HST - perusteet & FAQ threadi

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Larzan
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
tuo on hiukan pers'kohtaista. Voit myös kokeilla jatkaa kiertoa ihankuin mitään taukoa ei olisi ollut. Jos tuntuu pahalta niin sitten alusta.
Mulla tuo Noron vierailu aiheutti yhden treenin tauon ja sapuskaa ei saa alas vieläkään kuin ihan naurettavia määriä. Jos yrittää vähänkään enempää syödä niin rupeaa yrjöttämään. (su-ma yö halailtiin posliinia)
Eilen kuitenkin kävin kokeilemassa ja rauta liikkui niinkuin ennekin. Olisi luullut että vatsatauti+4päivää onnetonta syömistä olis vienyt tehot.
Ja mulla on menossa ne 5 toiston treenit..

Ööwh, siis mitä tarkalleen tarkoitetaan syklillä? Itellä siis 15 sarjojen toisen viikon keskiviikon treeni jäi välistä. Tänään jos en mene, niin jää myös 2. viikon vika treeni tekemättä.

Aloitanko siis Viikko 2:sta vai ihan ensimmäisestä viikosta?

Nyyh, vituttaa pistää kyl kaikki taas uusiks.. noh, ei auta itku markkinoilla :)

TeräsInva: meikällä on tällä hetkellä olo ihan OK. Vatsakipua jonku verra ku vähä möyrii vielä. Ulostekin alkaa olee jo iha semkiinteetä :D Ja tuntuu et voimatasot iha normaalissa.. Eli siis uskaltaiskoha sitä lähtee jumppailee jo tänään? Kuumetta ei oo ollu ainakaa kolmeen päivään

ainakin itse tarkoitan syklillä tätä koko 6-8 viikon treenijaksoa :)
kyllä sä mun mielestä voit alottaa siitä toisen viikon alusta.
jos tuntuu että pystyt tänään vetämään normaalisti niin sitten jatkat vaan siitä mutta jos et tänään mene niin alota maanantaina siitä 2. viikosta,elikkä siitä mitä teit nyt maanataina

Jep. Pitää illansuusta lähtee jumppaamaan... huh, vaan yks treenikerta jää sit väliin :) ! Kiitos avust Alec ja TeräsInva!!

Ocha: Ei kun kokeilemaan vaan että miltä tuntuu. Ei siinä mitään häviä.

Mielettömät laktatiiviset ongelmat potkas käyntiin neljä tuntia sitten. Valehtelematta käyn moikkaa kaakeliastiaa puolen tunnin välein ja joudun päästää kaasuu about 5 min välein. En tiedä söinkö jotai sopimatonta vai mistä tää uskomaton kaasun määrä tulee :D

Treeni joka tapauksessa jää väliin. Jos lauantaina ja sunnuntaina ottais kiinni edellisen viikon treenit

Jea buddy! Tuli tänään viimeiset kympin treenit tehtyä. Tuli kaiken lisäksi melkein jokaisessa liikkeessä ennätys. :) Vähän meinaan fiksailin niitä painoja ylöspäin, ku onhan tässä kuukauden aikana ny kehitystä sen verran tullu, että muutaman kilon voi enempi pistää. Nyt vedetään sitten näiden ennätysten pohjalta (iskin tohon HST-laskuriin) noi vitoset.

Negatiivisia odotan kyllä innolla, sillä niitä ei oo tullu kokeiltua parin edellisen HST-syklin saati muunkaan treenin yhteydessä. Ongelmana vaan on, et miten sovellan niitä noihin mun liikkeisiin. Penkki onnistuu avustajan kanssa varmaan ihan mainiosti, eikä leuanvetokaan varmaan tuota ongelmia, kun sijoittaa jonkun korokkeen tangon alle, mutta mites muut? Noiden lisäksi ohjelmassa on maastaveto, pystypunnerrus, etukyykky ja rinnalleveto. Onko hyviä ehdotuksia? Jotain korvaavia liikkeitä? Vai vedänkö noi muut sitten vaan niinä vitosina? Pystypunnerrus kenties myös onnistuu avustajan kanssa, mutta noi muut taitaa olla aika vaikeita toteuttaa.

Eikös noi negatiiviset muuten ole vähän HST:n treenifilosofian vastaisia, kun niissä ei mitään progressiivisuutta ole? Vai onko?

Nivunen alkoi taas vittuilla, joten saa jäädä kyykyt, tempaukset jne. vähäksi aikaa väliin ja siirrytään prässin ja muiden vimputusten pariin. Kunhan nämä pari viikkoa vielä rutistan, niin vaihdan välillä taas tuonne 5x5 puolelle, tai 2-jakoisiin ja palaan tähän systeemiin taas loppuvuodesta.

Mahtaisiko olla fiksu idea vetää vitosten aikana pikku dieetti? Sitten negatiivisissa taas bulkkia. Tuntuu meinaan vähän siltä että tullu turhan nopeasti massaa kerättyä, varsinkin kympeissä tuntui, että olisi lähinnä rasvaa tullu. :(

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Kunhan tästä parannun niin ajattelin alkaa 3-hst treenin lisäksi käymään lenkillä 2x viikossa, kun läskiä on päässyt tulemaan ja intin (1v sitte loppui) jälkeen en ole juossut oikeastaan metriäkään. Ei luulisi hirveästi haittaavan punttitreeniä

Ensimmäinen HST-kierto alkaa lähestyä loppuaan, ja pohdin tässä liikevalikoimaa seuraavaa kiertoa varten. Tämän kierron olen vetänyt seuraavanlaisella setillä:

Kyykky
Penkki
Mave
Kulmasoutu
Ylätalja
Pystypunnerrus smithissä
Yhden käden ranskalainen
Hauis tangolla
Reisikoukistus maaten
Pohkeet istuen
Rannekääntö
Vatsat

Olen ollut tuohon suht tyytyväinen, mutta mietin kuitenkin, että
- kannattaisiko lisätä epäkkäille oma liike (olankohautukset)?
- riittääkö olkapäille pelkkä pystypunnerrus vai kannattaisiko lisätä jokin sivuolkapääliike, esim. viparit sivulle?
- pitäisikö treenata pohkeet myös seisten? Siis esim. päivä 1 istuen, päivä 2 seisten, päivä 3 istuen jne.

Ajattelin myös testata maksimit uusiksi seuraavaa kiertoa varten. Olisiko se järkevää tehdä ennen vai jälkeen SD:n?

Ite teen HST:s kyykyn, penkin ym. perusliikkeet ja sitte vipareita, takaolkia, kohautuksia jne. silloin tällöin perusliikkeiden päälle. Ei mun mielest tartte ottaa kummempaa progressioita nuihin, tekee vaan fiiliksen mukaan jos on aikaa, on kuitenkin niin pienet lihakset kyseessä. Kerran viikkoon/kahteen tulee esim. viparit tehtyy

Ei mun mielest tartte ottaa kummempaa progressioita nuihin, tekee vaan fiiliksen mukaan jos on aikaa, on kuitenkin niin pienet lihakset kyseessä. Kerran viikkoon/kahteen tulee esim. viparit tehtyy

Ihan yhtälailla taas nekin voi tehdä progressiivisesti (mielestäni tuon käsitteen pitäisi olla koko harjoittelun perusta, eikä niinkään "fiilispohja") muiden liikkeiden ohella.
Sikanaudalle: kokeilemalla se selviää, lisää vaikka se viparit ja poista rannekäännöt, sekä tee pohkeet vuoropäivin seisten/istuen. Tuon kierron jälkeen tunnet taas itseäsi vähän paremmin ja seuraavaan HST kiertoon saat jo taas itsellesi sopivamman liikerepertuaarin valittua.

Vipareihin voi olla vähän vaikeeta säätää tuo progressio, meiän salilla ainaki käsipainojen välit on 2kg ja taljassa 5kg :) Voi tietty ekalla viikolla tehdä tietyllä painolla ja seuraavalla 2kg raskaammalla, tuleehan siinä sitä progressioo

Oon kahessa edellisessä HST-kierrossa ottanu olkapäille pystypunnerruksen ja viparit, mutta nyt jätin noi viparit pois ja otin tilalle raa'an rinnallevedon. Ei mun mielestä mikään huono valinta oo kyllä ollu. :) On ainaki kokonaisvaltasempi liike ku viparit.

Salilla kässärit on 10 kilosta eteenpäin 2,5 kg välein mikä kyllä haittaa vähän progression rakentamista. Eli taidanpa jättää ainakin toistaiseksi noi viparit pois. (Samoin täytyy vaihtaa yhden käden ranskalainen johonkin muuhun.) Kysyin asiaa lähinnä siksi, sillä en oikein tiedä, ottaako tuo pystypunnerrus vain etuolkapäähän vai koko olkapäähän. Veikkaisin kyllä jälkimmäistä.

Ensimmäinen HST-kierto alkaa lähestyä loppuaan, ja pohdin tässä liikevalikoimaa seuraavaa kiertoa varten. Tämän kierron olen vetänyt seuraavanlaisella setillä:

Kyykky
Penkki
Mave
Kulmasoutu
Ylätalja
Pystypunnerrus smithissä
Yhden käden ranskalainen
Hauis tangolla
Reisikoukistus maaten
Pohkeet istuen
Rannekääntö
Vatsat

Olen ollut tuohon suht tyytyväinen, mutta mietin kuitenkin, että
- kannattaisiko lisätä epäkkäille oma liike (olankohautukset)?
- riittääkö olkapäille pelkkä pystypunnerrus vai kannattaisiko lisätä jokin sivuolkapääliike, esim. viparit sivulle?
- pitäisikö treenata pohkeet myös seisten? Siis esim. päivä 1 istuen, päivä 2 seisten, päivä 3 istuen jne.

Ajattelin myös testata maksimit uusiksi seuraavaa kiertoa varten. Olisiko se järkevää tehdä ennen vai jälkeen SD:n?

Mielestäni tuossakin on jo melko paljon liikkeitä perus-HST:ksi, mutta jos koet että epäkkäät eivät muuten turpoa niin sitten kohautuksia.

Itselleni (ja luullakseni monelle muulle myös) pystypunnerrus ottaa enimmäkseen etuolkapäihin. Tosin olen tehnyt sitä tangon kanssa. Käsipainoilla saattaa olla hieman eri. Itse olen tehnyt pystyp./viparit sivulle jaolla. Siis joka toinen kerta viparit.Takaolkapääthän tuossa sinun versiossa eivät saa juuri lainkaan kyytiä, että ehkä jotain niille.

Alkuperäinen HST-idea on, että olisi kaksi eri koko kropan treeniä, eli pohkeillekin olisi kaksi eri liikettä, mutta itse ainankin saan progression huomattavasti paremmin toteutettua yhdellä liikevalikoimalla.

Uusia maksimejahan ei tarvitse testata, vaan edellisiin lisätään 2,5-10% lisää, sen mukaan mitä luulet että menee.

Salilla kässärit on 10 kilosta eteenpäin 2,5 kg välein mikä kyllä haittaa vähän progression rakentamista. Eli taidanpa jättää ainakin toistaiseksi noi viparit pois. (Samoin täytyy vaihtaa yhden käden ranskalainen johonkin muuhun.) Kysyin asiaa lähinnä siksi, sillä en oikein tiedä, ottaako tuo pystypunnerrus vain etuolkapäähän vai koko olkapäähän. Veikkaisin kyllä jälkimmäistä.

aika paljolti se etuolkapäälle menee. progressiotahan ei ole pakko rakentaa pelkästään kilojen mukaan, vaan esim. vipunostoissa voisi nostaa myös sarjamääriä ja tehdä vaikka kymppiviikot (en tiedä viparipainojasi) tyyliin: 1x10-6x10.

Back
Ylös Bottom