D-vitamiini (EI ALENNUSKOODEJA TAI TILAUSJUTTUJA)

"Do you believe the God or the government".

Syövätkin lähtee :D New age vouhotusta parhaimmillaan.

Ottamatta videon laatuun sen kummemmin kantaa, kyllä Suomessakin jo lääkäri käski vetämään erittäin suuria annoksia D-vitamiinia kun sattui syöpätapaus lähipiiriin.

edit. nyt kun katsoin tuon niin tyyppihän viittaa god vs. government kohdassa siihen, että ihminen on "suunniteltu" ulkoilmaan ja aurinkoon ->D-saanti jatkuvasti muutama kIU päivässä.

Oikeastaan Deellä voi olla mitä vaikutuksia vain. Kysymyksessä on oikeastaan prohormoni/ niin paljon steroidin kaltainen aine, että eipä sen teho kovin uskonasia ole. Saksassa joskus muinoin doupattiin jo UVB-lampuilla.

Vaikka nyt olisi vannoutunut uskontojen vastustaja niin kannattaa muistaa että USA:ssa on hieman eri meininki tän kristinuskon kanssa. Ihminen voi olla vaikka tiedemies, lääkäri, menestyvä liikemies etc, ja toimia täysin normaalin logiikan mukaan työssään ja silti olla uskonnollinen. Tää ei tarkoita sitä etteivät tunnustaisi esim. evoluutiota, bigbang-teoriaa, kausaliteettia, tieteellistä metodia ja niin edelleen.
Jenkit ovat paikoin hyvin uskonnollinen yhteiskunta mutta silti myös about kaiken teknillisen ja tieteellisen kehityksen ykkösmaa.

Toi sananparsi että "God made us to be [...]" on enemmän semmonen viittaus luonnollisuuteen kuten Nighkin totesi, ja oman kokemuksen mukaan suht yleinen jenkeissä.

Onkos kenellekkään tullut sivuvaikutuksia näistä isoista D-vitamiini annoksista ?

Itse aloin kärsimään ponnistuspäänsäryista treenatessa kun noin kuukauden olin syönyt 5000IU D-vitamiinia päivässä. Voi toki olla sattumaakin, mutta jostain lähteestä löysin tietoa, että D-vitamiinin yliannostus aiheuttaa kallonsisäsäisen paineen nousua ja siitä seuraa taas ponnistuspäänsärkyä. No lopetin tänään D-vitamiinin syömisen ja testaan poistuvatko päänsäryt.

Tosi moni noilla muilla foorumeilla valitellut juuri päänsärkyjä. Kaikille ei nuo isot määrät sovi, joten kannattaa ehkä vähentää, muttei kuitenkaan kokonaan lopettaa.

Tänään aamulla en ottanut lainkaan d-vitamiinia normaalista poiketen ja vedin kovan salitreenin läpi ilman mitään päänsärky oireita. En kyllä odottanut että näin nopeasti olisi vaikuttanut.

Oireet alkoivat viikko sitten perjantaina jalkaprässiä tehdessä, jolloin olin syönyt noin 3 viikkoa 5000IU d-vitamiinia. Päänsärky kohtaus tuli viime viikolla aina kun rasitti itseään, joten otin rennosti. Vielä eilen tuli päänsärky heti kun kokeilin tehdä leukoja omalla painollaan. Päänsärky alkoi 15. toiston kohdalla(saan yli 20 leukaa, joten ei tarvinnut edes tehdä "loppuun"). Tänään oli rinta päivä vuorossa ja esimerkiksi penkkiä pystyi tekemään 160kg:llä ilman mitään oireita.

Pitää jatkaa tilanteen tarkkailua ennen suurempien johtopäätöstön tekemistä. Huomenna on taas selkäpäivä niin näkee pystyykö tekemään leukoja ilman oireita.

Olen kyllä siis syönyt d-vitamiinia jo pitkään (yli vuoden) ilman oireita, mutta sen mitä multivitamiinissa on mukana eli 400IU. Pitänee ainakin nyt palata tähän annokseen.

Tänään aamulla en ottanut lainkaan d-vitamiinia normaalista poiketen ja vedin kovan salitreenin läpi ilman mitään päänsärky oireita. En kyllä odottanut että näin nopeasti olisi vaikuttanut.

Oireet alkoivat viikko sitten perjantaina jalkaprässiä tehdessä, jolloin olin syönyt noin 3 viikkoa 5000IU d-vitamiinia. Päänsärky kohtaus tuli viime viikolla aina kun rasitti itseään, joten otin rennosti. Vielä eilen tuli päänsärky heti kun kokeilin tehdä leukoja omalla painollaan. Päänsärky alkoi 15. toiston kohdalla(saan yli 20 leukaa, joten ei tarvinnut edes tehdä "loppuun"). Tänään oli rinta päivä vuorossa ja esimerkiksi penkkiä pystyi tekemään 160kg:llä ilman mitään oireita.

Pitää jatkaa tilanteen tarkkailua ennen suurempien johtopäätöstön tekemistä. Huomenna on taas selkäpäivä niin näkee pystyykö tekemään leukoja ilman oireita.

Olen kyllä siis syönyt d-vitamiinia jo pitkään (yli vuoden) ilman oireita, mutta sen mitä multivitamiinissa on mukana eli 400IU. Pitänee ainakin nyt palata tähän annokseen.

Eikö 50 000 IU ole aika hurja määrä? Mitä ite olen lukenut niin suositellaan ~5000 IU luokkaa ja alussa vähän enemmän. Ite olen ottanu 10 000 IU näin alussa, mutta vielä en ole huomannut mitään erityistä (2 viikkoa syöty).

Eikö 50 000 IU ole aika hurja määrä? Mitä ite olen lukenut niin suositellaan ~5000 IU luokkaa ja alussa vähän enemmän. Ite olen ottanu 10 000 IU näin alussa, mutta vielä en ole huomannut mitään erityistä (2 viikkoa syöty).
Laskeppa nollat uudestaan. Olen syönyt siis 5000 iu eli puolet vähemmän mitä sinä...

Laskeppa nollat uudestaan. Olen syönyt siis 5000 iu eli puolet vähemmän mitä sinä...
no jos haluaisit poislukea d-vitamiinin tarkemmin niin varmasti lääkärissä käynti ja arvojen mittaaminen antaisi jotain osviittaa. Tuo ponnistussärkyhän voi johtua jostain muustakin. D-vitamiinilla tosiaankin on vaikutuksia verenpaineeseen mutta harvemmin olen kuullut negatiivisista asioista. Toisaalta tuosta päänsärystä on olen lukenut aikasemmin Tiede foorumilla mutta se taas oli ihan normaalia päänsärkyä eikä ponnistussärkyä, ja se hävisi yleensä pari päivää käytön jälkeen.

Anabolic Overdrive

2 kg, Orange

-30%
Nyky tiedon mukaan sun pitäisi sitten myös pysyä visusti pois auringosta. Todennäköisesti päänsärkysi johtuu jostain ihan muusta.

Kuitenkin jos olisin dr House sanoisin että suurentuneen d-vitamiin saannin takia immuuunijärjeslmäsi on ruvennut taistelmaan aivoissa sijaitsevaa kasvainta vastaan joka aiheuttaa päänsärkyä.

Nyky tiedon mukaan sun pitäisi sitten myös pysyä visusti pois auringosta. Todennäköisesti päänsärkysi johtuu jostain ihan muusta.

Kuitenkin jos olisin dr House sanoisin että suurentuneen d-vitamiin saannin takia immuuunijärjeslmäsi on ruvennut taistelmaan aivoissa sijaitsevaa kasvainta vastaan joka aiheuttaa päänsärkyä.
Itse asiassa auringosta saatava d-vitamiini muodostaa eri tavalla. Täysin varma en ole siitä miten se tapahtuu mutta siinä vaiheessa kun d-vitamiinia on saanut tarpeeks niin sitä ei muodostu enää auringon säteilystä.

no jos haluaisit poislukea d-vitamiinin tarkemmin niin varmasti lääkärissä käynti ja arvojen mittaaminen antaisi jotain osviittaa. Tuo ponnistussärkyhän voi johtua jostain muustakin. D-vitamiinilla tosiaankin on vaikutuksia verenpaineeseen mutta harvemmin olen kuullut negatiivisista asioista. Toisaalta tuosta päänsärystä on olen lukenut aikasemmin Tiede foorumilla mutta se taas oli ihan normaalia päänsärkyä eikä ponnistussärkyä, ja se hävisi yleensä pari päivää käytön jälkeen.
Kävin lääkärissä viikko sitten ja tutkittiin monenlaisia syitä ponnistuspäänsärkyyn. Lääkäri epäili että johtuisi niskoista, koska mitään muuta syytä ei löytynyt. Niskajumi on tosiaan todennäköisin syy ponnistuspäänsärkyyn. Sinällään kyllä kumma että varsinaisia oireita niskoissa en päänsäryn lisäksi ole itse huomannut. Otettiin lääkärissä myös kasa verikokeita, mutta d-vitamiini arvoja niissä ei ollut mukana. Niistä ei löytynyt mitään.

En osannut kertoa d-vitamiinin syönnistä lääkärissä, koska ei tullut edes mieleen sen voivan aiheuttaa päänsärky oireita. Korkeaa verenpainetta minulla ei ole. Yläpaine on noin 100 ja alapaine noin 50 riippuen milloin mittaa. Nämä arvot on olleet tuollaiset niin kauan kuin muistan. Ongelma voi tosiaan johtua niskoista ja yhteys ajallisesti d-vitamiinin syömiseen on vain sattumaa.

No jokatapauksessa olen nyt hetken syömättä d-vitamiinia ja aloitan jonkin ajan kuluttua uudelleen. Sitten sen näkee palaako päänsäryt vai ei.

Syövätkin lähtee :D New age vouhotusta parhaimmillaan.

En tsekannut linkkiä mutta tällanen sattui silmiin:

"EurekAlert uutisoi yhdysvaltalaistutkimuksesta, jossa havaittiin, että D-vitamiinitaso on yhteydessä diffuusia suurisoluista B-solulymfoomaa sairastavien potilaiden eloonjäämisennusteeseen ja syövän etenemiseen. Mayo-klinikalla tehdyn tutkimuksen tulokset esitellään Yhdysvaltain Hematologiyhdistyksen kokouksessa. Tutkimusjohtaja Matthew Draken mukaan havainnot ovat vasta alustavia ja jatkotutkimuksia tarvitaan." Lääkäri lehdestä

Onkos kenellekkään tullut sivuvaikutuksia näistä isoista D-vitamiini annoksista ?

Itse aloin kärsimään ponnistuspäänsäryista treenatessa kun noin kuukauden olin syönyt 5000IU D-vitamiinia päivässä. Voi toki olla sattumaakin, mutta jostain lähteestä löysin tietoa, että D-vitamiinin yliannostus aiheuttaa kallonsisäsäisen paineen nousua ja siitä seuraa taas ponnistuspäänsärkyä. No lopetin tänään D-vitamiinin syömisen ja testaan poistuvatko päänsäryt.

Tyttöystävällä ja mulla tuli itseasiassa n. 3-4 pv käytön (5000IU/pv) aloittamisen jälkeen lievää tavallista päänsärkyä, joka tosin lähti pois päivässä - kahdessa. Nyt ei ole enään mitään oireita.

Tänään kävin hakemassa sen paketin (K-vitamiinia, ALA ja Solgar Natural Herbal Diureticia) tullipostista. Kysyi vaan, että kuuluuko mikään näistä aineista lääkeluetteloon. Sanoin, että ei pitäisi kuulua ja 3. liitekin taitaa poistua vuoden vaihteessa. Virkailija sanoi vaan OK ja paketti kantoon.

Tuolla Tiede-lehden palstalla on ollut jonkin verran juttua siitä, että D-vitamiini saattaa "aiheuttaa" magnesiumin puutoksen, ainakin tilapäisesti. Eli kun lisääntyneen D-vitamiinin ansiosta kalsium alkaa imeytyä paremmin, niin kalsiumin ja magnesiumin suhde muuttuu.

Eli jos tuollaista epäilee, niin voisi koittaa ottaa vaikka jonkun 300-400mg magnesiumia iltaisin ja katsoa auttaako.

Tuolla Tiede-lehden palstalla on ollut jonkin verran juttua siitä, että D-vitamiini saattaa "aiheuttaa" magnesiumin puutoksen, ainakin tilapäisesti. Eli kun lisääntyneen D-vitamiinin ansiosta kalsium alkaa imeytyä paremmin, niin kalsiumin ja magnesiumin suhde muuttuu.

Eli jos tuollaista epäilee, niin voisi koittaa ottaa vaikka jonkun 300-400mg magnesiumia iltaisin ja katsoa auttaako.

Ja magnesiumvajaushan aiheuttaa lihaskipuja, eli jos d-vitamiinin jälkeen lihakset on normaalia kipeämmät treenistä niin magnesiumia kehiin.

Ei kannata napata tuollasta määrää magnesiumia kerralla, siitä ei kuitenkaan imeydy kuin vaan osa. Noin 120mg kerrallaan sitraattimuodossa on optimi määrä kun lisäksi nappaa vielä B6-vitskua estämään magnesiumin erittymistä virtsaan. Eli kannattaa siis jakaa magnesiumin otto noin 3 kertaan päivässä.

Ja magnesiumvajaushan aiheuttaa lihaskipuja, eli jos d-vitamiinin jälkeen lihakset on normaalia kipeämmät treenistä niin magnesiumia kehiin.
Joo, tämä piti sanoa, mutta jäi mainitsematta. Eli noiden mahdollisten D-vitamiinin aiheuttamien pääkipujen syynäkin ehkä voisi olla magnesiumin puute.

Ei kannata napata tuollasta määrää magnesiumia kerralla, siitä ei kuitenkaan imeydy kuin vaan osa. Noin 120mg kerrallaan sitraattimuodossa on optimi määrä kun lisäksi nappaa vielä B6-vitskua estämään magnesiumin erittymistä virtsaan. Eli kannattaa siis jakaa magnesiumin otto noin 3 kertaan päivässä.
No toki jos halutaan oikein alkaa optimoimaan. Sitten kun vielä ottaa huomioon, että kannattaisi ottaa ne magnesiumit tyhjään mahaan tai ainakin erillään maitotuotteista tai muusta kalsiumia sisältävästä, niin siinähän saa melkein alkaa exceliin laatimaan aikataulua päivän ruokailuille ja tabujen ottamisille. Minulle ei ainakaan riittäisi viitseliäisyys tuollaiseen, hyvä kun jaksaa sen yhden D-vitamiinin ottaa päivässä ruoan päälle.

Ja toki se magnesiumkin kannattaa ottaa ruoasta, eikä tabuista, kun aletaan optimoimaan. Nuo tabut nyt vaan on sellainen nopea ja helppo tapa saada enemmän magnesiumia, mutta oikeasti kannattaisi korjata ruokavaliota niin, että saa siitä riittävät hivenaineet.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom