Helsingin taksit

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Purtsi
  • Aloitettu Aloitettu
Olen jo vuosia noudattanut seuraavaa taktiikkaa, jos tarvitsen Rautatieaseman liepeiltä taksin yöllä, kun taksijonot ovat pahimmillaan. Lähden kävelemään pitkänsillan suuntaan ja pysähdyn Kaisaniemen puiston liepeillä olevalle bussipysäkille. Tältä pysäkiltä viittoilen sitten tyhjille takseille, jotka ovat ajamassa Rautatieaseman tolpalle. Yleensä ensimmäinen taksi pysähtyy. Kuskit ottavat mielellään kyytiin, koska kyseiseen paikkaan on kuulemma kätevä pysähtyä.

Mä/me taas tehdään niin, että kävellään ilmatieteen laitokselle ja soitetaan siihen taksi. Aina tulee, ja yleensä vielä hyvin nopeasti. Pisin aika mitä ollaan odoteltu, on 15 min, eli yks pierasu verrattuna siihen mitä tolpilla kestää.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ei niinkään vastaväite vaan kysymys. Mitä eduskunnan pitäisi mielestäsi tehdä? Muuttaa työaikalain päivittäisiä lepoaikoja koskevaa pykälää? Siellähän lukee mm. "Moottoriajoneuvon kuljettajalle on annettava jokaista 5 tunnin 30 minuutin pituista työjaksoa kohti vähintään 30 minuutin tauko yhdessä tai kahdessa erässä".

Tuohon pitäisi varmasti lisätä: "..., mutta ottaen huomioon, että taksinkuljettajalla ei ole mitään oikeutta istuskella sufella klo 03:00-05:00 välisenä aikana. Jos autosta loppuu diisseli, niin sitä vaikka työnnetään ja jos kuljettajalla menee vatsa sekaisin, käyttäköön tämä aikuisten vaippoja."

"..tai taukojen pitäminen klo 03 - 05 kielletään. Tauot on pidettävä joko ennen tai jälkeen ko. ajankohdan."
 
Emme ota tila-autoille ennakkotilauksia lauantain ja sunnuntain vastaisina öinä klo 21.00-05.00 välillä, tila-autojen suoratilauksien suuren kysynnän vuoksi."

Tuollaisenaan toi ennakkotilaus on aika hanurista. Eipä toisaalta tarvitse sitten aamuyöllä jonottaa taksikeskukseen, jos on ennakkotilaus, mutta auton saapumisesta ei mitään 100% takuuta saa.

Kyllä noita saa tilattua, ei kannata kysyä taksikeskuksista vaan esim. Kovaselta jne. Tilaus etukäteen sovittuna aikana, on toiminut.
 
Ei niinkään vastaväite vaan kysymys. Mitä eduskunnan pitäisi mielestäsi tehdä?

No sähän edistät asiaa.. purtsi ihan kohtuu asiallisesti on ilmotellu notta jotain vois asialle tehdä, vaikka sitten sielä eduskunnassa(ja mikään vähäpätönenhän asia tämä ei ole koska kyllähän eräät kansanedustajat pohdiskelee mm. pitäisikö inttiin menijöillä olla oikeus pitää pitkä liuhulettinsä), ja toinen kysyy mitä pitäs tehdä? Eiköhän purtsi sen olisi kertonut jos tarkalleen tietäisi.
 
Ei, kun se että takseja ei ole niin paljoa että ruuhka-aikanaKIN kaikki saisivat kyytinsä ilman odotusta.
 
Ei, kun se että takseja ei ole niin paljoa että ruuhka-aikanaKIN kaikki saisivat kyytinsä ilman odotusta.

ilman KOHTUUTONTA odotusaikaa. Minun mielestä takseja on ihan riittävästi pääkaupunkiseudulla, niitten käyttöä vain pitäisi tehostaa. Koska näin saataisiin hukkakilometrejä pois ja arkipäivien vuoroihin ei tulisi lisää jakajia jo muutenkin hiljaisille tunneille.
 
No sähän edistät asiaa.. purtsi ihan kohtuu asiallisesti on ilmotellu notta jotain vois asialle tehdä, vaikka sitten sielä eduskunnassa(ja mikään vähäpätönenhän asia tämä ei ole koska kyllähän eräät kansanedustajat pohdiskelee mm. pitäisikö inttiin menijöillä olla oikeus pitää pitkä liuhulettinsä), ja toinen kysyy mitä pitäs tehdä? Eiköhän purtsi sen olisi kertonut jos tarkalleen tietäisi.

No jos olisit lukenut koko postaukseni ajatuksella, niin olisit ehkä pystynyt tulkitsemaan rivien välistä todellisen viestin. Eli eiköhän eduskunta ole melkoisen aseeton ja vääräkin taho puuttumaan tällaiseen seikkaan. Ei kai kukaan ole oikeasti sitä mieltä, että tämä ongelma on niin suuri, että ruvetaan lain voimalla rajaamaan yhden tarkasti rajatun ryhmän tauko-oikeuksia. Minä ainakaan en keksi mitä muuta keinoja eduskunnalla olisi paitsi työaikalain muutos.

Jos taas mietittäisiin kuljettajien taukojen ohjaamista vaikkapa työehtosopimuksen voimin, niin siitähän vasta riemu syntyisi, kun kohta olisivat lakossa taksit, linja-autot, rekat, ahtaajat, .... Niin hyvin en työehtosopimuksia tunne, että tietäisin, onko edes sitä kautta mahdollista pakottaa pitämään tauot tiettyyn aikaan. Ja vaikka olisi, niin kuka sitä valvoisi? Jos isäntä ajaa itse ja pitää tauon, niin antaako hän itse itselleen potkut?

Nähdäkseni ainoa keino saada aamuyön taksiliikenne toimimaan olisi se, että kuskit (olivat sitten renkejä tai isäntiä) omasta tahdostaan päättäisivät urakoida sen muutaman tunnin yössä ilman taukoa. Eikös isännät ole ihan yksityisyrittäjiä, milläs heidät pakottaisi rajaamaan omia tai renkien taukoaikoja?

Kysymys taksialaa paremmin tunteville, jos kaikki pk-seudun autot olisivat ajossa ilman taukoa 03:00-05:00, niin riittäisikö edes teoriassa silloin autot siten, että millään tolpalla ei pitäisi seisoa yli 30min

PS. Jawhead, oma viestisi edisti asiaa ihan yhtä hyvin :thumbs:
 
No jos olisit lukenut koko postaukseni ajatuksella, niin olisit ehkä pystynyt tulkitsemaan rivien välistä todellisen viestin. Eli eiköhän eduskunta ole melkoisen aseeton ja vääräkin taho puuttumaan tällaiseen seikkaan. Ei kai kukaan ole oikeasti sitä mieltä, että tämä ongelma on niin suuri, että ruvetaan lain voimalla rajaamaan yhden tarkasti rajatun ryhmän tauko-oikeuksia. Minä ainakaan en keksi mitä muuta keinoja eduskunnalla olisi paitsi työaikalain muutos.

Jos taas mietittäisiin kuljettajien taukojen ohjaamista vaikkapa työehtosopimuksen voimin, niin siitähän vasta riemu syntyisi, kun kohta olisivat lakossa taksit, linja-autot, rekat, ahtaajat, .... Niin hyvin en työehtosopimuksia tunne, että tietäisin, onko edes sitä kautta mahdollista pakottaa pitämään tauot tiettyyn aikaan. Ja vaikka olisi, niin kuka sitä valvoisi? Jos isäntä ajaa itse ja pitää tauon, niin antaako hän itse itselleen potkut?

Nähdäkseni ainoa keino saada aamuyön taksiliikenne toimimaan olisi se, että kuskit (olivat sitten renkejä tai isäntiä) omasta tahdostaan päättäisivät urakoida sen muutaman tunnin yössä ilman taukoa. Eikös isännät ole ihan yksityisyrittäjiä, milläs heidät pakottaisi rajaamaan omia tai renkien taukoaikoja?

Kysymys taksialaa paremmin tunteville, jos kaikki pk-seudun autot olisivat ajossa ilman taukoa 03:00-05:00, niin riittäisikö edes teoriassa silloin autot siten, että millään tolpalla ei pitäisi seisoa yli 30min

Loistavaa pohdintaa.

Millä tavalla eduskunta on aseeton tämän asian suhteen? Kuka Suomessa päättää esim. lakipykälistä? Ja kenellä on korkein valta asiassa?

Valvontaa suorittaisivat esim. (jä tämä on vain ehdotus) taksitarkastajat ja poliisit. Sakkolappu kouraan jos on tauolla tuona kellonaikana.

Isäntä on ihan samassa arvossa tämän lain edessä, ja siksi hän ei voi suorittaa valvontaa.

Tällä muutoksella työaikalainsäädäntöön ei vähennetä taukoja, ei viedä vuoroja, ei pidennetä niitä, vaan hajasijoitetaan tauot vähemmän kiireelliseen ajankohtaan.
Edelleen minä ymmärrän isossa kuvassa sen, ettei niitä lupia kannata lisää myöntää, muutenkin äijät saavat arkisin istuskella ihan tarpeeksi tolpilla.

Ja voin kertoa, että sellaista hyvän tahdon elettä ei IKINÄ tule, että kuskit ajaisivat edes yhtä viikonloppua noin. Ei ole tullut, eikä ole tulossa. Ja SIKSI se pitää tulla tuolta isolta mäeltä se päätös. Mennään sen tyhmimmän ja laiskimman mukaan. Ahkerat ja kunnon taksit ajaa niitä noina aikoina kuitenkin.
 
Ja jos kuskia rupeaa väsyttämään, niin tärkeämpää on tietenkin että asiakas pääsee nopeammin kotiin, kuin että kuski pitäisi sen tauon ettei nukahda rattiin. :rolleyes:

edit: joo, senhän pystyy itte päättämään koska rupeaa silmäkulmaa painamaan..
 
Mitäs jos sillä on vuoro loppu ja on menossa kotiin ja siinä auton pesun yhteydessä hakee sen kahvikupin? Tai jos se ei ole ajossa ollenkaan vaan jossain muilla asioilla? Tai mitä jos alkoi helvetisti väsyttämään, kun on sen alkuillan sahannut koko ajan eikä ole paljoa kerennyt taukoja pitää? Niin kukas silloin päättää että onko se nyt laittomalla kahvilla "työajalla" vai muilla asioilla? :)

Enkä nyt millään jaksa uskoa, että ne muutamat kahvilla olijat aiheuttaa niitä hirveitä jonoja perjantaisin klo 04.00.
 
Mitäs jos sillä on vuoro loppu ja on menossa kotiin ja siinä auton pesun yhteydessä hakee sen kahvikupin? Tai jos se ei ole ajossa ollenkaan vaan jossain muilla asioilla?

Enkä nyt millään jaksa uskoa, että ne muutamat kahvilla olijat aiheuttaa niitä hirveitä jonoja perjantaisin klo 04.00.

Maalaisjärkeä saa, ja pitää käyttää. Polliisisetä kattoo ajolistat ja ja hop, homma jatkuu. En ole vielä tähän päivään mennessä kuullut että jonkun suharin vuoro olis loppunu klo 04. Yleensä ne loppuu 05. Mun tiedon mukaan.

Ongelma ei ole sun jaksamisesta kiinni. Minulle se on lähes arkipäivää, kun yritän hommata asiakkaille takseja. Kuten postasin aiemmin, kerrannaisvaikutus on se juttu..
 
Mä osaan ennakoida.

No se varmaan auttaa kovasti niitä taksikuskeja jotka tuolla sitä autoa väsyneenä ajaa.

Vähän sama kun mä osaan pyyhkiä oman perseeni, mutta joku kädetön ja jalaton ei siihen pysty.
 
Nyt vähän realismia peliin. Jos taksikuskeilta kielletään kahvitauot väliltä 03-05, taksijonotko sitten yhtäkkiä häviävät? Ei varmasti vaikuta asiaan juuri millään tavalla jos ne kolme sumppia vetävää taksikuskia laitetaan ajamaan. Jos odotusajat ovat nyt kohtuuttomia, ne ovat kohtuuttomia myös silloin kun nämä kahvittelijatkin ovat teillä.

Jos vaikka kurkkaa Hesarin työpaikat-ilmoituksia, siellä on tasan päivittäin "haetaan TAKSIKUKSEJA"-ilmoituksia. Taksikuskeista on tarve. Poistetaan taksikuskeilta oikeus juoda kahvia, auttaakohan tilannetta? Ei varmaan vaikuta millään lailla mutta tuskin auttaa.

Mitää lakimuutoksia asian tiimoilta on turha edes haaveilla. Jos olisin taksikuski ja asia otetaan esille työnantajien kautta, minä ottaisin katolta sen TAKSI-kyltin irti ja menisin kahville incognito jos muuten meinaan simahtaa.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom