Crossfit toimii paremmin kuin bodauksessa - kaikkeen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sihvi
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Kyllä täällä Suomessa CF -treenaaminen on ihan erilaista, kuin Jenkeissä. Tosin saleja on niin monta kuin niiden vetäjiäkin/ohjaajiakin. Tämä "CF on parempi kuin muut" tulee paljonkin noista Jenkkien videoklipeistä ja Crossfitin tavasta markkinoida, jenkkityyliin.. Kyllä suomalainen bodari tai CF -treenaaja on nöyrä ja joka ei paljoa puhu/itseään kehu. Mutta sitten kun tämä juro kansa treenaa riittävän kauan yhdessä, alkaa se hiljaisinkin avautumaan.. Viimeistään sitten, kun on kovan työn kautta parantanut esim. kyykkyennätystään..

Heitetäämpä vähän vettä kiukaalle vielä leuanvedon suhteen...

14-vuotias suomalaispoika vetää 49 leukaa - katso video! - Muut urheilulajit - Ilta-Sanomat

Tuossa videossa näkyy leukoja, jotka hyväksytään virallisissa SM-kisoissa. Eli perus kippileukaa saa käyttää, edessä olevasta pleksistä ei vaan saa ottaa vauhtia. Nämä ovat niitä leukoja mitä crossfit saleilla yleensä käytetään. Perhosleuka, jonka monet varmaan mieltävät siksi kunnon sätkyleuaksi, on taas todella tekninen liike jota näkee yleensä kisoissa, paljon harvemmin saleilla. Eli crossfitissa yleensä tehtävät leuat menisivät läpi myös leuanvedon SM-kisoissa, ihan vaan huomiona. ...
.
Kuten aiemmin jo Avt0mat totesikin, ei pidä paikkaansa. Lisäksi crossfitin leuoissa ei taida ikinä leuka ylittää tankoa vaakasuunnassa, pystysuunnassakin useimmiten aika kiikun kaakun. Vaakasuunnassahan cf-leuat jäävät hyvinkin kauas tangosta, etenkin perhostekniikalla. Lisäksi jalat eivät todellakaan ole ristissä, eikä liike lähe stopista. Eli lainattu osuus kokolailla kauttaaltaan pielessä.

Kuten aiemmin jo Avt0mat totesikin, ei pidä paikkaansa. Lisäksi crossfitin leuoissa ei taida ikinä leuka ylittää tankoa vaakasuunnassa, pystysuunnassakin useimmiten aika kiikun kaakun. Vaakasuunnassahan cf-leuat jäävät hyvinkin kauas tangosta, etenkin perhostekniikalla. Lisäksi jalat eivät todellakaan ole ristissä, eikä liike lähe stopista. Eli lainattu osuus kokolailla kauttaaltaan pielessä.

Aivan sama, on nuo nykyleuanvedon säännötkin joku kiikuttelija vääntänyt, aikaisemmissa kisoissa eivät olisi menneet läpi.
Joitakin vuosia sitten oli miehillä vielä jokin fittness laji johon oli lisätty fyysinen puoli, en muista nimeä, mutta erillaisia lihaskestävyyssuoritteita oli mukana ulkonäön arvostelun lisäksi ja leukojen osuus piti vetää myötäotteella vartalo suorana ilman minkäänlaista kippaamista/heiluntaa ja silti parhaat suoritukset oli 40 huitteilla.

Samantapaista sirkusta ja niveliä rasittavaa rytkimistä ovat molemmat lajit nykyään, leuanvedoissa voi lisäksi jalat jättää huoletta treenaamatta, eihän niistä tule kuin lisää suoritusta haittaavaa painoa.

Kyllä täällä Suomessa CF -treenaaminen on ihan erilaista, kuin Jenkeissä. Tosin saleja on niin monta kuin niiden vetäjiäkin/ohjaajiakin. Tämä "CF on parempi kuin muut" tulee paljonkin noista Jenkkien videoklipeistä ja Crossfitin tavasta markkinoida, jenkkityyliin.. Kyllä suomalainen bodari tai CF -treenaaja on nöyrä ja joka ei paljoa puhu/itseään kehu. Mutta sitten kun tämä juro kansa treenaa riittävän kauan yhdessä, alkaa se hiljaisinkin avautumaan.. Viimeistään sitten, kun on kovan työn kautta parantanut esim. kyykkyennätystään..

Kyllä tuota cf hehkutusta löytyy juroista suomalaisistakin. Itse olen painonnostoliiton koulutuksissa törmännyt moniin cf "valmentajiin" ja kyllä sieltä löytyy aika pahoja uskovaisia. Pienellä otannalla pahimmat hehkuttajat pääkaupunkiseudulta ja fiksuimmat turust ja itä suomesta.

Tuhon kun vielä yhdistää sen perus rogue/reebok uniformun niin en yhtään ihmettele että jotain alkaa cf vituttamaan jo lähtökohtaisesti.

Kyllä tuota cf hehkutusta löytyy juroista suomalaisistakin. Itse olen painonnostoliiton koulutuksissa törmännyt moniin cf "valmentajiin" ja kyllä sieltä löytyy aika pahoja uskovaisia. Pienellä otannalla pahimmat hehkuttajat pääkaupunkiseudulta ja fiksuimmat turust ja itä suomesta.

Tuhon kun vielä yhdistää sen perus rogue/reebok uniformun niin en yhtään ihmettele että jotain alkaa cf vituttamaan jo lähtökohtaisesti.

Jos ulkomuotoon ja lihaksistoon otetaan kantaa, niin perus crosfittaaja näyttää pitkälti suunnistajalta, mutta MM-tason crosfittaaja on ihan lähes painonostajan näköinen.
Missä ero, siinä ettei niillä wodeilla ole muuta tekemistä lajiominaisuuksien kehittämisessä kuin piikkaus kisoja varten, huipputason crosfittaaja treenaa jaksoittan voimaa, lihaskestävyyttä liikkuvuutta ja nopeutta aivan muilla menetelmillä.

Lihaskestävyydessäkin kun pitää olla vahva maksimivoimapohja, joten siellä punttisalilla se on pitkälti viihdyttävä voimaharjoittelun parissa ja ihan yksilösuorituksia tekemässä, ilman vieressä vinkuvaa CF-ohjaajaa.

Missä ero, siinä ettei niillä wodeilla ole muuta tekemistä lajiominaisuuksien kehittämisessä kuin piikkaus kisoja varten, huipputason crosfittaaja treenaa jaksoittan voimaa, lihaskestävyyttä liikkuvuutta ja nopeutta aivan muilla menetelmillä.

Lihaskestävyydessäkin kun pitää olla vahva maksimivoimapohja, joten siellä punttisalilla se on pitkälti viihdyttävä voimaharjoittelun parissa ja ihan yksilösuorituksia tekemässä, ilman vieressä vinkuvaa CF-ohjaajaa.

Tuo pitäisi iskostaa (ilman valmentajaa) aloittelevienkin harrastajien päähän. Varsinkin naiset tarvitsevat suhteessa melko vahvan perusvoimatason, jotta on toivoakaan tehdä voimisteluliikkeitä kunnolla.

Tämän ymmärrän hyvin. En nyt sen enempää halua ottaa kantaa ku että mun mielestä crossfit on hyvä juttu, mutta toi brändäys kyllä ärsyttää. Sitten netissä on myös vaikka kuinka paljon erilaisia wod-sivustoja – siis esimerkiksi mobilitywod, barbellwod, powerwod ja gymnasticswod. Vaikka esim. mobilitywod onkin ihan internetin parasta tarjontaa, on nuo nimet alkaneet ärsyttää.

Totta, kippileuka ei lähde aivan stopista, mutta leuka ylittää kyllä yleensä tangon sekä pysty- että vaakasuunnassa. Kippileuka pitää oikeastaan pysäyttää ihan lyhyeksi aikaa ylös ja sitten työntää itsensä irti tangosta. Perhosleuoissa sitten tankoa ei käytännössä ylitetä vaakatasossa. Mutta kyllä sm-kisoissakin käytetään jatkuvaa kippaamista ja merkki annetaan silti, koska alhaalla kädet kyllä pysähtyvät mutta vartalo taipuu hieman. Kun laittaa vielä jalat ristiin niin kippileukaa voi kyllä tehdä nykyisillä kisastandardeilla, jotka eivät tosiaan ole kovin tiukat tuon suhteen.

Totta, kippileuka ei lähde aivan stopista, mutta leuka ylittää kyllä yleensä tangon sekä pysty- että vaakasuunnassa. Kippileuka pitää oikeastaan pysäyttää ihan lyhyeksi aikaa ylös ja sitten työntää itsensä irti tangosta. Perhosleuoissa sitten tankoa ei käytännössä ylitetä vaakatasossa. Mutta kyllä sm-kisoissakin käytetään jatkuvaa kippaamista ja merkki annetaan silti, koska alhaalla kädet kyllä pysähtyvät mutta vartalo taipuu hieman. Kun laittaa vielä jalat ristiin niin kippileukaa voi kyllä tehdä nykyisillä kisastandardeilla, jotka eivät tosiaan ole kovin tiukat tuon suhteen.
Selailin juutuubia läpi eikä yhdessäkään opetusvideossa leuka mennyt tankon yli vaakasuunnassa. Useimmiten leuka on niin pystyssä, että se ei yksinkertaisesti yllä. Tässä Youtube-linkki crossfit-leukojen opetukseen. Ei mene leuka yli, ei ilman heiluntaa eikä kippaamalla.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Pistin tänään crossfit-salin sopimuksen jäihin. Edelleen oon sitä mieltä että hyvä laji on kyseessä, mutta ei yleisten tuntien puitteissa.
Salin omistaja rajoitti rajusti "open gym" aikoja ja nyt olis käytännössä ollut pakko jatkaa "kaikille sopivien" wodien parissa + pari painonnostokurssia viikkoon. Mulle tuo ei kyllä ole se optimaalisin tapa olla kunnossa elämää varten.

Löysin hyvän salin Hammer Strengthin laitteilla varustettuna ja hintaa 17,90/kk ihan duunipaikan vieressä. Jos nyt ainakin vuoden keskittyis voimabodailuun ja pariin cardioon viikossa ja katsois sitten mihin suuntaan tuon salin kehitys on jatkunut. Sellainen huomio nyt 2,5 vuoden jälkeen, että olkapäille toi crossfit on aika kovaa touhua. Tehdään niin paljon muscle-uppeja, painonnostoa, handstand push-uppeja, wall-balleja etc etc. että olkapäät on kokoajan lievässä ylirasitustilassa. Mobility ja venyttely auttaa tietysti, mutta sitä pitää jaksaa tehdä.

Ehkä suurin ahaa-elämys minkä nyt viime aikoina olen kokenut liittyen siihen, mikä toimii kenellekkin parhaiten on aika yksinkertainen juttu. Nimeltään motivaatio. Jos sinne harrastuksen x pariin on oikea palo ja mielenkiinto, olkoon se sitten bodaus, voimanosto tai crossfit, niin se varmasti toimii sulle parhaiten. Ei ehkä gainssien takia vaan ihan jo mielenterveydenkin kannalta. Crossfitin pariin palaan varmasti jossain vaiheessa. Hyviä treenejä kaikille!

Minkätyyppiseen uskossaolemiseen viittaat? Mikä on heidän uskonsa ydintä?

Tarkoitus pitkien pyhien aikana kokeilla ensimmäistä kertaa tuplatreenejä. Jaoin homman näin:

Ke: Rinta/Rinta
To: Jalat/Jalat
Pe: Olkapäät/Olkapäät
La: Kädet/Kädet
Su: Selkä/Selkä

Mitäs tossa tuplatreenaamisessa nyt kannattaisi ottaa huomioon ? Hiilaria ainakin reilusti pitkin päivää ja aminoita. Päivä ja iltatreenin välinen aika yritetään pitää maksimissaan 6 tunnissa. Päivätreeni enemmän suoria sarjoja ja isompia painoja, illalla sitten pumppia ja erikoistekniikoita. Onko jotain huomautettavaa ?

En tiedä keneen olet pääkaupunkiseudulta törmännyt, mutta tunnen itse aika monta CF-valmentajaa tältä alueelta ja kyllä niistä tuntemistani ainakin kaikki ovat jalat maassa eikä mitään uskontomaisuutta kyllä näy puheissa. Lisäksi se mitä itse olen käynyt treenailemassa noilla saleilla niin ainakin valmentajien osaamisen taso on aika korkeaa kun taustaa löytyy monista lajeista ja niiden valmentamisesta eikä olla ns. ensimmäistä kertaa pappia kyydissä.

Tämä kommentti oikeastaan tiivistää typeryyden. Yhtälailla perus-wannabebodareilla on gaspia, BB:tä jne päästä jalkoihin - eli ei se poikkea pätkääkään siitä mitä yleensäkkin tuntuu olevan. Toisaalta mitä roguen vaatteisiin tulee niin on siellä valikoimassa ihan hienojakin paitoja, reebokin crossfit-tuotteet sen sijaan ovat karmean rumia ja aivan poskettoman hintaisia. Toisaalta 160 euroa GASPin hupparista on mielestäni kyllä kanssa aika absurdia….

Mutta on totta, että aika monelle tuo touhu lähenee uskontoa. En ymmärrä miksi joka paikassa pitää tykittää omaa juttuaan, saati julkisesti jatkuvasti kertoilla paljonko on tänään salilla nostanut ja mitä tehnyt. Voisi olla aika kornia seurata vaikkapa jonkun painonnostajan treeniä samaan tapaan kerrottuna sosiaalisessa mediassa. Eli lähinnä tuo paukuttelu ja kehuskelu aika monella on vienyt makua jutusta. Itse tutustuin juttuun jo monta monta vuotta sitten, vielä kun saleja oli kohtalaisen vähän. Nythän noita tuntuu pukkaavan joka niemeen ja notkelmaan ja hyvin monella valmentajalla ei ole kunnollista valmennuskokemusta eritasoisten ihmisten valmentamisesta. Tuo one-size-fits-all -mentaliteetti ei mielestäni kauhean hyvä myöskään ole, ellei sitä osata oikeasti soveltaa kunnolla valmentajan toimesta, eli crossfit-termeillä skaalata harjoitusta kullekin sopivaksi. Crossfit on tehnyt paljon hyvää, mm. tuomalla hiukan unohdetut painonnostojutut taas valtamassan tietoisuuteen, mutta varmasti metodissa on omat heikkoutensakin - kuitenkin heikkoudet on aina enemmänkin valmennuksellinen vika kuin itse "lajin" vika. Eli valmentajan ammattitaito sanelee aika pitkälle tässä touhussa kaiken.

Itselläni suurin syy innostuksen lopahtamiseen oli harjoitusajat, kun aikoja on vähän ja ns. vapaita harjoitteluvuoroa todella vähän on nuo aikataulutetut tunnit aina täynnä ja toisaalta ei oikein sovi minun ajatukseeni aina juosta kellon kanssa paikasta toiseen.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom