Kokemuksia HST:stä
Sain nyt ensimmäisen HST-kierron päätökseen ja ajattelin kirjoitella vähän mietteitä kyseisestä metodista.
Laitetaan ensin niitä tuloksia, kun ne kuitenkin kiinnostaa:
Tein syklin noin 7 viikossa, koska treenasin joka toinen päivä (siis ei 3 kertaa viikossa tyylillä kuten joissakin ohjeissa neuvottiin). Kalorit oli koko syklin ajan max 3300 kcal/pvä eli mistään sikabulkista ei voi missään nimessä puhua. Paino nousi yhteensä 3,5 kg ja kaikkiin mittoihin (siis hanska, reisi, jne.) tuli 1-2 cm lisää.
En osaa aivan tarkasti sanoa, paljon tuosta olisi lihasta, koska rasvoja en päässyt mittaamaan. Tai mittasin ne kyllä tuollaisella rasva-%:n näyttävällä vaa'alla, jonka mukaan lisää olisi tullut 1 %, mutta sen luotettavuus on varmaan vähän niin ja näin. Silmämääräisesti fläsää ei kuitenkaan merkittävästi tullut lisää, sen sijaan lihasmassa näytti selvästi lisääntyneen.
Mitä tulee sitten muuten tähän HST-metodiin, niin olen ollut todella innossani tästä uudesta tavasta treenata. Mitä enemmän olen lukenut Haycockin tekstejä, niin sitä vakuuttuneemmaksi olen tullut siitä, että hommassa todellakin on perää. Monet asiat, jotka ovat treenaamisessa/kehittymisessä ihmetyttäneet jo pitkään, ovat vihdoinkin alkaneet avautua.
Treenaminen HST:llä on yleisesti ottaen ollut todella hauskaa vanhaan puurtamiseen verrattuna. Kun jokaiseen treeniin on sarjapainot valmiiksi laskettuna, niin salilla ei tarvitse pähkäillä että millähän painolla tänään vääntäisin ja monta toistoa. Treenit ovat myös mukavan lyhyitä, kun ei tarvitse väkisin yrittää hakea sitä megapumppia. On myös mielenkiintoisempaa treenata koko kroppa kolme kertaa viikossa, kun keskittyä yhtenä päivänä vain pariin lihasryhmään. Treenaaminen on ollut myös henkisesti rennompaa, kun ei ole koko ajan tarvitse pelätä sarjan epäonnistumista (mikä siis johtuu siitä, että suurin osa treeneistä tehdään niitä maksimirautoja pienemmillä painoilla).
Nyt viettelen tässä vielä vähän aikaa hyvin ansaittua SD:tä, jonka jälkeen sitten uuden syklin kimppuun. Mukava treenata, kun vihdoinkin tuntuu tulevan sitä kauan kaivattua kehitystä. Ehkäpä tänä kesänä ollaan kerrankin kesäkunnossa