HST - perusteet & FAQ threadi

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Larzan
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Vipareihin voi olla vähän vaikeeta säätää tuo progressio, meiän salilla ainaki käsipainojen välit on 2kg ja taljassa 5kg :) Voi tietty ekalla viikolla tehdä tietyllä painolla ja seuraavalla 2kg raskaammalla, tuleehan siinä sitä progressioo

voi myös tehdä kaksi treeniä peräkkäin samoilla painoilla,ei se niin vaarallista ole.

No mitenkäs olisi sivuolkapäille pystysoutu tangolla? Siinä pystyisi progression toteuttamaan helpommin.

voi myös tehdä kaksi treeniä peräkkäin samoilla painoilla,ei se niin vaarallista ole.

Juu eihän se, ite en siis tee vipareita kun kerran viikkoon/kahteen niin teen tosiaan sen progression sitten toistoilla, paljon helpommin se silleen hoituu käsipainoliikkeis

Mulla on töitä siihen tyyliin että mahdolliset treenipäivät on käytännössä sunnuntai, maanantai ja torstai. HST:llä kuitenkin päätin ryhtyä taas treenaamaan, mutta tulee kaksi päivää perätysten koko kropalle treeni, palautumisen kanssa voi tulla vähän ongelmia... Onkohan mitään järkeä?

mutulla:jos pystyt tekemään niin että teet sunnuntaina aamulla ja maanantaina illalla,että saat esim.30 tuntia treenien väliin niin miksei voisi onnistua.
mutta tämä siis puhtaasti mutulla,kokeilet omalla vastuulla :D

Huh vihdoin pääsi tänää salille, taukoa taudin takia tulikon reilut 2 viikkoa. Aloitin 10 toiston treenit alusta, tuntui kyllä rauta suht raskaalta, mutta lihasmuisti toivottavasti toimii

Ens viikolla olis tarkotus alottaa toine hst-sykli. Dieetti loppuu sunnuntaihin ja maanantaina tarkotus olisi tehdä jo eka 2x15-treeni. Sitä kyselisin että miten kannattaisi alkaa taas syömään enemmän, heti maanantainako kunnolla hiilareita vai hiljalleen nostaen?

Ens viikolla olis tarkotus alottaa toine hst-sykli. Dieetti loppuu sunnuntaihin ja maanantaina tarkotus olisi tehdä jo eka 2x15-treeni. Sitä kyselisin että miten kannattaisi alkaa taas syömään enemmän, heti maanantainako kunnolla hiilareita vai hiljalleen nostaen?

Mun käsitys on, että ei kannata mitään muutoksia tehdä ruokavalioon kertarysäyksellä. Jos vaikka dieetillä oot vetäny sen 50 g - 100 g hiilaria per päivä (?), niin sen voisi siitä nostaa vaikka 20 g / viikko lisäyksissä, eli vko 1: 120 g, vko 2 140 g jne.. Aina sinne "tavoitteeseen" asti. Näin ainakin itse teen koska nopeat muutokset varsinkin hiilareissa aiheuttaa aina kaaoksen sekä mielialassa että vyötäröllä :)

Mut tosta HST:stä, aloitin itse juuri tämän threadin innoittamana tällä viikolla ko. treenin (ensin meni 2 vkoa maksimeita määrittäessä) ja täytyy sanoa että nyt kahden treenin jälkeen olen todella positiivisesti yllättynyt. Ainakin tuo 15 toistoisten treenien jälkeinen pumppi on ihan jumalallinen ja jälkifiilikset muutenkin hyvät. Toisaalta lihakset ei ole olleet mitenkään erityisen kipeät ja välipäivinä jaksaa vetää aamuaerobiset hyvin ja jokaista lihasta pystyy jopa venyttelemään tehokkaasti. Ruokahalu on parempi kuin koskaan, mikä johtuu toisaalta kyllä dieetistäkin osittain.

Innolla odottelen tulosten nousua seuraavalle syklille. Mites muuten, monta sykliä porukalla täällä on ollut tapana tehdä? Ite ajattelin kahta, jonka jälkeen vähäksi aikaa muihin kuvioihin.

Mun käsitys on, että ei kannata mitään muutoksia tehdä ruokavalioon kertarysäyksellä. Jos vaikka dieetillä oot vetäny sen 50 g - 100 g hiilaria per päivä (?), niin sen voisi siitä nostaa vaikka 20 g / viikko lisäyksissä, eli vko 1: 120 g, vko 2 140 g jne.. Aina sinne "tavoitteeseen" asti. Näin ainakin itse teen koska nopeat muutokset varsinkin hiilareissa aiheuttaa aina kaaoksen sekä mielialassa että vyötäröllä :)

Olen kans miettinyt tuota että varmaan paras pikkuhiljaa nostaa ruokamääriä ja panostaa hieman enemmän näihin 100% painoilla tehtäviin kertoihin ruoan puolesta. Empä noita hiilareita laskeskellu, mutta vähensin aika paljon viime vuoden määristä, jolloin ylimääräistäkin kertyi.
Sunnuntaina loppuu 10½ viikon dieetti ja tämän 6vk hst:n jälkeen tarkoitus vielä 3-4 viikkoa dieetata ennen kesää, niin ei viittisi entiseen palata tämän 6 viikon aikana :lol2:

Hst

Kyselisin vähän tosta HST treenistä hulkki sanoi että pitäisi syödä pirusti bodi ruokaa jotta sillä voisi reenata. Viekö tälläinen reeni tyyli niin paljon kaloreita ja rasittaa kroppaa liikaa??! Alan olla HST systeemistä aika kiinnostunut. Ja täälläinen reeni tyyli sopisi varmasti minulle jolta sitä CC body kilpailijan perusmassaa puuttuu. Toistoilla 12-6-4

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Kyselisin vähän tosta HST treenistä hulkki sanoi että pitäisi syödä pirusti bodi ruokaa jotta sillä voisi reenata. Viekö tälläinen reeni tyyli niin paljon kaloreita ja rasittaa kroppaa liikaa??! Alan olla HST systeemistä aika kiinnostunut. Ja täälläinen reeni tyyli sopisi varmasti minulle jolta sitä CC body kilpailijan perusmassaa puuttuu. Toistoilla 12-6-4

Tuskinpa tämä liikaa kroppaa rasittaa. Jos on monijakoisilla ohjelmilla tottunut treenaamaan, niin voihan se aluksi tuntua raskaalta. Mutta kyllä siihen nopeasti tottuu. Ja voi tietenkin hiukan peruskulutus nousta, kun tulee raskaita perusliikkeitä kolme kertaa viikossa.

Itse teen toistoilla 12-8-5. Mun mielestä sunkin kannattais aluks kokeilla hiukan suurempaa toistomäärää toisella jaksolla. Esim 12-8-4.

Viimeksi muokattu:
Tänään sitten aloitettiin toinen hst-sykli 2x15 75% treenillä. Oli kyllä tuskaisia nämä 15 toiston sarjat etenkin mavessa,penkissä,ylätaljassa ja vipareissa. Dieetillä kuitenkin tehnyt koko ajan 4-8 toistoja. Toivottavasti ens kerralle kroppa hieman tottuu jo näihin 15 toiston sarjoihin.

Montako sarjaa olette tehneet näitä 15 toiston sarjoja, 2 vai 3 aluksi?

Itse treenaan myös hst:llä, tai oikeastaan hieman mukautetulla ohjelmalla. Aion kokeilla hst tuplasplittiä dieetin aikana. Eli yksi treeni aamulla ja toinen illalla.

Ajattelin vähentää illan raskaasta treenistä settejä ja laittaa tilalle kevyempiä pumppisarjoja aamun treeniin. Eli aamulla 10-20 toiston sarjoja kevyillä painoilla ja iltaisin vitosia. Treenit suht lyhyet, aamulla 15-25 min ja illalla 30-40 min. Lisäksi pari kertaa viikossa kevyttä aerobista. Miltä kuulostaa? Onko joku tehnyt vastaavaa?

Hyi olkoon että hapotti tänään eka treeni HST:tä :D En muista ikinä tehneeni 15 toistoa missään pääliikkeessä pitkään aikaan. Hauista tehdessä pumppi oli hirmuinen myös forkuissa :whip:

Hitto, aloitin uudestaan tuon 1o toiston viikon mutta nytte jo esim penkissä tuntuu toiseksi viimeinen paino tosi raskaalta. Taisipa tuo 2 viikon tauti viedä voimia aika hyvin. Ajattelin aloittaa puolesta välistä 15 toiston viikkoa tai sitte pitäisiköhän hypätä suoraan 5 toistoon jos vaikka tekisi sitä vähän kevyemmillä mitä ekassa hst treenissä pitäisi?

Kokemuksia HST:stä

Sain nyt ensimmäisen HST-kierron päätökseen ja ajattelin kirjoitella vähän mietteitä kyseisestä metodista.

Laitetaan ensin niitä tuloksia, kun ne kuitenkin kiinnostaa:

Tein syklin noin 7 viikossa, koska treenasin joka toinen päivä (siis ei 3 kertaa viikossa tyylillä kuten joissakin ohjeissa neuvottiin). Kalorit oli koko syklin ajan max 3300 kcal/pvä eli mistään sikabulkista ei voi missään nimessä puhua. Paino nousi yhteensä 3,5 kg ja kaikkiin mittoihin (siis hanska, reisi, jne.) tuli 1-2 cm lisää.

En osaa aivan tarkasti sanoa, paljon tuosta olisi lihasta, koska rasvoja en päässyt mittaamaan. Tai mittasin ne kyllä tuollaisella rasva-%:n näyttävällä vaa'alla, jonka mukaan lisää olisi tullut 1 %, mutta sen luotettavuus on varmaan vähän niin ja näin. Silmämääräisesti fläsää ei kuitenkaan merkittävästi tullut lisää, sen sijaan lihasmassa näytti selvästi lisääntyneen.

Mitä tulee sitten muuten tähän HST-metodiin, niin olen ollut todella innossani tästä uudesta tavasta treenata. Mitä enemmän olen lukenut Haycockin tekstejä, niin sitä vakuuttuneemmaksi olen tullut siitä, että hommassa todellakin on perää. Monet asiat, jotka ovat treenaamisessa/kehittymisessä ihmetyttäneet jo pitkään, ovat vihdoinkin alkaneet avautua.

Treenaminen HST:llä on yleisesti ottaen ollut todella hauskaa vanhaan puurtamiseen verrattuna. Kun jokaiseen treeniin on sarjapainot valmiiksi laskettuna, niin salilla ei tarvitse pähkäillä että millähän painolla tänään vääntäisin ja monta toistoa. Treenit ovat myös mukavan lyhyitä, kun ei tarvitse väkisin yrittää hakea sitä megapumppia. On myös mielenkiintoisempaa treenata koko kroppa kolme kertaa viikossa, kun keskittyä yhtenä päivänä vain pariin lihasryhmään. Treenaaminen on ollut myös henkisesti rennompaa, kun ei ole koko ajan tarvitse pelätä sarjan epäonnistumista (mikä siis johtuu siitä, että suurin osa treeneistä tehdään niitä maksimirautoja pienemmillä painoilla).

Nyt viettelen tässä vielä vähän aikaa hyvin ansaittua SD:tä, jonka jälkeen sitten uuden syklin kimppuun. Mukava treenata, kun vihdoinkin tuntuu tulevan sitä kauan kaivattua kehitystä. Ehkäpä tänä kesänä ollaan kerrankin kesäkunnossa :)

Olipas hyvvä tekstiä, miten raudat noussu maximit??
:)

No taisi tuossa voimatkin lisääntyä, mutta vähän vaikeampi sitä puolta seurailla kun periaatteessa koko ajan reenataan max tasojen alapuolella.

Jotenkin, vaikka kuinka monta kertaa oon ton alotuspostin lukenu, ni en tätä HST:tä sisäistä. Voiko joku kiteyttää sen mulle tyhmälle vaikka muutamaan lauseeseen?

Siis sen ymmärsin että ohjelma on 1-jakonen, ja se tehdään n.3 kertaa viikossa. Ja sitten tossa on noi liikkeet. Mutta mihin väliin sitten noita negatiivisia, ja kuinka monen toiston sarjoja noita vedetään?

Onko tää muuten massaohjelma?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom