirjallisuuden pohjalta.

Pätkäpaaston plussat omalla kohdalla muihin tapoihin verrattuna:
- yksinkertaisuus
- parempi nälänhallinta vrt. tiheästi syöminen
- yöunien parempi laatu ja aktiivisempi yleinen fiilis vs. ketoosi (tämä on varmaan hyvin yksilöllistä)
- ruoansulatuksen parempi toiminta (eritoten turvotus on hävinnyt, kun syö harvemmin, vaikka söisi isonkin aterian)
- aamupäivän pysyy hyvinkin skarppina (juon aamukahvin), väsyttävää lounaspiikkiä ei tule

Täytyy varmaan päivitellä loppuvuodesta, kuinka pätkäpaastoilu on sujunut. Tsemppiä kaikille pätkäpaastoilijoille!

Oisko siinä täysin patentti ratkaisu että katkaisee paaston treenin aikana intralla missä protskua ja hiilaria. Paaston takia insuherkkyys koholla, treeni kohottaa entisestään ja sitten menee lihastyöhön tehokkaasti hiilaria versus että mäsäyttää 20-24h paaston jälkeen ja menee löhöilemään tai nukkumaan.

Itse katkaisen paaston nykyään lounas-salaatilla, jossa reilusti proteiinia, hieman rasvaa ja ainoat hiilarit tulee niistä rehuista. Varsinaiset hiilarit tulevat sitten iltapäivällä perässä puuron+banaanin muodossa pari tuntia ennen treeniä. Aikaisemmin koin, että jos katkaisin paaston vetämällä liikaa hiilaria, niin siitä tulee sen verran vetämätön olo, että joutui aina repimään itsensä treenilaturilla tai jollain muulla ruotuun ennen punttien kolistelua työpäivän jälkeen. En tiedä sitten mistä johtunee.

Itse katkaisen paaston nykyään lounas-salaatilla, jossa reilusti proteiinia, hieman rasvaa ja ainoat hiilarit tulee niistä rehuista. Varsinaiset hiilarit tulevat sitten iltapäivällä perässä puuron+banaanin muodossa pari tuntia ennen treeniä. Aikaisemmin koin, että jos katkaisin paaston vetämällä liikaa hiilaria, niin siitä tulee sen verran vetämätön olo, että joutui aina repimään itsensä treenilaturilla tai jollain muulla ruotuun ennen punttien kolistelua työpäivän jälkeen. En tiedä sitten mistä johtunee.

Sama! Ei juurikaan väliä paastoaako 16h tai 30h, jos katkaisen paaston liin isolla setillä hiilaria, niin olo on todella laiska ja nuutunut.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Oisko siinä täysin patentti ratkaisu että katkaisee paaston treenin aikana intralla missä protskua ja hiilaria.
Ei pysty mittausteknisesti todentamaan mutta tuo on nykyään oma ensisijainen vaihtoehto koko hommaan, onnistuu tosin vain viikonloppuisin ja lomilla.

Tuohon hiilaripitoisen lounaan jälkeiseen oloon 10min kävely heti lounaan jälkeen aka Stan Efferding ten walk ja 1-2h päästä omena tai muu hedelmä pitää virkeänä (toimistotyö).

Vedin treenit paastossa 22h paaston jälkeen ja kulki hyvin volyymityylinen pumppitreeni! Itse olen ollut skeptinen, mutta hyvä energiataso oli.

Vedin treenit paastossa 22h paaston jälkeen ja kulki hyvin volyymityylinen pumppitreeni! Itse olen ollut skeptinen, mutta hyvä energiataso oli.
Jep, itsellä pisin paasto ollut 40h luokkaa ennen treeniä ja vedin selkä/olkapää treenin. Ei mitään ongelmia ja kulki ihan samalla tavalla kun muutenkin, on se jännää.

Sanoisin että vireystila oli jopa normaalia parempi ja ilman mitään stimulantteja. Varmaan kyseessä adrenaliini, noradrenaliini, kortisoli..

Kyllä on hienoa kun saa olla syömättä. :) Pitkä päivää töissä ja 26 tunnin paasto eilenkin. Koko päivän hyvä energia ja loppua kohti vaan parani. Sitten taas nauttii myös syömisestä enemmän. Se ei silti johdu siitä että olisi hillitön nälkä sillä itselläni ei jostain syystä ole nälkää koskaan näissä vuorokauden paastoissa.

Voi jestas kun olisi keksinyt 15v sitten että ei olekkaan pakko syödä 3-4 tunnin välein eikä turhaan pelännyt kataboliaa. Muuttanut ainakin omalla kohdallani totaalisesti rasvaprosentin hallinnan helppouden. Painon tiputtaminen on niin helppoa että se tuntuu huijaamiselta.

Eikö näissä paastoissa helposti sairastu? Mulla ainakin kaikki taudit iskee juuri silloin kun olen kovempaa reenannut ja jostain syystä ei ole ehtinyt tarpeeksi syödä. Vai johtuuko se siitä että alkaa ressaan kun tietää että pitäis saada ruokaa äkkiä, mutta ei pääse syömään vähään aikaan :rolleyes:

Eikö näissä paastoissa helposti sairastu? Mulla ainakin kaikki taudit iskee juuri silloin kun olen kovempaa reenannut ja jostain syystä ei ole ehtinyt tarpeeksi syödä. Vai johtuuko se siitä että alkaa ressaan kun tietää että pitäis saada ruokaa äkkiä, mutta ei pääse syömään vähään aikaan :rolleyes:
En tiiä mutta itse kun alotin paastoilun en ole ollut kertaakaan kipeä 3vuoden aikana. En sitten tiiä liittyykö jotenkin paastoiluun, ennen IF saatoin olla kipeänä 2-3 kertaa vuodessa.

Steve Maxwell ainakin sanoi, että aina kun sairastuu, niin aloittaa paaston. Saman tekee myös eläimet luonnossa.
Muutenkaan kovaa treenaaminen ja vähä syöminen ei rinnastu paastotilaan juuri mitenkään.

Steve Maxwell ainakin sanoi, että aina kun sairastuu, niin aloittaa paaston. Saman tekee myös eläimet luonnossa.
Muutenkaan kovaa treenaaminen ja vähä syöminen ei rinnastu paastotilaan juuri mitenkään.

No mikä tuossa on ideana että lopetetaan syöminen kun sairastutaan? Itse olen syönyt entistä enemmän kun alkaa kurkussa tuntuun että tulee sairaaksi ja nykyään se on mennytkin ohi.

Luonnossa eläimet ei saa ruokaa elleivät tee sen eteen töitä ja sairaana ei kannata turhaa liikkua. Oisko jokin sellainen?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom