Intermittent Fasting - Pätkäpaasto

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Millä tyylillä porukka on bulkannut paastolla? Onko pysytty kireänä?

Itse treenaan 1-jakoisella, 1 on 1 off tyylillä. Ajattelin kokeilla systeemiä, jossa ollaan aina 3 päivää plussalla, jonka jälkeen 1 raaka miinuspäivä, tyyliin 1200kcal päivässä. Ideana olisi että saisi korvattua perinteisen 9 kuukautta bulkilla ja 3 kuukautta dieetillä systeemin, ja toisekseen saisi huilata syömisestä. Olisiko jotain mielipiteitä tästä?

Edit: Toinen malli olisi 6 päivää bulkkia ja kaksi 1200kcal päivää putkeen. Mutta onkohan noissa mitään käytännön eroa, vai onko koko systeemi muutenkin susi?

Viimeksi muokattu:
Mä joskus bulkkasin varmaan vuoden verran IF:llä ja sillon tuntu, että kehitys meni todella paljon eteenpäin. Rasvat oli maksimissaa jotain 15-16 % luokkaa eli melko kireenä pysyin, vaikka aika paljon tuli syötyä ja herkuteltuakin vielä päälle. :) Tankoon sai laittaa joka reenissä lisää levyä. Paastoreenasin myös melko usein ja sekin tuntu sopivan mulle tosi hyvin, sai todella mukavat pumpit ja fiilis oli jotenki tosi pirtee. Pääosan ajasta treenasin kuitenkin aina koulun jälkeen. :D Pitää kyllä IF ottaa vielä testiin joskus. Käytännön syistäkin hyvä, kun ei tarvitse koko ajan olla jotain lappamassa suusta alas. Ruokailut meni suurinpiirtein näin:

Klo 11 lounas
200g riisi/pasta, 200g lihaa/kalaa/kanaa ja pakastevihanneksia about 300g

Klo 14 välipala:
250g maitorahka, 100g kaurahiutale, 25g casheweita, banaani ja steviaa pari tippaa. Nää kaikki siis mälläsin vaan sekaisin ja kurkusta alas. Yllättävän hyvää jopa, vaikka saattaa vähän oudolta kuulostaakin. :D

Klo 16 treeni ja sen jälkeen palkkari

Päivällinen noin klo 18 aikaan ja porukoitten laittamaa safkaa söin, kun asuin vielä kotona. Samaa kaavaa tuo noudatteli kuin lounaskin. Tuohon päälle vielä tollane samanlainen rahkamälli kuin välipalalla ja 4 kpl kananmunia.

Tällä tavalla suurinpiirtein tuli mentyä reenipäivinä. Lepopäivinä vaan rasvaa sitten enemmän ja hiilaria vähemmän. En tiedä kuinka optimaalinen tää ruokavalio on IF:lle, mutta ainakin tuossa iässä tulosta tuli ihan mukavasti. :)

Millä tyylillä porukka on bulkannut paastolla? Onko pysytty kireänä?

Nykyisin samalla tavalla kuin joskus ennen IF aikaakin eli kalorit sopivasti plussalle ja jatkuvan painon seurannan kautta pitää painon noususuunnassa sopivasti mutta ei liikaa. Kaloreita en laske, aamupainon keskiarvo kertoo tarvittavan ja siitä ihan tuntuman mukaan säätää ruuan määrää.
Itsellä oikeastaan menee niin että kun mun parempi nostovyö(20v sisäänajettu, uudet vyöt tuntuu ihan peeltä...) alkaa ahistaa viimeisen reiän osalta, niin pakko pudottaa miinuksille kunnes on taas pelivaraa nostaa plussalle mikä samalla pitää äijän tietyssä kuosissa.

Itse olen alkanut aika vahvasti kyseenalaistaa koko ajatusta että lepopäivinä on alhaisemmat kalorit. Lepopäivänä kuitenkin pitäisi palautua ja valmistautua seuraavan päivän treeniin, iltapala on mulla oikeastaan paljon tukevampi lepopäivinä kuin treenipäivinä.

3 ateriaa + tarvittaessa 1 välipala viikon jokaisena päivänä. Aivan turha tehdä melko yksinkertaisista asioista vaikeita. Eli esim isot safkat klo 12. 16 & 20 ja se mahdollinen välipala klo 14 tai klo 18. Ei ole vaikeata.

Mitenkäs jengi suhtautuu IF:ää noudatettaessa paastonaikaiseen esim bcaa käyttöön? Osalle ilmeisesti kaikki paitsi vesi paaston ajalla on no no?

Jos ajatellaan paaston katkeamisen näkökulmasta asiaa, bcaa ei kuitenkaan sisällä hiilaria, joten mikähän tuon vaikutus on varsinaiseen rasvan käyttöön energianlähteenä? Ilmeisesti tämä ei IF kuulu ja tuloksia on kuitenkin saatu ilman suurempaa lihaskatoa?

Itselle IF sopii vallan mainiosti, eikä näin tarvitse miettiä syömisiä päivällä. Treenit tulee usein tehtyä heti töiden jälkeen klo 16. Ensin ajattelin, että treenin alle pakko saada safkaa, mutta toistaiseksi treenin ajan pärjää vallan mainiosti bcaa voimalla. Saatan tuohon treeni bcaa kylkeen lisätä vielä hiilaria jatkossa.

Onko syönti-ikkunan pienentämisestä (<8h) kokemuksia? Onko parantavia vaikutuksia rasvanpolttoon havaittavissa? 5-6h saattaisi itselleni sopia oikein mainiosti, mutten viitsi tuota aikaa pienentää ainakaan mukavuuden kustannuksella, koska ei mikään pakko ole.

Viimeinen kyssäri koskee rasvoja. Mistä porukka ahtaa itselleen tuon rasvantarpeen täyteen? Itselläni olen huomannut, että edes 80g ei meinaa piisata (paino 92kg) vaan tuppaa esim iho kuivumaan vielä tuolla määrällä. Saahan sitä kookos- ja oliiviöljypurkista, mutta syökö joku oikeasti >40g rasvaa päivässä suoraan öljystä?

Mitenkäs jengi suhtautuu...

Syön aina elämäntilanteen mukaan ja pysyn harvoin missään systeemissä pitkään enkä ole paljoakaan perehtynyt IFään mutta kommentoidaan joitain omia kokemuksia..

Silloin kun viimeksi safkasin IF-tyylisesti tuli treenit vedettyä paastotilassa ja silloin otin aina noin 15g eea/bcaa ennen treeniä. Tuokin saattoi tietysti olla turhaa koska söin niin isoja määriä lihaa että kyllä niitä aminoja varmasti olisi ollut kierrossa muutenkin. Toisaalta noi jauheet on niin hyviä että niitä vetää ihan mielellään.

Syömisikkuna mulla oli noin 4h yleensä, tämä ei varsinaisesti ollut suuniteltua vaan niin vain kävi. Heräilin 9-10 välissä, tein hommia 15-16 asti jonka jälkeen sali 16-17 aikaan. Koko tämän ajan paastosin. Sitten salin jälkeen iso ateria 18.00-19.00. Tuon jälkeen tulikin safkattua toinen iso ateria joskus 21.30-22.30 aikoihin jonka jälkee olin niin täynnä ettei enempää jaksanut vetää. Paaston aikana mulla ei oikeastaan koskaan ollut nälkä joten tämä malli toimi itselläni hyvä. Söin aikalailla +-0 kaloreilla eli paino ei juurikaan liikkunut mutta lihakset kyllä pysyivät hyvin ja voimataso nousi. Rasvoja mulla tuli ja tulee vieläkin lihasta, lohesta, kananmunista, pähkinöistä, avocadosta, öljystä ja ihan kermakastikkeistakin välillä.

Onko syönti-ikkunan pienentämisestä (<8h) kokemuksia? Onko parantavia vaikutuksia rasvanpolttoon havaittavissa? 5-6h saattaisi itselleni sopia oikein mainiosti, mutten viitsi tuota aikaa pienentää ainakaan mukavuuden kustannuksella, koska ei mikään pakko ole.

Viimeinen kyssäri koskee rasvoja. Mistä porukka ahtaa itselleen tuon rasvantarpeen täyteen? Itselläni olen huomannut, että edes 80g ei meinaa piisata (paino 92kg) vaan tuppaa esim iho kuivumaan vielä tuolla määrällä. Saahan sitä kookos- ja oliiviöljypurkista, mutta syökö joku oikeasti >40g rasvaa päivässä suoraan öljystä?

Ainakin itsellä vatsasta poistui rasva erittäin mukavasti 6h aikaikkunalla. Avokadoja, oliiveja, oliiviöljyä, kalaöljyä ja välillä kookosöljyä, ja muutenkin jos syö lihaa ja lohta niin kyllä siinä rasvaa tulee aika hyvin ilman kikkailuakin.

Onko kukaan mittauttanut omia testo tai hgh tasoja ennen ja jälkeen IF jakson?
Itsellä alkois taas vuodenvaihteen jälkeen tarkempi syynääminen ja ekan aterian meinasin syödä klo 13-14 ja vikan viimestään 20 mennessä eli 6-7h aikaikkunalla mennään. Mietin vaan että onko tässä mitään järkeä :D :D

Itsellä kyllä ainakin suolen toiminta on hidastunut jo nyt, tämän teki kyllä viimekerrallakin. Mites porukka on tuota aineenvaihdunnan hidastumista käsitellyt ja tuleeko vaikka psylliumia käytettyä?

Mun käsityksen mukaan pätkäpaaston yksi hyödyistä on just se että dieetin edetessä aineenvaihdunta ei just hidastuisi yhtä paljon kuin "tavallisesti" syövällä?

Itse olen mennyt 3-4 tunnin ikkunalla ilman BCAA:ta vaikka olisinkin treenannut aamulla ja illalla alkaisi vasta syöminen. Palautuminen ollut aivan yhtä hyvä kuin ennenkin ja muutenkin olo mainio. BCAA ja etenkin leusiini sammuttaa tehokkaasti kropasta autophagyn mikä on minun pääsyyni pätkäpaastoilla.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Mun käsityksen mukaan pätkäpaaston yksi hyödyistä on just se että dieetin edetessä aineenvaihdunta ei just hidastuisi yhtä paljon kuin "tavallisesti" syövällä?

Itse olen mennyt 3-4 tunnin ikkunalla ilman BCAA:ta vaikka olisinkin treenannut aamulla ja illalla alkaisi vasta syöminen. Palautuminen ollut aivan yhtä hyvä kuin ennenkin ja muutenkin olo mainio. BCAA ja etenkin leusiini sammuttaa tehokkaasti kropasta autophagyn mikä on minun pääsyyni pätkäpaastoilla.

Ok, no oletko huomannut että veskissä ei tarvis käydä ihan niin useasti ja onko joku erityinen syy vetää 3-4h ikkunalla? Tehostaa ilmeisesti paaston vaikutuksia ennestään tuo lyhyt ikkuna?

Minkälaiset safkat syöt tuon 4 tunnin aikana? BCAAlla leikkiminen on muutenkin IFllä aivan typerää, paaston hyödyt jää saamatta jos sillä läträä. Juotko mustaa kahvia aamulla / paaston aikana? Kannattaa kokeilla. Elämäni parhaat euforiat olen mustalla kahvilla ja paastolla saanut. Dopamiinit ampuu taivaisiin ja tuntuu kuin huumetta olis ottanut.

Ok, no oletko huomannut että veskissä ei tarvis käydä ihan niin useasti ja onko joku erityinen syy vetää 3-4h ikkunalla? Tehostaa ilmeisesti paaston vaikutuksia ennestään tuo lyhyt ikkuna?
Joo, ei tule käytyä yhtäpaljon vessassa koska vatsa voi etenkin aamu-aamupäivällä paljon paremmin kun en ole syönyt. Tämän huomaa hyvin etenkin päivinä joina huonot yöunet alla.
Syömisikkunalla koitan juurikin tuota autophagyn kestoa pidentää. Söisin vielä pienemmälläkin ikkunalla jos se vain olisi käytännöllistä.

Minkälaiset safkat syöt tuon 4 tunnin aikana? BCAAlla leikkiminen on muutenkin IFllä aivan typerää, paaston hyödyt jää saamatta jos sillä läträä. Juotko mustaa kahvia aamulla / paaston aikana? Kannattaa kokeilla. Elämäni parhaat euforiat olen mustalla kahvilla ja paastolla saanut. Dopamiinit ampuu taivaisiin ja tuntuu kuin huumetta olis ottanut.
Yksi lämmin ateria menee ja tämän lisäksi syön kananmunia, maitorahkaa, heraproteiinia, kaurahiutaleita, kasviksia, marjoja ja hedelmiä. Käytännössä ainakin 2g proteiinia/painokilo paljon hiilihydraatteja ja rajoitetusti rasvaa. Mustan kahvin juon yleensä vain ennen treeniä jotta toleranssi ei kasvaisi liikaa sen sijaan vihreetä teetä menee useampi kuppi joka päivä.

Onko kukaan mittauttanut omia testo tai hgh tasoja ennen ja jälkeen IF jakson?

En ole, mutta kasvuhormoni (fysiologisissa määrissä) ei taida olla mitenkään erityisen anabolinen lihaskasvun kannalta, joten aika sama. Testoon vaikuttaa aika moni muukin asia, joten jos IF:n vaikutusta tuohon haluaisi mitata, niin kaikki muu (eli kalorit, ruoka-aineet ja yleinen elämäntilanne) pitäisi olla kuten ennen.

Itsellä alkois taas vuodenvaihteen jälkeen tarkempi syynääminen ja ekan aterian meinasin syödä klo 13-14 ja vikan viimestään 20 mennessä eli 6-7h aikaikkunalla mennään. Mietin vaan että onko tässä mitään järkeä :D :D

Itsellä kyllä ainakin suolen toiminta on hidastunut jo nyt, tämän teki kyllä viimekerrallakin. Mites porukka on tuota aineenvaihdunnan hidastumista käsitellyt ja tuleeko vaikka psylliumia käytettyä?

Taitaa mennä aineenvaihdunta ja suoliston toiminta sekaisin. Aineenvaihduntaan ei paljon kuitu auta, mutta suolen toimintaan kyllä. Kokeile nyt vaikka alkuun juoda ensimmäiseksi aamulla ainakin litra vettä ennen mitään kahveja tms. Silläkään tuskin on vaikutusta, jos ruokavalio on muuttunut/vähentynyt.

Määräävässä asemassa ovat toki energiansaanti ja liikunta. Itse en tuohon väitteeseen ennen ole törmännyt, mihinhän tuo perustuu?

Ja kyllä mä edelleen leikkisin sillä bcaa.lla. Toki yksittäiset ihmiset voi vetää ihan miten haluaa jos kokee toimivaksi, mutta yleisesti en suosittelisi treenaamaan ensin pelkän veden voimalla ja sitten odottelemaan muutamaa tuntia ennen syömisen aloitusta.
Toki voi olla että tulevaisuudessa huomataan datan kautta että elimistön nettoproteiinisynteesi on lopulta aivan sama, kunhan riittävät energiamäärät ja makrot tulevat vaikkapa 72h aikajänteellä elimistöön, mutta nykyisellä tiedolla en suosittelisi.

Määräävässä asemassa ovat toki energiansaanti ja liikunta. Itse en tuohon väitteeseen ennen ole törmännyt, mihinhän tuo perustuu?

Pätkäpaaston yksi mahdollisista hyödyistä "aineenvaihdunnan nopeuttamiseen" on siis se että esimerkiksi dietin aikaisia leptiinin laskuja voidaan välttää, johtuen dietin syklisestä luonteesta.

En nyt tutkimusta löytäny mutta Jason Fung mainitsee asiasta 43:14 eteenpäin ja kertoo muunmuassa tutkimuksesta jossa paastoiluryhmä olisi syönyt "tavallista" ryhmää vähemmän kaloreita ilman aineenvaihdunnan hidastumista.

En tosiaan löytänyt näitä tutkimuksia eli aika vaikea sanoa kuinka paljon tuon kaverin sanaan voi luottaa.

Kysymys ei ehkä ihan suoraan IF:n alle mene mutta kuitenkin. Eli mitenköhän keho tykkää, jos söis pienempinä annoksina 6-8h ikkunan aikana päivän safkat, eikä perinteiseen tyyliin kahdella tai kolmella aterialla? Eli esim. ~1,5h välein tulis se 4-5 "keskikokoista" ateriaa, mutta onko noin tiheällä syömisellä sitten jotain vaikutuksia insuliinin yms. käyttäytymiseen? Itsellä siis ongelmana se, että tulee tarve kasvattaa annoskokoja jatkuvasti. Tähän kun yhdistää sen, että ennen tuli oltua kohtalaisen läskissö kunnossa, niin tuntuu että vatsalaukku alkaisi taas venyä/kasvamaan. Helpoin ratkaisu tähän olisi kai normaalit ruokailurytmit, mut omalla kohdalla muut edut IF:ssä pl. tuo annoskokojen kasvu kyllä ajavat edelle, se vaan on niin paljon käytännöllisempää omien menojen kannalta.

Mitä haittaa tuosta on?

Lähinnä siis esteettisiä, eli mahasta tulee aikamoinen pallo ja kun pituuttakaan ei paljoa yli 170 senttiä ole, niin ulkomuoto ei kovin urheilulliselta näytä. Ja kun siis lihavassa kunnossa oltu ennen, niin ei haluaisi sitä kumpua tuohon enää vuosien jälkeen takaisin.

Tuo sun ajatusmalli on täysin järjetön. Vatsalaukku on elastinen ja venyy tottakai tarvittaessa, mutta se ei todellakaan maagisesti kasva pysyvästi isojen annoskokojen seurauksena, ellei sitten koko ihminen kasva ja tällöin ongelma on kaloreissa eikä annoskoossa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom