Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Tässä on tullut pidettyä treeni paussia parisen vuotta erinäisistä syistä johtuen.
Nyt uuden motivaation löydyttyä ajattelin kokeilla Hst-treeniä mutta eräs asia vielä mietityttää:
Kävin mittaamassa toistomaksimit(15, 10 ja 5). Tulokset olivat onnettomia kahdenvuoden takaisiin tuloksiin verrattuni niinkuin oli odotettua. :(
Nyt vaan tuli mieleen että kuinka pian voimat palautuvat tauon jälkee vai palautuvatko olleenkaan? Eli pitääkö ottaa jotenkin huomioon ohjalmaa laadittaessa?
Niin ja olen tässä jo jokusen viikon salilla käynyt lihaksia totuttamassa treenaamiseen, joten en ole suinpäin kylmiltään Hst:tä alottelemassa.
Mitenkäs te muut olette hoitaneet tuon progression sellaisissa tapauksissa joissa ei ole mahdollista lisätä painoa kuin esim. 5kg välein ja näin suuria korotuksia ei ole mahdollista tehdä pienillä lihaksilla(esim. vipunostot jne.)?
Vinkkejä?
Larzanin HST laskuri
Tarvitsee Excelissä AnalysisToolpakin toimiakseen ((Tools --> add-ins --> AnalysisToolpak) ja toimii OpenOffice 2.0:ssa sellaisenaan.
itse tekisin varmaan näin (tää on sitten puhdasta mutua)Ajattelin aloittaa HST jossain vaiheessa keväällä, vaihdan BS5x5:n SF:sta, eli 3x/vk tuttua.
Kyssäri leuanvedosta: Haluan ehdottomasti tehdä leukoja HST:ssä lisäpainoilla. Lisäpainot tulevat kuvioon vasta 10 toiston sarjoissa, koska voimatasot nyt eivät salli lisäpainojen käyttöä 15 toiston vaiheessa. Jos saan nyt esim vaan tasan 15 leukaa, niin kuinka hoidettaisiin tuo 2 viikon 15 toiston jakso siten että saan progressiota jokaiseen kuuteen treeniin?
(Aloitanko eka treenin munasiltaan ja lisään viikko viikolta lisää vaatteita päälle??? )
Mutta esim. leuanvedossa olen progression hoitanut toistoja lisäämällä. Eli tekee 1. viikolla esim. 9,10,11 toistoa omalla painolla ja sitten toisella viikolla samat toistot 10kg:lla.
Hommasin open officen ja sillä toimii:thumbs:
Siitä miten saisi toimimaan perus excelillä ei ole hajuakaan...
Sain itse kaverilta semmosen HST ohjelman, missä tehtiin muuten samalla periaatteella kuin tässä ketjussa on mainittu, mutta sarjat meni niin että 15 toiston sarjoja tehtiin 1 per treeni, 10 toiston 2 per treeni ja 5 toiston 3 per treeni. Eli
1-6 treeni 1*15
7-12 2*10
13-18 3*5
19-24 3*5 negat, pudotussarjat, tai koitettiin saada 6 toistoo.
Muuten kierto sujui hyvin, paitsi 3*5 toiseks viimesellä viikolla oli pakko jättää kierto kesken kun iski flunssa päälle ja alko tuntumaan että joka paikkaa kolottaa...varmaankin liian rankka systeemi kun tulee kamppailu treeniäkin 3 kertaa viikkoon lisäks. Ylikuntoa se ei kuitenkaan varmaan ole kun leposykkeet on ihan normaalit.
Nyt ajattelinkin että pitäisin SD:n kun on jo 3 päivää taukoo reeneistä alla, ja ottaa sitten käyttöön täältä luetun mallin, vai kannattaisko jatkaa kierto loppuun ja vaihtaa vasta sitten...on tässä kuitenkin vielä kolme viikkoa jäljellä.
Kuulostaako teistä tämä malli vähän liian kovalta vai olenko vain heikko
Toi on myös ihan hyvä malli. Jos taukoa on vain 3 päivää voit mun mielestä jatkaa siitä mihin jäit. Jos esim. 4-6 päivää, aloita 3x5 alusta. Jos venyy vielä pitempään, pidä SD. Mulla ainakin 3X5 antaa kehitystä eniten, eli pyrin sen tekemään jotta saan varmasti lisätä seuraavaan kiertoon painoja. Kaikilla ei toimi tämäkään samalla tavalla, eli kokeile...
Oleks kokeillu kummanki laista jakoo? Tai onko joku muu kokeillut? Näin äkkiä ajatellen tää 1. vk 2 sarjaa, toinen 1 sarja olis kevyempi vaihtoehto. Mutta onko mitään mikä puoltas tota mun kertomaa mallia...kaveri kuitenkin tekee sillä niin ois helpompi tehä munkin kun on sama ohjelma. Ainakin tolla sais lyhennettyä yhden treenin kestoa, meinaan kun liikkeitäkin on aika paljon. Ja noin viimeset kaks viikkoo (7 ja 8) luulis olevan aika raskaita, es. maveen 9 maksimi sarjaa per viikko!!!
Jees sama homma mulla. Tänään siis vaihdoin ohjelman taas pitkästä aikaa HST:hen ja oli kyl paljon raskaampi mitä muistin! Varmaan kyllä osaltaan johtuu siitä, että kaikki liikkeet mitä tein oli perusliikkeitä eli mitään vipareita tai hauiskääntöjä en tehny niinku edellisissä HST-kokeiluissa. About tunti noitten tekemiseen meni lämmittelyineen ja aikamoista puuskutusta kyl oli! :DHuh eka 15 toiston treeni takana. Kyllä sitä hengästyi aivan kympillä, kun ei aikaisimmin tehnyt noin pitkää. Varsinkin maastavedossa 2x15 oli johtaa:urjo: vaikka painot laskin 5 toiston maksimin perusteella eikä ne tosiaan kovin isot olleet.