Demi Moore antaa yhden uransa parhaista suorituksista, joka tuntuu entistä runollisemmalta, kun ottaa huomioon hänen henkilökohtaiset kamppailunsa ikääntymisen ja kehonkuvan kanssa, joista hän kirjoitti vuoden 2019 muistelmissaan, "Inside Out". Hän menee paikkoihin, joita harvat kauniit naiset uskaltavat kohdata. Moore on hauska, peloton, mahtava ja aidosti rohkea, tehdessään paljastavimman roolinsa.
Elokuva tekee kehosta julkisen spektaakkelin ja kutsuu yleisön mukaan, ehkä hieman liian innokkaasti, tuijottamaan sitä, mikä muualla on esitetty intiiminä, salaisena inhona. Tapa, jolla kamera palvoo täydellisesti muotoiltuja pakaroita ja hohtavaa ihon kimmoisuutta, toimii täydellisesti.
Fargeat luo outoa parodiaa "mieskatseesta" ja rankaisee katsojaa lopulta tästä liiallisesta tuijottamisesta. Se, mikä tekee The Substance’sta toimivan, on Fargeatin jatkuva itsetietoisuus.
Hän esittää Mooren näyttelemän Elisabethin vuorottelevan myötätunnon ja ahdistusta aiheuttavan manian välillä. Molemmissa tapauksissa nämä hetket ovat kiistatta yksityisiä.
Valta osa elokuvasta sijoittuu Elisabethin steriiliin kylpyhuoneeseen - jyrkkä kontrasti aurinkoisen Los Angelesin ja harjoitteluohjelman studion räikeisiin väreihin verrattuna. Täällä Fargeat pakottaa meidät kohtaamaan nämä kaksi yksilöä ilman häiriötekijöitä.
Elokuvan täysin irti olevalta tuntuva, verellä kyllästetty ja väistämättä polarisoiva kolmas näytös tekee siitä unohtumattoman, sekä hyvässä että pahassa. The Substance’n viimeinen osio
laskeutuu täysimittaiseen verisuihkukunniaan, joka on kunnianosoitus kulttiklassikoille, kuten Brian Yuznan vuoden 1989 kauhuelokuva Society.
Vaikka elokuva ei tuntunut tuskastuttavan pitkältä niin olisi suonut, että sitä olisi jotenkin voitu lyhentää ilman että loppu menettää hohtoaan.
Myös lisä kritiikkinä olisi se, että satiiri ja karikatyyrit ovat hieman tai joidenkin mielestä ylitseampuvasti liioiteltuja. Mutta tämä liioittelu, on toisaalta osa sitä elokuvan lumoa, mikä tekee siitä kuvottavan, hauskan sekä mieleenpainuvan.