Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Katoin ton Nortonin videon ja heräs kysymys: Layne sanoo että hänen mielestään ois kannattavampaa jaksottaa proteiini myös aikaikkunan ulkopuolelle (hera/bcaa), mutta syödä rasvat ja hiilarit normaalisti aikaikkunassa maksimoidakseen lihaskasvun ja voimatasojen nousun. Järkeenhän tuo käy, koska paasto ei ole lihaksen kasvun kannalta anabolista.
Onko kukaan kokeillut intermittent fastingia tähän tyyliin ja onko eroja havaittavissa alkuperäiseen ?
Eikös tuo ole aika perustapa syödä yleisesti? Eli lähinnä proteiinia muutoin, mutta treenin ympärille isoimmat mätöt.
Itse taas olen miettinyt, että jos paastotessa ei suurempaa lihaskatoa tule esim. kiristellessä, verraten normaalii syömiseen. Niin miksi homma toimisi erityisesti huonommin lihasta kasvattaessa? Eikö luulisi että lihasta säilyttäessä, tai kasvattaessa toimisi aika samat systeemit?
Ite oon vetänyt nyt todella simppeliä perusasioihin pohjautuvaa IF:ää noin vuoden verran. Eli kunhan kalorit ja makrot täyttyy päivän aikana ja "ravinneköyhää" ruokaa ei tule joka päivä syötyä niin kaikki on reilassa. Mitään lisäravinteita, mukaanlukien BCAA:ta en käytä. Syömisikkunatkin venyy päivästä riippuen aina 6 tunnista 12 tuntiin. En nyt tiedä onko se noin lyhyinä paastoina enää IF mutta minusta tärkeämpi seikka on se ettei enää tarvitse stressata ateriarytmistä. Ennen piti kantaa kaikenlaisia eväitä mukana kun poistuu kotoa muutamaa tuntia pidemmäksi aikaa. Nykyään kun nälän tuntee ennemminkin vain ohimenevänä tunteena ilman mitään negatiivisia mielikuvia tai vaikutuksia, niin 6-8 tuntiin venyvä ateriavälikään ei tunnu miltään.
Yleensä herättyäni hörpin ensimmäinen tunnin vettä, sitten kahvia ja noin tunnin päästä salille. Salin jälkeen edelleen paastoten noin puolen tunnin sisään ensimmäinen ruoka, noin 40% päivän kaloreista. Siitä noin 5 tuntia niin noin 30% ja ennen nukkumaanmenoa loput 30% kaloreista. Lepopäivinä paasto ennen ensimmäistä ateriaa on noin 4-5 tuntia.
Ite kyllä suosittelisin BCAA:t ja palkkarit tohon vielä päälle. Mistä luulet kropan repivän energian käyttöön jos sinulla ei oo salilla yhtään energiaa kropassa paaston jälkeen? Hyvältähän tuo muuten näyttää, kun on helppoo ja kivaa niin mikäjottei.
Itse olen ottanut yksinkertaisesti 20g heraa ennen ja jälkeen treenin. En kyllä minkäänlaista eroa ole huomannut suoraan paastotreeniin, mutta ainakin ajatuksen tasolla varmempi. Muistaisin lukeneeni että pieni annos ennen treeniä auttaisi rasvanpolttoon ja lihaksen säilymiseen. BCAA olisi varmaan optimaalinen, mutten ole jaksanut kikkailla. Tuon jälkeen yksi, tai kaksi ateriaa niin ei paljon helpompaa voi elämä olla.
Sehän siinä onkin kun paaston aikana se olo on nimenomaan energinen :p Johonkinhan tuo perustui mutta en muista juuri nyt mihin. Kun mahassa ei ole sulatettavaa niin keho voi käyttää sen sulatukseen tarvittavan energian/veren muuhun tjsp. Vähän kuin entisajan ihmiset metsästettävää/ruokaa etsiessään todennäköisesti olivat paastossa joten kai luonto on hoitanut sen niin ettei se vaikuta energiatasoihin, muuten emme olisi kai tässä.Ite kyllä suosittelisin BCAA:t ja palkkarit tohon vielä päälle. Mistä luulet kropan repivän energian käyttöön jos sinulla ei oo salilla yhtään energiaa kropassa paaston jälkeen? Paljon jää tehoja treenissä käyttämättä. Nopeeta protskuu ja hiilarii treeniä ennen ja palkkari treenin jälkeen niin ei oo ruuankaan kanssa niin minuutilleen. Hyvältähän tuo muuten vaikuttaa, kun on helppoo ja kivaa niin mikäjottei.
Vaikka maha on tyhjä, voi lihakset silti olla ladattuna glykogeenilla riittävälle tasolle paaston aikaiseen treeniin jos ei ole rankasti miinuskaloreilla. Itse ajoitan rankimmat treenit(intensiteetti tai volyymi) plussa-kalori jaksolla viikonloppuihin jolloin treenit menee tyhjällä mahalla aamupäivän paastotreeninä, viikolla joutuu treenaamaan 2 ateriaa jo syöneenä. Energiatasoissa ei ole mitään eroa mutta tyhjällä mahalla on mukavampi vain treenata.
Käytössä kyllä amino sekoitus joka menee aina ennen treeniä.