Helsingin taksit

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Purtsi
  • Aloitettu Aloitettu
Millä tavalla eduskunta on aseeton tämän asian suhteen? Kuka Suomessa päättää esim. lakipykälistä? Ja kenellä on korkein valta asiassa?

Kyllä tässä tehdään kärpäsestä härkästä, ehdottomasti. Muutama hassu tunti silloin tällöin ja että ihan lakia pitäis muuttaa?.. varsinkin kun siitä ei oletettavasti ole juuri mitään hyötyä, ei edes kerrannaisvaikutuksen tai minkään muunkaan takia.


Valvontaa suorittaisivat esim. (jä tämä on vain ehdotus) taksitarkastajat ja poliisit. Sakkolappu kouraan jos on tauolla tuona kellonaikana.

Ja poliisi varmaan innosta soikeana kyttäisi kahvia juovia taksikuskeja huoltamolla kun samaan aikaan pitäisi olla lentämässä piipaapuupäänä ympäri kaupunkia kännisten tappeluita lopettamassa.


Tällä muutoksella työaikalainsäädäntöön ei vähennetä taukoja, ei viedä vuoroja, ei pidennetä niitä, vaan hajasijoitetaan tauot vähemmän kiireelliseen ajankohtaan.

Edelleen, taukojen kieltämisellä ei saada aikaan yhtään mitään järkevää. Korkeintaan lisää kyrpiintyneitä taksikuskeja kun kahvihammasta kolottaa ja vituttaa kun ei saa juoda kahvia. Eniten saisi aikaan sillä että Helsingin takseja kiellettäisiin ajamasta kaupungin rajojen ulkopuolelle, vaan kun siinäkään ei juurikaan ole järkeä. Enkä rehellisesti sanottuna muista nähneeni kovinkaan montaa kahvia hörppivää suharia noin kello 04 huoltoasemalla. Ja trust me, on tullut aika monta minuuttia viimeisinä vuosina juotua kahvia huoltoasemalla, niin päivin kuin öin.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Noniin viskaalit. Tarvitaan selvästi myös HJP:tä kärkkäämmän suharin postaus.

Täytysi nimittäin oikeasti tietää mistä puhuu ja tällä tietämyksellä ei tarkoiteta taksien toistuvaa käyttöä (tai itseasiassa tämän ketjun aloittaja on ilmeisesti keskittynyt lähinnä niiden tilailuun).

Asiallista tekstiä! Odotinkin, milloin kuulen ammattilaisen mielipiteen toiselta kantilta katsottuna, kiitos Mulkvist!

Asiaan liittyvä henkilökohtainen kiinnostukseni pohjautuu omaan isääni jolla on oma taksi, sekä reilun kymmenen vuoden uraan ovella kahva-apinana takseja tilaillen. Omat kokemukseni takseista (kun olen kääliönä liikenteessä) ovat olleet kaikki myönteisiä, ja korostankin, että olen koko ajan puhunut vain näistä ruuhkahuipuista ja sen huonosta toimivuudesta.

Helpompi on mennä rauhallisiksi koetuille tolpille (ne erottuvat selkeästi, mutta en luettele niitä tässä ihan syystä)

Kehvetti! :D


PURTSI se ei vieläkään ole kertonut mistä keskuksesta tilataksit tilattiin...
Se jos mikä on oleellinen seikka ennenkuin aloitetaan haukkumaan kaikkia takseja ja niiden keskuksia.

01000700 oli nro mistä taksit tilattiin. Tai siis minä en tilannut, vaan asiakas oli tilannut jo päivällä. Yöllä uudelleen ko. nroon soitettaessa tilaus ja sen kuittaus näkyivät, mutta siihen homma sit jäikin.

Kun tuo nyt tuntuu olevan maailmaa kaatava murhe tuo taksikuskien kahvinjuonti, niin käykö se Purtsi ihan sisällä asti katsomassa että kahvia ne siellä napaan vetää?

Saattaahan olla, että esim. siinä omaa auton pesuvuoroa odotellessa, erehtyy laskemaan tankkaajat ja tauolla olevat samaan kastiin, mutta jos olisikin, niin juuri siitä syystä olen pitänyt kappalemäärät pieninä, etten yleistäisi liikaa.

MUTTA. Hyviä pointteja on tullut, ja pari ihan potenttiaalista parannusehdotusta, mutta mites sitten kun pitäisi saada niitä takseja vaikka esim. Kaapelitehtaalle pe-la? Eli ei ollakkaan ihan keskustassa, vaan aavistuksen verran sivussa. Kaapeli on hyvä esimerkki siitä, miten sijainti vaikeuttaa sitä taksin saamista. Ja ihan sama onko tilattu etukäteen vai ei.

Se numero, jonka keskuksesta saa, ei ole mikään varausnumero. Se on numero, monentena soitit sillä kertaa keskukseen. Jos sä otat pankissa vuoronumeron, niin et sä sitä missaa, ellet itse hölmöile. Tää on kanss toinen mikä mua aina risoo. Eikö nykyaikainen teknologia mahdollista sitä, että tilaus varmistuu jo puhelun aikana? Eikä tarvitse odottaa varttia ja todeta että ei se taksi tullutkaan, vaikka oli mulla tää "varausnumero".. Kirosana! Onko tähän tulossa muutosta? Anyone..?
 
Tilaushan menee niin, että kun soitat taksikeskukseen, eli Helsingissä 01000700, annetaan sieltä sinulle varausnumero. Tämän jälkeen tilaus näpytellään keskuksessa koneelle, josta se välittyy nouto-osoitteen perusteella ensin alueen tolpalle (eli kaapelitehdas tolpalle 11, Itämerenkadulla Ruoholahden metron edessä). Jos tolpalla on monta autoa, menee tilaus niistä ensimmäiseen. Jos hän ei sitä ota, menee se seuraavaan tolpalla jonottavaan autoon jne...

Yöllä tuskin tolpalla on autoa, joten auto menee ruoholahden alueella olevaan, mutta ei tolpalla seisovaan vapaaseen autoon. Jos tämä ei syystä tai toisesta keikkaa kuittaa, vaan on esim. juuri ottamassa asiakasta kyytiin tai menossa sovittuun noutoon, ohjautuu keikka seuraavaan autoon.

Onko tosiaan näin, että kaapelitehtaalle ei meinaa autoa saada yöaikaan? Ajattelin, että tuo olisi ns. helppo kohde, koska usein autot ajavat tyhjänä lauttasaaresta takaisin vähintään Lapinlahdenkadun tolpalle saakka, josta saavat seuraavan kyydin. Taksikeskuksen kautta tehty tilaus, jossa auto halutaan heti (ns. heti-tilaus) tarkoittaa sitä, että kun auto on saapunut nouto-osoitteeseen, saa kuljettaja heti laittaa mittarin päälle (Tätä ei monet asiakkaat ymmärrä).

Itse väittäisin, että mitä kauemmaksi keskustasta mennään, niin sitä helpommin tuohon ruuhka-aikaan takseja saa, koska alueella on aina edellisen kyydin päättäneitä takseja, jotka eivät halua ajaa keskustaan takaisin tyhjänä. Poikkeuksia toki on, esim. Tapiola, Tikkurila, Itäkeskus jotka ovat itsekin ruuhkaisia.

Toki on mahdollista, että jos nouto-osoite on esimerkiksi Runeberginkadulla, sitä ei kukaan taksi halua kuitata ellei ole 100m säteellä valmiiksi. Ko. katuakin ajaa lukematon tyhjä taksi kaupunkiin hakemaan uutta keikkaa, joten on todella suuri riski sille, että taksin keskuksesta tilannut asiakas ottaakin toisen pirssin lennosta, sitten itse ajelet paikalle, pistät mittarin päälle, odottelet 5-10min ja toteat ettei asiakasta tulekaan, teet kyydistä Hukka-ajon, ja lähdet jatkamaan matkaa kohti keskustaa, saldona hukattu 15-20min ja kyyti puuttuu.

Edelleenkin, edes Taksikeskukseen tehty tilaus ei takaa sitä, että auto saapuu kohdeosoitteeseen kohtuullisen ajan puitteissa näinä viikonloppuöiden ruuhkahuippuina.

Ei siinä kummempia, tavataan taas yöllä, 18-4.30 olisi tarkoitus ajaa, tuohon tulee luultavasti 1,5 tunnin jatkot päälle jos ihmisiä liikkuu normaalisti. Positiivisin mielin, itse pidän hommasta (ainakin vielä), ja asiakkaiden kanssa on lähes poikkeuksetta mukavaa.
 
Lainataanpa erästä kollegaa:
Arkisin aamuliikenteessä 06-09 välillä helsingissä kuljetetaan noin 200 000 matkustajaa. Metro vie liikennelaitoksen ilmoituksen mukaan noin 100 000, bussit ( 1700 kpl ) vie noin 80 000, ratikat ja paikallisjunat 20 000, taksit noin 10 000 - 15 000. Kaikilla on täysi kapasiteetti käytössä.

Vkl yöliikenteessä 02-05 on takseja noin 1200-1400 kpl. Busseja viisi. Metroja nolla. Ratikoita nolla. Paikallisjunia muutama.

Metrojen, bussien, ja ratikoiden ei kuulemma kannata ajaa yöllä, vaikka kaupunki on täynnä matkustajia, jotka haluavat maksaa matkansa.

Taksilla täytyisi kuljettaa noin 20-30 matkustajaa tunnissa/auto, että jonot ei kasvaisi pitkiksi.

Matkustajat eivät mene jonottamaan metro tai ratikkapysäkeille, koska metrot ja ratikat eivät aja. Matkustajat tulevat jonottamaan taksiasemalle, koska taksi tulee.
 
Kuskina ite

Ite olin kyllä lauantaina aamuyöllä kello 3.45 huoltsikalla kahvittamassa, koska ajovuoro ei ollut vielä alkanut. Siinä yksi syy, miksi taksi saattaa olla tsufettamassa. Edellisenä yövuorona ajoin sitten teitä rassuja pois sieltä satojen metrien jonosta, kaks kyytiä ehdin, ennen kun oli tolpat tyhjiä. Eka kyyti Espoonlahteen, toka Siuntion perukoille. Ei ehdi enempää yks auto. Mutta jos mä olisin saanu niitä Kallioon ja Vallilaan ja Punavuoreen tai vaikkapa ihan Meilahteen haluavia, ni olisin ehtiny kymmenkuntakin niitä ajamaan.

Kilpailu: Mitä yhteistä on mainitsemillani kaupunginosilla?
 
http://forum.taksikuski.net/viewtopic.php?t=1034

LOL, muutama itseään ylivertaisen älykkäänä pitävä tolppahomo on vetänyt kauheat porot tästä ketjusta. Taitaa känsäperseitä hieman ketuttaa kun heidän älykkyyden riemuvoitollista ammattia haukutaan :D

Muutama älykäs hormoonipossu laukoo siellä kerrassaan mainioita mielipiteitä ja parannusehdotuksia hienolla asenteella.

Steroideilla on tapana vaikuttaa tuohon järjenjuoksuunkin. Sitäpaitsi eihän ne "podarit" taksia käytä, nehän seisoskelee noilla kusiräkälöiden ovilla tuohon "primetime" aikaan kuola suusta valuen ja silmistä paistaa sellainen pohjaton tyhmyys, jonka vain voi saada aikaan Tallinnasta ostettu piikitettävä "urheilu-aine"

Ei sillä, että mulla olisi mitään kuskeja vastaan, hyviä kokemuksia mulla niistä on. Mutta onhan siellä seassa noita herneaivojakin.
 
Taksikuskin palkkaus, duuni, urakehitys tai koulutusvaatimukset evät ole tosiaan kauhean hääppöiset, joten materiaali valkkautuu sen mukaan. Ei siellä maistereita tai insinöörejä ratissa ole.
 
Taksikuskin palkkaus, duuni, urakehitys tai koulutusvaatimukset evät ole tosiaan kauhean hääppöiset, joten materiaali valkkautuu sen mukaan. Ei siellä maistereita tai insinöörejä ratissa ole.

Nono.. Tunnen itse kolme insinööriä ja yhden kauppatieteiden maisterin jotka mittariauton rattia säännöllisesti pyörittävät.
 
Ja kusiräkälöiden ovella on ekonomeja, varatuomareita, lennonjohtajia, diplomi-insinöörejä ja poliiseja. Näiden ammattien edustajia tunnen ovelta henkilökohtaisesti.
 
Mut joo, mielenkiintoisia vastauksia, mutta ongelma on edelleen sama.

Jos taksi tilataan, sen tuleminen on arpapeliä, vaikka sen "varausnumeron" saisikin. Piste.

Ja voi luoja sitä stadin taksit vs Kovasen taksit tappelua. Siinä kuulkaa ei ole järjen kanssa MITÄÄN tekemistä. Kaikki kuskit valittaa, että "ne tulee ja vie meidän kyydit." No totta helvetissä ne vie, jos sinne Kovaselle soittaa niin, saa heti vastauksen tuleeko kyyti, ja milloin se tulee. Vähänkö on helppoa sanoa asiakkaalle, et kyyti tulee 10 minuutin päästä. Kaikki voittaa tilanne.

Mutta annas kun soitat 01000700 numeroon.. Saat jonkun haista paska varausnumeron, ja sanot asiakkaalle että taksi on tilattu ja tässä varausnumero. Ja sit kaikki peukut ylös että sieltä taksi tulee.

Kaikki kuskit lässyttää "kyytien samanaikaisuudesta jne. muuta paskaa", kun oikea ongelma on järjestelmä johon toiminta perustuu. Mutta kukaan ei vaadi parantamaan sitä. Se on verrattavissa tähän pakkikseen. Että joku ei toimis täällä, ja Mike vaan sanos että "viddu kun pakkislaiset ei osaa käyttää tätä", eikä tekis mitään asialle. Kuin pitkään se toimis? Onneksi tilanne ei ole noin, vaan tätäkin järjestelmää kehitetään eteenpäin.
 
Itse tulee liikuttua joka viikonloppu 02-05 välillä keskustasta kotiin, yötyötä kun teen. Taksijonoja tulee siis nähtyä, mutta kertaakaan en ole taksilla kulkenut. Bussit kulkee yöllä ihan kohtuullisesti, juurikin pe-la ja la-su välisinä öinä. Autoja on kyllä liikenteessä kymmeniä, joten tuo aiemmin mainittu "viisi", on kyllä paskaa. HKL:n mukaan vuoroja kyllä lisättäisiin, mutta kuskeja ei ole tarpeeksi tulemaan silloin töihin. Taksijonoista päätellen asiakkaita kyllä olisi yllin kyllin, mikäli tarjonta olisi kattavampaa. Monesti on tullut huomattua miten esimerkiksi 06N tai muut vastaavat yhtä suositut ovat aivan täynnä, jopa niin, että osa porukasta jää ulos.

Sama rundi joka viikonloppu eikä ratkaisua näy missään.. missä vika?
 
Pakko kysyä vielä, koska tätäkin palstaa taksikuskit selailee, että mitkä on teidän vaikutus mahdollisuudet? Siis voisitteko te painostaa jonkun parantamaan tuota järjestelmää?
 
Itse käytän taksia töölö-munkkiniemi välillä aika säännöllisesti, suurin odotusaika on ollut 10min ja sekin oli lauantai aamuyö. Itse olen erittäin tyytyväinen ollut taksin palveluihin ja tosimukavia tyyppejä siellä on kuskeina.
 
Ja kusiräkälöiden ovella on ekonomeja, varatuomareita, lennonjohtajia, diplomi-insinöörejä ja poliiseja. Näiden ammattien edustajia tunnen ovelta henkilökohtaisesti.

:hyvä: Ei helvetti että repesin. Onko nykyään noin kovat vaatimuksen oviapinanan hommiin että pitää olla DI:n tai varatuomarin koulutus. Poliisin hommiin nähdenhän tuo on toki ylennys :D
 
:hyvä: Ei helvetti että repesin. Onko nykyään noin kovat vaatimuksen oviapinanan hommiin että pitää olla DI:n tai varatuomarin koulutus. Poliisin hommiin nähdenhän tuo on toki ylennys :D

Ton vois melko helposti ottaa provona...
 
Oulussa ainakin on käytössä vaihtoehtona ns. suorataksijärjestelmä, eli numeroon soitettaessa yhdistää puhelun automaattisesti lähimpään vapaata vilkuttavaan taksiin. Hyvinkin näppärä.
 
Mulla ei oo ainakaan mitään valittamista taksien toimintaan. Aina oon soittamalla saanu taksin ja vieläpä kiitettävän nopeasti. Ymmärrän myös sen, että viikonloppuna aamuyöstä ei soittamalla sitä taksia saa ihan 5minuutissa siihen ravintolan eteen. Itseasiassa se on ihan oikein, ettei keskustassa saa sitä taksia soittamalla. Tolpalle jonoon vaan niin kuin kaikki muutkin.
 
Nyt on taas niin fiksua ja kehittävää keskustelua, etten edes viitsi kommentoida koko aihetta, muuten että en tiedä stadin taksien laadusta yms. mutta sen uskallan sanoo, että omien kokemusten perusteella ainakin tampereella hoidetaan kaikki ennakot ja on kuskeja jotka menee varta vasten toiselle puolelle kaupunkia hakemaan ennakkoa...

Muuten tän keskustelun sävy on taas yltiöpositiivista, tyyliin taksarit läskejä ja aivottomia paskoja, joista ei oo muuhun ku ratinpyöritykseen yms. Ja kaikki bodarit on roinapoikia ja aivottomia apinoita, jotka vaan seisoo ovella kuola valuen.. Huhhuh...

Kiitos ja anteeks... :joku ihQ hymiö:

Ai niin , Kiitos Mulkvist erittäin hyvin kirjoitetusta viestistä!!!
 
Mä osaan ennakoida.

:david:Purtsi, mä oon pitänyt sua oikein älykkäänä ja fiksuna palstankäyttäjänä, mutta nyt oot ylittänyt itses, ei vittu mitä mottipäistä tekstiä! Pitääkö mun alkaa vinkuu baarijonoista ja et se on teidän portsareiden vika???

Onneks ihmiset on yksilöitä enkä ala dissaa ammattikuntaa yhden mielipiteiden takia, mä arvostan teidän portsareiden työtä ja monet ovat asiakkaina todella mukavia..:kippis1:
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom