Helsingin taksit

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Purtsi
  • Aloitettu Aloitettu
Mutta mites sä ratkaiset ongelman, joka koskettaa n. 40 ihmistä Helsingissä (eli vertaan tätä viime lauantaihin) jotka eivät saa taksia vaikka kuinka yrittävät? Älä valita, ratkaise ongelma.

Edit. 1000 viestiä rikki. :D
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Loistavaa pohdintaa.

Millä tavalla eduskunta on aseeton tämän asian suhteen? Kuka Suomessa päättää esim. lakipykälistä? Ja kenellä on korkein valta asiassa?

Valvontaa suorittaisivat esim. (jä tämä on vain ehdotus) taksitarkastajat ja poliisit. Sakkolappu kouraan jos on tauolla tuona kellonaikana.

Eduskunta ei tietenkään ole teoriassa aseeton, mutta käytännössä kyllä. Ei tässä maailmassa jossa elämme ikinä tulla säätämään tuon kaltaisia lakeja. Sehän on vähän sama kuin jos säädettäisiin laki, jossa kielletään huono asiakaspalvelu kaupoissa.

Siis oikeasti, käytäisiin läpi kaikki lakimuutoksessa vaadittavat kuviot vain sen takia, että pari tuntia vuorokaudessa rajattaisiin yhden pienen ryhmän osalta tauottomaksi ajaksi. Ja sitten tuona aikana pidettävä tauko vielä säädettäisiin jossain toisessa laissa sakotettavaksi rikkeeksi.

Olen aivan samaa mieltä siitä, että olisi kiva saada taksi nopsaan yölläkin, mutta jos asiasta haluaa ihan tosissaan keskustella, niin aivan turhaa on eduskuntaa tähän sotkea.
 
Annetaan pikkaisen viikonloppuöisin Helsingin taksia ajavan ihmisen näkökulmaa aiheeseen, sekä joitain faktoja:

Helsingin taksien ajovuorolistat laatii lääninhallitus. Pe/La ja La/Su-öisin on ajossa kaikki ryhmät, paitsi ryhmä 21 joka ajaa vain arkisin 7-18 joka arkipäivä. Pe/La yövuorot loppuvat joko kello 4.30, 5 tai 6.

Itse en tunne yhtään kuskia, joka kävisi tauolla tuolloin, kun asiakkaita on jonoksi asti. Taksikuskin ammatti on kuitenkin usein odottelua, joten silloin kun keikkaa on, sitä myös ajetaan, koska oma palkka riippuu siitä kuinka paljon keikkaa ajat. On toki mahdollista, että jos yövuorosi on esim. klo 17-4.30, sinua saattaa hieman jo tuossa kello 3 aikaan väsyttää, 10 tunnin ajon jälkeen, joten monella saattaa olla tarvetta kahville/venyttelylle. Itse en ole ns. väsyvää sorttia, joten tuo loppuyö menee ihan liikkeessä koko ajan, en siis ota kantaa tuohon kahviseikkaan. Poliisi sakottaa jos kuljettaja ylittää työaikalain määräämän työajan, ei siitä jos kuljettaja pitää työaikalain määräämän lakisääteisen tauon.

Mielestäni Helsingin taksit riittäisivät ruuhkahuippuina, jos yksikään ei sieltä keskustan tolpalta menisi taksilla kovin pitkää matkaa. Fakta kuitenkin on, että sieltä menee todella paljon ihmisiä esim. Klaukkalaan, Tuusulaan, Järvenpäähän, Nummelaan jne. Noihin kun ajat sen yhden kyydin, niin et ruuhkahuippuna ehdi toista kyytiä ajamaan ollenkaan.

Toinen taksikantaa syövä asia on se, että kun kyyti tulee Keskustasta esimerkiksi Tikkurilaan, menee taksi luonnollisesti Tikkurilan asemalla olevasta jonosta hakemaan seuraavan kyydin, joka suuntautuu esimerkiksi Tuusulaan. Lisäksi pienemmät yökerhokeskukset, kuten Malmi, Itäkeskus yms. työllistävät nekin takseja juuri tuohon aikaan.

Fakta on, että jos takseja on n. 1500kappaletta liikenteessä, niin ei se paljoa auta, jos Keskustan ravintoloista purkaa yhteensä 20 000 (oma arvaukseni) ihmistä kello 3.30-4.00...Noista 1500 taksista alle puolet ajavat noita keskustan keikkoja, muiden ollessa työllistettynä muualla.

Kyllähän noita takseja taas Helsingissä tullaan lisäämään, mikä on täysin järjetöntä:

"Etelä-Suomen lääninhallitus on vahvistanut 23.8.2007 kuntakohtaiset taksilupien enimmäismäärät vuosille 2007 - 2008. Lääninhallitus päätti lisätä lupien määrää Vantaalle 32 normaalilupaa ja 3 invataksilupaa, yhteensä 35 uutta taksilupaa. Helsinkiin tulee päätöksen mukaan yhteensä 105 lupaa, (95 + 10) ja Espooseen 30 lupaa (28 + 2). "

Onhan tuo tarpeellista, perjantai-lauantai-yönä sekä lauantai-sunnuntai-yönä molempina noin 2 tunnin ajan. Eli 4 tuntia viikossa. Mites sitten ne loput 164 tuntia jotka viikko pitää sisällään? Niinä aikoina on entistä vähemmän hommia taksilla -> autojen käyttöaste huononee -> kannattavuus heikkenee -> kuljettajan palkka huononee -> kiinnostus hommaan vähenee entisestään. "Helppo" raha on kuitenkin se syy, miksi itse ainakin teen tuota hommaa opiskelujen ohella.
 
Jep hyvä postaus!
 
Mielestäni Helsingin taksit riittäisivät ruuhkahuippuina, jos yksikään ei sieltä keskustan tolpalta menisi taksilla kovin pitkää matkaa. Fakta kuitenkin on, että sieltä menee todella paljon ihmisiä esim. Klaukkalaan, Tuusulaan, Järvenpäähän, Nummelaan jne. Noihin kun ajat sen yhden kyydin, niin et ruuhkahuippuna ehdi toista kyytiä ajamaan ollenkaan.

Sen ei pitäisi olla monelle yllätys että takseilla mennään juuri sinne minne ei muuten pääse. Noihin paikkoihin taitaa mennä pari hassua bussia yön aikana ja niistä viimeinenkin ennen kuin ravintolat menevät kiinni. Luulen että parhaiten taksipulan purkaisi yksi ainoa metrojuna joka ajaisi Kamppi - Itäkeskus väliä edestakaisin läpi yön.
 
Yksi sana: KIMPPAKYYTI! Vituttaa seistä tolpalla ja porukka menee yks kerrallaan autoon. Eikö sieltä saatanan jonosta voi kysyä, että onko joku muu menossa saman suuntaan? Ai niin, sehän olis aivan liian sosiaalista:jahas:
 
Noniin viskaalit. Tarvitaan selvästi myös HJP:tä kärkkäämmän suharin postaus.

Tässä ketjussa taksien palvelutasosta valittavat ihmiset ovat ilmeisesti kaiken muun ehdottoman päteviä asiantuntijoita, mutta taksikuskin työstä he eivät selvästikään tiedä mitään. Kyseessä on yksi niistä hommista, joista toki saa sanoa mielipiteensä, mutta ei kannata ihmetellä jos sitä ei ammattiryhmämme sisällä oteta kovin vakavasti. Täytysi nimittäin oikeasti tietää mistä puhuu ja tällä tietämyksellä ei tarkoiteta taksien toistuvaa käyttöä (tai itseasiassa tämän ketjun aloittaja on ilmeisesti keskittynyt lähinnä niiden tilailuun).

En minäkään tule kertomaan, miten tai miten ei hommia pitää/kannattaa siellä ovella hoitaa. Tai jos tulenkin, se tapahtuu jurrissa eikä sitä pidäkään ottaa vakavasti. Nyt on kuitenkin ilmeisesti niin, että tämän ketjun valittajat ovat täysin selvinpäin, ainakin mitä alkoholiin tulee. En halua toistaa sitä mitä HJP sanoi ajovuoroista, muuta kun että tosiaan Helsingin keskusta on viikonloppuöisin myös Espoon, Vantaan ja Kauniaisten taksin palvelualueena, että vetoapua saadaan jonkin verran myös sieltä.

Taukojen pitäjät eivät ole mikään ongelma, vaan juurikin keikkojen määränpäiden suuri hajonta (lue: kyydit kauas). Eikä se kuskille usein ole suurikaan probleema (kassa korkeintaan vähän pienenee), vaan juuri niille jotka värjöttelevät siellä tolpalla. Kuitenkin yleistä juuri roteville alle 40- mieshenkilöille jotka istuvat usein hentoisen ja hiljaisen naisen kanssa kyytiin tuohon aikaan on se, että alkaa armoton vittuilu ja korvaan huutaminen siitä miten kauan taas kesti. Ikään kuin se olisi sen kuskin vika, joka tämän lihatiskin lopulta otti kyytiin. Seurauksena on omalta kohdaltani se, etten ota käsipystyistä kyytiin yhtään selvästi kännin ja roidragen rajamailla heiluvaa ahvenniskaa, vaan ajan selkeästi ohi. Jos näitä näkyy tolpilla olevan ensimmäisenä, ajan niin ikään ohi seuraavalle asemalle. Ehkä tämä on mielestänne turhaa vittuilua ja pahentaa tilannetta entisestään, muistakaa, että juuri te "asioita kertovat" ja suoraselkäiset "hyvän palvelun ansainneet" pellet olette osasyyllisenä siihen. Moni suhari välttää esim. Rautatientoria, Hakaniemen liittotaloa ja monia muita vaan siksi, että näiltä tulee kyytiin useimmiten näitä pakkiksen yhteiskunnan parantajia. Helpompi on mennä rauhallisiksi koetuille tolpille (ne erottuvat selkeästi, mutta en luettele niitä tässä ihan syystä) että saa suht rauhallisen ihmisen kyytiin, ihmisen joka vielä arvostaa sitä sun omaa panosta eikä henkilöi taksialan ongelmia suhun. Olen jutellut tästä tendenssistä muiden kuskien kanssa ja niin kauan kun meillä on valta valita omat asiakkaamme, moni jättää tällaiset mursut sinne tien viereen kiroilemaan. Jos tämä valta otetaan pois, voin vakuuttaa, että sitten vähenee liikenteessä olevien autojen määrä ja paljon. Ei tällaisen palkan eteen kuitenkaan ihan mitä tahansa tee. Me olemme henkilöiden vuokrakuljettajia, emme pokeja. Ymmärrän myös sen, että joskus tulee kärhämää. Sitä tulee vain palkkaan nähden turhan usein, ei meille makseta vaarallisen työn lisää. Pitää myös huomata se, että taksikuskeissa on yllättävän usein naisia, maahanmuuttajia, vanhempia ihmisiä ja sitten niitä teidän mollaamia kyniksiä, joita ihan oikeasti pelottaa kyytiin istuva amatöörikehonrakentaja, joka ryhtyy aggressiiviseen sävyyn kertomaan miten kuskin pitäisi hommat hoitaa. Siinä varmaan käy sormi useammankin kerran hälytysnapilla. Onneksi nämä näppynaamaiset urpot löytävät pienenkin kuskinhapetusdemonstraation jälkeen itsensä Toivonkadulta, eli suosittelen välttämään vaikka miten isoiksi itsenne tuntisittekin.

Tunnen HJP:n (todennäköisimmin) itse ja tiedän että hänellä ei sen suurempaa hässäkkää ole asiakkaiden kanssa vielä ehtinyt olla. Itse en viitsi heittäytyä täällä anekdotaaliseksi, mutta itselläni esim viimeisen kuukauden saldoihin kuuluu viikonloppuöiden osalta kymmenkunta nyrkkitappelun silminnäkijäksi sattumista, yhdet läheltäpitipirjot autoon, kaljatuoppi omaan syliin ja muutama juoksuyritys. Kaikki tosiaan tämän ruuhkahuipun aikana. Siksi otan vain ne asiakkaat kyytiin, jotka katson päällisin puolin asiallisiksi. Jos kaikki osaisivat käyttäytyä, ei ongelmaa olisi.

Vielä todellinen parantamisen kohden tauoista vittuilun ja kuskien persrei'iksi haukkumisen sijaan: ryhtykää kiinnittämään huomiota enemmän julkisen linjaliikenteen toimivuuteen. Aina lauantaisin ja useinmiten perjantaisin bussit, junat, metrot, kaverien henkilöautot ja itse taksit tuovat Keravaa myöden, kauempaankin, juhlijoita keskustaan. Kuten HJP kertoi, tuhatmäärin. Sitten naps, suuri osa näistä on poissa pelistä kolmen jälkeen. Ja se jää sen tuhatkunnan taksin hoidettavaksi ajaa nämä kiukuttelevat (no onhan siellä mukaviakin ihmisiä) hermoheikit kotiin. Jos julkisilta saataisiin vetoapua, ei ongelma olisi läheskään näin suuri. Silloin taksia käyttäisivät todennäköisesti lähinnä ne, joilla on oikeasti varaa ajaa sillä (kallistahan se on). Kysyntä ei tässä kohtaa tarjontaa, eli kyseenalaistakaa kaupungin ja muiden liikelaitosten syyt ajaa linjaliikenne alas puolen yön jälkeen. Olisi taas yksi vittuilun aihe vähemmän ja yksi syy enemmän ottaa kaikki ehdokkaat kyytiin.

Kiinnittäkää kuljetuspalveluiden kokonaisuuteen, isompaan kuvaan huomiota ja jättäkää tällaiset kahvitaukojen tyyliset lillukanvarret vähemmälle pohdinnalle, varsinkin jos asenteenne on noin hyökkäävä.

Ja anteeksi oma vuodattavaisuuteni, on vaan ärsyttävää kuulla olevansa persreikä siksi etten viitsi ottaa tämän ketjun autuailta turpiin työaikana.
 
Viimeksi muokattu:
Onhan tuo tarpeellista, perjantai-lauantai-yönä sekä lauantai-sunnuntai-yönä molempina noin 2 tunnin ajan. Eli 4 tuntia viikossa..

En ota muuten asiaan kantaa, kun en sitä tunne mutta kun luin tekstiäsi niin tuli mieleen seuraava asia.
Olisiko huono idea myöntää jonkinlaisia osa-aika taksilupia tyyliin saa ajaa taksia vain viikonloppuisin. Eli joku kenellä on määräykset täyttävä auto niin hän voisi suorittaa jonkun testin ja saisi sitten ajaa taksia viikonloppuisin (muun työn ohessa).
Okei tämä ihan lonkalta ilman sen enmpää miettimistä...
 
En ota muuten asiaan kantaa, kun en sitä tunne mutta kun luin tekstiäsi niin tuli mieleen seuraava asia.
Olisiko huono idea myöntää jonkinlaisia osa-aika taksilupia tyyliin saa ajaa taksia vain viikonloppuisin. Eli joku kenellä on määräykset täyttävä auto niin hän voisi suorittaa jonkun testin ja saisi sitten ajaa taksia viikonloppuisin (muun työn ohessa).
Okei tämä ihan lonkalta ilman sen enmpää miettimistä...

Tämä voisi toimia joissain maissa, joissa taksiliikennelailla (finlex jos kiinnostaa) ei ole määrätty tiettyä laatutasoa taksitoiminnalle (tarkoittaa muutakin kuin itse autoa). Takseilla ja niiden kuskeilla on oltava ne tietyt laatutasot liittyen tuntemukseen, laitteisiin, asusteisiin ym. liittyen. Mitä maksupuoleen tulee, esim maksuvälinelukija ja datalaitteet ovat leasingkamaa, eikä tuohon näillä byrokratioilla ja valtionosuuksilla kannata lähteä. Teoriassa ehkä lakimuutoksin kyllä, käytänössä en usko.
 
1. Oliko autot tilattu HTD:n taksikeskuksesta vai TJP:n markkinoimasta/aikaisemmin käyttämästä "Helsingin taksikeskuksesta?" Nimi on harhaanjohtava...

HTD:n ja Lähitaksin (ne perinteiset vanhat ulakeskukset) henkilökuntaa on kyllä hyvin ohjeistettu, että ennakkotilauksia EI vastaanoteta ravintoloiden ovien eteen ravintoloiden sulkeutumisaikaan. Siksi on luultavaa että bestmaninne on soittanut johonkin pieneen yksityiseen keskukseen, joka välittää vain heidän omia autojaan.
HTD ja Lähitaksi muodostuvat, kumpikin tahollaan, yli tuhannesta taksiautoilijasta. Näin ollen niiden keskusten tarjonta on kattavampi kuin pienten, jotka aggressiivisella markkinoinnilla ja harhaanjohtavilla markkinointinimillä pyrkivät luomaan kuluttajille kuvaa, että juuri se heidän puhelinnumeronsa olisi se "perinteinen" tilauskeskus jonka numero on vain vaihtunut....


PURTSI se ei vieläkään ole kertonut mistä keskuksesta tilataksit tilattiin...
Se jos mikä on oleellinen seikka ennenkuin aloitetaan haukkumaan kaikkia takseja ja niiden keskuksia.

Toinen seikka mikä jaksaa ällistyttää kaikissa postauksissa (täälläkin ja monissa muissa medioissa ja forumeissa) että MIKSI aina syytetään takseja kun ihmiset seisoo yöllä kyytiä odottamassa?
Miksi ei sen sijaan kysytä että:

MIKSI EI MUITA JOUKKOLIIKENNEVÄLINEITÄ VELVOITETA KULKEMAAN VAIKKA 2 KK PIKKUJOULUAIKAAN YMPÄRI VUOROKAUDEN VAIKKA NE SAAVAT KAIKKIEN VERONMAKSAJIEN, MYÖS TAKSIKUSKIEN, MAKSAMIA VEROTUKIA???!!!


Mutta sehän ei ihmisiä oo koskaan kiinnostanu. Kaikki ovat vaan niin hemmetin ymmärtäväisiä että tottakai bussikuskien, metrokuskien ja veturimiesten täytyy saada öinen leponsa..... Monet bussiyhtiöt ovat vieläpä ulkomaalaisten yhtiöiden omistamia ja maksamamme verotuet menevät siis ulkomaille. On toki muutama yölinja olemassa mutta eihän nekään riitä. Miksi homma kaadetaan aina pienten yrittäjien voimien varaan...
Muistakaa, että suomalainen TAKSI ON AIDOSTI KOTIMAINEN YRITYS, JOKA MAKSAA VEROT SUOMEEN.
Myös ne arvonlisäverot, jotka me kaikki maksamme kyytihinnassa.
 
En ota muuten asiaan kantaa, kun en sitä tunne mutta kun luin tekstiäsi niin tuli mieleen seuraava asia.
Olisiko huono idea myöntää jonkinlaisia osa-aika taksilupia tyyliin saa ajaa taksia vain viikonloppuisin. Eli joku kenellä on määräykset täyttävä auto niin hän voisi suorittaa jonkun testin ja saisi sitten ajaa taksia viikonloppuisin (muun työn ohessa).
Okei tämä ihan lonkalta ilman sen enmpää miettimistä...

Kuten tuossa aiemmassa viestissäni mainitsin pari sivua takaperin, niin tuota kokeiltiin aikanaan ja se järjestely ei oikein menestynyt.

Varsinaista syytä en edelleenkään muista, mutta epäilen (ja hyvin hämärästi muistelenkin) sen olleen taloudellinen kannattamattomuus. Eli kaiken sen tarvittavan tilpehöörin, auton, laitteiden, työvoiman, sunmuun kulujen hinta ei kattanut niitä muutaman ruuhkatunnin tuottoja. Jos laadusta tingittäisiin aivan äärimmäisyyksiin asti, niin silloin saattaisi ehkä toimia (tyyliin jaetaan lupia lähes kouluttamattomille ladalla liikkuville random tyypeille, joilla ei ole laitteita eikä muita edellytyksiä kunnolliseen taksitoimintaan), mutta se ei olisi juuri parempi järjestely sitten kuin pimeät taksit nykyään.
 

Hyvää tekstiä Murkvistilta :thumbs:

Tuosta tekstistä sai kyllä hyvän kuvan siitä, kuinka "hauskaa" on keräillä baarista kotiin suuntaavia aggressiivisia juoppoja kyytiin aamuyöstä.

edit. Mulla ei vielä sydän itke myötätunnosta verta, jos joku juoponalku joutuu silloin tällöin kävelemään (OMG!) muutaman kilsan kämpilleen.
 
Ainoastaan suomessa voi viinan kiskominen olla näin uskonnollinen tapahtuma että pitää alkaa jo miettimään muutoksia työaikalakiin jotta sitä pääsisi suoraan baarin sulkeuduttua kävelemään taksitolpalla valmiina odottavaan autoon :wtf:

Ja poliisi valvomaan ettei taksijono katkea jonkun kapinallisen pitämään kahvitaukoon kiellettyyn ajankohtaan :wtf:

Kuinka monelle se on aidosti yllätys että kun tappiin asti on paarissa niin tolpalla on kauheet jonot ? Jos ei huvita jonottaa niin pitäiskö lähteä aiemmin pois kun jonoja ei ole vielä kerennyt syntyä ?

Niin joo, ei pysty, kun on se OIKEUS olla ravitsemusliikkeessä sulkemisaikaan asti ja kun sieltä lähtee PITÄÄ takseja olla valmiina

Toisaalta sitä on onnekas jos tällaiset murheet horjuttaa maailmaa, silloin ei elämässä voi kovin suuria murheita olla.
 
Ihme valittajia täällä :jahas:

Itsekai menen sulan maan aikaan pyörällä baariin ja takaisin. Säästän tässä 30e joka baarireissu ja on siin muitakin hyviä puolia. Ei tuu baarissa vedettyä hirveitä perseitä kun tietää et pitää pystyä ajaan kotia viel, eikä aamulla oo niin paha kohmelo ja rahaakin säästyy ja muistikin on tallella :)
 
Muuten asiaan kantaa ottamatta mutta joukkoliikenne kyllä toimii stadissa myös öisin. Yödösiä menee 4:35 asti ainakin.

Jokaista pikkukujaa ko dösät ei tietenkään aja mutta jokaiseen lähiöön pääsee myös siis myös bussilla öiseen aikaan.

T: joku 500krt sellaisella matkustanut.

Jos on niin pönde ettei sellaista löydä niin sietää kävelläkkin :)
 
Kun tuo nyt tuntuu olevan maailmaa kaatava murhe tuo taksikuskien kahvinjuonti, niin käykö se Purtsi ihan sisällä asti katsomassa että kahvia ne siellä napaan vetää? Etteivät vaan olisi siirteet autoa sivuun mittarilta maksun ajaksi niin kuin hyviin tapoihin kuuluu. Lisäksi on mahdollista, että kuskilla olisi ihan vaan kusihätä. Lonkalta voi keksiä vaikka kuinka monta syytä, jotka eivät ole lusmuilua, miksi taksi on pysäköitynä shellin pihalle.

Niin ja vielä vinkkinä: kaikki Shellin-baarin asiakkaat joilla on Mersu-takki, suorat housut, sekä kiiltävät kengät eivät välttämättä ole taksikuskeja.
 
Ainoastaan suomessa voi viinan kiskominen olla näin uskonnollinen tapahtuma että pitää alkaa jo miettimään muutoksia työaikalakiin jotta sitä pääsisi suoraan baarin sulkeuduttua kävelemään taksitolpalla valmiina odottavaan autoon :wtf:
Toisaalta sitä on onnekas jos tällaiset murheet horjuttaa maailmaa, silloin ei elämässä voi kovin suuria murheita olla.

Kyllä!!

kaikki Shellin-baarin asiakkaat joilla on Mersu-takki, suorat housut, sekä kiiltävät kengät eivät välttämättä ole taksikuskeja.

Ehkei, mutta kuka tälleen pukeutunut oikeesti juo kahvia essolla yöllä?
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom