Helsingin taksit

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Purtsi
  • Aloitettu Aloitettu
Itselle kävi aikoinaan melkein samoin, lauantaina n. klo 02 tuli viiden hengen porukka tuomaan (taluttaen) kaveriaan ison-roban tolpalla kyytiin; Vietkö äijän turkuun, kun ei se varmaan kävellen osaisi?

Mikäs siinä, varmistin että kortti toimi ja että jätkän tyttöystävä vastas puhelimeen, ja että vastas puhelimeen Turussa. Kyytiläinen nukahti jo ennenkuin pääsi autoon istumaan.
Kyllähän siinä koko matkan tuntu siltä, että jätkälle oltiin sketsiä tekemässä, mutta kyllä se kuitenkin siellä asui.
:D Paljon makso kyyti?
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Voi luoja mikä :david:! Sä menet sinne pihalle venaan sitä taksiasi kun tilaat sen! Sun kaltaistesi takia me muut joudutaan venaileen niitä autoja tunti kaupalla. Taksien tehtävä ei todellakaan ole soitella aikuisille ihmisille ja houkutella niitä autoon. Toki on varmaan kivempaa kiskoa sitä siideriä himassa kun rappukäytävässä odotella autoa, mutta :curs: On aivan uskomatonta, miten ihmiset tosiaan luulee, että kuskit alkaa soitteleen niille ja kertomaan milloin herrasväkeä tullaaan noutamaan...
Ja ei, en ole taksikuski...käytän vain paljon heidän palvelujaan.

Jos on nimenomaan pyytänyt sitä taksia soittamaan edellä mainitun asian takia. Ja siitä ei aina tiedä kauanko sillä kestää tulla taksilla niin ei viitsisi mennä puoleksi tunniksi odottamaan siihen pihalle jos se sattuu tänään oleen nopea.
 
Tässä pitää nyt muistaa erottaa kaksi tilannetta ja asiaa: ennakkotilaus hyvissä ajoin (ei siis aamuyöstä tehtynä, mutta aamuyötä varten) ja taksitolpat baarien sulkeutumisen jälkeen.

Purtsin mainitsema alkup. tilanne on anteeksiantamaton, tuommoista ei vaan saisi tapahtua. Jos on tehty ennakkotilaus hyvissä ajoin ja riittävillä tiedoilla (paljonko väkeä on tulossa eli paljonko kuljetuskapasiteettia tarvitaan ja minne se tarvitaan ja mihin aikaan), niin sinne pitäisi ehdottomasti järkätä tarvittava määrä takseja, joko tilatakseja tai tavallisia. Systeemi mättää, jos tämä ei järjesty. Taksikeskuksen systeemeistä luulisi saavan selville, ovatko jotkut taksit kuitanneet/hyväksyneet tilauksen ja jos kyllä, niin sapiskaa pitäisi tulla siitä, etteivät ole saapuneet paikalle.

Yksi em. vaikuttava asia on se, onko taksikeskuksella mahdollisuus komentaa/määrätä joitain takseja suorittamaan joku kyyti. Jos ei, niin sitten ei oikein ole ennakkotilauksen epäonnistuessa ketään syyllistä. Siinä taas joutaisi olla mun mielestä niin, että taksikeskus pystyisi jopa määräämään sopivalla alueella olevat taksit hoitamaan joku tietty hyvissä ajoin asiallisesti tehty tilaus. Luulisi tosiaan, että häävieraat olisivat mieluisia asiakkaita: siistejä, yleensä iloisia ja tod.näk. maksavat mukisematta.

Sit taas baariasiakkaita ja känniääliöitä kohtaan multa ei ihan hirveesti heru sympatiaa. Jos ei ite älyä mennä vähän syrjäisemmälle tolpalle, lähteä baarista vähän aiemmin, järkkäillä kimppataksia tai suostu sitten vaikka kävelemään (ja mitä muita ratkaisuja tässä ketjussa nyt väki on ehdotellutkaan), niin voivoi. Pitäisi jokaisen tajuta sen verran, ettei ruuhka-aikoina ikinä voi saada taksia tostnoin sekunnissa just kun sen ite tarvitsee ja millilleen siihen kohtaan, mihin haluaa. Jos ei moista tajua, niin vähän liikaa on itsekkyyttä ja epärealismia korvien välissä.

Sekin on ihan oma moka, jos ei älyä varautua Suomen talviolosuhteisiin, vaan jälkeenpäin marisee kylmästä odotuksesta taksitolpalla. Ei ole kerta eikä kaksi, kun olen mennyt toppahaalareissa, untuvatakissa, karvalakissa, lämpösaappaissa ja rukkasissa baariin (Oulussa aikoinaan, -10 ja navakka viima mereltä on hyytävä yhdistelmä). Siellä ne sulloin reppuun tai kassiin, jonka jätin narikkaan. Alta paljastuvat toki sisäbiletykseen sopivat kamppeet. Lähtiessä (hyvissä ajoin, EI 3.45! baariin myös tullaan sopivaan aikaan, ettei tartte ruuhkassa lerata niiden vaatteiden kanssa, toki euro tai pari tippiä sekä kohtelias asiointi poken kanssa, niin häntäkään ei tympäse varastoida mun isompaa tavaramäärää) releet niskaan vaan, niin ei tuota mitään ongelmia vaikka kävellä kotiin. Naurakoon, ketä toi naurattaa, mutta siihen mä totean, että joka palelee, vaikka sen voisi vaatetuksella estää, on typerä. On kummallista, että johonkin 45min salireeniin pitää roudata kassillinen roipetta ja jopa evästä, mutta muutaman tunnin biletykseen ei sitten saisi missään nimessä olla muuta kuin lompsa, avaimet ja känny taskuissa.

Samoin kuin poliisien ja portsareiden kanssa, mulla ei ole taksienkaan kanssa ollut ikinä mitään isompia ongelmia. Taas kerran metsä vissiin vastaa, kuten sinne huudetaan. Paitsi Purtsin alkup. tapaus on eri asia, niin ei pitäisi ikinä käydä.
 
Espoossa asuessani Helsingin keskustan taksijonoissa venailu oli aina jotain aika järkyttävää. Hirveät tappelut siitä, kuka oli ekana jonossa. Joku aina jonon keskeltä ryntää eteen pöllimään jonon etumaisen taksin. Ihan aina oli kauhea tappelu, ja taksitkaan eivät sitten sille tolpalle pysähtynyt kun kusipäiden piti tapella. Enkä ihmettele, aina ihmettelin miten taksikuskit edes uskaltaa ajaa tähän aikaan, jokaisessa jonossa on tappelu, jokaisessa kyydissä on tappelu, kaikkialla vaan idiootteja tappelemassa. Säälittävää.

Muutin Helsingin keskustaan, eikä täten enää tarvitse tolpilla odotella vaan voi ihan kävellä kotiin, hienoa. Mutta oli se yllätys kun ensimmäistä kertaa täällä asuessa tilasi taksin kotiin aamu kuuden maissa, ja keskuksessa sanotaan ettei ole takseja vapaana vielä tähän aikaan(!!). Miten se on mahdollista? Kyllä noilla keskuksilla näköjään jotain sananvaltaa on, kun sanoin olevani matkalla lentokentälle, taksi suhasi paikalle yllättävän nopeasti ottaen huomioon että hetki sitten sanottiin ettei takseja ole vapaana vaan kuljettavat juhlijoita vieläkin kotiin.
 
Joskus aikoinaan muistan lukeneeni jostain, että ennakkotilaus ei sinänsä ole mikään takuu taksin saapumisesta kys. aikaan, vaan auton saapuminen riippuu edelleen siitä, kuittaako joku auton tilauksen. Helsingin taksin sivuilla ei asiasta sen kummempaa tietoa löydy, Espoon taksi kertoo seuraavaa:

"Ennakkotilaus eroaa tavallisesta tilauksesta siten että tilaus menee aina tilausjärjestelmässä suoratilauksien edelle.

Emme ota tila-autoille ennakkotilauksia lauantain ja sunnuntain vastaisina öinä klo 21.00-05.00 välillä, tila-autojen suoratilauksien suuren kysynnän vuoksi."

Tuollaisenaan toi ennakkotilaus on aika hanurista. Eipä toisaalta tarvitse sitten aamuyöllä jonottaa taksikeskukseen, jos on ennakkotilaus, mutta auton saapumisesta ei mitään 100% takuuta saa.
 
Mutta mun pointti ei ole mun pääseminen kotiin, vaan niiden mukavien asiakkaiden pääseminen. Mä ajan matkalla himaan (siis ovivuorosta) kahden huoltamon ohi, ja AINA kun ajan ohi, näen bensiksellä VÄHINTÄÄN kaksi taksia. Eikä ikinä tankkaamassa. Maha pitkällä ja sumppi kädessä kerskutaan miten idiootteja pokat taas tänä yönä oli, ja miten lujaa on taas rantatiellä ajettu..

Onko tässä nyt yhtään suhteellisuudentajua enää? Kaksi huoltsikkaa ja pari taksia per huoltsikka kahvilla. So what? Väitän että ei vaikuta oleellisesti yhtään mihinkään, ei edes sinun kotiin pääsemiseen. Niitä autoja on kuitenkin SATOJA liikenteessä.
 
Onko tässä nyt yhtään suhteellisuudentajua enää? Kaksi huoltsikkaa ja pari taksia per huoltsikka kahvilla. So what? Väitän että ei vaikuta oleellisesti yhtään mihinkään, ei edes sinun kotiin pääsemiseen. Niitä autoja on kuitenkin SATOJA liikenteessä.

Vajaan kymmenen vuoden aikana. Ei varmaan joo.. Siis kun tämä ei todellakaan ole yksi kerta, tai kolme kertaa, vaan ihan jatkuvaa toimintaa. Mä sentäs olen muutaman vuoron ovellakin tänä aikana tehny, ja katsellu ja ihmetelly tätä touhua siinä sivussa. Tää on tätä aina, ja ihan sama onko maanantai tai lauantai. :curs:

On mulla tähän muutakin, mut nyt pitää rientää, oon jo myöhässä.
 
Vajaan kymmenen vuoden aikana. Ei varmaan joo.. Siis kun tämä ei todellakaan ole yksi kerta, tai kolme kertaa, vaan ihan jatkuvaa toimintaa. Mä sentäs olen muutaman vuoron ovellakin tänä aikana tehny, ja katsellu ja ihmetelly tätä touhua siinä sivussa. Tää on tätä aina, ja ihan sama onko maanantai tai lauantai. :curs:

Kysyn vielä uudelleen: Mitä sitten jos siellä tai täällä on joku taksari kahvilla? Niitä autoja on oikeasti satoja liikenteessä, varsinkin viikonloppuisin. Viikolla määrä on tietysti pienempi, mutta niin on ajettavien keikkojen määräkin. Jos joku on niin dille että haluaa kiireisimpään ajoaikaan juoda kahvia, niin antaa sen sitten juoda.

Sitä en tosin tiedä miten ovella seisoskeleminen tähän asiaan vaikuttaa.

nimim. myös ovella seisoskellut ja juusto katolla kurvaillut, ehkä jotain muutakin tehnyt
 
Toisin kuin monilla on käsitys, yleensä taksikuskeilla on kuitenkin aika hyvä työmoraali. Sammuneet asiakkaat viedään kotiin fiksusti ja katsotaan että pääsevät rapun ovesta sisään, mummeleille kannetaan kauppakassit hissiin asti ja asiakkaat otetaan hyvässä järjestyksessä kyytiin ja viedään sinne mihin haluavatkin. Yleensä varsinkin viimeksi mainittu on periaatekysymys, lähinnä sillä periaatteella että joku sen pitkän kyydin joutuu kuitenkin ottamaan, vaikka miten olisi hyvä aika ajaa pikkukyytejä keskustassa.

Taksikuskeissa voidaan kuitenkin erottaa kaksi ryhmää: toinen on opiskelijat jotka ajavat osa-aikaisena pari-kolme vuotta ja toinen on sitten se elämäntapakuskien liiga joka on yleensä ns. kansakoulupohjalta menossa - jälkimmäiset ovat yleensä sitä porukkaa jotka keräävät mainetta hyvässä ja pahassa. Taksihommat ovat kuitenkin aika rankkaa ja henkisen puolen päälle ottavaa vuorotyötä, joten vaihtuvuus on suuri ja alalle jäävät lähinnä ne, joilla on oikeasti ammattiylpeyttä - tai sitten ne joilla ei ole juurikaan tsänssejä muuhun.

Valitettavasti sitten myös aina välillä löytyy niitä änkyröitä taksiukkoja jotka ovat jumittaneet duuniinsa ja on alkanut pikkuhiljaa keittämään, mutta ovat sitten naimisissa työnsä kanssa esim. kalliiden autojen kanssa ja pitää vielä muutama vuosi ajaa notta pääsee eroon. Tämä hommiinsa vittuuntuminen aiheuttaa sitä että näillä herrasmiehillä on aina välillä hyviä tempauksia, esim. että kieltäytyvät ajamasta jotain pitkää kyytiä kiireaikana, naamaraja on turhan korkealla ja kahvillaistumiskynnys matala.

Eli kyllä sitä joukkoon mahtuu monenlaista taksikuskia, mutta yhdestä ei pidä alkaa vetämään johtopäätöksiä. Jos ei yksi kuski tunnu asialliselta, niin yleensä jo seuraavasta taksista saa parempaa palvelua.
 
Jos on nimenomaan pyytänyt sitä taksia soittamaan edellä mainitun asian takia. Ja siitä ei aina tiedä kauanko sillä kestää tulla taksilla niin ei viitsisi mennä puoleksi tunniksi odottamaan siihen pihalle jos se sattuu tänään oleen nopea.

Ensinäkään osa kuljettajista ei halua soitella omaan laskuunsa asiakkaille ja toiseksi heidän ei ole pakko tehdä niin. Lisäksi tuo soittelu häiritsee heidän työtänsä ja hidastaa kaikkien elämää. Usein taksikeskus ei edes ota puhelinnumeroita juuri tuon takia, että esim. viikonloppuöinä autojen aika menisi asiakkaiden pihalla odotteluun ja soitteluun. Mene sinä sinne pihalle ja soittele keskukseen jos taksia ei kuulu.
 
Jos on nimenomaan pyytänyt sitä taksia soittamaan edellä mainitun asian takia. Ja siitä ei aina tiedä kauanko sillä kestää tulla taksilla niin ei viitsisi mennä puoleksi tunniksi odottamaan siihen pihalle jos se sattuu tänään oleen nopea.

Jos ei taksin odottelu nappaa, voit aina mennä omalla autolla tai kävellä.

Ja tosiaan, miksi soitella jollekin random urpolle kun voi olla soittamatta.
 
VITTU!

Olin lauantaina töissä eräissä häissä, ja itse juhlat oli järjestetty vimpan päälle, ja kaikki toimi minuutillee. Mutta sitten alkoi juhlat loppua ja juhlavieraat hienoissa puvuissaan ja asuissaan siirtyä kohti jatkopaikkaa.. Taksit oli bestman tilannut lauantai aamuna klo 10 Helsingin taksikeskuksesta, neljä tila-autoa klo 03.30 oven eteen.

"Selvä hommat, tilauksenne on vastaanotettu ja taksit ovat tulossa", oli keskuksesta vastattu.

1. Oliko autot tilattu HTD:n taksikeskuksesta vai TJP:n markkinoimasta/aikaisemmin käyttämästä "Helsingin taksikeskuksesta?" Nimi on harhaanjohtava...

HTD:n ja Lähitaksin (ne perinteiset vanhat ulakeskukset) henkilökuntaa on kyllä hyvin ohjeistettu, että ennakkotilauksia EI vastaanoteta ravintoloiden ovien eteen ravintoloiden sulkeutumisaikaan. Siksi on luultavaa että bestmaninne on soittanut johonkin pieneen yksityiseen keskukseen, joka välittää vain heidän omia autojaan.
HTD ja Lähitaksi muodostuvat, kumpikin tahollaan, yli tuhannesta taksiautoilijasta. Näin ollen niiden keskusten tarjonta on kattavampi kuin pienten, jotka aggressiivisella markkinoinnilla ja harhaanjohtavilla markkinointinimillä pyrkivät luomaan kuluttajille kuvaa, että juuri se heidän puhelinnumeronsa olisi se "perinteinen" tilauskeskus jonka numero on vain vaihtunut....
 
Joojoo sellasta sellasta. Lue seuraava teksti ajatuksella.

On tilattu taksi, annettu numero ja pyydetty soittamaan kun on perillä, odoteltu asunnossa ja menty alas, taksi on jo sielä odottanut hyvän tovin mittari tikittäen. Jos jäi vielä tämän jälkeen epäselväksi niin missään vaiheessa ei ole keskuksesta tullut kielteistä vastausta ettei näin olisi voinut toimia, ei siinä vaiheessa kun on kysytty voiko taksi ilmoittaa saapumisestaan eikä siinä vaiheessa kun on annettu numero johon soittaa eikä siinä vaiheessa kun on toivoteltu kiitosta ja päivänjatkoja.

Mutta meikäläisen moka silti ilmeisesti.
 
Joojoo sellasta sellasta. Lue seuraava teksti ajatuksella.

On tilattu taksi, annettu numero ja pyydetty soittamaan kun on perillä, odoteltu asunnossa ja menty alas, taksi on jo sielä odottanut hyvän tovin mittari tikittäen. Jos jäi vielä tämän jälkeen epäselväksi niin missään vaiheessa ei ole keskuksesta tullut kielteistä vastausta ettei näin olisi voinut toimia, ei siinä vaiheessa kun on kysytty voiko taksi ilmoittaa saapumisestaan eikä siinä vaiheessa kun on annettu numero johon soittaa eikä siinä vaiheessa kun on toivoteltu kiitosta ja päivänjatkoja.

Mutta meikäläisen moka silti ilmeisesti.

Outoa että joku taksikeskuksen täti lupaa kuskin soittelevan alaovelta tai mistä vaan. En ole taksikuski, mutta jos olisin, niin enpä usko, että hirveesti kiinnostaisi soitella tyypeille. Ehkä maaseudulla, jossa matkoihin voi oikeasti mennä hyvin eripituisia aikoja, taksikuskit soittelevat kun ovat perillä. Kaupungeissa se on kyllä asiakkaan tehtävä mennä ulos kun on tilannut taksin.
 
Outoa että joku taksikeskuksen täti lupaa kuskin soittelevan alaovelta tai mistä vaan. En ole taksikuski, mutta jos olisin, niin enpä usko, että hirveesti kiinnostaisi soitella tyypeille. Ehkä maaseudulla, jossa matkoihin voi oikeasti mennä hyvin eripituisia aikoja riippuen siitä, taksikuskit soittelevat kun ovat perillä. Kaupungeissa se on kyllä asiakkaan tehtävä mennä ulos kun on tilannut taksin.

Enpä usko että se taksikeskuksen täti on edes luvannut mitään. Korkeintaan on sanonut voivansä välittää pyynnön taksinkuljettajalle.

Ja ei, en mäkään soittelis, enkä soitellut muille kuin kavereille.


Edit: Ei sillä asiakkaille soittelemisella saa mitään lisäarvoa työlleen ainakaan isoissa kaupungeissa.
 
Sitten se kun et saa Stadissa taksia lennosta (yöllä), minkä vitun takia?! Eikö se ole niille persereijille sama mistä sen kyydin ottaa?

Olen jo vuosia noudattanut seuraavaa taktiikkaa, jos tarvitsen Rautatieaseman liepeiltä taksin yöllä, kun taksijonot ovat pahimmillaan. Lähden kävelemään pitkänsillan suuntaan ja pysähdyn Kaisaniemen puiston liepeillä olevalle bussipysäkille. Tältä pysäkiltä viittoilen sitten tyhjille takseille, jotka ovat ajamassa Rautatieaseman tolpalle. Yleensä ensimmäinen taksi pysähtyy. Kuskit ottavat mielellään kyytiin, koska kyseiseen paikkaan on kuulemma kätevä pysähtyä.
 
Onko tässä nyt yhtään suhteellisuudentajua enää? Kaksi huoltsikkaa ja pari taksia per huoltsikka kahvilla. So what? Väitän että ei vaikuta oleellisesti yhtään mihinkään, ei edes sinun kotiin pääsemiseen. Niitä autoja on kuitenkin SATOJA liikenteessä.

Mielenkiintoista havaita, että kaikki ovat tähän mennessä tarjonneet ratkaisuksi joko lähtemistä baarista pois aiemmin, tai dokaamisen lopettamista.. Pitkälle kantavaa.. :jahas:
Mites jos ei yritettäisikään muuttaa ihmisten käyttäytymistapoja, vaan muutettaisiin systeemiä ihmisten ympärillä? Kumpi olisi helpompaa?

Lähdetääs purkamaan tätä yksinkertaisen esimerkin avulla. Vertaan tätä nyt siis tähän stadin ongelmaan.

Olet baaritiskillä. Tiskin takana on vain 1 baarimikko. Olet tiskin päässä, ja edelläsi 10 muuta asiakasta. Jokainen tilaa omalla vuorollaan kylmän siiderin. Baarimikko ottaa tilauksen vain yhdeltä asiakkaalta kerrallaan, koska tiski on rakennettu niin, että vain yhdestä kohtaa voi tehdä tilauksen.
Asiakas tilaa siiderin, joita säilytetään tiskin takana KOLMEN askeleen päässä, ja kaapinovikin aukeaa just väärään suuntaan.
Noin, tilaus otettu, baarimikko kääntyy, ottaa kolme ja puoli askelta, aukaisee oven, ottaa alahyllyltä kylmän siiderin ja kolme ja puoli askelta takaisin tiskille, rahastus ja seuraava asiakas.

Pysyittekö kärryillä? Hyvä jatketaan.

Kaikki seuraavatkin asiakkaat tilaavat sen saman siiderin ja aina se mikko kävelee hakemaan sitä siideriä n. 7 askeleen verran. Joka kerta.

Nyt kun olet kymmenentenä jonossa, niin arviois kuinka paljon pidempään joudut jonottamaan näiden 7. askeleen takia.

Lähes koko ajan. JOS sen baarin olisi saanut suunnitella (puhun siis tiskistä) ammattilainen joka OIKEASTI olisi MIETTINYT sitä asiaa, olisi hän sijoittanut sen kaapin suoraan mikon taakse, eikä kolmen askeleen päähän.

Miksi taakse, eikä tiski alle? Koska sitä kaappia pitää täyttää välillä, ja silloin se blokkari olisi sen mikon tiellä hidastamassa myyntiä.

Eli nyt lähdetään puhumaan kerrannaisvaikutuksesta (vitsi mikä sana).

A) Olisiko tässä tapauksessa helpompaa muuttaa asiakkaiden halua ostaa siideri, vai

B) Muuttaa kylmäkaapin sijoittelua?

Eli;

Olet nyt taksijonossa kymmenentenä klo 04. Takseja tulee tasaiseen tahtiin, hitaasti mutta kuitenkin. Lopulta olet matkalla kotiin, ja ajatte kahden huoltoaseman ohi, ja molemmilla asemilla on 2-3 taksia parkissa. Eli kun sinä jonotit kylmässä, rattimatti veti sumppia sen lakisääteisen 45 minuuttia. Ja kun sitä sumpia veti ensin yksi kuski, sitten toinen, kolmas neljäs jne. jne. Eli sinun taksiin pääseminen venyy sekuntti sekunnilta, minuutti minuutilta sen yhden, tai kahden kuskin takia.

Eli ei se yksittäinen kuski mitään harmia aiheuta, vaan se heidän tuomansa kerrannaisvaikutus. Minuutti jonon keulassa on 8 minuuttia jonon hännillä.. Vähän kun intissä maastomarssilla; jonon keulassa yksi juoksuaskel saa jonon häntäpään juoksemaan koko matkan.

Koska kuskit eivät osaa tätä ongelmaa osaa ajatella kokonaisuuden kannalta, eikä isännät, eikä firman johto, pitää se päätös tulla tarpeeksi ylhäältä; eduskunnasta. Mennään sen tyhmimmän mukaan.

Ja nyt niitä vastaväitteitä kiitos. :evil:

PS. Mainitsin tuolla että olen ovihommia tehnyt monta vuotta, ja ihmetellyt tätä asiaa, niin pointti oli vain se, että olen selvinpäin tehnyt näitä havaintoja. Ei sen ihmeellisempi.
 
Musta kun nyt vaan vähän tuntuu, ettei eduskuntaa juurikaan kiinnosta...

Ei niitä huoltoasemia ole niin paljon aamuöisin auki ettäkö taksikuskien kahvittelu ruuhka-aikaan olisi jotenkin ongelmallista.
 
pitää se päätös tulla tarpeeksi ylhäältä; eduskunnasta. Mennään sen tyhmimmän mukaan.

Ja nyt niitä vastaväitteitä kiitos. :evil:

Ei niinkään vastaväite vaan kysymys. Mitä eduskunnan pitäisi mielestäsi tehdä? Muuttaa työaikalain päivittäisiä lepoaikoja koskevaa pykälää? Siellähän lukee mm. "Moottoriajoneuvon kuljettajalle on annettava jokaista 5 tunnin 30 minuutin pituista työjaksoa kohti vähintään 30 minuutin tauko yhdessä tai kahdessa erässä".

Tuohon pitäisi varmasti lisätä: "..., mutta ottaen huomioon, että taksinkuljettajalla ei ole mitään oikeutta istuskella sufella klo 03:00-05:00 välisenä aikana. Jos autosta loppuu diisseli, niin sitä vaikka työnnetään ja jos kuljettajalla menee vatsa sekaisin, käyttäköön tämä aikuisten vaippoja."
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom