Elokuva-arvostelut!

Ai että! Tuli nähtyä eilen The terminator isense salissa!

4K masteri näytti kyllä aikas loistavalta ja atmos oli myös hienon kuuloinen. Näytti filmiltä eikä T2/true lies tasoa ollenkaan... Toivottavasti T2 saa uuden korjatun julkaisun.. huhuja semmosesta ainakin olisi.
Vaikka ekalla termarilla onkin loistava blurya julkaisu jo niin täytyy varmaan ensi kuussa julkaistava 4K blu hankkia myös(y)
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
X (2022)
image (1).webp
Porukka menee kuvaamaan aikuisviihdettä Texasiin eräälle maalle, jossa asuu 2 vanhusta jotka ovat antaneet tuolle porukalle luvan mennä yhteen heidän taloon yöpymään ja kuvaamaan pokea.

Leffa alkaa pahaenteisellä kohtauksella, joka halusi selvästi vihjata katsojalle, että jotain tosi karmivaa tapahtuu myöhemmin. Tuon jälkeen hypätään 24h taaksepäin, kun porukka saapuu paikkaan. Ote on ihme rallatusta mutta onneksi tuo meininki muuttuu ahdistavaksi n 30min jälkeen. Vanhusten omituisen uhkaavan käytöksen myötä myös porukan positiivinen sisäinen ilmapiiri alkaa rakoilla ja kääntyä negatiiviseksi. Tapahtumapaikkaa ympäröi tyhjyys ja hiljaisuus, kun asutusta ei ole juuri missään ja tosi outoa, et tunnelma on jotenkin klaustrofobinen vaikka ollaan avarassa paikassa, pimeässä kylläkin.

Leffan keskeisin pointti liittyy jos oikein käsitin, niin ihmismielen pahuuteen yhteydessä mm jumalaan, saatanaan, väkivaltaan, syntiin, ruumiilliseen himoon, joita käsitellään leffassa kohdilla joissa tv on päällä jossain huoneen nurkassa ja siellä puhutaan edellä mainituista jumalasta, saatanasta jne. Tuolla juttulla jännästi taustoitetaan / pohjustetaan leffan temaattista rakennetta toimien tukipalkkina pääpointelle.

Todella omaperäinen ohjaustyyli kaikkeudessaan, ehkä eniten visuaalisten jippojen takia. Lukemattomista yks esim on kun ruutuun tulee nopeita vertauskuvauksellisia välähdyksiä esim ruutu on jaettu kahtia joissa toisessa kuvataan porukkaa siellä mökissä ja toisessa vanhukset lääpii itseään, hyi. Myös todella kaukaisia kuvakulmia taivaalta alas paikkaan. Välillä puolestaan joku outo naama lävähtää ykskaks ruutuun ja samalla kuuluu riipivä äänitehoste ja esim myös kuvakulmat vanhuksiin jotka tuijottaa jostain kaukaa monessa kohtaa. Kun alkaa tapahtua niin vaaniva tunnelma pikkuhiljaa muuttuu kaoottisen häiriintyneeksi, jota sävyttää tosi tehokas äänimaailma, karu kuvasto ja samalla koko leffa on lopulta erittäin vinksahtanut kokonaisuus asioissaan ja täten tehokas.

Kauhugenressä jopa 8 / 10
 
Viimeksi muokattu:
Ehkä menossa kattoo Gladiator 2., joten katoin tän muistinvirkistykseksi. Spoilereita on arvostelussa, mutta varmaan kaikki tän on nähnyt.

Gladiator (2000)
gladiator-2000-film-banner.webp

Heti kun leffa alkaa, iskee kylmät väreet kun Maximus kulkee siellä niityllä, koska tietää mihin leffa lopulta kulminoituu. Tämä on helposti yksi eeppisimpiä leffoja mitä on koskaan tehty. Tarina on pohjimmiltaan hyvin koskettava kaiken karuuden alla. Toinen juttu mikä on erittäin eeppistä on leffan ulkoasu ja musiikit. Visuaalinen mestariteos. Kaikki ne surrealistiset välähdykset miehen kuvitelmissa joissa kuullaan kauniin naisäänen laulua.

Russel Crowe on kovimmillaan tässä ja ei ihme et voitti parhaanpääosa oscarin. Joaquin Phoenix on vielä kovempi, pelottavalla tavalla uppoutuu rooliin. Phoenixin hahmo on täysin häikäilemätön, vallan sokaisema ja hyytävän epävakaa, kun hajoilee itkuun tuon tuosta ja menettää hermonsa. Juonessa ja hahmoissa on taitavasti kirjoitettuja juonitteluja, petoksia jne ja tuon keisarin lisäksi muutkin hahmot on rakennettu hienosti. Maximus periaatteidensa, kunnian ja lahjomattomuuden puolesta. Pakkomaininta kohdasta jossa Maximus haistattaa pitkät heittäen miekan katsomoon ja sylkäisee maahan.

Musta tää on ollut aina todella ahdistava leffakokemus, karmivaa jo ajatuksena se kun mielipuolinen ihminen nousee murhan kautta valtaan ja Maximus ei pääsekään kotiin vuosien kenraalina johtamisen jälkeen, vaan joutuukin orjaksi ja tuo juttu ottaa vielä lisäkierroksia ahdistavuuden puolesta kun tulevat ja tappavat Maximuksen perheen...

Gladiaattoritaistelut on toinen toistaan karumpia ja komeampia ja tuohon hommaan liittyy Maximukseen ihmisenä se. että areenalle meneminen ei ole hänelle shokki, kun mies on jo kaiken menettänyt ja silmissä näkyy vain kosto ja etenkin sen jälkeen toivo, tai oikeastaan tieto että "pääsee" lopulta perheensä luokse.

Leffan loppu on kunnon spektaakkeli, mahtipontinen, karu ja ajatuksellisen lohdullinen ja tässä etenkin maininta loppulaulusta kun maximus saa vapauden, kuolee ja pääsee perheensä luo kävellen siellä leffan aloituskohtauksessa esiintyvällä niityllä ja tuo on ehdottomasti leffan isoin keskeisin ajatus.



10 / 10
 
^^ Gladiaattorin 4K bluray on upea kuvan ja äänen kannalta. Myös hyvät extrat löytyy.

Meinasin itsekkin käydä vielä Gladiator 2:sen käydä katsomassa prätkällä.. mutta sää heitti häränpyllyä :LOL: ehkä sopii jo tähän aikaan vuodesta viedä talviunille ens viikolla kum lämpiää.. pitkä kausi olla kuitenkin.
 
1732389718213.webp

Demi Moore antaa yhden uransa parhaista suorituksista, joka tuntuu entistä runollisemmalta, kun ottaa huomioon hänen henkilökohtaiset kamppailunsa ikääntymisen ja kehonkuvan kanssa, joista hän kirjoitti vuoden 2019 muistelmissaan, "Inside Out". Hän menee paikkoihin, joita harvat kauniit naiset uskaltavat kohdata. Moore on hauska, peloton, mahtava ja aidosti rohkea, tehdessään paljastavimman roolinsa.

Elokuva tekee kehosta julkisen spektaakkelin ja kutsuu yleisön mukaan, ehkä hieman liian innokkaasti, tuijottamaan sitä, mikä muualla on esitetty intiiminä, salaisena inhona. Tapa, jolla kamera palvoo täydellisesti muotoiltuja pakaroita ja hohtavaa ihon kimmoisuutta, toimii täydellisesti.
Fargeat luo outoa parodiaa "mieskatseesta" ja rankaisee katsojaa lopulta tästä liiallisesta tuijottamisesta. Se, mikä tekee The Substance’sta toimivan, on Fargeatin jatkuva itsetietoisuus.
Hän esittää Mooren näyttelemän Elisabethin vuorottelevan myötätunnon ja ahdistusta aiheuttavan manian välillä. Molemmissa tapauksissa nämä hetket ovat kiistatta yksityisiä.
Valta osa elokuvasta sijoittuu Elisabethin steriiliin kylpyhuoneeseen - jyrkkä kontrasti aurinkoisen Los Angelesin ja harjoitteluohjelman studion räikeisiin väreihin verrattuna. Täällä Fargeat pakottaa meidät kohtaamaan nämä kaksi yksilöä ilman häiriötekijöitä.

Elokuvan täysin irti olevalta tuntuva, verellä kyllästetty ja väistämättä polarisoiva kolmas näytös tekee siitä unohtumattoman, sekä hyvässä että pahassa. The Substance’n viimeinen osio laskeutuu täysimittaiseen verisuihkukunniaan, joka on kunnianosoitus kulttiklassikoille, kuten Brian Yuznan vuoden 1989 kauhuelokuva Society.

Vaikka elokuva ei tuntunut tuskastuttavan pitkältä niin olisi suonut, että sitä olisi jotenkin voitu lyhentää ilman että loppu menettää hohtoaan.
Myös lisä kritiikkinä olisi se, että satiiri ja karikatyyrit ovat hieman tai joidenkin mielestä ylitseampuvasti liioiteltuja. Mutta tämä liioittelu, on toisaalta osa sitä elokuvan lumoa, mikä tekee siitä kuvottavan, hauskan sekä mieleenpainuvan.
 
Viimeksi muokattu:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom