Doggcrapp Training System

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja pexxi
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
rahkanaama sanoi:
Lueskelin vähäsen ja ymmärsin että Dantella on mitta täysi? Viitsitkö lyhyesti selventää mitä siellä on okein tapahtunut?

Yksi sen treenattavista on pettänyt Danten luottamuksen ja osa asiakkaista on ollut sitä mieltä, että Dante jakaa liikaa tietoa kaikille. Joku häiskä siis on käyttänyt Dantea hyväksi tienatakseen rahaa Danten opeilla.

toolate sanoi:
Yksi sen treenattavista on pettänyt Danten luottamuksen ja osa asiakkaista on ollut sitä mieltä, että Dante jakaa liikaa tietoa kaikille. Joku häiskä siis on käyttänyt Dantea hyväksi tienatakseen rahaa Danten opeilla.

Mutta uusin käänne tarinaan on, että D-man ei olekaan pettänyt Danten luottamusta vaan luottanut itse väärään kaveriin, ja selkäänpuukottaja onkin joku vanhempi tapaus.

Näyttää siltä, että Dante saattaisi olla leppymässä. Jospa stickytkin vielä palautettaisiin... Löytyykö ne muuten Hulkilta tai Toolatelta?

Näköjänsä joku on saanu aikastalailla arvokasta top-secret-infoo sähköpostitse DC:ltä kasapäin ja ilmaiseksi. Sittemmin menny ja rahastanu omissa nimissään DC:n tietoja jaellen. DC ei oo menny yksityiskohtaisuuksiin tapahtuneen tiimoilta muuten kuin että w...ttaa melkolailla ja kohta roikkuu hanskat naulassa. Hulkki-sankin oli postannu pahoittelunsa :thumbs: .

MKM ja foo ovat ovat kirjoitelleet valaisevia pohdintoja hermostollisesta palutumisesta. Kiitos teille siitä. Itsepä en voine paljoakaan väittää ko. aiheesta tietäväni. Olen kuitenkin ajatellut että voisiko tämä DC-rytmityksen "cruise" palvella tätä tarkoitusta vaikka silmiini ei ole osunutkaan tekstiä joka tätä juuri em. sanakääntein markkinoisi?

Huomattavahan nimittäin on että mitä Danten omissakin teksteissä ilmeneviin vaihteleviin syklitysten kestoihin ymv. tulee, niin toiset on kemiallisesti enemmän valmennettuja kuin toiset ja natuillakin on yksilöllistä vaihtelua palutumisessa jne. Meinaan turha sitä on runtata (erityisesti cruisella) varsinkin jos itsestään jo selvästi huomaa että alkaa tökkiä. Muistaakseni jossain (en nyt just muista missä) postauksessa DC itsekin käytti sen tyylistä ilmaisua kuin "päälepoo" cruisingista?

tokkopaisto sanoi:
MKM ja foo ovat ovat kirjoitelleet valaisevia pohdintoja hermostollisesta palutumisesta. Kiitos teille siitä. Itsepä en voine paljoakaan väittää ko. aiheesta tietäväni. Olen kuitenkin ajatellut että voisiko tämä DC-rytmityksen "cruise" palvella tätä tarkoitusta vaikka silmiini ei ole osunutkaan tekstiä joka tätä juuri em. sanakääntein markkinoisi?

Huomattavahan nimittäin on että mitä Danten omissakin teksteissä ilmeneviin vaihteleviin syklitysten kestoihin ymv. tulee, niin toiset on kemiallisesti enemmän valmennettuja kuin toiset ja natuillakin on yksilöllistä vaihtelua palutumisessa jne. Meinaan turha sitä on runtata (erityisesti cruisella) varsinkin jos itsestään jo selvästi huomaa että alkaa tökkiä. Muistaakseni jossain (en nyt just muista missä) postauksessa DC itsekin käytti sen tyylistä ilmaisua kuin "päälepoo" cruisingista?

Vaikka en DC:iin ole syvemmin tutustunut on varsin järkeenkäypää, että cruisella myös hermostolle annettaisiin mahdollisuus palautua. DC -"lähettiläät" voi sitten kommentoida tarkemmin tulee DC:iin liittyviin seikkoihin....

Olen pohtinut yleisellä tasolla myös itse cruisen kaltaisten tehojen laskun ja ns. löysien viikkojen funktiota. Keskimäärin näitä tehdään siinä mielentilassa, että lihakset palautuvat stressijaksosta ja HETI kun kroppa antaa merkkejä "paremmasta" isketään tehot ylös. Itse näkisin löysän jakson olevan myös sadonkorjuun aikaa siinä mielessä, että silloin lihaksille annetaan mahdollisuus adaptoitua aiemmasta rasituksesta eli siis, yes kasvaa kokoa. Jos löysä vko on käytännössä 3-4 pvää(tapahtunut itselle usein, ei malttia tarpeeksi) ja tehot nostetaan muutaman treenin aikana takaisin maksimiin, epäilen, että kehitys ei pidemmän päälle ole optimaalista.

On todella vaikeaa katsoa kun lihastonuksen laskun myötä lihasten koko näennäisesti pienenee ja hinku palata takaisin salille "hommiin" kääntäen verrannollisesti kasvaa. Tässä tilanteessa olisi hyvä muistaa, että ei se lihas mihinkään katoa muutamissa päivissä jos syö ja lepää hyvin. Päinvastoin. Seuraavassa kunnon treenissä lihas ottaa todella rajun pumpin vastaan ja kokoa on enemmän kuin koskaan. Kärjistäisin jopa niin, että jos löysällä vkolla lihakset näyttää yhtä hyviltä kuin kovan treenin jaksossa on jopa vaarana, että ei olla löysätty tarpeeksi. Eli siis pointti on siinä, että löysä vko on jakso, jossa lihasten annetaan kaikessa rauhassa kasvaa ja hermoston palautua. Myös jänteet ja nivelet kiittää. Ei ole mitään pakkoa pitää kiinni jokaisesta millistä lihasta, joka hetki.Ei, jos haluaa seuraavassa stressijaksossa ylittää aiemmat tuloksensa. Epäilen, että nämä periaatteet ovat lähes kaikille tuttuja ja silti väärin toteutettuja useiden treenareitten osalla(ainakin itse myönnän).

Tilannetta voisi havainnollistaa omalla esimerkillä. Otin 8-9kg(n.90 ->98-99) lisää painoa noin 10 vkossa. Sittemmin en ole saanut sanottavaa aikaiseksi. Kunto tuntuisi olevan koko ajan hieman ailahteleva. Välillä tuntuu, että nousujohteisuus on taas löytynyt ja sitten onkin jo sykkeet koholla ja jänteet kipeinä. Paino käy välillä yli 100 ja taas laskeen 97-98 jos ei syö kuin keskitysleiriltä vapautettu hulkki(jos sallit vertauksen). Homman nimi on mitä luultavimmin riittämätön lepojakso. Olen mennyt tehohissillä ylös alas ilman selvää suuntaa. Jos olisin suosiolla antanut vartalon palautua kokonaisvaltaisesti(kesti se sitten vaikka 3vkoa), olisin todennäköisesti muutaman kilon kevyempi(suuri osa todennäköisesti lihastonuksen nesteitä) ja valmis hyökkäämään ja ottamaan uudet 5-6 kiloa(en usko saman tahdin olevan mahdollista, geneettinen yläraja lähestyy). Uskoisin Danten hakeneen juurikin tätä samaa cruisejaksollaan. Joillakin cruiseksi riittää vko, toinen tarvitsee 2vkoa ja kevennetyn lähdön blastille... yksilöllisyys on aina hyvä huomioida vaikka Dante fiksu mies onkin. Tosiaan aika simppeliä asiaa, mutta aina hyvä näistä on puhua...ihmisen mieli kun on hätänen mitä tulee lihan keruuseen ;)

Nyt loppu seitin syöminen :curs: ! Oon pudotellut tässä reilu 3 vko. ajan seitipalikoita á 100g 3 kpl/vrk, l. 300g päivä (hei, prodee se vaan on). KUNNES - huomasin reenaillessani, että sitä mukaa kun alko hikee pukkaan niin alko ihosta puskeen TAUTINEN kalan haju läpi! Siis WTF :eek: ? Jumaleissön nyt lähti fisut pakkasesta helkattiin, possua tänne ja äkkiä... :hyper:

Nyt on puolisentoista kuukautta väännetty ohjelmaa melkolailla orjallisesti. Pintapuolista näkemystä treenifilosofiasta, kuin myös tuloksista alkaa jo hahmottua. Ensinnäkin paino on noussut n.5kg kyseisen session aikana. Erityisesti rinta, selkä, ja jalat kiittävät! Toisaalta olkapäät ja kädet eivät ole kehittyneet käytännössä ollenkaan. Kuvien ja peilin mukaan sivuhartiat olisivat jopa pienentyneet (rasvaprosentin nousu tuo kylläkin omat mausteensa arviointiin).

Tarkasteluväli tietysti on lyhyt, mutta koska muissa kehonosissa kehitys on ollut lähes dramaattista niin voisi vetää puolihätäisen johtopäätöksen että treenimetodi suosii pääasiassa suuria lihasryhmiä. Ovatko muut käyttäjät huomanneet samaa sivuvaikutusta?

Mitä sarjapainoihin tulee, niin ne ovat nousseet todella nopeasti. Esimerkiksi PP KP +20kg. Ja jalkaprässiin on saanut latoa 100kg lisää. Välillä tuntuu että ohjelma toimii voiman kasvatuksen osalta jopa tehokkaammin kuin perinteinen voima-ohjelma. Ongelmaksi tässä onkin (ainakin omalla kohdallani) muodostunut ehkä liiallinen keksittyminen voimanhankintaan, eikä lihaskasvu näin ole välttämättä maksimaalinen. Ainakin itsellä tuntuu jotenkin salakavalasti sarjat lyhenevän. Esimerkiksi viime treenissä yllätin itseni tekemässä vitosta, joka on jo todennäköisesti liian lyhyt sarja maksimaaliseen lihaskasvuun. Omaa tyhmyyttä tämäkin tietysti.
hermoston kannalta cruise-osuus näyttää olevan erittäin tärkeä, joka toisaalta myös kaksiteräinen miekka. Yhden sarjan menetelmällä kun ei voi pitää kovin pitkiä taukoja. Normaalista voimatreenistä (esim. 5sarjaa pääliikettä+apuliikkeet) voi hyvin pitää 2 viikkoa, eikä voimat katoa mihinkään, pienen tukkoisuuden jälkeen todennäköisesti jopa kasvaa. Tässäkin asiassa pitäisi liikkua kuitenkin lihaskasvun eikä niinkään voiman ehdoilla.

Treenit jatkuu, pian tosin lyhyen dieetin merkeissä.

(liha)pyörykkä sanoi:
Esimerkiksi viime treenissä yllätin itseni tekemässä vitosta, joka on jo todennäköisesti liian lyhyt sarja maksimaaliseen lihaskasvuun. Omaa tyhmyyttä tämäkin tietysti.

On ja ei ole. Keskimäärin 10 toistoa on tavallaan paras mutta kyllä 5 toistolla kasvaa myös. Jotkut paremmin, jotkut huonommin.

Joissain lihoissa on nopeita lihassoluja, joissain hitaita. Tämä vaikuttaa pirusti eri toistomäärien toimivuuteen(käytännössä vain TUT:illa on merkitystä, Time Under Tension eli kuinka kauan ja millä kuormalla lihas on "jännitys" päällä.

Mitä hitaampi alaslasku, sitä kauemmin sarja kestää->se on raskaampi/pidempi vaikka toistoja tulisi "vain" 5 kpl.
Toistot on vaan hyvä tapa laskea kauanko jännitys on päällä. Jos isoilla raudoilla menee paikat pumppiin niin luulisi lihojen kasvavan.
Itse en välttämättä kyllä näe pumppi aina kasvun takeena mutta auttaa se todistetusti lihaskasvuun(teoria ei ole tosin aukoton).

makew sanoi:
On ja ei ole. Keskimäärin 10 toistoa on tavallaan paras mutta kyllä 5 toistolla kasvaa myös. Jotkut paremmin, jotkut huonommin.

Joissain lihoissa on nopeita lihassoluja, joissain hitaita. Tämä vaikuttaa pirusti eri toistomäärien toimivuuteen(käytännössä vain TUT:illa on merkitystä, Time Under Tension eli kuinka kauan ja millä kuormalla lihas on "jännitys" päällä.

Mitä hitaampi alaslasku, sitä kauemmin sarja kestää->se on raskaampi/pidempi vaikka toistoja tulisi "vain" 5 kpl.
Toistot on vaan hyvä tapa laskea kauanko jännitys on päällä. Jos isoilla raudoilla menee paikat pumppiin niin luulisi lihojen kasvavan.
Itse en välttämättä kyllä näe pumppi aina kasvun takeena mutta auttaa se todistetusti lihaskasvuun(teoria ei ole tosin aukoton).

Hmm. Tuo TUT-teoria ei käytännössä pidä täysin paikkaansa, koska silloinhan positiivisen vaiheenkin tulisi olla mahdollisimman hidas. Tutkimusten mukaan paras tulos saavutetaan suht. nopealla positiivisella, ja hitaalla negatiivisella. Teorian kumoaa myös tutkimus jonka mukaan superhitaat toistot (jatkuva jännitys) ovat täysin tehottomia sekä voiman että lihasmassan suhteen. (Newton R. Soperslow training: buyer beware. Strength and Conditioning Journal 1999;21:29.)
En oikein ymmärtänyt mitä tarkoitit tuolla "Mitä hitaampi alaslasku, sitä kauemmin sarja kestää->se on raskaampi/pidempi vaikka toistoja tulisi "vain" 5 kpl."
Mitä lyhyempi sarja, sitä enemmän painoa, jolloin alaslaskukin on väkisin nopeampi kuin pienellä kuormalla, eikö?

Lisäksi tuohon hitaat vs. nopeat lihassolut kiinnittäisin huomion lihassolun motorisiin yksiköihin (sarkoplasma, mitokondriot, myofibrillit), enkä niinkään solutyyppiin. Tuo solujen tyyppi ei ole tarkalleen ottaen se tekijä miksi nopeita lihassoluja sisältävät lihakset ottavat paremmin vastaan lyhyiden sarjojen antamaa kasvuärsykettä, vaan se että rasitus kohdistuu solun sisällä eri motorisiin yksiköihin kuin pitkissä sarjoissa. Käytännössä olet kuitenkin ihan oikeassa koska nuo motoristen yksiköiden suhteet ovat erilaiset nopeissa ja hitaissa lihassoluissa. jatkuva, staattinen jännitys kuormittaa lähinnä sarkomeereja, ja mitokondrioita, ja näin ollen kestävyysominaisuuksia, kohteenaan pääasiassa hitaat lihassolut.

Tietysti täytyy muistaa myös että harjoitustausta vaikuttaa lyhyiden sarjojen anaboliseen vasteeseen.
Itse en käytä oikeastaan koskaan yli 10rep sarjoja.

(liha)pyörykkä sanoi:
Tarkasteluväli tietysti on lyhyt, mutta koska muissa kehonosissa kehitys on ollut lähes dramaattista niin voisi vetää puolihätäisen johtopäätöksen että treenimetodi suosii pääasiassa suuria lihasryhmiä. Ovatko muut käyttäjät huomanneet samaa sivuvaikutusta?
Ainakin minä olen myös hieman samaa vaikutusta havainnut, eli lihasmassan kehitys on ollut ylivoimaisesti parhainta nimenomaan suurissa lihasryhmissä (reidet, selkä, rinta). Sen sijaan mm. pohkeiden, käsien ja olkapäiden (erityisesti sivuolkapäiden) massankasvu ei ole ollut läheskään yhtä selkeää, vaikka sarjapainot ovatkin kasvaneet myös näiden lihasryhmien liikkeissä todella paljon.

Koska selkä ja rinta ovat jo entuudestaan parhaimmat lihasryhmäni, en voi antaa lihasepätasapainon kasvaa kasvamistaan, vaan olen ryhtynyt tekemään ohjelmaan erinäisiä muutoksia joilla toivottavasti saan myös käsiin ja olkapäihin paremmin lihasta.

Ojentajien kehitykseen sain mielestäni pientä potkua lisäämällä niille yhden ylimääräisen sarjan:
http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showpost.php?p=644060&postcount=372

Hauikselle olen nyt ryhtynyt tekemään kahdessa liikkeessä tuplasti pidempää sarjaa kuin aiemmin, koska toistoalueella 6-10 liikuttaessa ainoastaan sarjapainot kasvoivat, lihas ei. Lisäksi teen selälle joka tapauksessa 6-10 toiston pituisia sarjoja, jolloin hauis saa jo kyseisen toistoalueen rasitusta selkäliikkeiden kautta.

Olen päättänyt priorisoida olkapäiden kehityksen mm. rinnan kehityksen edelle, mikä käytännössä tarkoittaa sitä, että ryhdyn tekemään olkapäät ensimmäisenä yläkroppatreenissä. Tällöin liikkeiden fiksuin järjestys on uskoakseni seuraava:
1. Olkapäät
2. Selän leveys
3. Rinta
4. Ojentajat
5. Selän paksuus

Lisäksi aion ottaa olkapäille yhden punnerrusliikkeen tilalle sivuolkapääkoneen, koska pelkkien punnerrusliikkeiden (ja takaolkapääsoudun) tekeminen ei ole mielestäni kehittänyt sivuolkapäitä tarpeeksi.

Aikamoiseksi clusterfuck-bastardoinniksi alkaa homma siis jo mennä, mutta toisaalta olenkin treenannut samalla DC-ohjelmalla jo 8,5 kuukautta, ja tiedän mielestäni miten voin ohjelmaa parhaiten omalle keholleni sopivaksi muokata.

Huomatkaa siis, että yllämainitut muutokset eivät enää ole Doggcrappia, vaan omia modifikaatioitani.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Myös pohkeiden kohdalla olen poikennut nyt DC-systeemistä, eli sarjapainojen kehityksen tyrehdyttyä kahdessa liikkeessä (kahden viikon sisällä) en vaihtanut liikettä vaan tekotapaa. Nyt teen kahdessa pohjeliikkeessä kolmesta "normaaleja" toistoja (ei 15 sekunnin venytystä) siten, että sarjat tehdään loppuun asti ja päälle otetaan kaksi rest/pausea. Viimeisen rest/pausen jälkeen minuutin pituinen venytys sarjapainojen kanssa.

Tälle modifikaatiolle oli monia syitä; huomasin mm. pohkeiden jollain tavalla tottuneen DC-tyylisiin pohjesarjoihin joka jalkatreenissä, eli DC-tyylillä aivan loppuun asti otettu sarjakaan ei enää tuntunut pohkeissa kuin välittömästi sarjan jälkeen. Pohkeet siis uskoakseni tottuivat DC-tyyliseen rasitukseen, koska jo melkein kahden kuukauden ajan heti jalkatreeniä seuraavana päivänä tuntui kuin olisin voinut treenata pohkeet uudelleen.

Nyt, kun olen ottanut pari treeniä tuolla kuvailemallani tavalla, ovat pohkeet olleet taas selkeästi jumissa ainakin pari päivää treenin jälkeen. Toki tämä seuraa automaattisesti pelkästä rasitustavan muuttaisesta eikä itsessään kerro mitään lihaskasvusta, mutta 8.5 kuukauden jälkeen tuntui taas yllättävän rankalta tehdä "normaaleja" toistoja pohkeille. Aionkin nyt käyttää tätä nykyistä tyyliäni niin kauan, kunnes sarjapainojen kehitys lakkaa, minkä jälkeen vaihdan takaisin DC-tyyliseen pohjekidutukseen.

(liha)pyörykkä sanoi:
Hmm. Tuo TUT-teoria ei käytännössä pidä täysin paikkaansa, koska silloinhan positiivisen vaiheenkin tulisi olla mahdollisimman hidas. Tutkimusten mukaan paras tulos saavutetaan suht. nopealla positiivisella, ja hitaalla negatiivisella. Teorian kumoaa myös tutkimus jonka mukaan superhitaat toistot (jatkuva jännitys) ovat täysin tehottomia sekä voiman että lihasmassan suhteen. (Newton R. Soperslow training: buyer beware. Strength and Conditioning Journal 1999;21:29.)
En oikein ymmärtänyt mitä tarkoitit tuolla "Mitä hitaampi alaslasku, sitä kauemmin sarja kestää->se on raskaampi/pidempi vaikka toistoja tulisi "vain" 5 kpl."
Mitä lyhyempi sarja, sitä enemmän painoa, jolloin alaslaskukin on väkisin nopeampi kuin pienellä kuormalla, eikö?

Ton jutun unohdin...
Eli tietenkään ei hidastella ylösnostamisessa vaan kannattaa suosia maksimaalista nopeutta, millä kontrolli pysyy liikkeessä.

Tolla alaslaskun hidastamisella tarkoitin sitä: että jos tekee normaalisti 8 toiston sarjan, eikä juurikaaan jarruta alaslaskussa.
Ja tekee sarjan samalla painolla, millä 8 toistoa tehtiin mutta jarrutaan voimakkaasti alaslaskua, vaikuttaa se sarjan toistomääriin.

Periaatteessa samalla painolla voi saada vain 5 toistoa vaikka sarjan kestoaika on sama kuin tekisi 8 toistoa ilman alaslaskun(negatiivisen) vaiheen korostamista.

Hulkki sanoi:
Ainakin minä olen myös hieman samaa vaikutusta havainnut, eli lihasmassan kehitys on ollut ylivoimaisesti parhainta nimenomaan suurissa lihasryhmissä (reidet, selkä, rinta). Sen sijaan mm. pohkeiden, käsien ja olkapäiden (erityisesti sivuolkapäiden) massankasvu ei ole ollut läheskään yhtä selkeää, vaikka sarjapainot ovatkin kasvaneet myös näiden lihasryhmien liikkeissä todella paljon.

Koska selkä ja rinta ovat jo entuudestaan parhaimmat lihasryhmäni, en voi antaa lihasepätasapainon kasvaa kasvamistaan, vaan olen ryhtynyt tekemään ohjelmaan erinäisiä muutoksia joilla toivottavasti saan myös käsiin ja olkapäihin paremmin lihasta.

Ojentajien kehitykseen sain mielestäni pientä potkua lisäämällä niille yhden ylimääräisen sarjan:
http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showpost.php?p=644060&postcount=372

Hauikselle olen nyt ryhtynyt tekemään kahdessa liikkeessä tuplasti pidempää sarjaa kuin aiemmin, koska toistoalueella 6-10 liikuttaessa ainoastaan sarjapainot kasvoivat, lihas ei. Lisäksi teen selälle joka tapauksessa 6-10 toiston pituisia sarjoja, jolloin hauis saa jo kyseisen toistoalueen rasitusta selkäliikkeiden kautta.

Olen päättänyt priorisoida olkapäiden kehityksen mm. rinnan kehityksen edelle, mikä käytännössä tarkoittaa sitä, että ryhdyn tekemään olkapäät ensimmäisenä yläkroppatreenissä. Tällöin liikkeiden fiksuin järjestys on uskoakseni seuraava:
1. Olkapäät
2. Selän leveys
3. Rinta
4. Ojentajat
5. Selän paksuus

Lisäksi aion ottaa olkapäille yhden punnerrusliikkeen tilalle sivuolkapääkoneen, koska pelkkien punnerrusliikkeiden (ja takaolkapääsoudun) tekeminen ei ole mielestäni kehittänyt sivuolkapäitä tarpeeksi.

Aikamoiseksi clusterfuck-bastardoinniksi alkaa homma siis jo mennä, mutta toisaalta olenkin treenannut samalla DC-ohjelmalla jo 8,5 kuukautta, ja tiedän mielestäni miten voin ohjelmaa parhaiten omalle keholleni sopivaksi muokata.

Huomatkaa siis, että yllämainitut muutokset eivät enää ole Doggcrappia, vaan omia modifikaatioitani.

Oman kehityksen ehdoillahan tässä on liikuttava. Jos tuntuu ettei kehitys ole enää optimaalista alkuperäisellä konseptilla, ja keho alkaa osoittaa adaptoitumisen merkkejä, IMO on aika tehdä tarvittavia muutoksia. Itsekin ajattelin jossain vaiheessa tehdä pientä säätöä olkapäiden ja käsien treenaukseen, lähinnä määrällisesti. Etuolkapäät tuskin kaipaa lisää kuritusta, ne kun saavat osumaa aika hyvin jo kaikista punnerrusliikkeistä. Mutta juurikin nuo sivu- ja takaolkapäät ovat lähinnä stabiloivana osapuolena.

Toinen seikka mihin soisin kiinnitettävän huomiota, on nuo sarjapituudet. Olen sitä mieltä ettei kahta täysin eripituista sarjaa kannattaisi sisällyttää samaan treeniin, samalle lihakselle (esim. 6rep ja 12rep), vaikka se ideana saattaisikin kuulostaa hyvältä. Ensin ns. voimasarja, ja perään pumppisarja. Periaatteessa pumppisarjat toimii paremmin henkilöille, joilla on korkeat testosteronitasot ja hyvä insuliiniherkkyys, sekä lihaksille jotka sisältää enemmän sarkomeereja ja mitokondrioita. Tuon tyyppisellä treenitavalla lihaksen testosteronireseptorit aktivoituvat ja määrä lisääntyy, mutta vastapainoksi myös kortisolireseptorien määrä lisääntyy, vaikka niiden toiminta alkaakin estyä. Traumaattisilla sarjoilla (lyhyemmät sarjat, negatiiviset toistot jne.) vaikutus on lähinnä päinvastainen -> testoreseptorit alkaa vähetä, ja kortisolin määrä lisääntyy. Näin ollen yhtälö ei ole kovin edullinen lopputulosta ajatellen kun molemmat treenaustavat yhdistetään. Joku voi tietysti pitää hifistelynä, mutta itsekin noin pitkään treenanneena tiedän, tai ainakin uskon tietäväni että on fiksumpaa keksittyä ainoastaan yhteen treenitapaan. Tietysti eri lihaksille voi käyttää eri menetelmiä (sarjapituuksia), kuten esim. Hulkki (yläkropalle lyhyemmät sarjat, hauiksille pidemmät).

(liha)pyörykkä sanoi:
Toinen seikka mihin soisin kiinnitettävän huomiota, on nuo sarjapituudet. Olen sitä mieltä ettei kahta täysin eripituista sarjaa kannattaisi sisällyttää samaan treeniin, samalle lihakselle (esim. 6rep ja 12rep), vaikka se ideana saattaisikin kuulostaa hyvältä. Ensin ns. voimasarja, ja perään pumppisarja. Periaatteessa pumppisarjat toimii paremmin henkilöille, joilla on korkeat testosteronitasot ja hyvä insuliiniherkkyys, sekä lihaksille jotka sisältää enemmän sarkomeereja ja mitokondrioita. Tuon tyyppisellä treenitavalla lihaksen testosteronireseptorit aktivoituvat ja määrä lisääntyy, mutta vastapainoksi myös kortisolireseptorien määrä lisääntyy, vaikka niiden toiminta alkaakin estyä. Traumaattisilla sarjoilla (lyhyemmät sarjat, negatiiviset toistot jne.) vaikutus on lähinnä päinvastainen -> testoreseptorit alkaa vähetä, ja kortisolin määrä lisääntyy. Näin ollen yhtälö ei ole kovin edullinen lopputulosta ajatellen kun molemmat treenaustavat yhdistetään.
Tuo kuulostaa jo melkoiselta hifistelyltä, ja juuri sellaiselta pohdiskelulta, mitä itse harrastin todella pitkään. Toki teorialla on paikkansa kehonrakennustreenin suunnittelussa, mutta esimerkiksi tuo ojentajasysteemi on toiminut mielestäni ihan hyvin, enkä sitä lähde muuttamaan ennen kuin kehitys kuivuu käsiin, vaikka teorian perusteella se olisi kuinka paska menettely tahansa.

Hulkki sanoi:
Aikamoiseksi clusterfuck-bastardoinniksi alkaa homma siis jo mennä,

:eek: Huhhuh Hulukkia... tää EI ole vinoilua tms., mutta piti lukasta noi sun viimeisimmät postaukset pariinkin kertaan - oot meinaan parikin kertaa varoitellut aika kiihkeästi noista äpäröinneistä. Ei se mitään, mies tietää varmaan itse parhaiten oman kroppansa ja sulla on epäilemättä systeemit hanskassa muutenkin.

Ps. Ei muuta kuin tiukkoja reenejä modifioinneilla. :)

tokkopaisto sanoi:
:eek: Huhhuh Hulukkia... tää EI ole vinoilua tms., mutta piti lukasta noi sun viimeisimmät postaukset pariinkin kertaan - oot meinaan parikin kertaa varoitellut aika kiihkeästi noista äpäröinneistä.
Olen varoitellut bastardoinnista niitä, jotka ovat joko vasta aloittamassa tai juuri aloittaneet Doggcrappin. Mielestäni Doggcrappia pitäisi noudattaa sellaisenaan ainakin ensimmäiset puoli vuotta, ennen kuin sitä voi mahdollisesti lähteä hieman muokkaamaan.

Ihmetyttää, kun tyypit, jotka eivät ole edes lukeneet Danten tekstejä kunnolla läpi eivätkä ole vielä yhtäkään ainutta DC-treeniä vetäneet, ovat jo postailemassa palstalle suoria clusterfuck-bastardointejaan. Näitä bastardointeja olen kommentoinut rankemmalla kädellä. Pidemmälle ehtineet ja ohjelmaa yli puoli vuotta käyttäneet sen sijaan jo tietävät DC-treenistä ja sen toimivuudesta sen verran, että voivat IMO tarpeen tullen tehdä myös omakohtaisia modifikaatioitaan.

Ja kuten jo huomautin, nuo mainitsemani modifikaatiot ovat jo sen luokan bastardointeja, että treeniäni ei voi niiden jälkeen enää sanoa Doggcrappiksi. Pidän tosin itseäni DC-treenaajana, ja annan kaiken kunnian mahdollisista tuloksista DC-systeemille. Jos homma menee pieleen, syytän itseäni.

Jepjep, reenihuomioista senverran että olen alkanut kehitteleen tässä jalkareeneistä itselleni ns. ongelmakohtaa. Nimittäin olen tehnyt tässä etureisille esim. kyykkyä suorana sarjana (+ 1 kpl. rest/pause painoa välissä lisäten). Tämä on ilmeisesti se suositus ellei ole jaloistaan ns. hardgainer tai muusta syystä "nauti" WM:stä. No, ongelma tässä on mielestäni se että on aikasta rankkaa heti ensimmäisenä alkaa runnoa intensiteettireeniä DC-malliin ja toivoa saavansa sillä riittävä harjoitusvaste jaloille. Jalat ei ainakaan mulla ole niitä helpoimmin lämpenevää sorttia, enkä kai ole ainoa joka huomannut että vaikka ensimmäiset sarjat (nyt siis ihan yleisesti eikä nimenomaan DC-tyyli) oliskin tukkoisia, niin joitain sarjoja sitkeesti hinkattuaan, jalat mystisesti aukeavat JA SITTEN VASTA harjoitus alkaa :whip: .

Edelleen ongelmalliseksi tässä tekee sen että jos alkaa ottaan kunnon lämmittelysarjoja jalkaharjoitetta varten, niin sarjavolyymi alkaakin yhtäkkiä nousemaan epämiellyttävästi DC-harjoittelua silmälläpitäen. WM:ä en kuitenkaan ole toistaiseksi tehnyt, jalat aina vastannut hyvin harjoitteluun. Toisaalta kai se WM:n paree olis hyvällä alkulämmittelyllä pohjustaa. No, plaah - pitänee harkita vaikka kierron jakamista kolmeen tai jotain...

Ps. silmäilin onneksi läpi ennenkuin postasin, siis en nytkään ole kovaa sarjaa "kylmiltään" ottanut. Lähinnä hain sitä että vaikka olis jo lämmitellyt niin muutaman kovan sarjan jälkeen mulla yleensä alkaa vasta tehot tosissaan löytyyn.

tokkopaisto sanoi:
olen tehnyt tässä etureisille esim. kyykkyä suorana sarjana (+ 1 kpl. rest/pause painoa välissä lisäten). Tämä on ilmeisesti se suositus ellei ole jaloistaan ns. hardgainer tai muusta syystä "nauti" WM:stä.
Etureisille ei tehdä rest/pausea. Rest/pause tarkoittaa 10-15 sekunnin paussia loppuun asti vedetyn sarjan jälkeen, kunnes tehdään taas niin monta toistoa kuin menee. Doggcrappissa näitä rest/pause -sarjanjatkoja tehdään 2 kpl loppuun asti vedetyn sarjan perään, silloin kun rest/pausea käytetään, esim:
- Pystypunnerrus 100 kg x 8 (pääsarja)
- 15 sekunnin tauko
- Pystypunnerrus 100 kg x 3 (ensimmäinen R/P-sarja)
- 15 sekunnin tauko
- Pystypunnerrus 100 kg x 2 (toinen R/P-sarja)

Etureisille suositellaan tehtäväksi yksi lyhyempi suora sarja (4-8 toistoa), ja useamman minuutin lepotauon jälkeen toinen pidempi sarja eli ns. widowmaker (yleisesti 20 toistoa).

Hulkki sanoi:
Tuo kuulostaa jo melkoiselta hifistelyltä, ja juuri sellaiselta pohdiskelulta, mitä itse harrastin todella pitkään. Toki teorialla on paikkansa kehonrakennustreenin suunnittelussa, mutta esimerkiksi tuo ojentajasysteemi on toiminut mielestäni ihan hyvin, enkä sitä lähde muuttamaan ennen kuin kehitys kuivuu käsiin, vaikka teorian perusteella se olisi kuinka paska menettely tahansa.
Juuri näin oletankin valtaosan ihmisistä ajattelevan. Omasta mielestäni kuitenkin huomattavasti oleellisempi seikka kuin jollain ruoka-ainella hifistely jne. Treeni on kuitenkin loppupeleissä kaiken perusta, josta sitten otetaan kehitys irti syömällä oikein ja lepäämällä sopivasti. Eriäviä mielipiteitäkin saattaa löytyä. Eikä tuo ojentajasysteemisi ole edes teoriassa p*ska, siinähän käytännössä yhdistetään vain eri motoristen yksiköiden stimulointi. Osa lihasmassasta vain ei ole (pidemmillä sarjoilla saavutettu) voimaa ja suorituskykyä lisäävää. Bodarillehan tuolla ei ole niin väliä, kunhan näyttää hyvältä. Lisäksi harjoitustauon sattuessa tuon tyyppinen lihas katoaa erittäin nopeasti, eikä sillä ole lihasmuistia, muuten kuin korkeintaa kalvojen venymisen ansiosta.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom