HST - perusteet & FAQ threadi

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Larzan
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Kysymys HST:hen ja ruokailuun liittyen:

Miten olette syöneet SD:n aikana? Ilmeisesti ei kannata kiskoa ihan yhtä paljon kaloreita kuin treenijakson aikana.

Entä välipäivien ruokailut - saman verran kaloreita kuin treenipäivänä vai vähemmän?

Tässä on tullut pidettyä treeni paussia parisen vuotta erinäisistä syistä johtuen.:rolleyes:

Nyt uuden motivaation löydyttyä ajattelin kokeilla Hst-treeniä mutta eräs asia vielä mietityttää:

Kävin mittaamassa toistomaksimit(15, 10 ja 5). Tulokset olivat onnettomia kahdenvuoden takaisiin tuloksiin verrattuni niinkuin oli odotettua. :(
Nyt vaan tuli mieleen että kuinka pian voimat palautuvat tauon jälkee vai palautuvatko olleenkaan? Eli pitääkö ottaa jotenkin huomioon ohjalmaa laadittaessa?

Niin ja olen tässä jo jokusen viikon salilla käynyt lihaksia totuttamassa treenaamiseen, joten en ole suinpäin kylmiltään Hst:tä alottelemassa.

Mitenkäs te muut olette hoitaneet tuon progression sellaisissa tapauksissa joissa ei ole mahdollista lisätä painoa kuin esim. 5kg välein ja näin suuria korotuksia ei ole mahdollista tehdä pienillä lihaksilla(esim. vipunostot jne.)?

Vinkkejä?:)

Tässä on tullut pidettyä treeni paussia parisen vuotta erinäisistä syistä johtuen.:rolleyes:

Nyt uuden motivaation löydyttyä ajattelin kokeilla Hst-treeniä mutta eräs asia vielä mietityttää:

Kävin mittaamassa toistomaksimit(15, 10 ja 5). Tulokset olivat onnettomia kahdenvuoden takaisiin tuloksiin verrattuni niinkuin oli odotettua. :(
Nyt vaan tuli mieleen että kuinka pian voimat palautuvat tauon jälkee vai palautuvatko olleenkaan? Eli pitääkö ottaa jotenkin huomioon ohjalmaa laadittaessa?

Niin ja olen tässä jo jokusen viikon salilla käynyt lihaksia totuttamassa treenaamiseen, joten en ole suinpäin kylmiltään Hst:tä alottelemassa.

Mitenkäs te muut olette hoitaneet tuon progression sellaisissa tapauksissa joissa ei ole mahdollista lisätä painoa kuin esim. 5kg välein ja näin suuria korotuksia ei ole mahdollista tehdä pienillä lihaksilla(esim. vipunostot jne.)?

Vinkkejä?:)

Laskee painot niin että viimeiset treenit on yli tän hetkisten maksimien. Esim. 5-10% yli, riippuen paljon olet vanhoista maksimeistasi jäljessä.

Ja vipunostoja ei varmaan kannata hst:ssä tehdä. Olkapäille parempi on esim. pystypunnerrus. Mutta esim. leuanvedossa olen progression hoitanut toistoja lisäämällä. Eli tekee 1. viikolla esim. 9,10,11 toistoa omalla painolla ja sitten toisella viikolla samat toistot 10kg:lla.

Laskurin käyttäminen ?

Larzanin HST laskuri

Tarvitsee Excelissä AnalysisToolpakin toimiakseen ((Tools --> add-ins --> AnalysisToolpak) ja toimii OpenOffice 2.0:ssa sellaisenaan.

Näin olen tehnyt, eli olen aktivoinut tuon toolpakin (suomeksi: työkalut - apuohjelmat - analyysityökalut ?), mutta ei vaan toimi. Mikä avuksi?

Minulla on suomenkielinen Windows XP ja Microsoft Office Excel 2003

#NIMI? ilmestyy joka paikkaan. :(

Ajattelin aloittaa HST jossain vaiheessa keväällä, vaihdan BS5x5:n SF:sta, eli 3x/vk tuttua.

Kyssäri leuanvedosta: Haluan ehdottomasti tehdä leukoja HST:ssä lisäpainoilla. Lisäpainot tulevat kuvioon vasta 10 toiston sarjoissa, koska voimatasot nyt eivät salli lisäpainojen käyttöä 15 toiston vaiheessa. Jos saan nyt esim vaan tasan 15 leukaa, niin kuinka hoidettaisiin tuo 2 viikon 15 toiston jakso siten että saan progressiota jokaiseen kuuteen treeniin?

(Aloitanko eka treenin munasiltaan ja lisään viikko viikolta lisää vaatteita päälle???:hyper: )

Ajattelin aloittaa HST jossain vaiheessa keväällä, vaihdan BS5x5:n SF:sta, eli 3x/vk tuttua.

Kyssäri leuanvedosta: Haluan ehdottomasti tehdä leukoja HST:ssä lisäpainoilla. Lisäpainot tulevat kuvioon vasta 10 toiston sarjoissa, koska voimatasot nyt eivät salli lisäpainojen käyttöä 15 toiston vaiheessa. Jos saan nyt esim vaan tasan 15 leukaa, niin kuinka hoidettaisiin tuo 2 viikon 15 toiston jakso siten että saan progressiota jokaiseen kuuteen treeniin?

(Aloitanko eka treenin munasiltaan ja lisään viikko viikolta lisää vaatteita päälle???:hyper: )
itse tekisin varmaan näin (tää on sitten puhdasta mutua)
1.treeni 5 toistoa
2. 7 toistoa
3. 9 toistoa
4. 11 toistoa
5. 13 toistoa
6. 15 toistoa

E:hahah,justerrhan tuossa selittää samaa vain pari postia ylempänä :D
Mutta esim. leuanvedossa olen progression hoitanut toistoja lisäämällä. Eli tekee 1. viikolla esim. 9,10,11 toistoa omalla painolla ja sitten toisella viikolla samat toistot 10kg:lla.

Itse tein tuon leuanvedon niin, että tein viidentoista sarjat ylätaljaa leuanveto-otteella ja sitten kympit ja vitoset leuanvetoa lisäpainoilla ihan normaalisti. Hyvin tuntui pelittävän noin.

Hommasin open officen ja sillä toimii:thumbs:

Siitä miten saisi toimimaan perus excelillä ei ole hajuakaan...

Johtunee tuosta suomenkielisyydestä excelissä. Sekun taitaa kääntää funkiotoiden nimet suomeksi eli esim. SUM() onkin SUMMA() tjsp. Ei sitten ilmeisesti tunnista tuota mun käyttämään MROUND funtiota.

Muuttaa MROUND-funktioden nimeksi PYÖRISTÄ.KERR, niin toimii.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Nyt on sitten HST -kokeilu loppusuoralla. Tällä viikolla vielä viimeiset viitoset, ja sen jälkeen palaan takaisin perinteiseen lihasryhmä per päivä treeniin.

HST on ihan hyvä juttu. Sillä on hyvä shokeerata systeemiä ja saada näin kehityspyrähdys aikaiseksi. Kilpakehonrakentajana en sitä kuitenkaan pysyväksi systeemiksi ota. Muutaman kuukauden kuluttua ehkä pyöräytän HST-syklin läpi uudelleen.

6vkon HST:n tiivistelmä:

- takareisi venähti
- polvi kipeytyi
- voimaa tuli reilusti
- paino pysyi samana
- lihasmassaan ei näkyviä muutoksia

Olen varma, että siirtyessäni takaisin perinteiseen treenityyliin, voin alottaa pykälää suuremmilla treenipainoilla, kuin mitä ennen olen käyttänyt. Hyvä juttu!

Suurimpana miinuksena kilpabodausta ajatellen on liikkeiden vähäinen määrä, lihasta ei pääse rasittamaan useista eri kulmista kun liikkeet on perusliikkeitä. Kun systeemiä ei jatka kuukausitolkulla, tämä ei haittaa. On hyvä idea käydä hakemassa HST:llä uutta ärsytystä lihakseen ja nostaa voimatasoja.

Nyt lähtee HST testiin. Liikevalikoiman nappasin Larzanin laskurista

Kyykky
Penkki
Mave
Kulmasoutu
Ylätalja
KP punnerrus
Ranskalainen
Hauis tangolla

Huh eka 15 toiston treeni takana. Kyllä sitä hengästyi aivan kympillä, kun ei aikaisimmin tehnyt noin pitkää. Varsinkin maastavedossa 2x15 oli johtaa:urjo: vaikka painot laskin 5 toiston maksimin perusteella eikä ne tosiaan kovin isot olleet.

Sain itse kaverilta semmosen HST ohjelman, missä tehtiin muuten samalla periaatteella kuin tässä ketjussa on mainittu, mutta sarjat meni niin että 15 toiston sarjoja tehtiin 1 per treeni, 10 toiston 2 per treeni ja 5 toiston 3 per treeni. Eli
1-6 treeni 1*15
7-12 2*10
13-18 3*5
19-24 3*5 negat, pudotussarjat, tai koitettiin saada 6 toistoo.

Muuten kierto sujui hyvin, paitsi 3*5 toiseks viimesellä viikolla oli pakko jättää kierto kesken kun iski flunssa päälle ja alko tuntumaan että joka paikkaa kolottaa...varmaankin liian rankka systeemi kun tulee kamppailu treeniäkin 3 kertaa viikkoon lisäks. Ylikuntoa se ei kuitenkaan varmaan ole kun leposykkeet on ihan normaalit.

Nyt ajattelinkin että pitäisin SD:n kun on jo 3 päivää taukoo reeneistä alla, ja ottaa sitten käyttöön täältä luetun mallin, vai kannattaisko jatkaa kierto loppuun ja vaihtaa vasta sitten...on tässä kuitenkin vielä kolme viikkoa jäljellä.

Kuulostaako teistä tämä malli vähän liian kovalta vai olenko vain heikko :)

Sain itse kaverilta semmosen HST ohjelman, missä tehtiin muuten samalla periaatteella kuin tässä ketjussa on mainittu, mutta sarjat meni niin että 15 toiston sarjoja tehtiin 1 per treeni, 10 toiston 2 per treeni ja 5 toiston 3 per treeni. Eli
1-6 treeni 1*15
7-12 2*10
13-18 3*5
19-24 3*5 negat, pudotussarjat, tai koitettiin saada 6 toistoo.

Muuten kierto sujui hyvin, paitsi 3*5 toiseks viimesellä viikolla oli pakko jättää kierto kesken kun iski flunssa päälle ja alko tuntumaan että joka paikkaa kolottaa...varmaankin liian rankka systeemi kun tulee kamppailu treeniäkin 3 kertaa viikkoon lisäks. Ylikuntoa se ei kuitenkaan varmaan ole kun leposykkeet on ihan normaalit.

Nyt ajattelinkin että pitäisin SD:n kun on jo 3 päivää taukoo reeneistä alla, ja ottaa sitten käyttöön täältä luetun mallin, vai kannattaisko jatkaa kierto loppuun ja vaihtaa vasta sitten...on tässä kuitenkin vielä kolme viikkoa jäljellä.

Kuulostaako teistä tämä malli vähän liian kovalta vai olenko vain heikko :)

Toi on myös ihan hyvä malli. Jos taukoa on vain 3 päivää voit mun mielestä jatkaa siitä mihin jäit. Jos esim. 4-6 päivää, aloita 3x5 alusta. Jos venyy vielä pitempään, pidä SD. Mulla ainakin 3X5 antaa kehitystä eniten, eli pyrin sen tekemään jotta saan varmasti lisätä seuraavaan kiertoon painoja. Kaikilla ei toimi tämäkään samalla tavalla, eli kokeile...

Toi on myös ihan hyvä malli. Jos taukoa on vain 3 päivää voit mun mielestä jatkaa siitä mihin jäit. Jos esim. 4-6 päivää, aloita 3x5 alusta. Jos venyy vielä pitempään, pidä SD. Mulla ainakin 3X5 antaa kehitystä eniten, eli pyrin sen tekemään jotta saan varmasti lisätä seuraavaan kiertoon painoja. Kaikilla ei toimi tämäkään samalla tavalla, eli kokeile...

Oleks kokeillu kummanki laista jakoo? Tai onko joku muu kokeillut? Näin äkkiä ajatellen tää 1. vk 2 sarjaa, toinen 1 sarja olis kevyempi vaihtoehto. Mutta onko mitään mikä puoltas tota mun kertomaa mallia...kaveri kuitenkin tekee sillä niin ois helpompi tehä munkin kun on sama ohjelma. Ainakin tolla sais lyhennettyä yhden treenin kestoa, meinaan kun liikkeitäkin on aika paljon. Ja noin viimeset kaks viikkoo (7 ja 8) luulis olevan aika raskaita, es. maveen 9 maksimi sarjaa per viikko!!!

Noista negatiivisten sijasta tehdyistä vitosista sen verran, että onko tarkoitus siis lisätä perinteisiin tyyliin toistoja max 5-toiston painoihin vai mikä on idea? Päässyt lipumaan silmien ohi..

Oleks kokeillu kummanki laista jakoo? Tai onko joku muu kokeillut? Näin äkkiä ajatellen tää 1. vk 2 sarjaa, toinen 1 sarja olis kevyempi vaihtoehto. Mutta onko mitään mikä puoltas tota mun kertomaa mallia...kaveri kuitenkin tekee sillä niin ois helpompi tehä munkin kun on sama ohjelma. Ainakin tolla sais lyhennettyä yhden treenin kestoa, meinaan kun liikkeitäkin on aika paljon. Ja noin viimeset kaks viikkoo (7 ja 8) luulis olevan aika raskaita, es. maveen 9 maksimi sarjaa per viikko!!!

En oikein usko että ekan viikon sarjoilla tässä on suurta merkitystä. Eli 1x15 tai 2x15. Ne on tosi helppoja ja nopeita treenejä joka tapauksessa, ja progressio toteutuu tolla 1x15 tyylillä jopa paremmin. 7-8 viikot ON tosi raskaita. Jotkut jättää ne kokonaan pois. Ite en malttais koska ennätykset paukkuu joka liikkeessä. Ainakin ekalla kierrolla hurjasti. En tosin negoja tee ollenkaan, vaan lisäilen painoa vain.

Huh eka 15 toiston treeni takana. Kyllä sitä hengästyi aivan kympillä, kun ei aikaisimmin tehnyt noin pitkää. Varsinkin maastavedossa 2x15 oli johtaa:urjo: vaikka painot laskin 5 toiston maksimin perusteella eikä ne tosiaan kovin isot olleet.
Jees sama homma mulla. Tänään siis vaihdoin ohjelman taas pitkästä aikaa HST:hen ja oli kyl paljon raskaampi mitä muistin! :hyper: Varmaan kyllä osaltaan johtuu siitä, että kaikki liikkeet mitä tein oli perusliikkeitä eli mitään vipareita tai hauiskääntöjä en tehny niinku edellisissä HST-kokeiluissa. About tunti noitten tekemiseen meni lämmittelyineen ja aikamoista puuskutusta kyl oli! :D

Liikkeet oli (tässä tekojärjestyksessä):
-Penkki
-Maastaveto
-Pystypunnerrus edestä tangolla
-Ylätalja (v-kahvalla)
-Etukyykky
-Raaka rinnalleveto

Uskoisin, että noilla liikkeillä tulee koko kroppa ihan hyvin vaivattua läpi. Pohkeita ja vatsoja vetelen varmaan jatkossa joko ennen varsinaisia HST-liikkeitä tai sitten jälkeen. Kattoo nyt miten puhtia riittää. Vatsat tosin ottaa hittiä maastavedossa ja etukyykyssäkin ihan mukavasti.

Puolitoista viikkoa HST:tä takana, tässä joitakin kommentteja:

-Ensimmäiset 2x15 treenit kyllä tuntuu melkokevyiltä, mutta loppuviikosta alkaa jo rauta painamaan:whip:

-Nyt menossa olevan 1x15 viikon treenin vetäsee kyllä läpi melkosen nopeesti (30-45min). Tuntuu kyllä oudolta viettää salilla noin vähän aikaa. Varsinkin se yksi sarja/liike oudoksuttaa.:rolleyes: Tosin tein melko pelkistetyn ja kevyen ohjelman koska on tässä ollut treenitaukoa jonkin verran.

-Nyt jalat särkeny paripäivää. Alaselästä pohkeisiin asti kiristää kovasti, hyvä kun saa nukuttua. Onko muilla ollu kokemuksia vastaavasta? Olen kuullut joidenkin puhuvan venyttelystä tms.?:anssi: Voisko tämän asia puuttumisella olla jotain tekemistä asian kanssa:nolo:
Muuten treeni tuntuu kropassa hyvältä, eikä paikat ole muutenkaan liiakasi kipeytyneet(vielä).

Tälläisella ohjelmalla aikaa kuluttelen:

-Raaka rinnalleveto
-Penkki
-Prässi
-Ylätalja niskantaakse
-Alatalja
-Pystypunnerrus KP
-Hauis KP
-Ojentajat taljalla
-Hauis myötäotteella
-Vatsarutistus

Ei muuta kun reeniä reeniä....:david: