D-vitamiini (EI ALENNUSKOODEJA TAI TILAUSJUTTUJA)

Onko tuolla niin suurta merkitystä käyttääkö öljypohjaisia vai jauhotabuja?
kannattaa ainakin sit pitää huolta et jauhotabujen kanssa tulee jostain muusta rasvaa.

Mitä noista kannattaa ostaa? Halvinta, vai onko laadussa jotain eroja kun esim. Metagenics maksaa 4 kertaa Healthy Originsin verran.

5000IU purkkien hintajärjestys halvimmasta lähtien;
1.Healthy Origins 360kpl
2.Doctor's Best 180kpl
3.Country Life 200kpl
4.Now Foods 120kpl
5. Bluebonnet Nutrition 120kpl
6. Metagenics 120kpl.

Kaikkein halvinta on Healthy Origins 10000IU 360kpl.

Onko toi lukeminen niin saatanan vaikeeta? Johan mikekin tossa jo sano että ei keskustelua D-vitamiinin ostamisesta tähän ketjuun.

Miksihän ei voisi keskustella, että mitä kannattaa ostaa?!
Kelaappa tätä threadi taaksepäin niin ehkä huomaat missä meni vikaan kun ruvetaan keskustelemaan mitä ostetaan ja mistä ostetaan.

Noniin, 300 viestiä poistettu täysin turhaa floodaamista. Tilatkaa ihan rauhassa sieltä iHerbistä, mutta ei jokaisen tarvitse tulla ilmoittamaan että "jee tilasin vitamiinia". Hyvin informatiivinen ketju pilattiin floodaamalla jotain tilausinfoja.

Salakuljettamisesta ei keskustella, joten täällä ei spekuloida mikä määrä tulee tullista läpitte jne. Jatkakaa keskustelua D-vitamiinista, koska se on toimiva vitsku, mutta ei enää linkkejä iHerbbiin, saati alennuskoodeja tai ilmotuksia, että Esa Petteri Puna-Ahven tilasi 3 purkkia D-vitamiinia ja säästi hurjat 3 euroa odotellen pakettia 7 viikkoa.

Luin kyllä tuon, eihän siinä sanota ettei voi D-vitamiinituotteista keskustella. Missä D-vitamiinituotteista sitten keskustellaan jos ei D-vitamiiniketjussa.

Eikö D-vitamiini ketjussa voi keskustella minkä valmistajan tuotetta kannattaisi hankkia?! Tutkimuksia voi lukea jostain muista lähteistä ja täältä olisi kiva seurata käyttökokemuksia ja hinta/laatusuhteita.

Ymmärsin myös itse tuon sillä tavalla, ettei saa tulla sanomaan "nyt on tilattu...alennuskoodi jeejee". Kai sitä nyt herranjumala saa keskustella miltä valmistajalta ostaa, varsinkaan kun kyseistä tuotetta ei ufs-kaupasta vielä edes saa.

Itse olen reilun kuukauden ottanut purkista 50µg/pv ja tuntuu ettei väsymys paina niin herkästi päälle. Arkena tulee öisin nukuttua 5-7h yössä, kun ei ikinä kykene ajoissa nukkumaan kun herätys yleensä ennen viittä (aamulla) ja tota ennen puolisen vuotta väsytti enemmän nuo herätykset. Nyt on kyllä tällä viikolla nenä vuotanut ja oon treenejä vähän jättäny väliin ettei pahene. Oliskohan iskeny kovemmin, jos en D:tä nappailis? tiedä sitten...

Oukei, about 2 vk vedetty 10000 IU / 250 ug kokonaisannosta päivässä. Parina aamuna olen nyt herännyt itsestään jo ennen herätystä vaikka alla on ollut oman mittapuun mukaan ihan riittämättömät unet. Katsellaan nyt vielä hetki mutta ehkä jotain vaikutusta on siis jo havaittavissa.

Nyt kun vielä saisi raahattua itsensä ylös sängystä samalla kun herää :rolleyes:

Itse kanssa päivää vajaa 2 viikkoa nyt vetänyt 10000 IU ja olen nyt kolmena peräkkäisenä aamuna herännyt juuri ennen kelloa...mutta en virkeänä. Eli tekis mieli vielä niin pirusti nukkua lisää. Eli en oikein tiedä, pitäskö pistää D-vitamiinin ansioks vai stressin syyks heräilyt. Illalla kuitenkin väsyttää töiden jälkeen, muttei ehkä ihan yhtä paljon kuin ennen.

Nyt on kyllä tällä viikolla nenä vuotanut ja oon treenejä vähän jättäny väliin ettei pahene. Oliskohan iskeny kovemmin, jos en D:tä nappailis? tiedä sitten...
Tätä olen itsekin miettinyt. Nimittäin kärsin joka vuosi näihin aikoihin v*tullisen flunssan. Olen nyt ~5kk syönyt purkista D-vitamiinia, ensimmäiset 3kk 30mcg tabuista ja 20mcg ruoasta. Kun purkki loppui niin ostin 2 400IU:n (60mcg) purkin ja olen niitä naukkaillut kuukauden.

Viime lauantaina klo 20 aikoihin tuli ihan härö olo. Välillä oli helvetin kuuma ja välillä taas helvetin kylmä. Iskin kuumemittarin kainaloon ja sehän näytti 37.5c, tunnin päästä lukema oli 38.5c. Seuraavana aamuna mittari näytti 37.5c. Oireina oli myös kurkkukipua, yleistä voimattomuuden tunnetta ja lihaskipuja. Olin maanantaina saikkella ja nyt olen tiistaista saakka ollut töissä täysin kunnossa.

Se mikä tässä oli poikkeavaa oli se, että se iski helvetin nopeasti ja voimakkaana, mutta lähti myös menemään yhtä nopeasti kun tulikin. Sitä olen pyöritellyt päässä, että minkälainen tilanne olisi ollut ilman mitään vitamiinilisiä vai onko niillä mitään merkitystä.

Anabolic Overdrive

2 kg, Orange

-30%
Kaisa Jaakkola kirjoitti blogissaan Poliquinin suosituksista d:n syönnin suhteen, ilmeisesti osoitteen linkittäminen tänne ei onnistu (?), joten käykää googlettamassa, ketä kiinnostaa. Tiivistetysti Poliquin suosittaa suomalaisille Jaakkolan mukaan todella isoja annoksia (70 000 IU viikossa) 8-12 viikon ajan, minkä jälkeen määrä tiputetaan ylläpitoannostukseen tarpeen mukaan, keskimäärin 5000 IU päivässä talviaikaan.

Luin juuri tuon Kaisa Jaakkolan blogi kirjoituksen ja sisälsi ehkä pari pientä ristiriitaa. Jos kyseinen henkilö on ollut seminaarissa missä käsitellään D-vitamiinia niin miksi sieltä löytyy tämän kaltaisia lauseita:
-"korkeilla D-annostuksilla pystyy muuten selättämään alkaneen flunssan päivässä, tuli testattua… tai sitten kyseessä oli vaan hyvä tuuri" Eikös rasvaliukosten vitamiinien pitänyt imeytyä hitaasti joten tämä tuskin on mahdollista?
Ja sitten oli tuo koko Poliquinin suositus siitä että D-vitamiinia otettaisiin sysäyksittäin, eli isoja annoksia pari kertaa viikossa, eikös tämäkin ollut kumottu jossain tutkimuksessa missä tasaset annokset olivat vaikuttaneet tehokkaammin?
Asiaahan tossa kirjotuksessa enimmäkseen oli mutta pienet ristiriidat vaan pisti silmään, ja tietenkin se että lopussa oli iHerbin mainos omalla koodilla ja kalleimmilla D-vitamiini lääkkeillä.

Pistetään nyt tännekin tämä linkki niille ketkä eivät lue tuota tiede puolen d-vitamiiniketjua:
http://www.aviisi.fi/artikkeli/?num=16/2009&id=5525645

Hyvää perustietoa lyhyesti ja ytimekkäästi kerrottuna. Loistava paketti varsinkin niille, keille tämä d-vitamiini on vielä "uusi" juttu. Enemmän asioihin perehtyneille ei mitään uutta, mutta kertaus on aina opintojen äiti. Kannattaa lukea nuo kommentit sieltä myös.

edit: linkin korjaus

Crrc sanoi:
"korkeilla D-annostuksilla pystyy muuten selättämään alkaneen flunssan päivässä, tuli testattua… tai sitten kyseessä oli vaan hyvä tuuri" Eikös rasvaliukosten vitamiinien pitänyt imeytyä hitaasti joten tämä tuskin on mahdollista?
Kaisa tarkoittaa tässä mitä todennäköisimmin sellaista ns. "stossi" annosta, jollainen voidaan ottaa silloin, kun flunssan oireet ovat jo alkaneet. Tällä tarkoitetaan yleensä esim. 1250mcg (1,25mg) d-vitamiinia yhden tai korkeintaan kolmen päivän ajan. Tällaisilla annoksilla yleensä vaikutus immuunipuolustukseen alkaa todella nopeasti. Nopeimmin d-vitamiini vaikuttaakin juuri kalsiumin imeytymiseen ja immuunipuolustukseen. Tuollaisen jälkeen tietysti kannattaa pitää paussi d:n ottamisesta kokonaan.

Tossa on vielä toi annostukseen liittyvä tutkimus http://terveesti.blogs.fi/2007/10/31/
Vastoin aiempia käsityksiä päivittäin nautittu D3-vitamiini on tehokkaampi kuin kerran viikossa otettu 7 päivän annos. Kerran kuussa otettu annos on kaikkein tehottomin (Chel 2007).
Tehokkaampi miten? Poliquin väittää, että harvemmin otetut isot annokset ovat tehokkain tapa nimenomaan tason nostamiseen, jonka jälkeen kannattaa siirtyä päivittäiseen, pienempään ylläpitoannostukseen.

Tehokkaampi miten? Poliquin väittää, että harvemmin otetut isot annokset ovat tehokkain tapa nimenomaan tason nostamiseen, jonka jälkeen kannattaa siirtyä päivittäiseen, pienempään ylläpitoannostukseen.
Ainakin olettaisin että tuossa juuri tarkotettiin että se imeytysmisaika ei siitä yhtään nopeammaksi tule mitä enemmän D-vitamiinia otat.

Joku kysyi jauhotabuista vrt öljykapseleista... Käsittääkseni öljykapselit olisi siinä mielessä parempia, että D-vitamiini on jo valmiiksi imeytetty öljyyn niin se imeytyy sit elimistössä paremmin, rasvaliukoinen kun on. Tai sit ottaa jauhotabun kanssa rasvaa, kuten joku jo taisi sanoakin. Itellä on auringonkukkaöljyä se niissä kapseleissa, joissa siis pelkkä D-vitamiini. Omegat otan erikseen. Nyt oon kiskonu 50 mikrogramman päiväannoksella jonkun aikaa, ja pirteempi oon kyllä ollut normi loppusyksyyn kaamosaikaan verraten.

Mietin myös tuota suurten kerta-annosten ottamisen hyödyllisyyttä. Käsittääkseni munuaisten 25(OH)D-vitamiinin 1-hydroksylaatiota säätelee elimistön 1,25(OH)2D-vitamiinin pitoisuus negatiivisen feedback-mekanismin kautta. Eli tämän mekanismin kautta suurella D-vitamiinin kerta-annoksella ei ehkä saada parasta D-vitamiinivaikutusta, koska muodostuva aktiivinen 1,25-dihydroksikolekalsiferoli alkaa hillitä omaa muodostumistaan. Voihan tähän tietysti vaikuttaa D-vitamiinia sitovan proteiinin saturoituminen suurilla kerta-annoksilla, jolloin ns. aktiivisen plasman proteiinista vapaan 1,25-dihydroksikolekalsiferolin pitoisuus kasvaa ja vaikutus myöskin geenien transkriptiooon voimistuu. En tiedä, missä suhteessa sappeen erittyvien D-vitamiinin metaboliittien määrä kasvaa kerta-annosten suurentuessa, mutta voi olla niinkin, että suurilla kerta-annoksilla osa vitamiinista vuotaa toisesta päästä ulos.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom