Helsingin taksit

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Purtsi
  • Aloitettu Aloitettu
ei auta vaikka lupia olis lisää kun ei oo ketään kuka niitä ajais. kuskeista on pulaa varmaan jokaisessa vähänkään isommassa kaupungissa, ja miksei pienemmiskin.

enkä voi ymmärtää että niin moni kuski olisi niin :david: että pitäis taukoa silloin kun on ruuhkaa, että siitä olisi merkittävää haittaa. (<- ei vittu mikä lause :D )

ja sitten te ketkä haluatte sopia paluu kyydin että vältytte jonolta. ensinnäkin, käyttäytykää sen verta hyvin(en siis tarkoita että just te olisitte hankalia asiakkaita, vaan ihan yleisesti) että kuski jaksaa kattoo teitä vielä toistekkin.
sitten pyytäkää mieluummin numero nii voi sitten soittaa jos kyytiin tuleekin :david::urjo: ja :zzzz: tai tulee lähtö jonnekkin helvetin perseeseen. ja sopikaa haku johonkin ei-suosituimmain-baarin eteen.

ja sit vielä toi tilataksien tulematta jättäminen. tilatakseista on pulaa, koska ne maksaa paljon enemmän kuin pikkuautot, eli niiden pitää olla ajossa melkein vuorokauden ympäri, eli niistä on saatanasti vaivaa.

tottakai jos on tilattu ennakkoon autot, niiden pitäis olla silloin siellä, mutta aina voi tulla eteen toi edellä mainittu :david::urjo: ja :zzzz: tilanne.
itselleni kun on näin käynyt niin silloin tietysti pakko soittaa keskukseen ja kysyä onko muita vapaita tilatakseja vai laitetaanko kaks pientä menemään. sitä en kyl tajua miksei kuljettajat ole tehny näin.

tuun illemmal viel oikolukeen ton :) eli sori taas jos(kun) on sekavaa
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kun ei edes oo. Vaan ne vitun tauot on vaan väärissä paikoissa.

Soon ihan taksikuskista kiinni mihin aikaan haluaa taukonsa pitää. Jos haluaa pitää silloin kun on kiireisin aika, niin ei tyhmyydelle mitään voi.

Ihmisillä on yleensä se ajatus, että kun kerta klo 03.30-04.30 on ihmisiä jonoittain tolpalla, niin miksei ajossa voi olla yhtä paljon takseja kuin jonottajiakin. Mutta jos yksi taksikyyti kestää keskimäärin vaikkapa 15min, se tarkoittaa että takaisin tolpalle pitää ajaa se toinen 15min. Eli tunnissa ehtii pari tälläistä kyytiä, ehkä kolme jos sattuu kohdalle. Jokainen kyyti on n. 20-30e arvoinen, joten tunnissa tienaat ehkä 70-80e. Okei, se tunti on ihan jees. Mutta entäs sen jälkeen kun asiakkaat alkavat hävitä, menevätkö kaikki 500 autoa lentokentälle odottamaan seuraavan lennon paria kymmentä asiakasta?

Ei kenelläkään ole varaa pitää mersua pihassa taksivalo katolla sen takia että saa 2x viikonlopussa käydä ajamassa 70e, vaan kyllä niitä hommia pitää riittää tasaisesti pitkin viikkoa. Tämän takia takseja ei voi pistää sadoittain liikenteeseen, vaan se pitää olla suhteutettuna siihen että hommia riittää arkenakin. Taksit tekevät jo nyt tyypillisesti 10-13h vuoroja lähes päivittäin - keskimääräiset ajotunnit taksilla ovat varmaan n. 80h/vko - ja jos tähän lisätään puolet enemmän autoja niin yhdelle autolle tulee puolet vähemmän kyytejä, eli ansiot tippuvat taas ja ajotunteja pitää lisätä.

Olen itse tehnyt taksihommia osa-aikaisena renkinä ja kaksi asiaa vitutti: keskipalkka ei ollut häävi ja työtunnit olivat harvinaisen rööperistä. Vuorot nimittäin saattavat olla mitä tahansa, esim. klo 17-06, ja ne vaihtelevat jatkuvasti. Joskus vuorot menevät niinkin että ajat 12h, käyt kotona 10h nukkumassa ja syömässä ja hyppäät takaisin rattiin 12h vuorolle. Jos tämä vuoro sattuu arkipäivälle tai su-ma-yölle, saattaa käteen jäädä 40-50e, siitä on hyvä laskea paljonko se "rahakas" keskipalkka onpi :lol2:
 
Ite olen aina keskustassa baarista lähtiessä mennyt joko siihen tennispalatsin takana olevalle tolpalle, missä on aika harvoin mitään överi jonoa taikka sitten kävellyt mannerheimintielle sopivaan kohtaan (missä on hyvä pysähtyä) ja huitonut siitä, aina on jossain 10 minuutissa saanut taksin.

Onpa sulla hyvä tuuri :wtf:
 
Samaa paskaa esim. lentokentällä, sielläkin takseja riittää pilvin pimein mutta järjestetty päin persettä.

Soitin asian tiimoilta frendille joka on töissä kentällä. Siinä jonossa saa ottaa kolme taksia yhtä aikaa asiakkaita, ja loput joutuu jonottaan.

Olisko kentällä muuttunu systeemit, sillä kun pari vuotta sitten tuli enemmänkin pyörittyä siellä näytti homma toimivan hyvin. Itse muistan monta kertaa menneeni esim. viidenteen taksin ihan henkilökunnan ohjaamana. Tai sit mulla kävi vaan hyvä tuuri kun lastaus oli sujuvaa.

Proilerilta hyvää tekstiä taksilupien määrästä. Toiminnan kun pitää olla kannattavaa myös muulloin kuin pikkujoulusesongissa sunnuntaiaamuina. Toki jos jonot johtuvat väärin ajoitetuista tauoista niin silloin touhu on perseestä.

Niin ja osittain :offtopic:
Pääkaupunkiseudulla on mun mielestä varsin hyvä julkinen liikenne viikonloppuöinä, joten ei tarvi onneks kovin usein taksia jonottaa.
 
Mutta jos yksi taksikyyti kestää keskimäärin vaikkapa 15min, se tarkoittaa että takaisin tolpalle pitää ajaa se toinen 15min. Eli tunnissa ehtii pari tälläistä kyytiä, ehkä kolme jos sattuu kohdalle. Jokainen kyyti on n. 20-30e arvoinen, joten tunnissa tienaat ehkä 70-80e.

Pitipä oikein rekisteröityä että saa antaa oman näkemnyksen asiasta.

Millä perkeleen aikakoneella liikut että tollasiin ansioihin pääset? Ei ainakaa "pikkuautolla", vaikka olisi kuinka tuuri! Ja piste.

Olen ajellut pirssiä Oulussa 4 vuotta ja tauot pidän silloin kun kahvituttaa tai väsyttää. Monesiti on alkuillasta ollut niin hyvin kyytejä että tili on jo kasassa ennen kolmea/neljää. Kyllä minä ainakin heitän sillon auton parkkiin ja menen kahville tai kotiin. Ei siinä enää muutama kyyti/kymppi paljoa hetkauta. Yössä liikkuu kuitenkin niin monenlaista rupelipäätä että jokainen tuntematon, jonka kyytiin otat, on riski tietyllä tapaa.

Ja niihin taksikeskuksiin ei passaa luottaa kovinkaan paljoa. Ennakkotilaukset toimivat, jos tarvit yhden normaalin auton. Mutta jos on tarve useammalle autolla ja jos on vielä jotakin erikoisvaatimuksia niin turha toivo. Ei ne kykene/halua kuluttaa aikaa jokaisen tilauksen hoitamiseen 10min! Oulussakin on muutamalle asiakkaalle sanottu että eivät voi järjestää esim. tila-autoa kiireisimpään aikaan. Noh, asiakas on pyytänyt jonkun ison auton puhelinnumeroa mutta eivät he kuulemma saa sitä antaa ku se vääristää kilpailua. SIIS MITÄ VITTUA? EI näin! Tilausten välitys kuitenkin hoituu nykyään automaattisesti paljon helpommalla, ja se kun ei ole kenenkään HENKILÖKOHTAINEN vika että autoja ei järjesty. Systeemi on vain perseestä ja sillä selvä

Ennaltaehkäisy:

Ottakaa hyvät ihmiset yhteys suoraan niihin autoihin/taksifirmoihin niin, ehkä asiat hoituvat paremmin. On kuitenkin oma/firman maine kyseessä. Ja jos matka käy kylille taksilla, niin numero kuskilta, pari euroa kahvirahaa ja soittelette kun lähette baarista. Ei tarvi turhia jonotella ja tapella taksijonossa...
 
Ihmisillä on yleensä se ajatus, että kun kerta klo 03.30-04.30 on ihmisiä jonoittain tolpalla, niin miksei ajossa voi olla yhtä paljon takseja kuin jonottajiakin. Mutta jos yksi taksikyyti kestää keskimäärin vaikkapa 15min, se tarkoittaa että takaisin tolpalle pitää ajaa se toinen 15min. Eli tunnissa ehtii pari tälläistä kyytiä, ehkä kolme jos sattuu kohdalle. Jokainen kyyti on n. 20-30e arvoinen, joten tunnissa tienaat ehkä 70-80e. Okei, se tunti on ihan jees. Mutta entäs sen jälkeen kun asiakkaat alkavat hävitä, menevätkö kaikki 500 autoa lentokentälle odottamaan seuraavan lennon paria kymmentä asiakasta?

Ei kenelläkään ole varaa pitää mersua pihassa taksivalo katolla sen takia että saa 2x viikonlopussa käydä ajamassa 70e, vaan kyllä niitä hommia pitää riittää tasaisesti pitkin viikkoa. Tämän takia takseja ei voi pistää sadoittain liikenteeseen, vaan se pitää olla suhteutettuna siihen että hommia riittää arkenakin. Taksit tekevät jo nyt tyypillisesti 10-13h vuoroja lähes päivittäin - keskimääräiset ajotunnit taksilla ovat varmaan n. 80h/vko - ja jos tähän lisätään puolet enemmän autoja niin yhdelle autolle tulee puolet vähemmän kyytejä, eli ansiot tippuvat taas ja ajotunteja pitää lisätä.

Niin mutta eivät nämä Purtsit sun muut kermaperseet sitä sulata. He haluavat taksinsa HETI. Jos he saisivat päättä, olisi Helsingissä ainakin miljoona taksia liikenteessä joka päivä. Ja taksin hintakin tulisi olla max. 3 euroa/kerta.

Bussit kulkee, menkää niillä. Tai lähtekää aiksemmin kotiin.
 
.. Monesiti on alkuillasta ollut niin hyvin kyytejä että tili on jo kasassa ennen kolmea/neljää. Kyllä minä ainakin heitän sillon auton parkkiin ja menen kahville tai kotiin. Ei siinä enää muutama kyyti/kymppi paljoa hetkauta. Yössä liikkuu kuitenkin niin monenlaista rupelipäätä että jokainen tuntematon, jonka kyytiin otat, on riski tietyllä tapaa...

Olipa hyvä että nyt tänne rekisteröityi todellinen palvelualan ammattilainen kertomaan minkä takia niitä takseja ei näy silloin neljän aikaan kun niitä eniten tarvittaisiin.


edit.

Originally Posted by proileri

Mutta jos yksi taksikyyti kestää keskimäärin vaikkapa 15min, se tarkoittaa että takaisin tolpalle pitää ajaa se toinen 15min. Eli tunnissa ehtii pari tälläistä kyytiä, ehkä kolme jos sattuu kohdalle. Jokainen kyyti on n. 20-30e arvoinen, joten tunnissa tienaat ehkä 70-80e.


Originally Posted by salamanteri
Millä perkeleen aikakoneella liikut että tollasiin ansioihin pääset? Ei ainakaa "pikkuautolla", vaikka olisi kuinka tuuri! Ja piste.

Olen ajellut pirssiä Oulussa 4 vuotta ja tauot pidän silloin kun kahvituttaa tai väsyttää. Monesiti on alkuillasta ollut niin hyvin kyytejä että tili on jo kasassa ennen kolmea/neljää. Kyllä minä ainakin heitän sillon auton parkkiin ja menen kahville tai kotiin. Ei siinä enää muutama kyyti/kymppi paljoa hetkauta.

Originally Posted by proileri Soon ihan taksikuskista kiinni mihin aikaan haluaa taukonsa pitää. Jos haluaa pitää silloin kun on kiireisin aika, niin ei tyhmyydelle mitään voi.

Niinpä niin...
 
Niin mutta eivät nämä Purtsit sun muut kermaperseet sitä sulata. He haluavat taksinsa HETI. Jos he saisivat päättä, olisi Helsingissä ainakin miljoona taksia liikenteessä joka päivä. Ja taksin hintakin tulisi olla max. 3 euroa/kerta.

Bussit kulkee, menkää niillä. Tai lähtekää aiksemmin kotiin.

Oletpas sä vihainen yksilö. Vaikka tietty olis mustakin kivaa et mulla olis oma taksi joka maksais 3€/kerta.
 
Noita osa-aikaisia reservitakseja, jotka ajavat vain ruuhka-aikoina on kuulemma joskus kokeiltu jossainpäin Suomea, mutta se kokeilu jollain tavalla epäonnistui. En nyt kuollaksenikaan vaan muista mikä siinä hommassa mätti. Oliko se sitten niin ettei se yksinkertaisesti taloudellisesti kannata ajaa vain niitä ruuhka-aikoja.

Ruuhka-aikojen ulkopuolella takseja on ymmärtääkseni kyllä riittävästi.
 
Vähän asiaan liittyen..
Helsingin yöelämässä tuli alkukesästä pörrättyä vko putkeen:kippis1:Tuli tuo taksihelvettikin aika tutuksi,vaikka paljon liikuttiin arkiöinä.Yksi yö oltiin lähössä baariin vasta joskus 01.00,ja satuttiin huoltsikalla törmäämään rokkitaksiin:rock:No sehän otti meidät kyytiin,ja oltiin kuulema ensimmäiset asiakkaat ikinä,jotka ihan vaan huvikseen ajoivat rokkitaksilla bilistä(epäilen kyllä että oli vaan mielistelyä).
Sen taksin numeronkin antoi,mutta eihän siltä ikinä saanut kyytiä.Soitettiin aamulla,illalla,yöllä.Aina sama laulu : parin tunnin päästä ois vapaata.

Eikö helsingissä voi taksi ottaa asiakkaita ns.Välistä,vai täytyykö kyydit mennä jossain tietyssä järjestyksessä?
 
Olipa hyvä että nyt tänne rekisteröityi todellinen palvelualan ammattilainen kertomaan minkä takia niitä takseja ei näy silloin neljän aikaan kun niitä eniten tarvittaisiin.

Niinpäniin. Ottaen huomioon että silloin aamuyöstä voi työvuoroa olla takana jo 13h niin voisi myös sinulla olla mielessä aamukahvit ja lepi. Vai kuuntelisitko mieluummin vittumaisten ja helvetin kännisten asiakkaiden vittuiluja siitä "ku ei oo taksia" jnejne...? Ja pahimmassa tapauksessa pienet aamuverryttelyt juoksun/painin muodossa kun joku yhteiskunnan toivo päättää jättää maksamatta.
 
Salamanteri, ei nyt pahalla mut ajaessa voi miettiä välillä muutakin kun omaa kassaa. mulla ainakin tapana ruuhkayön jälkeen käydä viel kattomassa onko tolpalla ketään ja sit vasta ajella kotiin. tietenkin jos on lyhyet unet muutenkin tiedossa nii sit voi kyl lähtee ehkä aikasemminkin.
 
Salamanteri, ei nyt pahalla mut ajaessa voi miettiä välillä muutakin kun omaa kassaa. mulla ainakin tapana ruuhkayön jälkeen käydä viel kattomassa onko tolpalla ketään ja sit vasta ajella kotiin. tietenkin jos on lyhyet unet muutenkin tiedossa nii sit voi kyl lähtee ehkä aikasemminkin.

Joo, kyllähän sitä useimmiten jaksaa painaa aamuun asti ja haluaa huolehtia että ihmiset pääsevät turvallisesti kotiin. Mutta ihmisiä ne taksikuskitkin on, väsy saattaa tulla ja ei kai kannata väsyneenä lähteä niitä viimeisiä "tähtiä" kuskaamaan...

Ja jos ihmiset on nähnyt viikonloppuyönä huoltiksen pihalla "paljon" takseja niin onko niitä oikeesti ollut paljon kun suhteuttaa koko taksikantaan mikä Helsingin alueella työtään toimittaa? Tai ihan missä tahansa...
 
Sitten se kun et saa Stadissa taksia lennosta (yöllä), minkä vitun takia?! Eikö se ole niille persereijille sama mistä sen kyydin ottaa?


Jos ollaan ihan tarkkoja, EI keskusta-alueella SAA ottaa kyytiä muuta kuin tolpalta tai osoitteesta, johon auto on tilattu.

Nim. entinen persereikä
 
Niin mutta eivät nämä Purtsit sun muut kermaperseet sitä sulata. He haluavat taksinsa HETI. Jos he saisivat päättä, olisi Helsingissä ainakin miljoona taksia liikenteessä joka päivä. Ja taksin hintakin tulisi olla max. 3 euroa/kerta.

Bussit kulkee, menkää niillä. Tai lähtekää aiksemmin kotiin.

Niin haluankin! Ja minä myös maksan siitä, joten mene itkemään sen 3 € kanssa jonnekkin muualle..

Mutta mun pointti ei ole mun pääseminen kotiin, vaan niiden mukavien asiakkaiden pääseminen. Mä ajan matkalla himaan (siis ovivuorosta) kahden huoltamon ohi, ja AINA kun ajan ohi, näen bensiksellä VÄHINTÄÄN kaksi taksia. Eikä ikinä tankkaamassa. Maha pitkällä ja sumppi kädessä kerskutaan miten idiootteja pokat taas tänä yönä oli, ja miten lujaa on taas rantatiellä ajettu..

Kaikki kuskit on lässyttäny täällä, anteeksi nyt vaan, että se on se provikkapalkka ja on tyhmää olla tauolla just 03 - 05. Koska liikennesäännöissä aina mennään tyhmimmän mukaan (vrt. motarin vain 120 km/rajoitus että se Fiat Uno kun pysyy vauhdissa mukana) niin sit laitetaan taksitkin sen mukaan töihin. Sen tyhmimmän mukaan. Lakialoite joka kieltää tauot 03 - 05 välisenä aikana, niin johan rupeaa taas liikenne soljumaan. Kerta ei hyvällä, niin sitten pahalla.
 
Itekkin taksia ajelleena tiedän että järkevä kuski ei pidä taukoa ruuhka-aikana.

Proilerilla oli mielestäni hyviä pointteja. Monesti ihmiset valittaa että voi vitsi miksi takseja ei ole tarpeeksi kun aina joudutaan jonottamaan neljän aikaan ? Taksin pitää saada elanto, eikä elannoksi riitä tosiaankaan se että ajetaan pe ja la öinä neljän aikaan pari kyytiä. Tämä on ikävä tosiasia.

Kyytien tilaamisessa etukäteen kello neljäksi on vähän ongelmallinen asia kanssa. Itse kun ajoin, niin en olisi tuollaista varausta ottanut vastaan. Mietitäänpä tilanne että on varattu kyyti 3.30 baarin eteen ja se on perus 20€-kyyti. Et pysty ottamaan mitään pitempää pokaa ainakaan puoltatuntia sitä ennen, ja huonolla munkilla menetät ison läjän rahaa. Ja oikein paska tuuri jos käy niin asiakas unohtaa koko varauksen.

Eriasia tietty jos on sovittu joku varausmaksu, tiedetään että kyyti on pitkä tai asiakas on jättänyt reilun tipin..
 
Vinkki, jos tunnet paikallisen vartiontifirman piirimiehiä niin pirautappa ja kokeile ovatko ajossa silloin kun pääset baarista ulos ja kysy kyytiä kotiin. Kyytiinhän ei missään nimessä saa ottaa!!(:hyper:), mutta kokeile silti :D
 
Varmaan kannattaisi käydä ensin katsomassa lähtisköhän bussia/junaa kotia kohden ja mennä vaikka loppumatka taksilla jos on pakko.
 
Joku tuolla taisi kirjoittaa,että taksi ei ruvennut viemään helsingin keskustasta Espooseen:wtf:

Voiko taksi sanoa ihan suht fiksulle asiakkaalle,että ei vie sitä kotiinsa?Jos matka on kuitenkin inhimillisen lähellä ja kuski ei joudu sen takia ylitöihin?
No Helsingissä kaikki on toisin muutenkin...

Täällä meilläpäin eräs paikallinen taksisuhari päivysti ravintolan ovella vähän ennen klo 0230.Hyvässä laitamyötäisessä ollut mies tuli kyytiin ja sanoi,että kotia pitäis päästä.Kavereiden kans kuulema menny sukset ristiin ravintolassa.Ei siinä muuten mitään,mutta tämä kaveri asui 270km päässä:)Kuski siinä oli hetken miettiny,ja ottanu 200 euroa ennakkoon maksua kaverin pankkikortilla ja eiku matkaan.Perillä kuski oli herätelly kaverin ja ottanu loppusumman.
Tätä voisi jo kutsua asiakaspalveluksi:worship:
 
Just lauantai yönä venailin frendin kyytiä ateneumin edessä, ja kun katselin niitä sillipurkkejä täynnä kääliöitä mitkä lähti rautatientorilta, niin olishan se ollu kiva istuutua 13 tunnin työvuoron jälkeen niitten sekaan vajaaksi puoleksi tunniksi.. -huokaus- Joku säästää rahaa, mä hermoja.

Mutta nyt meni :offtopic:
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom