Crossfit toimii paremmin kuin bodauksessa - kaikkeen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sihvi
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
^^ Mua myös "vituttaa jo lähtökohtaisesti" fitnesspimut jotka tulee salille meikit naamassa ja tekökynnet kiiltäen pinkeissä trikoissa, koska koen henkilökohtaisena loukkauksena sen että salilla joku on nätimpi kuin minä. Saatika sitten kun ne alkaa puhua kanafileistä ja parsakaaleista ja pakasterasioista, meinaa :urjo: lentää.

Tai sitten ei. Jokainen tyylillään, eikös?

^^ Mua myös "vituttaa jo lähtökohtaisesti" fitnesspimut jotka tulee salille meikit naamassa ja tekökynnet kiiltäen pinkeissä trikoissa, koska koen henkilökohtaisena loukkauksena sen että salilla joku on nätimpi kuin minä. Saatika sitten kun ne alkaa puhua kanafileistä ja parsakaaleista ja pakasterasioista, meinaa :urjo: lentää.

Tai sitten ei. Jokainen tyylillään, eikös?

Mua ainakin huvittaa jokainen punttiniilo, joka marisee naisten kuntosalikulttuurista, mutta itse treenaa Gaspin tanktopissa ja housuissa. Ei niissä mitään vikaa takuulla ole, eikä mua kiinnosta muiden pukeutuminen, mutta kyllä noilla reteillä kannattaisi ehkä olla ihan hiljaa muiden touhuista.

Crossfitin lainalaisuuksiin tai toimivuuteen en ota kantaa.

Ajatuksia lajista kun pari kk kokemusta takana. Crossfit-harrastajakunta on todella värikästä miehistä naisiin ja yritysjohtajista varastoduunareihin sekä vanhoista nuoriin. On ollut siistiä huomata miten ihmiset eri lähtökohdista ja taustoista löytävät yhteisen sävelen harrastuksen kautta. Kaikenkaikkiaan fiilis salilla on todella tsemppaava ja positiivinen.

Valmennuksen tasosta sen verran, että meidän salilla ainakin saa todella hyvät ohjeistukset kaikkeen mitä tehdään ja tekemistä myös valvotaan valmentajan toimesta. Valmentajat on myös ihan surutta käskenyt porukkaa ottamaan painoa tangosta mikäli tekeminen on näyttänyt liian heikolta.

Viimeviikolla pääsin todistamaan kun salillamme treeenaava á. 50v kaveri nykäisi elämänsä ensimmäisen tiukan muscle-upin. Musta on ainakin siistiä nähdä miten jengi ylittää itsensä ja saavuttaa asioita mitä ei välttämättä olisi kuvitellut koskaan saavuttavansa, oli laji sitten Crossfit, painonnosto, bodaus tai vaikkapa jokin pallopeli.

Tohon vaatejuttuun, itsestäni näyttää aina typerältä kun on NE vaatteet päälle. On sitten Gaspia bodareilla, rogueta xfittaajilla, helly hansenia lenkkeilijällä tai veneilijällä hilfigeria. Ymmärrän että mukavilla vaatteilla harrastuksista nauttii enemmän, mutta se että kaiken täytyy olla juuri sitä yhtä merkkiä on samanlaista homoilua kun imac-ipad-macbook-iphone. Tosin muiden mielestä näytän itse varmaan tyhmältä kun liikunta harrastuksissa ikivanhat verkkarit, kulahtanut college-paita tai t-paita. Sateessa joku halpis kalvotakki, jne.

Jos joku loukkaantuu tuosta Applen vertailusta, niin sitten loukkaantuu :)

Lisähuomiona nuo vaatteilla koreilevat harrastajat nauravat itse kun joku tulee mersun lippis ja takki päällä vastaan, pata ja kattila jne.

Niin onhan se nyt tyhmän näköistä, jos purjehtijalla on purjehdustakki (vaikka se HH, mistä lähtien Hilfiger on ollut purjehtijoiden vaatemerkki?) tai lenkkeilijällä lenkkipolulle suunniteltu laadukas kuoritakki. Vanhoissa retkuissa minäkin treenaan mutta en pistä pahakseni jos joku haluaa minulle kalliit reebokin treenivaatteet lahjoittaa.

Toki näissä "the" vaatteissa on hinnassa ilmaa ihan eri tavalla kun halpahallin tuotteissa. Mutta jos perse kestää ja itselleen siitä mielihyvää saa niin eikun päälle vaan. Typeräksi touhu menee vasta silloin jos syrjitään tai halveksutaan toista, jolla ei niitä samoja high end kamppeita syystä tahi toisesta ole.

No purjehduksesta ei ole tarkempaa tietoa, muistin että Hilfiger olisi ollut heille se the merkki. Ja ei se minua riso suuremmin, näyttää vain omaan silmään typerältä kun on juurikin NE vaatteet päällä. Jokainen tehköön juuri kuten tykkää ja ostakoon sellaiset jotka haluaa, mutta minusta se näyttää typerältä ja kuten sanoin, luultavasti minun treenikuteeni näyttävät monesta erittäin typeriltä.

Ja pakko sanoa että yleensä noiden kohdalta esiintyy enemmän sitä "syrjintää" kuin muiden toimesta. Tosin itseäni ei muiden mielipiteet kiinnosta ja teen asiat siten miten haluan (toki rakentavat mielipiteet yms. otan huomioon). Jos salille menen, niin ei itseäni oikeasti kiinnosta mitä muut ajattelevat. Teen treenit ja lähden kotiin. Sama muissakin harrastuksissa. Mutta siitä huolimatta tietyt asiat näyttävät typeriltä omaan silmään, vaikka siinä ei olisi mitään pahaa eikä vaikuta omaan elämään millään tavalla. Tekopyhää olisi sanoa että se ei näytä mielestäni typerältä. Samaa voi soveltaa keski-ikäisiin eronneisiin Audi TT-miehiin, vaikka ei sekään vaikuta elämääni, niin huvittaa se silti vähän.

Purjehduksesta puheenollen, siellä löytyy ihan vastaavia leirijakoja. Esim. puuvenepurjehtijat on omasta mielestään ehdottomasti parempia kuin "muovi"veneilijät ja mikä tahansa se oma kisaluokka onkin, se on se ainoa oikea. ;) Luulisi että vastaavia juttuja löytyy muillakin aloilla, ja toisaalta jos haluaa harrastaa veneilyä tai kuntoilua yleensä ottaen, vaihtoehtoja löytyy paljon.

Vaatemerkki liittyy crossfittiin paljonkin. Reebok on ostanut nimenkyttöoikeuden vaatteisiinsa ja prändää kisoja reebok crossfit games the fittes on earth, mikä on nykyään aikamoinen sirkus. Ymmärtääkseni crossfitin suosio on osittain reebokin brändäyksen tulosta. Ensimmäisissä crossfit gameissa oli yksi maitohaponsietoa testaava metcon yksi maksimivoima testi ja yksi aerobista kuntoa mittaava juoksu testi. Tuohon kun lisää vartalon hallintaa niin on jo melko hyvä tapa tavoitella monipuolista hyvää kuntoa kenelle tahansa kuntoilijalle.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
luin joku 10-15 ekaa sivua. mites tota kun oon aina pitäny itseäni voimanostajana niin oonko sittenkin crossfittaaja kun treenaan myös potkunyrkkeilyä, venyttelen joka päivä ja juoksen 3-4x viikossa eri tehoilla ja matkoilla? Alko pelottaa ku mul on nuorena ollut Reebokin lenkkarit ja kaikki...

Mulla on pikkutytön testotasot, en ajattele seksiä juuri koskaan. Helvetin epäselvää miksi jaoin tämän kanssanne mutta tuntuu kuin kivi olisi pudonnut sydämmeltä.

Oikeestikko te ihmiset ette nyt näe näitä asioita kokonaisuuksina? Crossfit on vain monipuolista liikuntaa jossa kausittain painotetaan jotain ominaisuutta. Ihan niinkuin voimanosto, painonnosto tai kehonrakennus. Jos noita edellämainittuja treenaa niinkuin (minusta) pitäisi keskitytään niissäkin parantamaan ketteryyttä, nopeutta, liikkuvuutta ja verenkiertojärjestelmää, niissä vain painotetaan voimaa/hypertrofiaa muiden juttujen edelle.

Crossfittaajat treenaa ja idiootit kehuvat baarissa, kuinka vetävät 60 leukaa ja kuinka cf on maailman kovin laji. Vähän sama kuin bodarit treenaa, idiootit vääntävät pelkkää runkkupenkkiä ja kehuvat, kuinka penkistä nousee 100 kiloa ja kuinka bodaus on maailman kovin laji. Vapaaottelijat treenaa, idootit kehuvat, kuinka voittavat kaikki ja että nyrkkeily/budolajit/??? ovat naurettavaa pelleilyä. Painonnostajat treenaavat, idiootit haukkuvat voimanostajia sekä kehuvat tempaustulostaan. Listaa voisi jatkaa loputtomiin.

Jos lajin "hyvyyden" määrittelee se, millaisia persoonia tavalliset harrastajat ovat, niin mikä lie bodauksen imago aikavälillä tammikuun 2.-15.? ;)

Aloitin harjoittelun crossfitmetodeilla lokakuun lopussa. Nyt viiden kuukauden jälkeen on aika katsoa tuloksia. Taustalla on 10 vuoden kehonrakennustyylinen harjoittelu.

Aloitetaan voimasta.

Tulokset ovat yhden toiston maksimeja ellei toisin sanota. Painnostoliikkeiden aloitustasoa on vaikea arvioida, koska tein liikkeitä ekaa kertaa crossfitmetodeilla.

Takakyykky 170kg -> 195kg
Etukyykky 100kg -> 145kg
Penkkipunnerrus 140kg -> 160kg (pysäytyksellä)
Maastaveto 215 -> 230kg
Strict (ilman heijausta) leuat -> 14 -> 24

Rinnalleveto: ehkä 60kg -> 125kg
Tempaus: ehkä 50kg -> 75kg
Työntö: ehkä 60kg -> 110kg
Push Press (jaloilla autettu pystypunnerrus) 115kg

Vaikutukset havaittavaan liikkuvuuteen:

Olkapääseudun kireydet ovat kadonneet. Kyynärpäät nousevat oikeaan rinnallevedon loppuasentoon.
Lantioseudun kireydet ovat kadonneet. Alas asti kyykkääminen ei ole enää ongelma.
Kävelytyyli on muuttunut eikä apinamaista gorillaefektiä ole enää havaittavissa.
Etu- ja takareiden krampit ovat kadonneet.
Ristiselän jäykkyys on kadonnut ja vatsa sekä selkä toimivat paremmassa yhteistyössä.

Havaittavat vaikutukset lihasmassaan ja kropan ulkoiseen olemukseen:

Allekirjoittaneen aamupaino oli alussa 97kg ja nyt 97,5kg. Ruokavalioon on tullut mukaan enemmän hiilihydraatteja, mutta kalorimäärä on pysynyt samoissa lukemissa.

Epäluotettavien mittausten perusteella rasvaprosentti on laskenut 2 - 2,5%.
Vatsalihakset ovat kauttaaltaan kehittyneet moninkertaisesti ja samalla muuttaneet kropan yleisilmeen.
Kädet dominoivat ennen yleisolemusta, mutta nyt isot lihasryhmät eli rinta, epäkkäät sekä leveä selkälihas ovat tulleet hallitsevammiksi.
Etu- ja takareidet ovat kasvaneet koossa ja kehittyneet erottuvuudessa.

Vaikutukset kuntoon ja kestävyyteen:

Leposyke laskenut 10:lla lyönnillä.
Verenpaine laskenut ala- ja yläpaineen osalta n. 10mmHG.
400 metrin juoksu matolla parantunut 15 sekuntia.
Cooper juoksumatolla parantunut 400 metriä.

Vaikutukset mielenterveyteen

Peilikuvan ja persoonan rinnastaminen on kadonnut.
Oman kropan tarkkailu ja vertailu on vähentynyt.
Muiden vertailu lihasmassan ja kropan muodon perusteella on vähentynyt.
Treeni-ilo ja motivaatio on palautunut.
Urheiluhenki on tullut pinnallisen kateuden tilalle.
Päämäärät ovat kokonaisvaltaisempia
Elämä on moniulotteisempaa..

Aika typerä vertaus, kehonrakennusta ei millään tavalla crosfittiin edes voi verrata, kaksi täysin eri asiaa.
Sama kuin vertaisi 100m juoksua 10 000m esteisiin.
Joku lihaksia haaveilleen katkera tilitys tämä koko aloitus posti.

Aika typerä vertaus, kehonrakennusta ei millään tavalla crosfittiin edes voi verrata, kaksi täysin eri asiaa.
Sama kuin vertaisi 100m juoksua 10 000m esteisiin.
Joku lihaksia haaveilleen katkera tilitys tämä koko aloitus posti.

Kaikki urheilu eroaa kehonrakennuksesta siinä, että suorituskyvyllä on jotain väliä.
Kehonrakennuksessa sillä ei ole MITÄÄN väliä. Riittää, että näytät vahvalta.

Ainakin itse ajan mieluummin Ladalla joka kiihtyy nollasta kahteensataan viidessä sekunnissa
kuin istun Ferrarissa josta puuttuu moottori.

Kuitenkin nämä ladat ajettu päin mäntyä vuoden sisään ja ferrarikuski ajaa tyynenrauhallisesti ohi, kun kone on ollut aiemmin tovin puunattavana. Lisäksi mäntyyn rusentunut lada on päällystetty tyylikkäillä "maailman todistetusti eeppisin kuski" ja "heitterit heittaa kun meikäpoika se kiihdyttelee" tarroilla ;)

Kaikki urheilu eroaa kehonrakennuksesta siinä, että suorituskyvyllä on jotain väliä.
Kehonrakennuksessa sillä ei ole MITÄÄN väliä. Riittää, että näytät vahvalta.

Ainakin itse ajan mieluummin Ladalla joka kiihtyy nollasta kahteensataan viidessä sekunnissa
kuin istun Ferrarissa josta puuttuu moottori.
Rekkasit foorumille ihan vaan kaivaaksesi tämän threadin haudasta? 2/10 ei jatkoon.

Olen mäkin rekannut jollekin foorumille, koska olen google-haulla löytänyt jotain etsimääni asiaa koskevan keskustelun. Mitä pahaa siinä on? Sitä paitsi väite pitää paikkansa: kehonrakennus muistuttaa lajina enemmän missikilpailuja kuin urheilua. Samalla tavalla ne missitkin treenaa ja dieettaa kisoihin, mutta lavalla ei tehdä mitään varsinaista urheilusuoritusta. Vaikeaa keksiä yhtään toista lajia, jossa on näin.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom