Helsingin taksit

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Purtsi
  • Aloitettu Aloitettu
Joo, toi taksin saaminen Stadista on kyllä surullisen kuuluisaa. Samaa paskaa esim. lentokentällä, sielläkin takseja riittää pilvin pimein mutta järjestetty päin persettä. Jos esim. tulee 250 tyyppiä lentokoneella ja puolet niistä tahtoo taksin niin jono on mieletön. Miksi se tolppa ei voi olla sellainen avohärdelli että pääsee nousemaan esim. 25 tyyppiä eri takseihin samaan aikaan? Taksimulkut ovat jonossa ja jokainen jonottaa vuoroaan kun edellinen pakkaa niitä saatanan laukkujaan autoon. Kerran erehdyin sitten laskemaan vuoroani, olin viides, menin sitten kiltisti jonon ohi viidenteen taksiin jonossa ja meinasin saada turpaani sekä taksikuskilta että niiltä vitun typeriltä jonottajilta.

Soitin asian tiimoilta frendille joka on töissä kentällä. Siinä jonossa saa ottaa kolme taksia yhtä aikaa asiakkaita, ja loput joutuu jonottaan. Syynä tähän on ihmisten järjetön poukkoilu siinä tolpalla, minkä ymmärrän varsin hyvin. Eli sulle Huppe on käyny just klassisesti; sä olet osannut laskea, mutta et ole tiennyt heidän salaisia sääntöjään. Hyvä tieto mullekkin, ens kerralla lompsin kolmanteen taksiin.

Ossipena; en tiedä. Ilmeisesti se on aika yleinen aloitusaika.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
:offtopic:Tampereella ainakin on olemassa tietyt tolpat, mihin kannattaa kävellä vaikka vähän kauempaa. Sijainti siis sellanen, että niihin on taksarin jouheva ajaa.

Niin on Helsingissäkin, ainakin Manalan luona jono hupenee ihan eri tahtia kuin rautatieaseman kulmilla.

Vituttaa kyllä todella paljon ku joutuu jonottamaan joku 1h taksitolpalla vaan sen takia että osa kuskeita on nii mulkkuja että pitää ne sumpit juoda just siihen ruuhka-aikaan ja esim. Ruoholahdesta voisi taksit ottaa asiakkaita ihan hyvin lennosta kyytiin mutta ei pitää olla nii vitu mulkero että pitää ajaa jonnekki helvetin tolpalle jonottamaan... Ihan sama lähdetkö baarista klo 02.00-03.30 ni tolpilla on iha helvetillinen jono... täysin ryssä meininki..

Mikä ihmeen etuoikeus sinulla pitäisi olla päästä niitä jonottaneita etuilemaan? Merkillinen minäensinminäminä-asenne.

Se että taksi hakee asiakkaansa tolpalta (kun sellainen ylipäätään on, kuten Ruoholahdessakin on omansa) on vain reilua ja herrasmiesmäistä. Miltäs itestäs tuntuis jonottaa siellä tolpalla, kun porukka vie ne nokan edestäs ennenkö ees tolpalle kerkiävät huikkaamalla siellä sadan metrin päässä.

Ne tolpat on sentakia, että ihmiset saadaan suht sivistyneesti yhteen paikkaan jonottamaan ja että jokainen pääsee vuorollaan kyytiin. Siitä ei tulisi yhtään mitään, että ihmiset seisois pitkin kadunreunoja kilvan huitoessa. Ei ainenkaan oikeudenmukaista kyytijakoa. Mutta ethän sinä sellaista toivonutkaan, vaan lupaa etuilla itsellesi...

Sitten saattaa jollain olla rahat juuri sopivasti loppu, ja tuli kierrettyä helvetillinen lenkki jostain hevonhanurista ja olet kotona 05.45, toisen oksennukset sylissä, silmä ehkä mustana ja kotona vaimo syyttää pettämisestä kun tuoksut vieraalle hajuvedelle.

Tässä onkin onneksi se hyvä puoli ettei tarvitse ihan jokaisen kyytiin lähteä. Kyllä parin minuutin keskustelulla selviää onko kyseessä joku rahaton lowlife vai ei. Eikä sitä maassa konttaavaa tarvitse ottaa samaan taksiin.

Jonot ois lyhyempiä ja taksimatkat halvempia jos ihmiset osais käyttää samoja pirssejä. Onhan se tietty hankalaa jos pitää hermostua jokaisesta kimppakyydin kysyjästä ni en yhtään ihmettele että tämäkään homma ei pelitä niinkun se voisi.

Ne kerrat kun kimpalla ollaan keskustasta lähdetty ni aina on omat osuudet maksettu, eikä edes turpaan ole tullu.

Ongelmana on noissa kimppakyydeissä se, että helposti tulee jonottajille kyrpä ottaan kun tulkitsee tilanteen etuiluksi. Ja sitähän se helposti onkin jos ei satu löytymään kimppakyytiä, niin jää sinne jonon etuosaan notkumaan.

suomalaisten kulttuuriin tuo kimppataksihomma istuu vähintään yhtä hyvin kuin viinin kohtuukäyttö: lasi tai kaks ruokajuomana :D

Tässä onkin onneksi se hyvä puoli ettei tarvitse ihan jokaisen kyytiin lähteä. Kyllä parin minuutin keskustelulla selviää onko kyseessä joku rahaton lowlife vai ei. Eikä sitä maassa konttaavaa tarvitse ottaa samaan taksiin.

Jonot ois lyhyempiä ja taksimatkat halvempia jos ihmiset osais käyttää samoja pirssejä. Onhan se tietty hankalaa jos pitää hermostua jokaisesta kimppakyydin kysyjästä ni en yhtään ihmettele että tämäkään homma ei pelitä niinkun se voisi.

Ne kerrat kun kimpalla ollaan keskustasta lähdetty ni aina on omat osuudet maksettu, eikä edes turpaan ole tullu.

Ei tuo kimppataksikyyti minua häiritse jos muut niin tekee, mutta itse en vain omien kokemusten perusteella mene kenekään tuntemattoman kanssa enää samaan taksiin, tai päästä samaan taksiin tuntematonta. Ihmiset voivat olla niin arvaamattomia pienessä maistissa että minimoin riskit.

Ongelmana on noissa kimppakyydeissä se, että helposti tulee jonottajille kyrpä ottaan kun tulkitsee tilanteen etuiluksi. Ja sitähän se helposti onkin jos ei satu löytymään kimppakyytiä, niin jää sinne jonon etuosaan notkumaan.

Sit pitää muuttaa sellaiselle alueelle, jossa asuu muitakin yöeläjiä:rock:, jos ei kestä sitä, että jotkut sun takaa pääsee kimppataksilla nopeemmin.

Mä en tajua hienostelijoita, jotka ei voi ottaa samaan kyytiin muita samaan suuntaan menijöitä. Kyllä suurin osa ihmisistä maksaa laskunsa, suomalaisten perushyvehän on "rehellisyys", eikö ;)

Nimim. ikinä en oo taksiin oksentanu enkä oksenna

Tähän taksiongelmaan kun ynnää rahanmenon, humalaiset suunsoittajat ja surkeat yöunet niin mä taas muistankin miksi käyn kovin harvoin "viihteellä".

Aamen. Sen harvan kerran kun viitsii enää tuohon hullunmyllyyn lähteä, niin houkuttelen pikku maksulla (bensat, kahvi+pulla) jonkun kaverin kuskaamaan kotiin.

edit. Suomessa on varmaan maailman parhaat taksit, jos katsotaan autojen kuntoa ja kuskien luotettavuutta (ei kuseteta taksoissa, ei ajeta tarpeettoman pitkiä reittejä). Helsingissä vaan mättää nuo noudatettavat käytännöt, kuten taukojen pitoajat, melko pahasti.

Nuo kimppataksien ottamisen ongelmat (ei uskalleta ottaa tuntemattomia kyytiin jne.) ei johdu mitenkään itse takseista, vaan suomalaisten junttiudesta - otetaan viinaa liikaa ja sitten rähistään tuntemattomille ja yrjöillään takseihin.

Enpä tiedä miten helsingissä tuo homma toimii, mutta itsekkin entisenä suharina, tiedän että niitä taukoja ei kyllä pidelty tuohon klo 03-05 aikaan. Omaa tyhmyyttähän se on jos just silloin ruuhka-aikana mennään kahvit hörppäsemään ku "rahatunnit" alkaa. Provisiopalkallahan suharit ajelee, eikä kyllä hyödy mitään siitä että auto seisoo ruuhka-aikana.

Enpä tiedä miten helsingissä tuo homma toimii, mutta itsekkin entisenä suharina, tiedän että niitä taukoja ei kyllä pidelty tuohon klo 03-05 aikaan. Omaa tyhmyyttähän se on jos just silloin ruuhka-aikana mennään kahvit hörppäsemään ku "rahatunnit" alkaa. Provisiopalkallahan suharit ajelee, eikä kyllä hyödy mitään siitä että auto seisoo ruuhka-aikana.

Onko niin että on selkeä provikka kuskeilla? Itse kun en palkkakäytännöstä tiedä tuolla alalla. Hankalia asiakkaita riittä varmasti vaan on toivomista myös palvelun puolella.

Ilmeisesti tuo ongelma tosiaan on Helsingissä. Mä ajoin itse taksia reilut 7vuotta Oulussa ja kahville mennään vasta, kun ruuhka on helpottunut. Eihän siinä ole mitään järkeä, että istuu tehokkaimmalla työajalla kahvilla ja varsinkin, kun kuskeilla on provikkapalkka.
Mutta mullakin on yksi esimerkki Hesan takseista. Oltiin kanssa häiden jatkoilla Presidentissä? Ja kun mentiin ulos taksitolpalla noin 3-4 aikaan ja meidän 7 ihmisen porukka istuttiin tilataksiin niin, kun kuski kuuli että me mentäisiin Espooseen niin se sanoi ettei vie, kun on niin kaukana??? WTF? Ei muuta kuin taksista pois ja odottamaan seuraavaa taksia. Se sentaan vei Espooseen ja oli vielä mukava kuskikin.

itse ajan taksia enkä jaksa(osaa) kirjottaa mitään mitää hienoa ja nasevaa tekstiä joten listaan vaan pari pointtia keskustelusta:

-ei tulisi ikinä mieleenkään pitää taukoa 03-05 viikonloppuyönä. arkisin ehkä, mutta tuskin silloinkaan. pari kertaa olen joutunut tankkaamaan jos on epähuomiossa unohtunut aikasemmin tai olen käynyt jossain pidemmällä.
-en oo ikinä kuullu että joku ajais jollain muulla kun provikkapalkalla.
-taksitolpat on sitä varten että niiltä on helppoa ja turvallista ottaa asiakkaat kyytiin. se on myös reilua kaikille että jonotetaan siinä, eikä olla viereisessä risteyksessä heiluttelemassa ja pysäyttelemässä. (hämeenlinnassa ainakin on käytäntönä että tolpan välittömästä läheisyydestä ei oteta kyytejä)
-jos menette kimppakyydillä, sopikaa järjestys ja maksut jo etukäteen.
-työvuorot(ainakin hämeenlinnassa siis) tulee aluetaksilta(siis taksikeskus) eli niitä ei isäntä siis määrää(taksilaki tosin muuttui tässä alkusyksystä ja nykyään saa ajaa vuorojen ulkopuolellakin). ja mikään vuoro ei lopu viikonloppu yönä neljältä, vaan viideltä tai kuudelta. se nyt on itsestään selvää että ei bisnes pyöri jos töitä ei tehdä sillon kun niitä on.(eikä taksin ajaminen niin kivaa oo että siellä vaan aikansa kuluksi olisi)

pahoittelen tekstin sekavuutta :)

itse ajan taksia enkä jaksa(osaa) kirjottaa mitään mitää hienoa ja nasevaa tekstiä joten listaan vaan pari pointtia keskustelusta:

-ei tulisi ikinä mieleenkään pitää taukoa 03-05 viikonloppuyönä.

Ja loppu asiaa

Joo, kiitoksia ensimmäiselle taksikuskille palautteesta. Ja minä tiedän, että homma pelittää pelkästään noilla provikoilla. Ja juuri siitä syystä minä ihmettelenkin tätä stadin ongelmaa. Mutta kun mä olen ihmetelly tätä ongelmaa jo lähes kymmenen vuotta! Yrittäjänä mä ajaisin rieska lämpimänä juuri tuohon 03 - 05 välisen ajan, mutta kun nää rengit vetää sumppia esson/shellin baarissa vähän neljän jälkeen, ja ihan sama millaiset jonot siellä tolpilla on.

Kannattaa tuntea joku taksikuski :D Pienemmillä paikkakunnilla(myöskin Lahdessa oon tätä tehnyt), on menty baariin taksilla, kysytty sen kuskin numeroa, ehkä myös sovittu että voiko tulla siihen ja siihen aikaan TASAN hakemaan meidät siitä baarin eestä, maksettu vähän tippiä("pidä loput") mentäessä niin johan on taksi ollut soiton päässä/oven edesse kun on baarista lähdetty.

takseja / taksi lisensseja on liian vahan. Mita tasta seuraa ?? Liian pitkat jonot > ihmiset ajaa kannissa.

Kun ei edes oo. Vaan ne vitun tauot on vaan väärissä paikoissa.

"Ei oo takseja, no ajanpa kännissä himaan.."

Joo varmaan.. :jahas:

Edit. Meikä ei varmaan saa enää ikinä taksia mihinkään. Koskaan.. :hyper:

niin meidan ikaluokan asenne onkin se etta kannissa ei kannata ajella. Mieti itse jos oot just ny 18vee. Taksiin ei voi luottaa. tata jalkuu sitten 10 vuotta. Voipi homma olla eri.

Oon jonkun verran pyorinyt ranskassa, italiassa, espanjassa, missa taksit on mita on. > ihmiset ajaa kannissa. Nyt ei sitten puhuta mistaan kerran kuussa kannissa ajamisesta, vaan sita taksia ei edes lueta vaihtoehdoksi. Mulle on monet asiasta ihan tosissaan selittany etta han on opellut hyvaksi auton kasittelijaksi kannissa, jne.

Kannattaa tuntea joku taksikuski :D Pienemmillä paikkakunnilla(myöskin Lahdessa oon tätä tehnyt), on menty baariin taksilla, kysytty sen kuskin numeroa, ehkä myös sovittu että voiko tulla siihen ja siihen aikaan TASAN hakemaan meidät siitä baarin eestä, maksettu vähän tippiä("pidä loput") mentäessä niin johan on taksi ollut soiton päässä/oven edesse kun on baarista lähdetty.

itse teen tata kun oon tamperelle kaymassa, eihan siella muuten paase liikkumaan.

Oma faija on ajanut pk-seudulla taksia ja ei sekään kyllä koskaan taukoja silloin neljältä pitänyt. Muistaakseni joku 30% se renki saa siitä ja siitä muodostuu palkka, niin onhan se aika tyhmää olla kahvilla juuri silloin, kun asiakkaita tulee joka suunnasta. Tuo on kyllä todella perseestä, jos ne taksit on hyvissä ajoin tilattu ja varmistettu sieltä keskukselta, eikä mitään ole näkynyt. Tuossa taitaa olla jo jonkinlainen sopimusrikko kyseessä ja se taksifirma on periaatteessa vahingonkorvausvelvollinen tai jotain?

Ite olen aina keskustassa baarista lähtiessä mennyt joko siihen tennispalatsin takana olevalle tolpalle, missä on aika harvoin mitään överi jonoa taikka sitten kävellyt mannerheimintielle sopivaan kohtaan (missä on hyvä pysähtyä) ja huitonut siitä, aina on jossain 10 minuutissa saanut taksin.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom