Crossfit toimii paremmin kuin bodauksessa - kaikkeen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sihvi
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Vaikka itse enemmän olenkin voimannosto miehiä niin pitää kyllä kehonrakennustakin tässä puolustaa. Ei ne lihakset mitä lavalla esitellään kasva ilman äärimmäisen kovaa uurastusta. Kyllä kovat kehonrakentajat tuppaavat olemaan suht urheilullisia kavereita. Ja treenaavat myös varmasti kovempaa mitä suurin osa muista urheilijoista. Todella kuluttava laji myös kropalle. Lisäksi ruokapuoli pitää olla äärimmäisen tarkka. Laji vaatii huipulla kyllä Spartalaisen kurinalaisuuden. Ja kovilla kehonrakentajilla on lihaskestävyyttä ja voimaa varmasti enemmän mitä suurimmalla osalla muiden lajien urheilijoista. Harmi vaan, että Pro tason kehonrakennus on mennyt piloille jo aikoja sitten ylenmääräisellä roinaamisella ja kisaajat on mielestäni oikeasti rumia ja kaukana esteettisyydestä ja terveyden esikuvista mikä oli alunperin kehonrakennuksen ihanne. Mutta CBB on edelleenkin kyllä hienoa seurata ja heille kyllä tältä suunnalta kova arvostus.

Olen mäkin rekannut jollekin foorumille, koska olen google-haulla löytänyt jotain etsimääni asiaa koskevan keskustelun. Mitä pahaa siinä on?
Eipä siinä muuten, mutta tämä threadi otsikoineen kaikkineen on kyllä sellaista aivopierua alusta loppuun, että ehkä olisi ollut parempi jättää se haudan lepoon.

Jokainen tekee mitä haluaa, toiset crosfittaa ja toiset rakentaa kehoaan. Yhdet voimailee ja jotkut nyplää pallejaan sekä samalla trollaavat pakkiksella.

Joo, varsinkin otsikko on kuraa, mutta keskustelijat tekeevät keskustelun. Modet laittavat lukkoon, jos tarvetta on. Siihen saakka keskustelu lienee sallittua.

Vaikka itse enemmän olenkin voimannosto miehiä niin pitää kyllä kehonrakennustakin tässä puolustaa. Ei ne lihakset mitä lavalla esitellään kasva ilman äärimmäisen kovaa uurastusta. Kyllä kovat kehonrakentajat tuppaavat olemaan suht urheilullisia kavereita. Ja treenaavat myös varmasti kovempaa mitä suurin osa muista urheilijoista. Todella kuluttava laji myös kropalle. Lisäksi ruokapuoli pitää olla äärimmäisen tarkka. Laji vaatii huipulla kyllä Spartalaisen kurinalaisuuden. Ja kovilla kehonrakentajilla on lihaskestävyyttä ja voimaa varmasti enemmän mitä suurimmalla osalla muiden lajien urheilijoista. Harmi vaan, että Pro tason kehonrakennus on mennyt piloille jo aikoja sitten ylenmääräisellä roinaamisella ja kisaajat on mielestäni oikeasti rumia ja kaukana esteettisyydestä ja terveyden esikuvista mikä oli alunperin kehonrakennuksen ihanne. Mutta CBB on edelleenkin kyllä hienoa seurata ja heille kyllä tältä suunnalta kova arvostus.
Samaa mieltä aika monesta esittämästäsi. Silti, kehonrakennus lienee ainoa urheilulaji, jossa kilpailussa ei tehdä urheilusuoritusta.

Ja toisaalta, kuka sanoo että esim joku kestävyyslajin urheilija ei treenaa yhtä kovaa tai kovempaakin; varmaan joka lajissa pyritään maksimoimaan kehitys. Eli jos kovempi treeni tuottaa kovemmat tulokset, niin varmaan niissä muissakin lajeissa treenataan kovaa. Ja toisaalta: mitä sitten?

Samaa mieltä aika monesta esittämästäsi. Silti, kehonrakennus lienee ainoa urheilulaji, jossa kilpailussa ei tehdä urheilusuoritusta.

Jep. Kyllä, kehonrakennuksessa menestyäkseen on treenattava paljon ja nähtävä runsaasti vaivaa, mutta itse kisoissa ei kisata urheilusta mitenkään. Lavalla on aivan sama, onko syntynyt Arskan näköisenä vai treenannut sata vuotta hiki hatussa. Ei ole mitään väliä, pystyykö juoksemaan sata kilometriä kahteen tuntiin vai pystyykö juoksemaan ollenkaan. Kehonrakennuskisoissa ei tarvitse jaksaa nostaa edes kilon käsipainoa.

Kaikki urheilu eroaa kehonrakennuksesta siinä, että suorituskyvyllä on jotain väliä.
Kehonrakennuksessa sillä ei ole MITÄÄN väliä. Riittää, että näytät vahvalta.

Ainakin itse ajan mieluummin Ladalla joka kiihtyy nollasta kahteensataan viidessä sekunnissa
kuin istun Ferrarissa josta puuttuu moottori.

Se ei tarkoita että kehonrakentajilla ei olisi suorituskykyä. Mielummin näyttävä kroppa ja hyvä suorituskyky. Useimmilla oman salin crossfit harrastajista ei ole kumpaakaan.

Moniko crossfittaaja pystyy tähän?:

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
^^ Kova jätkä.

Jotain olen muistaakseni tähän ketjuun aiemminkin kirjotellut, mutta mun ääni (ja harrastus-aika) menee crossfitille tasan yhdellä argumentilla: treenit on kivempia. ;)

Se ei tarkoita että kehonrakentajilla ei olisi suorituskykyä. Mielummin näyttävä kroppa ja hyvä suorituskyky. Useimmilla oman salin crossfit harrastajista ei ole kumpaakaan.

Oman (suppean) otannan perusteella on sanottava ettei keskiverto"bodarin" kunto vaikuta mitenkään eeppiseltä. Asialle oikeasti omistautuneet sitten asia erikseen, mutta samaa voi varmaankin sanoa crossfittareista.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Niin, kyllähän Tom Platzin kyykkytreenit olivat aika legendaarisia. Platz oli pinnalla 80-luvulla, ja jos bodypiireistä ei löydy vastaavaa extreme -suorittajaa vaikka tämän vuosituhannen puolelta, niin tuskin voidaan pitää mitenkään tyyppiesimerkkinä bodaajien treenitavasta tai kyvyistä?

tuskin voidaan pitää mitenkään tyyppiesimerkkinä bodaajien treenitavasta tai kyvyistä?

Heitin tuon vaan esimerkkinä siihen "ferrari ilman moottoria" vertaukseen. Olis tuohon voinut laittaa vaikka hulkin 20x180 kyykyn. Sitäkään tuskin kukaan crossfittaaja tekee.

Joo, jos vaikka nyt crossfittaaja ei tarvitse ko suoritusta missään eikä sitä ole näin ollen koskaan treenannut, niin ei varmaan teekään; toisin kuin kuka tahansa kehonrakentaja ilmeisesti? Sinänsä on vähän turhaa kiistellä siitä, kenen isä on vahvin, koska lajit ovat erilaisia ja niissä treenataan eri asioita.

Jos se nyt olisi oikeasti tärkeää selvittää, kumpi on kovempi, niin täytyisi varmaan ottaa kattava otanta harrastajia molemmista lajeista ja tehdä kaikille kattavat, yleisesti hyvinä pidetyt kuntotestit jotka mittaavat kattavasti kunnon eri osa-alueita. Tai sitten jokainen voi miettiä, että mitä kaikkia osa-alueita kunnossa on (tyyliin aerobinen ja anaerobinen kunto, maksimivoima, voimakestävyys, räjähtävä voima, liikkuvuus, kehonhallinta, jne), ja pohtia jokaisen kohdalta, kummassa lajissa kutakin ominaisuutta tarvitaan enemmän, ja näin ollen treenataan.

Tämä siis sellaisen henkilön näkemyksenä, joka on aikanaan treenannut vuosikausia bodaustyylisesti mutta ei ole koskaan treenannut Crossfittiä.

Kyllä kovat kehonrakentajat tuppaavat olemaan suht urheilullisia kavereita. Ja treenaavat myös varmasti kovempaa mitä suurin osa muista urheilijoista.

Tää väite vaatii ympärilleen vähän määrittelyitä että voisi ottaa tosissaan. Itse sanoisin että paskapuhetta.

EDIT: Jaa siellä oli toinenkin aivopieru samassa kappaleessa:

Ja kovilla kehonrakentajilla on lihaskestävyyttä ja voimaa varmasti enemmän mitä suurimmalla osalla muiden lajien urheilijoista.

Tässä täytyy tarkoittaa muita voimailijoita eikä kaikkia urheilijoita. Ei tossa ole muuten mitään järkeä.

Joo, jos vaikka nyt crossfittaaja ei tarvitse ko suoritusta missään eikä sitä ole näin ollen koskaan treenannut, niin ei varmaan teekään; toisin kuin kuka tahansa kehonrakentaja ilmeisesti?.

Kyllähän kyykyt/etukyykyt ja mavet on tietääkseni aika iso osa crossfit harjoittelua. Jos suorituskykyä vertaillaan niin nuo on hyviä liikkeitä vertailla, koska niitä tehdään molemmissa lajeissa.

Kyllähän kyykyt/etukyykyt ja mavet on tietääkseni aika iso osa crossfit harjoittelua. Jos suorituskykyä vertaillaan niin nuo on hyviä liikkeitä vertailla, koska niitä tehdään molemmissa lajeissa.

Kyllä meillä ainakin tehdään paljon kyykkyjä, mutta aika harvoin yli 5 toiston sarjoja (metconit sitten erikseen). Bodaajat taas ymmärtääkseni keskittyvät perusharjoittelussaan pitkälti 10+ toiston sarjoihin, joten ilman muuta heillä on paremmat edellytykset kyykätä pitkiä settejä raskailla painoilla.

Toki, mutta Fittaaja ei varmaan tee 20 x 180 kg, vai mikä se esimerkki nyt oli? Ja tuossa mitattaisiin kuntoa vain kapealta sektorilta. Toki keskivertobodaaja on varmasti vahvempi kuin keskiverto-crossfittaaja, mutta mites kaikki muu kunto?

(Tämä siis vastauksrna Donalle )

Jos tässä nyt lähdetään vertailemaan eri lajien harrastajien kuntoa, niin Wikipedia määrittelee kunnon koostuvan seuraavista osa-alueista:

Hengitys- ja verenkiertoelimistön kestävyys (aerobinen + anaerobinen)
Lihaskestävyys
Voimakestävyys
Maksimivoima
Nopeusvoima (pika- ja räjähtävä voima)
Nopeus (räjähtävä ja liikenopeus, nopeuskestävyys)
Liikkuvuus (nivelten täysi liikelaajuus)
Taito ja tekniikka –> tehokkuus
Kehonhallinta (koordinaatio, tasapaino, ketteryys)
Kehonkoostumus (rasvattoman massan suhde rasvamassaan)
Tukielinten kunto (selkäranka, luut, nivelet, tukevat lihakset)
Asenne ja henkinen suorituskyky eli ns. kantti

Tästä voi siis jokainen mielessään määritellä, montako pistettä kumpikin laji saa, ja kumpi siis on "kovempi" laji. Sinänsähän tällainen määrittely on turhaa, mutta mielenkiinnon vuoksi, ja tuomaan lisää sisältöä väittelyyn jota kuitenkin täällä käydään. Sitten tietenkin pitäisi määritellä myös, ovatko osa-alueet saman arvoisia, vai laitetaanko joillekin kertoimia.

Itse pidän voimistelijoita ehkä kovakuntoisimpina harrastajina, jos puhutaan enemmän voimapuoleen keskittyvistä lajeista. Jos painotus on kestävyydessä, niin joku triathlon voisi olla aika kova, tai vielä pitkäkestoisemmassa kestävyydessä joku seikkalu-urheilu. Sen mitä Crossfitistä tiedän, olen sitä mieltä että se antaa paremman (laajemman) kuntopohjan kuin bodaus. En kuitenkaan pidä Crossfit-asenteesta, eikä treenitapakaan kuulosta kovin järkevältä (sen perusteella mitä olen kuullut; omakohtaista kokemustahan minulla ei Crossfitista (tm) ole).

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom