Intermittent Fasting - Pätkäpaasto

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
päälle sata sivua luettu tätä ketjua mut ei hirvesti jengi oo mitään ruoakapäiväkirjaa pitänyt. eli kertokaas jotkut kokeneet ketut vähän mitä annoksenne sisältää, Jotkkut sanonu mättäävänsä 2000kcal annoksia ni mitäs helee se oikein sit sisältää :D .

No esim. eilen meni treenin jälkeen:
200g riisiä
450g kanaa
800g mangosalsaa
130g ruisnachoja
20g öljyä

Pystyis sitä syömään vieläkin enemmän.

Tämä on ollut melko vakio sapuska jo puoli vuotta. Ihan mielettömän hyvää, nopeaa ja helppoa. Eikä tunnu kyllästyvänkään ollenkaan.

400g jauheliha 10%.
Tumma makaroni. Määrä 100g-500g riippuen päivästä.
Ketsuppia ja Texas Pete Buffalo Wing Saucea päälle (Tää kastike on se juttu!!!)

itsellä tulee pelkästään tällä sekotuksella usein päivän makrot lähes täyteen. 1-2 purkkia rahkaa ehkä vielä lisäksi.

Viimeksi muokattu:
Normipäivän safkat aika pitkälle tällä kaavalla..

ennen treeniä 10gbcaa
Treenin aikana urheilujuomasekoitus (30-40g hh)
Treenin jälkeen 50g heraa + 100g instant oats

ateria1
400g jauhelihaa/kanaa/jne
riisiä/perunaa/pastaa josta 50-100g hiilaria.
pähkinää jne jos lihatuote rasvaton.
Kasviksia reippasti

ateria 2
500g maitorahkaa
3 kananmunaa
1-2 palaa täysjyväleipää
Marjoja reippasti
Kasviksia vapaasti.

omegat jne päälle.

Ja mun syömisikkuna nyt on perjaatteessa treenistä alkaen klo 12-22, eli ei perjaatteessa edes leangains mallia. Sopii kuitenkin tämänhetkiseen rutiiniin ja on toimiva itselle ihan vaan siitä syystä että mun on paljon helpompi muokata vain noita 2 isoa ateriaa menojen mukaan, joskus voi olla 3 ateriaa. Toki mä lasken perjaatteessa myös ton palautusjuomana toimivan setin ateriaksi.

Dietille siirryttäessä perjaatteessa otan aterioilta hiilarinlähteet veke ja pysyttelen noissa treeninaikasissa ja tankkailen lisää tarpeen mukaan 1-2vk välein.

Viimeksi muokattu:
Ruokapäiväkirja tai ruuan jatkuva punnitseminen on musta vähän turhaa jos ei ole jossain kisadieetillä lavalle menossa tai johonkin painoluokkaan puristamassa tiukalla rajalla. Ruokaan voi käyttää samoja periaatteita kuin treeniinkin, aloittelijalle ehkä täsmällinen ruoka- tai treeni-ohjelma on tarpeen aluksi kun ymmärrys asioihin on mitä on, mutta kyllä kumpaakin osa-aluetta pitää pystyä alkaa itse hallitsemaan ja siirtyä jatkuvaan sopeutumiseen tilanteen mukaan.

Normirunko mulla on tän kaltaista 11/12 - 19/20 aikaikkunalle osuvalla 3 aterian tavalla.
Lounas:
250-400g lihaa (nauta/sika/kana/kala)
0-50g hiilaria riisi/peruna/pasta
150-300g kasviksia

Päivällinen
250-500g lihaa (nauta/sika/kana/kala)
50-150g hiilaria riisi/peruna/pasta
kasviksia/salaattia mitä mahtuu
maitoa 2-5dl

illallinen
50g kaurahiutaleita+50g riisihiutaleita+5dl maitoa puurosetti
tai
5-8kananmunaa+ 2-3 siivua ruisleipää rasvalla ja oltermannilla

Lisäksi 1-3 hedelmää tai marjoja mihin nyt sattuu osumaan tai välipalaksi töissä.

Mulla voi päivätasolla olla helposti +/- 1000kcal heittoja mutta viikkotason keskiarvon ollessa kohdillaan paino menee aina sinne minne pitääkin (alas/ylös/pysyy paikallaan) sen hetkisessä tavoitetilassa.
Treenit viikolla päivällisen jälkeen, viikonloppuna ennen lounasta jolloin myös lounas usein päivällisen kaltainen. >2000kcal annokset menee herkutteluosastoon, esim 2-3 hesen kerrosta + jätskiä tai joku buffet pöytä mättö.

Uusi tutkimus aiheesta.
http://www.leangains.com/2016/10/the-leangains-study.html#.WAUgdKd7dCk.facebook

Results

1. In this study, intermittent fasting beats out a normal diet, assuming we count points based on the overall impact on body composition. Over 8 weeks, subjects doing intermittent fasting a la Leangains, lost a lot more fat - and even gained more muscle - than subjects on a normal diet.

2. True, the muscle gain is non-significant - scientifically speaking - but for someone in the real world, adding 1.4 lbs of muscle over 8 weeks is quite a bit, especially if you're simultaneously losing fat.

3. These guys were not beginners either. Starting out with an average bench of 107-110 kg at 84 kg or so, they were well into the intermediate stage. It's worth noting that the intermittent fasters upped their bench by 3.3 kg, while the other group barely gained anything (0.7 kg). Increasing your bench press while losing weight is a bitch, that's why it's worth noting. On the leg press, gains were about equal in both groups (8-10 kg).

Katoin ton Nortonin videon ja heräs kysymys: Layne sanoo että hänen mielestään ois kannattavampaa jaksottaa proteiini myös aikaikkunan ulkopuolelle (hera/bcaa), mutta syödä rasvat ja hiilarit normaalisti aikaikkunassa maksimoidakseen lihaskasvun ja voimatasojen nousun. Järkeenhän tuo käy, koska paasto ei ole lihaksen kasvun kannalta anabolista.

Onko kukaan kokeillut intermittent fastingia tähän tyyliin ja onko eroja havaittavissa alkuperäiseen ?

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Katoin ton Nortonin videon ja heräs kysymys: Layne sanoo että hänen mielestään ois kannattavampaa jaksottaa proteiini myös aikaikkunan ulkopuolelle (hera/bcaa), mutta syödä rasvat ja hiilarit normaalisti aikaikkunassa maksimoidakseen lihaskasvun ja voimatasojen nousun. Järkeenhän tuo käy, koska paasto ei ole lihaksen kasvun kannalta anabolista.

Onko kukaan kokeillut intermittent fastingia tähän tyyliin ja onko eroja havaittavissa alkuperäiseen ?

Eikös tuo ole aika perustapa syödä yleisesti? Eli lähinnä proteiinia muutoin, mutta treenin ympärille isoimmat mätöt.

Itse taas olen miettinyt, että jos paastotessa ei suurempaa lihaskatoa tule esim. kiristellessä, verraten normaalii syömiseen. Niin miksi homma toimisi erityisesti huonommin lihasta kasvattaessa? Eikö luulisi että lihasta säilyttäessä, tai kasvattaessa toimisi aika samat systeemit?

Edit: Layne puhuu myös usein siitä, mikä on hänen tietonsa mukaan optimaalista. Onko tuon optimaalisuus kuitenkaan mitenkään käytännössä merkittävää, verraten hieman vähemmän optimaaliseen ja onko kaikki muuttujat varmasti huomioitu. Muistaakseni hänen mukaansa on optimaalista syödä 4 kertaa päivässä, verraten esim. 6 kertaa syömiseen, tai paasto tyyliin.

Viimeksi muokattu:
Ite oon vetänyt nyt todella simppeliä perusasioihin pohjautuvaa IF:ää noin vuoden verran. Eli kunhan kalorit ja makrot täyttyy päivän aikana ja "ravinneköyhää" ruokaa ei tule joka päivä syötyä niin kaikki on reilassa. Mitään lisäravinteita, mukaanlukien BCAA:ta en käytä. Syömisikkunatkin venyy päivästä riippuen aina 6 tunnista 12 tuntiin. En nyt tiedä onko se noin lyhyinä paastoina enää IF mutta minusta tärkeämpi seikka on se ettei enää tarvitse stressata ateriarytmistä. Ennen piti kantaa kaikenlaisia eväitä mukana kun poistuu kotoa muutamaa tuntia pidemmäksi aikaa. Nykyään kun nälän tuntee ennemminkin vain ohimenevänä tunteena ilman mitään negatiivisia mielikuvia tai vaikutuksia, niin 6-8 tuntiin venyvä ateriavälikään ei tunnu miltään.
Yleensä herättyäni hörpin ensimmäinen tunnin vettä, sitten kahvia ja noin tunnin päästä salille. Salin jälkeen edelleen paastoten noin puolen tunnin sisään ensimmäinen ruoka, noin 40% päivän kaloreista. Siitä noin 5 tuntia niin noin 30% ja ennen nukkumaanmenoa loput 30% kaloreista. Lepopäivinä paasto ennen ensimmäistä ateriaa on noin 4-5 tuntia.:oujee:

Eikös tuo ole aika perustapa syödä yleisesti? Eli lähinnä proteiinia muutoin, mutta treenin ympärille isoimmat mätöt.

Itse taas olen miettinyt, että jos paastotessa ei suurempaa lihaskatoa tule esim. kiristellessä, verraten normaalii syömiseen. Niin miksi homma toimisi erityisesti huonommin lihasta kasvattaessa? Eikö luulisi että lihasta säilyttäessä, tai kasvattaessa toimisi aika samat systeemit?

Vähän enemmän IF:stä tietoa etsittyäni tulin samaan päätelmään :rock: Kyllä sen lihaskasvatuksen optimoi syömällä proteiinia tasaisia määriä kaikilla aterioilla pitkin päivää, aminoiden litkiminen dieetillä tällä tyylillä on melkeinpä tekohengitystä jotta sitä proteiinisynteesiä saadaan jollain tavalla ylläpidettyä. Se on varmaan yksi niistä syistä miksi ei parhaiten sovellu

Ite oon vetänyt nyt todella simppeliä perusasioihin pohjautuvaa IF:ää noin vuoden verran. Eli kunhan kalorit ja makrot täyttyy päivän aikana ja "ravinneköyhää" ruokaa ei tule joka päivä syötyä niin kaikki on reilassa. Mitään lisäravinteita, mukaanlukien BCAA:ta en käytä. Syömisikkunatkin venyy päivästä riippuen aina 6 tunnista 12 tuntiin. En nyt tiedä onko se noin lyhyinä paastoina enää IF mutta minusta tärkeämpi seikka on se ettei enää tarvitse stressata ateriarytmistä. Ennen piti kantaa kaikenlaisia eväitä mukana kun poistuu kotoa muutamaa tuntia pidemmäksi aikaa. Nykyään kun nälän tuntee ennemminkin vain ohimenevänä tunteena ilman mitään negatiivisia mielikuvia tai vaikutuksia, niin 6-8 tuntiin venyvä ateriavälikään ei tunnu miltään.
Yleensä herättyäni hörpin ensimmäinen tunnin vettä, sitten kahvia ja noin tunnin päästä salille. Salin jälkeen edelleen paastoten noin puolen tunnin sisään ensimmäinen ruoka, noin 40% päivän kaloreista. Siitä noin 5 tuntia niin noin 30% ja ennen nukkumaanmenoa loput 30% kaloreista. Lepopäivinä paasto ennen ensimmäistä ateriaa on noin 4-5 tuntia.:oujee:

Ite kyllä suosittelisin BCAA:t ja palkkarit tohon vielä päälle. Mistä luulet kropan repivän energian käyttöön jos sinulla ei oo salilla yhtään energiaa kropassa paaston jälkeen? Paljon jää tehoja treenissä käyttämättä. Nopeeta protskuu ja hiilarii treeniä ennen ja palkkari treenin jälkeen niin ei oo ruuankaan kanssa niin minuutilleen. Hyvältähän tuo muuten vaikuttaa, kun on helppoo ja kivaa niin mikäjottei.

Viimeksi muokattu:
Ite kyllä suosittelisin BCAA:t ja palkkarit tohon vielä päälle. Mistä luulet kropan repivän energian käyttöön jos sinulla ei oo salilla yhtään energiaa kropassa paaston jälkeen? Hyvältähän tuo muuten näyttää, kun on helppoo ja kivaa niin mikäjottei.

Itse olen ottanut yksinkertaisesti 20g heraa ennen ja jälkeen treenin. En kyllä minkäänlaista eroa ole huomannut suoraan paastotreeniin, mutta ainakin ajatuksen tasolla varmempi. Muistaisin lukeneeni että pieni annos ennen treeniä auttaisi rasvanpolttoon ja lihaksen säilymiseen. BCAA olisi varmaan optimaalinen, mutten ole jaksanut kikkailla. Tuon jälkeen yksi, tai kaksi ateriaa, eikä elämä voisi paljon helpompaa olla.

Edit: Tuosta hiilarista ennen treeniä vai ei. Musta tuntuu että kroppa tottuu kumpaankin. Hetken jos vetää ilman, niin huonommin menee jos alkaa käyttämään, ja sama taas toisin päin.

Viimeksi muokattu:
Itse olen ottanut yksinkertaisesti 20g heraa ennen ja jälkeen treenin. En kyllä minkäänlaista eroa ole huomannut suoraan paastotreeniin, mutta ainakin ajatuksen tasolla varmempi. Muistaisin lukeneeni että pieni annos ennen treeniä auttaisi rasvanpolttoon ja lihaksen säilymiseen. BCAA olisi varmaan optimaalinen, mutten ole jaksanut kikkailla. Tuon jälkeen yksi, tai kaksi ateriaa niin ei paljon helpompaa voi elämä olla.

Ite oon samalla linjalla pitkälti vetänyt jos on aamupuntilla käynyt. Heraa ja nopeeta hiilaria ennen ja treenin jälkee hera ja hiilari tulee aterian mukana myöhemmin, intrassa aminot ja ripaus maltoa. En kyllä itse ainakaa menis tyhjällä vatsalla tekemää treeniä koska vaikuttaahan se tehoihin niin perhanasti, eikä vaikuta lihaskasvuun muuten kuin negatiivisesti

Ite kyllä suosittelisin BCAA:t ja palkkarit tohon vielä päälle. Mistä luulet kropan repivän energian käyttöön jos sinulla ei oo salilla yhtään energiaa kropassa paaston jälkeen? Paljon jää tehoja treenissä käyttämättä. Nopeeta protskuu ja hiilarii treeniä ennen ja palkkari treenin jälkeen niin ei oo ruuankaan kanssa niin minuutilleen. Hyvältähän tuo muuten vaikuttaa, kun on helppoo ja kivaa niin mikäjottei.
Sehän siinä onkin kun paaston aikana se olo on nimenomaan energinen :p Johonkinhan tuo perustui mutta en muista juuri nyt mihin. Kun mahassa ei ole sulatettavaa niin keho voi käyttää sen sulatukseen tarvittavan energian/veren muuhun tjsp. Vähän kuin entisajan ihmiset metsästettävää/ruokaa etsiessään todennäköisesti olivat paastossa joten kai luonto on hoitanut sen niin ettei se vaikuta energiatasoihin, muuten emme olisi kai tässä.
Poikkeustapauksissa on tullut käytyä illallakin salilla kun on ollut se 2 ateriaa jo alla. Mitään eroa tehoissa suuntaan enkä toiseen en ole huomannut.
Mieli vaikuttaa vahvasti siihen miten asiat menee. Itse en uskonu että paasto vaikuttaa treenitehoihini, joten näin ei ole tapahtunut. Jos taas ajatusmalli on jo alkujaan negatiivinen, ei treenistä todennäköisesti tule mitään.

Vaikka maha on tyhjä, voi lihakset silti olla ladattuna glykogeenilla riittävälle tasolle paaston aikaiseen treeniin jos ei ole rankasti miinuskaloreilla. Itse ajoitan rankimmat treenit(intensiteetti tai volyymi) plussa-kalori jaksolla viikonloppuihin jolloin treenit menee tyhjällä mahalla aamupäivän paastotreeninä, viikolla joutuu treenaamaan 2 ateriaa jo syöneenä. Energiatasoissa ei ole mitään eroa mutta tyhjällä mahalla on mukavampi vain treenata.
Käytössä kyllä amino sekoitus joka menee aina ennen treeniä.

Vaikka maha on tyhjä, voi lihakset silti olla ladattuna glykogeenilla riittävälle tasolle paaston aikaiseen treeniin jos ei ole rankasti miinuskaloreilla. Itse ajoitan rankimmat treenit(intensiteetti tai volyymi) plussa-kalori jaksolla viikonloppuihin jolloin treenit menee tyhjällä mahalla aamupäivän paastotreeninä, viikolla joutuu treenaamaan 2 ateriaa jo syöneenä. Energiatasoissa ei ole mitään eroa mutta tyhjällä mahalla on mukavampi vain treenata.
Käytössä kyllä amino sekoitus joka menee aina ennen treeniä.

Niinhän se Uttikin näky g&a:ssa sanovat että jos ja kun syö tuhtia, hitaasti imeytyvää safkaa ikkunan loppupuolella niin ei kroppa kerkeä kuluttamaan kaikkea kalorimäärää edes jopa seuraavan päivän iltaan saakka, jonka vuoksi aamulla treenaaminenkin onnistuu. Dieetillä se vaatii sitten nimenomaan sen että syö tuhdisti juurikin ennen nukkumaan menoa eikä mene pelkällä palkkari tai gainerlitku linjalla.

Mulla käytännössä aina sama setti paastotreenin ympärillä. bcaa ennen treeniä, tai mitä tahansa aminoita kunhan leusiini minimi täyttyy. Treenin aikana sitten nopeeta hiiltä, leusiinia/bcaa ja peptoa. Treenin jälkeen hevimpi setti kaurajauhoja + heraa.
Tää setti mahdollistaa sen että treenata voi melkein koska vaan eikä tarvi funtsia aterioita, tosta pärjää vielä 2-3h hyvin ilman ruokaa. Ton lisäksi sitten 2 isoa ateriaa päivän aikana, lähes aina treenin jälkeisenä aikana. Niin paljon helpompaa kun on nuo kaksi ateriaa. Antaa myös tilaa pienille herkuille eikä näy missään.
Ja painoa on saanut syksyn aikana lisää vielä sen 4kg puoleen vuoteen, osa toki rasvaa.

Suositut

Back
Ylös Bottom