Helsingin taksit

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Purtsi
  • Aloitettu Aloitettu
Perjantaiyönä ajoin ekan vuoron ja nastaa oli, kun asiakkaatkin olivat mukavia. Yhen pokan otin tunkiolta kyytiin ja siihen melkein känniset asiakkaat jäikin. Ens perjantaina taas Helsingin yöhön. \o/
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
:david:Purtsi, mä oon pitänyt sua oikein älykkäänä ja fiksuna palstankäyttäjänä, mutta nyt oot ylittänyt itses, ei vittu mitä mottipäistä tekstiä! Pitääkö mun alkaa vinkuu baarijonoista ja et se on teidän portsareiden vika???

Onneks ihmiset on yksilöitä enkä ala dissaa ammattikuntaa yhden mielipiteiden takia, mä arvostan teidän portsareiden työtä ja monet ovat asiakkaina todella mukavia..:kippis1:

Mihinkähän mä oon vastannu että osaan ennakoida... En löytäny ko. kohtaa. Mut enivei.

Oikeesti, jos sua vituttaa jonottaa baarissa, niin sithän sä alat valittaa ko. aiheesta. Oikeesti. Jos sä koet sen tärkeäksi, niin totta kai sun pitää antaa siitä palautetta, ja vielä parempi jos pystyt antaa konkreettisen parannusehdotuksen.

Ja ei toi taksihässäkkä yhdestä taksista johdu, takana on paljon enemmän. Mutta luulen, että taksit ovat niin juurtuneet omaan toimintamalliinsa, ja eivät tavallaan näe metsää puilta.

Portsari vertaus;

Menin erääseen ravintolaan töihin. Katselin aikani sitä narikkaa, ja totesin että se on ihan perseelleen laputettu. Kysyin luvan muuttaa järjestystä, ja luvan saatuani muutin systeemiä. Ja avot, narikka muuttui loogisemmaksi ja sitä kautta nopeammaksi täyttää/tyhjentää. Mutta paikan vanhat poket oli niin urautuneet ko. toimintamalliin, eivätkä nähneet siinä parannettavaa.

Ymmärrät varmaan pointin mitä ajan takaa?

Ja edelleen, mun mielestä Helsingin taksien pitäis parantaa tuota varaus-systeemiään, ja rankasti!
 
Pakkiksel jos sanoo jonkun mielipiteen tai negatiivisen asian, niin ne tulkitaan aina vittuiluks.

esim. "Ois kiva, jos taksien varauspalvelusta saatas sujuvampi." Niin vastaukseks tulee: "mee vittu ite sinne varauspalveluu töihin homo"
 
Itse asiassa täällä saa ko. tyyppisen vastauksen aika harvoin. Se on syy miksi tää palsta kasvaa koko ajan. Ja onneksi modet puuttuu noihin ja siivoilee ketjuja koko ajan. Koska eihän toi varauspalveluun meneminen ketään auta.. ;)
 
Pakko kysyä vielä, koska tätäkin palstaa taksikuskit selailee, että mitkä on teidän vaikutus mahdollisuudet? Siis voisitteko te painostaa jonkun parantamaan tuota järjestelmää?

Kuskeilla ei ole mitään tekemistä tilausjärjestelmän kanssa, sitä yleensä ylläpitää autoilijoiden muodostama paikallistaksi ry/oy, ts. auton omistajat maksavat provikkaa yhdistykselle joka sitten hoitaa tilaussysteemejä, mainostusjuttuja jne. heidän puolestaan.

En tiedä kyllä miten meinaat parantaa järjestelmää, voi osoittautua aika kinkkiseksi. Se on nimittäin myös taksin omistajan ja provikkapalkalla toimivan kuskin etu jos kyetään hoitamaan enemmän asiakkaita, joten kyllä järjestelmän optimointi autoilijoita kiinnostaa. Raflassa työskentelevää portsaria X ei välttämättä kauheana kiinnosta josko he pystyvät hoitamaan enemmän asiakkaita tunnissa kuin sillä ei liene isoa vaikutusta heidän tienesteihinsä ole.

Se varaussysteemi tosiaan menee niin, että se menee lähimmälle parin kilometrin säteellä vapaata näyttävälle taksille automaattisesti, ja tälle pamahtaa ruutuun että "kyyti Kaapelitehtaalla nimellä Purtsi, otatko vastaan, kyllä / ei?". Se siis on optimoitu siten, että taksi ajaa mahdollisimman vähän tyhjänä. Jos kuski ei halua ottaa sun kyytiäsi, tämä painaa "ei" ja kyyti pomppaa seuraavalle vapaalle taksille. En tiedä miksi taksit jäävät tulematta, tietty syrjemmässä voi olla että sitä taksia ei lähistölle satu, mutta luulisi että Kaapelille kyllä. Voiko syynä olla että Kaapeli on niin vittumainen paikka hakea porukkaa väentungoksesta? Jos näin, niin voisi kokeilla kävellä 200m väljemmille vesille ja koettaa sitten uusiksi kadunnumerolla. Toinen vaihtoehto on mennä käsi pystyyn siihen reitille, mistä taksit yleensä tyhjänä ajavat takaisin tolpalle.
 
Kuskeilla ei ole mitään tekemistä tilausjärjestelmän kanssa, sitä yleensä ylläpitää autoilijoiden muodostama paikallistaksi ry/oy, ts. auton omistajat maksavat provikkaa yhdistykselle joka sitten hoitaa tilaussysteemejä, mainostusjuttuja jne. heidän puolestaan.

En tiedä kyllä miten meinaat parantaa järjestelmää, voi osoittautua aika kinkkiseksi. Se on nimittäin myös taksin omistajan ja provikkapalkalla toimivan kuskin etu jos kyetään hoitamaan enemmän asiakkaita, joten kyllä järjestelmän optimointi autoilijoita kiinnostaa. Raflassa työskentelevää portsaria X ei välttämättä kauheana kiinnosta josko he pystyvät hoitamaan enemmän asiakkaita tunnissa kuin sillä ei liene isoa vaikutusta heidän tienesteihinsä ole.

Itse asiassa kyllä raflassa työskentelevää portsaria x kiinnostaa nykypäivänä tuo sisäänoton nopeus. Ravintolapäällikköä ei paljon kiinnosta katsella maksavia asiakkaita ulkona jonossa. Kilpailu on jäätävän kovaa, ja se on vaikuttanut jopa portsarin toimintaan.

Ja arvelinkin ettei systeemin muuttaminen voi olla helppoa. Vuosikausia vanha systeemi pitäisikin päivittää, tavat ja toimintamallit uusia, niin ei se voi tapahtua sormia napsauttamalla. Mutta jostain sen muutoksen pitää lähteä.

Käytetään tuota kaapelia esimerkkinä, koska monet sen tietävät.
Kaapelin sisäpiha on tullut aika tutuksi paikaksi monelle kuskille, ja sinnehän niitä takseja tilataankin. Mutta entä jos se tolppapaikka muutettaisiin siihen "keltaiseen" käytävään mikä johtaa sisäpihalta ulkopihalle, siihen... no en löytänyt edes googlella sitä kadun nimeä, mutta se katu, mikä kiertää kaapelin. Alkaa oikealle Lauttasaaresta tultaessa heti ekoissa liikennevaloissa. Mikä se nyt on..prkl? Mut enivei..

Jos siihen laittaisi tolpan. Ihmiset voisivat odottaa sateellakin siinä tunnelissa, ja siihen on aika nopea ja helppo tulla. Mun mielestä helpompi kun sisäpihalle koska siinä pääsee ympäri helposti. Kaapelin isännelle kertoisi että tapahtumien taksitilaukset ohjattaisiin jatkossa sinne. Tieto kyllä välittyisi ovimiehille.. Ja taksien ei tarvitsisi puikkelehtia sisäpihalla kaikkien kääliöiden armoilla. Ja Laruun menevät autot näkisivät jo ohi ajaessaan että tolpalla on asiakkaita, tai "pokia" :D

Tuohan nyt on vain sitten esimerkki. Mutta ajan sitä takaa, että pienillä muutoksillä voitaisiin hommaa parantaa entisestään. Jonkun vaan pitää tehdä aloite. Mutta toi varaus-systeemi onkin sit kinkkisempi. Joutuu pitää sottailutauon.. :D
 
Kaikki kuskit lässyttää "kyytien samanaikaisuudesta jne. muuta paskaa", kun oikea ongelma on järjestelmä johon toiminta perustuu.

Jos realistisesti miettii niin ongelma on nimenomaan se samanaikaisuus, eli ruuhkahuiput. Vaikka tilausjärjestelmälle tekisi mitä, ruuhkahuiput ja korkean kysynnän ajat eivät tule poistumaan.

Mikä siinä järjestelmässä sitten on vikana?
 
Mikä siinä järjestelmässä sitten on vikana?

Se ei ole luotettava. Kovaselle kun soittaa, saa tiedon kyydistä heti, tällä systeemillä se menet pihalle ja toivot :thumbs: ylhäällä että sieltä joku taksi tulee. Jos ei tule, vartin välein uutta soittoa ja uutta jonotusta puhelimessa.. Ja taas arvotaan.. IHAN PERSEESTÄ.

Henk koht ainakin tykkään kun saan tiedon, että autoja ei ole nyt vapaana, soita vaikka 10 min päästä uudelleen.
 
Autojahan vapautuu jatkuvasti, Purtsi hyvä. Oletko nyt sisäistänyt tuon systeemin, se yksittäinen tilaus siis jää pomppimaan systeemin syövereihin kunnes joku sen hyväksyy. Sitä ei voi järjestelmästä poistaa ennen kuin asiakas on hoideltu tai muuten on perusteltu syy poistaa tilaus, ja soittelemalla "tilasin 15 min sitten, missä taksi viipyy" pahennat vain ruuhkaa ja pahimmassa tapauksessa joku saattaa pistää vahingossa sun nimellesi toisen tilauksen.

Pahimpiin ruuhka-aikoihin monet kuskit eivät edes ota vastaan tilauksia ydinalueelta, kun tietävät että tolpalla on 100 ihmistä jonossa ja sitten porukka soittelee että "moi oon tässä tolpan viereisessä pitseriassa, tuletko hakeen mut tästä jos muistan vaikka kontata taksiin joskus illan aikana" - valitettavasti vain tuntuu että keskusneidit eivät yleensä uskalla sanoa tilaajille että kävele viereiselle tolpalle, siellä ne muutkin jonottaa sateessa. Sama pätee myös suuriin yleisötapahtumiin.

Tietenkin sitä tiedonkulkua voisi sikäli parantaa, että ruuhka-aikoina tilaajalle voisi lähettää automaattisesti tekstiviestin kun joku taksi on kuitannut tilauksen. Vältyttäisiin siltä kadunvarressa kyttäämiseltä. Mutta tuosta tolppien sijoittelusta voi ja kannattaakin antaa palautetta, mikään ei ole taksikuskinkaan kannalta vittumaisempaa kuin etsiä jotakin tyyppiä ihmisvilinästä suuren tapahtuman liepeiltä samalla kun joka toinen humalainen tarttuu ovenripaan tai koputtelee ikkunoihin että "öhsäägh tota ootsä vapaa niingu". Kaupungin katuosastohan noista tolpista neuvottelee taksiyhdistyksen kanssa että mihin niitä voisi pistää.

Taksinumeroihin voi myös soitella tolppien varaustilannetta - esim. soittamalla että "moi oon tässä kaapelin tolpalla ja tässä on abaut 20 henkeä jonossa" saa yleensä ainakin muutaman taksin paikalle kun keskus pistää viestiä etiäppäin. Kuskit kyllä jonkin verran viestittelevät tuota toisilleenkin, jos jollakin tolpalla alkaa jonoja kertyä. Toinen mahdollisuus olisi asentaa nettikameroita tolpille, tuota on jo kokeiltu mm. lentokentillä.
 
Se ei ole luotettava. Kovaselle kun soittaa, saa tiedon kyydistä heti, tällä systeemillä se menet pihalle ja toivot :thumbs: ylhäällä että sieltä joku taksi tulee. Jos ei tule, vartin välein uutta soittoa ja uutta jonotusta puhelimessa.. Ja taas arvotaan.. IHAN PERSEESTÄ.

Mun käsityksen mukaan järjestelmässä ei ole vikaa, eikä sitä ole välttämättä missään muuallakaan. Ero on siinä että Kovanen Oy on firma ja firman oman keskuksen omille autoille antamat kyydit ajetaan aivan varmasti. Luulen että kuskilla ei ole kauheasti varaa kieltäytyä jos keikka otetaan vastaan.

Muut taksit ovat yksityisyrittäjiä ja ajavat ne keikat jotka kulloinkin sopivat. Näitä autoja taksikeskus ei pakota ajamaan yhtään mitään, ne valitsevat itse. Ruuhka-aikoina tolpilla on niin paljon asiakkaita että lienee vähintäänkin turhauttavaa yrittää ottaa asiakasta kyytiin tilauksen perusteella jostain edes ydinkeskustan läheltä. Muualta kuin tolpalta saattaa ehkä löytää asiakkaan tai sitten väärän asiakkaan tai sitten asiakasta ei välttämättä löydy ollenkaan.

Suosittelen käyttämään esimerkiksi Kovasen takseja mikäli muiden yrittäjien keikanajotapa ei miellytä. Ihmisellä on oikeus valita ja maksaa siitä mistä kokee saavansa rahoilleen vastinetta.

Se järjestelmän "parantaminen" ei poista ruuhkatunteja ja siten paranna tilannetta yhtään.
 
Nyt alkaa keskustelu menemään oikeaan suuntaan..

Mua on neuvoneet taksikuskit ja itse keskus, että jos autoa ei näy, pitää soittaa taas uudestaan. Itse kerron aina soittaneeni aikaisemmin samasta kyydistä ja annan sen haista-paska-varausnumeron, mutta kaikki ei tee varmaankaan niin, varsinkaan pikku pöhnässä. Ja kyllä, autoja vapautuu koko ajan, mutta niitä ei saa vähänkään hankalampaan paikkaan millään, ja tulo on epävarmaa. Siitä purnaukseni lähtikin.

Toi sms juttu vois toimiakkin, ainakin näin pikaisella miettimisellä. Näkeeköhän ne keskuksesta mistä nro:sta porukkaa soittaa sinne?

Tolpan siirrosta olen käsittänyt (puhun tolpasta missä ei ole luuria), että se ei ole mikään yksinkertainen juttu, tyyliin palis -> tolpan siirto -> tiedotus takseille muutoksesta. Vaan että se on todella monimutkainen prosessi että se muutos onnistuu. Esim. eräs tolppa on kuulemma ihan hanurilla paikalla kuskien puheiden mukaan, mutta muutosta siihen ei ole tullut (liekö kukaan edes vienyt asiaa eteenpäin?)

Ja tuo keskusneitojen epävarmuus on huono homma. Hehän ovat avainasemassa koko ketjussa, ja jos se kohta tökkii tai antaa virheellistä tietoa niin kaikki on pahalla päällä. Ei hyvä.

Vääntöä. Toi tilauksen jääminen pomppimaan systeemiin ei ole hyvä juttu. Voisiko esim kutsun kantoaluetta kasvattaa, jolloin viesti tilauksesta leviäisi pidemmälle? Tai voisiko tilaus nousta (onko se nyt datakone tai mikä se nyt on siinä kojelaudalla mihin ne tilaukset tulee) näytölle ns. pakkotilaan, eli ellei joku kuittaa ko. kyytiä, ei kenelläkään näy muita tilauksia ennen sitä?
Ymmärrän että aina ei huvita ajaa kilometriä sivuun jonkun tilauksen takia, kun edessä olisi asiakkaita jonossa odottamassa. Mutta jonkun pitää uhrautua välillä. Ja varsinkin talvella esim. kun friiduilla on hienoja mekkoja jne. tuntuu pahalta jättää asiakkaat siihen oven ulkopuolella kun kyytejä ei tule kirveelläkään. Ja sit meet tankkaa autoa ja Esson parkissa on takseja rivissä, ja samalla tiedät asiakkaiden palelevan ulkona..
 
Koko muu posti, paitsi;

Se järjestelmän "parantaminen" ei poista ruuhkatunteja ja siten paranna tilannetta yhtään.

Ei mitään uutta, oli jo tiedossa, mutta toi vika lause!

Oot NIIN väärässä! Ruuhkahuiput tasoittuvat ja tilanne isossa kuvassa paranee. Systeemiä pitää kehittää koko ajan. Se mikä toimi 15 vuotta sitten, ei välttämättä toimi tänä päivänä. Liikennemäärät on kasvanu jne jne.

Edit. Ne ehkä et ihan niin väärässä, mutta tilanne ei ole hyvä, sitä pitää kehittää parempaan suuntaan. Se on kuitenkin KAIKKIEN etu.
 
Oot NIIN väärässä! Ruuhkahuiput tasoittuvat ja tilanne isossa kuvassa paranee. Systeemiä pitää kehittää koko ajan. Se mikä toimi 15 vuotta sitten, ei välttämättä toimi tänä päivänä. Liikennemäärät on kasvanu jne jne.

Edit. Ne ehkä et ihan niin väärässä, mutta tilanne ei ole hyvä, sitä pitää kehittää parempaan suuntaan. Se on kuitenkin KAIKKIEN etu.

En tietenkään tarkoittanut sitä että täällä pitäisi suhata Kekkosen aikoina hyväksi havaituilla menetelmillä. En vaan ihan äkkiseltään keksi miten ruuhkahuiput tasoittuisivat sillä että jonku tilaus olisi pakko kuitata. Ihmisiä on joka tapauksessa liikenteessä määrä x ja heistä määrä y tarvitsee kyytiä. Mielestäni jonkun yksittäisen, tolpan ulkopuolelle tulleen tilauksen hoitaminen ei tätä kokonaiskyytimäärän hoitamista nopeuta tippaakaan. Baarien sulkemisaikaan on tapana mennä itse tolpalle ja tolppia kantakaupungin alueella on ihan hulluuteen saakka.

Ruuhkia tulee melko varmasti olemaan aina baarien sulkemisaikaan, pikkujouluaikaan yms. juhlapäivinä.

Kumma kyllä, olen itse aina saanut kyydin taksikeskuksen kautta tilatuilta takseilta ja vieläpä ihan kohtuullisessa ajassa. Toisaalta olen myös ymmärtänyt sen että ruuhka-aikaan ydinkeskustassa ei edes kannata yrittää tilata taksia vaan pitää itse kävellä tolpalle.
 
Joo, totta. Noi ajat tulee aina olemaan ongelmallisia. Mutta jotenkin toi systeemi on jääny pahasti jälkeen. Enkä mä ainakaan halua tänne mitään NYC:n mallia et saa käsi pitkällä huitoa..

Katotaan mitä poileri vastaa. Se kuitenkin tietää tosta asiasta siltä "toiselta puolelta tiskiä".
 
Sanotaan nyt näin että ei ne munkaan mielipiteet tähän asiaan liittyen täysin hatusta vedettyjä ole.
 
Tiedän Sumu, mutta ensi käden tieto tulee kuitenkin nyt ammatti suhareilta. Aktiiviselta sellaiselta. Enkä mäkään nyt ihan pihalla tosta hommasta ole, mitä nyt kuitenkin epätyytyväinen nykytilanteeseen. Oon mäkin saanu tästä ketjusta tietoa tähän liittyen, josta en vielä tiennyt.
 
En jaksanut lukea koko topikkia läpi, joten en tiedä onko joku muu jo tätä kysynyt.
Olihan tuossa ekassa postissa typo?

"Taksit oli bestman tilannut lauantai aamuna klo 10 Helsingin taksikeskuksesta, neljä tila-autoa klo 03.30 oven eteen.
--
Mutta kun ei tullut. Kello 02.30 jälkeen ei paikalle saapunut kuin yksi taksi, --"

Vai oliko kyseessä joku ajatus, että palvelevan taksin olisi hyvä olla paikalla vartomassa tunti etukäteen? Ei kai sentään.
 
Mutta entä jos se tolppapaikka muutettaisiin siihen "keltaiseen" käytävään mikä johtaa sisäpihalta ulkopihalle, siihen... no en löytänyt edes googlella sitä kadun nimeä, mutta se katu, mikä kiertää kaapelin. Alkaa oikealle Lauttasaaresta tultaessa heti ekoissa liikennevaloissa. Mikä se nyt on..prkl? Mut enivei..

:offtopic: Taitaa olla kyseessä Tallberginkatu, joka alkaa oikeastaan sen Porkkalankadun toiselta puolelta, jossa on se Oikeustalo.....;)
 
En jaksanut lukea koko topikkia läpi, joten en tiedä onko joku muu jo tätä kysynyt.
Olihan tuossa ekassa postissa typo?

"Taksit oli bestman tilannut lauantai aamuna klo 10 Helsingin taksikeskuksesta, neljä tila-autoa klo 03.30 oven eteen.
--
Mutta kun ei tullut. Kello 02.30 jälkeen ei paikalle saapunut kuin yksi taksi, --"

Vai oliko kyseessä joku ajatus, että palvelevan taksin olisi hyvä olla paikalla vartomassa tunti etukäteen? Ei kai sentään.

Odotas kun muistelen.. Tais olla niin, että mä tilailin takseja jostain keskiyöstä lähtien asiakkaille. Ja sit 02:30 jälkeen ei tullu yhtään taksia (siis sillon kävi vika taksi pihassa), edes nuo ennalta tilatut. Jotenkin noin se meni. Hyvä kysymys.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom