Onko tässä nyt yhtään suhteellisuudentajua enää? Kaksi huoltsikkaa ja pari taksia per huoltsikka kahvilla. So what? Väitän että ei vaikuta oleellisesti yhtään mihinkään, ei edes sinun kotiin pääsemiseen. Niitä autoja on kuitenkin SATOJA liikenteessä.
Mielenkiintoista havaita, että kaikki ovat tähän mennessä tarjonneet ratkaisuksi joko lähtemistä baarista pois aiemmin, tai dokaamisen lopettamista.. Pitkälle kantavaa.. :jahas:
Mites jos ei yritettäisikään muuttaa ihmisten käyttäytymistapoja, vaan muutettaisiin systeemiä ihmisten ympärillä? Kumpi olisi helpompaa?
Lähdetääs purkamaan tätä yksinkertaisen esimerkin avulla. Vertaan tätä nyt siis tähän stadin ongelmaan.
Olet baaritiskillä. Tiskin takana on vain 1 baarimikko. Olet tiskin päässä, ja edelläsi 10 muuta asiakasta. Jokainen tilaa omalla vuorollaan kylmän siiderin. Baarimikko ottaa tilauksen vain yhdeltä asiakkaalta kerrallaan, koska tiski on rakennettu niin, että vain yhdestä kohtaa voi tehdä tilauksen.
Asiakas tilaa siiderin, joita säilytetään tiskin takana KOLMEN askeleen päässä, ja kaapinovikin aukeaa just väärään suuntaan.
Noin, tilaus otettu, baarimikko kääntyy, ottaa kolme ja puoli askelta, aukaisee oven, ottaa alahyllyltä kylmän siiderin ja kolme ja puoli askelta takaisin tiskille, rahastus ja seuraava asiakas.
Pysyittekö kärryillä? Hyvä jatketaan.
Kaikki seuraavatkin asiakkaat tilaavat sen saman siiderin ja aina se mikko kävelee hakemaan sitä siideriä n. 7 askeleen verran. Joka kerta.
Nyt kun olet kymmenentenä jonossa, niin arviois kuinka paljon pidempään joudut jonottamaan näiden 7. askeleen takia.
Lähes koko ajan. JOS sen baarin olisi saanut suunnitella (puhun siis tiskistä) ammattilainen joka OIKEASTI olisi MIETTINYT sitä asiaa, olisi hän sijoittanut sen kaapin suoraan mikon taakse, eikä kolmen askeleen päähän.
Miksi taakse, eikä tiski alle? Koska sitä kaappia pitää täyttää välillä, ja silloin se blokkari olisi sen mikon tiellä hidastamassa myyntiä.
Eli nyt lähdetään puhumaan kerrannaisvaikutuksesta (vitsi mikä sana).
A) Olisiko tässä tapauksessa helpompaa muuttaa asiakkaiden halua ostaa siideri, vai
B) Muuttaa kylmäkaapin sijoittelua?
Eli;
Olet nyt taksijonossa kymmenentenä klo 04. Takseja tulee tasaiseen tahtiin, hitaasti mutta kuitenkin. Lopulta olet matkalla kotiin, ja ajatte kahden huoltoaseman ohi, ja molemmilla asemilla on 2-3 taksia parkissa. Eli kun sinä jonotit kylmässä, rattimatti veti sumppia sen lakisääteisen 45 minuuttia. Ja kun sitä sumpia veti ensin yksi kuski, sitten toinen, kolmas neljäs jne. jne. Eli sinun taksiin pääseminen venyy sekuntti sekunnilta, minuutti minuutilta sen yhden, tai kahden kuskin takia.
Eli ei se yksittäinen kuski mitään harmia aiheuta, vaan se heidän tuomansa kerrannaisvaikutus. Minuutti jonon keulassa on 8 minuuttia jonon hännillä.. Vähän kun intissä maastomarssilla; jonon keulassa yksi juoksuaskel saa jonon häntäpään juoksemaan koko matkan.
Koska kuskit eivät osaa tätä ongelmaa osaa ajatella kokonaisuuden kannalta, eikä isännät, eikä firman johto, pitää se päätös tulla tarpeeksi ylhäältä; eduskunnasta. Mennään sen tyhmimmän mukaan.
Ja nyt niitä vastaväitteitä kiitos. :evil:
PS. Mainitsin tuolla että olen ovihommia tehnyt monta vuotta, ja ihmetellyt tätä asiaa, niin pointti oli vain se, että olen selvinpäin tehnyt näitä havaintoja. Ei sen ihmeellisempi.