Helsingin taksit

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Purtsi
  • Aloitettu Aloitettu
Joku tuolla taisi kirjoittaa,että taksi ei ruvennut viemään helsingin keskustasta Espooseen:wtf:
Entäs jos siin olikin sellainen tilanne että sillä taksilla oli tilausajo sovittu vaikka 20 minsan päähän. Koitti sit siinä tehdä vielä yhden lyhkäsen ajon välissä. En mää tolla muuta pätevää selitystä keksi.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kyllä taksikuski saa valita asiakkaansa siinä missä muutkin. Monestihan tilanne on niin, että lyhyet kyydit ovat tuottoisampia kuin pitkät. Esim. keskusta-alueella tehdyt parin kilsan heitot on tosi hyviä pokia jos niitä riittää kokoajan. Tällöin päästään kovempaan tuntiliksaan kun aina uudesta kyydistä otetaan aloitusmaksu. Mutta se on kuskista kiinni lähteekö mahdollisesti pitkälle pokalle vai yrittääkö saa lyhkäisiä..

Asiakkaiden valitsemisesta vielä, että kyytisopimuksen teon jälkeen, eli kun asiakas on istunut autoon ja mittari laitettu päälle (en tiedä mikä tässä on se virallinen kuvaus), asiakasta ei saa enää heittää pihalle pakkaseen. Tällöin kyseessä taitaa olla jo heitteillejättö.
 
No jos mietitään, että siellä on nähty VÄHINTÄÄN kaksi kuljettajaa juoruamassa, ja käsittääkseni siis stadissa, niin silloin näit alle promille pääkaupunkiseudun takseista kahvilla.

Jos klo 4-5 aikaan on vaikkapa 100 taksia viettämässä kahvivarttiansa huoltsikalla, jotka juuri sinä pääset näkemään, niin silloin käytetään noin prosentti koko tuotannosta kahvitteluun.

Juuri nämä kuskit ovat saattaneet tehdä 13h työvuoron, eivätkä ole enää virkeimmillään.
Mielestäni ihan oikeutettua. Juokoot kahvia. Jos haluaa liikkua juuri tiettyyn aikaan jonnekkin, niin soittakaa kaveri kuskaamaan tai ajakaa itse. Viinaa ei oo pakko juoda.

Suomessa taksilla kulkeminen on kuitenkin turvallista..
 
Jos klo 4-5 aikaan on vaikkapa 100 taksia viettämässä kahvivarttiansa huoltsikalla, jotka juuri sinä pääset näkemään, niin silloin käytetään noin prosentti koko tuotannosta kahvitteluun.

Mulla on vähän huono matikkapää, mutta ylläoleva ei voi pitää paikkaansa, vaikka miten räknäisi.
 
Mulla on vähän huono matikkapää, mutta ylläoleva ei voi pitää paikkaansa, vaikka miten räknäisi.

No okei, ei niitä autoja nyt ihan 2500 ole, mutta jos huomioidaan koko pääkaupunkiseudun espoon, vantaan ja stadin autot, niin melkolailla lähellä kuitenkin. Kaikkin ne hakee pokia kaikkialta.


Kahvivartti= 15min, 100taksia=1500minuuttia.
3000taksia=3000h, 25h/2500h*100=1%

Eli jos 100 autoa viettää vartin mittaisen tauon kello 4 ja 5 välillä, niin silloinhan tämä pitää paikkaansa.
 
mitähän matikkaa antimus soveltaa..
 
Myönnettäköön, onhan tuo vääntämällä väännetty, mutta paikkaansa pitää.

Lähinnä viittaan nyt tällä siihen, kun kahvitaukoja syytettiin ruuhkien aiheuttajiksi. Samoin kuin hoitajien juoruilujen perusteella väitetään, ettei hoitajilla mitään kiireitä ole.
 
No okei, ei niitä autoja nyt ihan 2500 ole, mutta jos huomioidaan koko pääkaupunkiseudun espoon, vantaan ja stadin autot, niin melkolailla lähellä kuitenkin. Kaikkin ne hakee pokia kaikkialta.


Kahvivartti= 15min, 100taksia=1500minuuttia.
3000taksia=3000h, 25h/2500h*100=1%

Eli jos 100 autoa viettää vartin mittaisen tauon kello 4 ja 5 välillä, niin silloinhan tämä pitää paikkaansa.

no tuohan riippuu ihan tarkasteluajasta.

käytännössähän silloin on 3000 autoa ajossa, joista 100 tauolla -> 3,33% tauolla(1/30), 96,xxx prosenttia ajossa...

e: käytännössä jos puhutaan helsingin keskustasta niin sit on melkeen 10% tauolla (1500 autoa)
 
no tuohan riippuu ihan tarkasteluajasta.

käytännössähän silloin on 3000 autoa ajossa, joista 100 tauolla -> 3,33% tauolla(1/30), 96,xxx prosenttia ajossa...

e: käytännössä jos puhutaan helsingin keskustasta niin sit on melkeen 10% tauolla (1500 autoa)

Niin siis itsehän puhuin miestyötunneista.
Jos klo 4-5 tehdään Helsingin Seudulla 2500 miestyötuntia ja josta sata kuljettajaa pitää vartin tauon (tai 300 autoa 5 min tauon) niin tuona aikana vietetään 25 miestyötuntia tauolla. Näin sen itse laskin.

Pääkaupunkiseutu, eli Helsinki, Vantaa, Espoo ja Kauniainen on kuitenkin samaa piiriä tuohon aikaan yöstä. Tämän peliliikkeenhän taksitarkastaja tekee yleensä viikonloppuöisin.

Itse aina ihmettelen, kun ihmiset valittaa etteivät saaneet taksia ja jonottivat kuuteen asti aamulla. Yleensä viiden jälkeen joutui sahaamaan keskustaa ristiin rastiin jotta löytäisi vielä sen yhden ennenkuin lähti etsimään sitä viimeistä lentokenttäennakkoa ennen nukkumaan menoa. Tiedä sitten, en varmaankaan vain tiennyt missä ne parhaimmat bileet on.. Tämä siis muutaman vuoden kokemuksella 2001-2006.
 
.

Itse aina ihmettelen, kun ihmiset valittaa etteivät saaneet taksia ja jonottivat kuuteen asti aamulla.

tuossa taitaa kyllä olla tarinankertojalla aina jonkin verran lapinlisää mukana.. eli vartin yli viis = kuuteen asti jne...
 
Itse aina ihmettelen, kun ihmiset valittaa etteivät saaneet taksia ja jonottivat kuuteen asti aamulla. Yleensä viiden jälkeen joutui sahaamaan keskustaa ristiin rastiin jotta löytäisi vielä sen yhden ennenkuin lähti etsimään sitä viimeistä lentokenttäennakkoa ennen nukkumaan menoa. Tiedä sitten, en varmaankaan vain tiennyt missä ne parhaimmat bileet on.. Tämä siis muutaman vuoden kokemuksella 2001-2006.

Jepu, itselläkin useampi vuosi kokemuksia Kuopiosta pirssillä. Harvemmin kovinkaan isoja jonoja klo 5:ttä pitempään näkyy missään. Ne jotka yleensä urputtavat klo 6-7 asti kestävistä jonoista, ovat samoja sopuleita, jotka lähtevät pikkujouluaikaan/vappuna/uutenavuotena porsastelemaan kun kaikki muutkin ovat liikenteessä. Sitten seuraavana aamuna soitellaan vihaisena taksitoimistoille eilisillan sinapit ja ketsupit kauluspaidalla, että kuinka tällainen peli ei vetele...

Täällä meilläpäin eräs paikallinen taksisuhari päivysti ravintolan ovella vähän ennen klo 0230.Hyvässä laitamyötäisessä ollut mies tuli kyytiin ja sanoi,että kotia pitäis päästä.Kavereiden kans kuulema menny sukset ristiin ravintolassa.Ei siinä muuten mitään,mutta tämä kaveri asui 270km päässä:)Kuski siinä oli hetken miettiny,ja ottanu 200 euroa ennakkoon maksua kaverin pankkikortilla ja eiku matkaan.Perillä kuski oli herätelly kaverin ja ottanu loppusumman.
Tätä voisi jo kutsua asiakaspalveluksi:worship:

Ihan normisettiä, uskomattoman moni nukahtaa kun pääsee lämpimän taksin leppoisaan kyytiin. Ja vielä isommalla todennäköisyydellä, jos matka on hiemankaan pidempi. Ja tuo tapaus nyt on sieltä asiakaspalvelun heppoisimmasta päästä, kun suhteuttaa siihen miten ystävällisenä sitä voikaan pysyä, istui vieressä sitten millainen urpo tahansa. Itse olen selvitellyt mm. asiakkaan osoitetta numeropalvelusta, koska tämä itse on ollut niin kanttuvei, ettei ymmärrä missä asuu, palauttanut kadonneita kännyköitä/lompakoita/avaimia/vaatteita työajan ulkopuolella, toiminut velkojenperijänä, kantanut satakiloista sammunutta karpaasia kotiovesta sisään yms.

Kaikki tämä tietenkin suhteellisen paskalla palkalla ja hölmöillä työajoilla. Jokin siinä kuitenkin viehättää. Luulenpa, että jos taksiluvat vapautettaisiin, palvelutaso romahtaisi huomattavasti. Onneksi opiskelen onnillisesti, ei tartte rattiin tarttua työasioissa ainakaan hetkeen. ;)
 
Itsekin tullut ajettua stadissa about 2 v. taksia, ja täytyy sanoa, ettei ihan heti maistu uudelleen. Jurristen suomalaisten kuskaaminen ei ole niin mukavaa hommaa sillä liksalla.
 
Kaikki nämä ylläolevat purnaukset katoaisivat, jos ihmiset tajuaisivat lähtä baarista hiukan eri aikoihin kuin muut.

Perustilanne: Pekka 34v on lähtenyt kaupungin suurimmasta yökerhosta 3000 muun ihmisen kanssa kello 3.45. Taksia jonotetaan tunti ja Pekka selittää jonottaneensa 2-4h taksia ja aikoo tehdä liittoon valituksen. Sama sankari vielä matkalla kiroaa taksin hinnan ottamatta huomioon auton ylläpitokustannuksia (3x kalliimmat vakuutukset, polttoaineet, kuski, itse auto, auton datamaksut jne.). Lisäksi kyseinen sankari unohtaa, että perjantain ja lauantain ruuhkat eivät tarkoita, että sunnuntaina, maanantaina tai tiistaina saisi ajaa edes murto-osaa näistä päivistä. Palkka tulee proviisiosta ja ketä hymyilyttää istua töissä koko päivää lähes tyhjän panttina? Sitten vielä itketään autojen lukumäärän vähyydestä kun edes nykyisiin ei saada aina kuskeja. Suostuisitteko ajamaan itse taksia? Tätä turvallista ja ihanaa ammattia.

Ja syy miksi jalkakyytejä ei silloin yöllä oteta on seuraava: Mieti jos itse olisit seissyt sen tunnin jonossa ja joku kuski ottaa 10min tienvarressa heiluttaneen ihmisen kyytiin. Olisiko se Sinusta reilua? Jonojen aikaan kaikki jonottavat... tai ainakin pelkät jonottajat saavat kyydit.

Lähtemällä sieltä kapakasta kello 3.15 sen perus 3.45 sijaan säästät omia hermojasi. Jos lähdet neljän nurkilla voit syyttää jonottamisesta vain itseäsi. Ensin jonotetaan tunti baariin, puolituntia yhtä juomaa, vartti narikassa kun lähdetään pois ja lopulta vielä taksia tunti. Kyllä se syö, mutta ei se kuskin vika ole.
 
Ihan normisettiä, uskomattoman moni nukahtaa kun pääsee lämpimän taksin leppoisaan kyytiin. Ja vielä isommalla todennäköisyydellä, jos matka on hiemankaan pidempi. Ja tuo tapaus nyt on sieltä asiakaspalvelun heppoisimmasta päästä,

Juu,kyllä.Mutta tarkoitin tuota kokonaisuutta,eli sitä lähinnä että kuski on aamulla valomerkin aikoihin lähtenyt viemään asiakasta vajaan 300km päähän kotiinsa:)
Mutta se siitä.jatkakaa helsingin takseista olkaa hyvä.
 
Juu,kyllä.Mutta tarkoitin tuota kokonaisuutta,eli sitä lähinnä että kuski on aamulla valomerkin aikoihin lähtenyt viemään asiakasta vajaan 300km päähän kotiinsa:)
Mutta se siitä.jatkakaa helsingin takseista olkaa hyvä.

Itselle kävi aikoinaan melkein samoin, lauantaina n. klo 02 tuli viiden hengen porukka tuomaan (taluttaen) kaveriaan ison-roban tolpalla kyytiin; Vietkö äijän turkuun, kun ei se varmaan kävellen osaisi?

Mikäs siinä, varmistin että kortti toimi ja että jätkän tyttöystävä vastas puhelimeen, ja että vastas puhelimeen Turussa. Kyytiläinen nukahti jo ennenkuin pääsi autoon istumaan.
Kyllähän siinä koko matkan tuntu siltä, että jätkälle oltiin sketsiä tekemässä, mutta kyllä se kuitenkin siellä asui.
 
VITTU!


Mä tiedän miten homma skulaa, ja kun oon pitämässä hauskaa, niin mä ajatan vaikka taksin mittari päällä Järvenpäästä stadin keskustaan oven eteen, mutta ei normaali kansalaisen näin tarvitse tehdä. Ja sit pääsee ovihommista neljän maissa ja menee pesee autoa tms. jollekkin 24h bensa-asemalle, niin parkkipaikka on täynnä takseja sumpit kädessä. Siis 04.30, ja keskustan taksitolpilla sadan metrin jonot!!!:wall:

Koska ne vitun stadilaiset taksikuskit ei tee hommiaan, pitää varmaan tehdä lakialoitepyyntö eduskuntaan, joka kieltää taksien tauon pitämiset klo 03 - 05. Ja taksitarkastajalle oikeus kirjoittaa 100 € sakot kaikille kenet tapaa sillon kaffella, tai edes tankkaamassa. Sä käyt sumpilla ja tankkaamassa ennen tota väliä ja sillä siisti. Ja sakon maksaa kuljettaja, ei firman omistaja.

Mulla palo niin käpy tän asian suhteen, koska pari vuotta sitten itse palelin keväällä 2 tuntia jonossa, ja kun sit päästiin frendin kyydissä himaan, niin kaikki bensikset oli täynnä tyhjiä takseja. PERKELE! Ja niiden vuorot ei ikinä lopu klo 04, koska kaikki isännät tietää et sillon on asiakkaat liikenteessä.

Ja mitä vitun virkaa sillä taksikeskuksella on, jos se ei niitä kyytejä saa toimitettua? Ihan sama kun lupaisin kaikille pakkislaisille pesää tänä iltana! Mä lupaan, mutta sen lupauksen arvo on tasan pyöreä nolla! Tää ei jää tähän.. Mua huvita enää yhtään mikään..

Aloituspostiin voisin vastata miten meilläpäin keskus toimii. Elikkäs aikatilauksia ei oteta vastaan ruuhkaisimpina aikoina esim. viikonloppuyöt. Poikkeustapauksena lentokoneelle ym tilaukset.
Jos kuitenkin tuommoisen tilauksen ottaa vastaan, niin auto perille täytyy laittaa, kun asiakkaalle on niin luvattu. Eli tilaukseen otetaan asiakkaan puhelinnumero ja hälle rimpautetaan jos tulee onkelmia. Esimerkiksi että ei saada tila-autoa sen ja sen vuoksi paikalle, käykö että laitetaan normaaleja?
Näin meillä, mutta ehkä isommassa taksikeskuksessa toisin. Mutta jos keskukseen on perään soitettu ja kysytty missä autot on niin pitäisi joku selitys olla.
Työntekijä on ainakin vaihtunut keskuksessa, mutta sehän ei pitäisi asiakkaalle tarkoittaa mitään. Ainahan sitä joutuu toisten virheitä korjaamaan.
 
Mites muuten se kun soitat taksin ja annat numeron ja pyydä pirauttaan kun on alaovella, koska kerrostalosta ei aina sinne ovelle näe, sitten kumminkin varttiin ei kuulu mitään ja menet katsomaan ja sielä se taksi odottaa mittari tikittäen.
 
Mites muuten se kun soitat taksin ja annat numeron ja pyydä pirauttaan kun on alaovella, koska kerrostalosta ei aina sinne ovelle näe, sitten kumminkin varttiin ei kuulu mitään ja menet katsomaan ja sielä se taksi odottaa mittari tikittäen.

Voi luoja mikä :david:! Sä menet sinne pihalle venaan sitä taksiasi kun tilaat sen! Sun kaltaistesi takia me muut joudutaan venaileen niitä autoja tunti kaupalla. Taksien tehtävä ei todellakaan ole soitella aikuisille ihmisille ja houkutella niitä autoon. Toki on varmaan kivempaa kiskoa sitä siideriä himassa kun rappukäytävässä odotella autoa, mutta :curs: On aivan uskomatonta, miten ihmiset tosiaan luulee, että kuskit alkaa soitteleen niille ja kertomaan milloin herrasväkeä tullaaan noutamaan...
Ja ei, en ole taksikuski...käytän vain paljon heidän palvelujaan.
 

Suositut

Back
Ylös Bottom