Crossfit toimii paremmin kuin bodauksessa - kaikkeen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sihvi
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Toki keskivertobodaaja on varmasti vahvempi kuin keskiverto-crossfittaaja, mutta mites kaikki muu kunto?

Monilla cbb-kisaajilla ainakin helvetin kova kunto. Ei nekään pelkkää punttia tee. Mukana treeneissä kaikenlaista metabolista ja intervallia, varsinkin dieetillä.

En ymmärrä miten joku pystyy tämmösestä edes vääntämään. Eikö se nyt ole aika selvää, että jos toisessa lajissa on tarkotus kehittää fyysistä suorituskykyä, niin voiman, nopeuden, liikkuvuuden, aeroobisen, anaerobisen ym osalta ja toisessa koittaa kehittää mahdollisimman iso lihas, että kummat on keskimääräsesti paremmassa kunnossa, jos otetaan tuo listan määrittelemä kunto. En ole päivääkään reenannut crosfittiä, mutta voin väittää, että usemmalla osa-alueella yhtä kauan sitä harjottaneet on kovemmassa kunnossa mitä itse olen. Ehkä muutamasss yksittäisessä itse voitan, johon olen keskittynyt enemmän, mutta jos kokonaisuudesta puhutaan, niin kyllä siinä perus kuntosalihsrrastajaa viedään, kun pässiä narussa.

En ymmärrä miten joku pystyy tämmösestä edes vääntämään.

Itse en alunperinkään lähtenyt vääntämään siitä kumpi on kovempi bodari vai crossfittaaja. Tarkoitus oli vaan korjata tuota kun joku edellisellä sivulla väitti, että bodauksessa ei suorituskyvyllä tee mitään ja kehonrakentaja on ferrari ilman moottoria.

Joku sanoi jo, että jokainen reenaa omalla tyylillään ja eiköhän kaikilla ole eri tavoitteet. Jos se cf treeni on sun mielestä kivempaa/tehokkaampaa, niin se on SUN mielipide. Ei sitä tarvii alkaa pätemään miten toinen on huonompi ja tämä parempi, jokaisella omat tavoitteet ja niitä pitää kunnioittaa tai edes arvostaa sen verran, ettei lähde turhia vääntämään "mun reenissä kuule teen tätä ja tätä ja sä oot paska ferrari ilman moottoria" vai miten nyt menikään. Jos näitä viestejä lukee enemmän niin kyllähän siitä huomaa jo idioottikin, että yritetään koko ajan todistella jotain vaikka verrataan kahta eri asiaa :D kukin tyylillään! Tärkeintä, että tekee sitä mistä itse tykkää.

Itse en ole ikinä crossfittiä treenannut, mutta täytyy kyllä rehellisesti sanoa että saleilla joissa olen käynyt ovat crossfitin harrastajat lähes poikkeuksetta parempikuntoisen näköisiä kuin bodarit. On toki iso kokoisia bodareitakin, mutta heillä näin stereotypisesti sanottuna joko runsaat rasvat tai vaihtoehtoisesti roinat koneessa.

En lähde mitenkään kiistelemään asiaa, mutta tulee mielee, että ne nykyiset crossfittaajat ovat varmaan käyneet vuosia salilla ja harrastaneet muutakin urheilua, joten kunto tullut siellä. Onhan pyöräilijöillä ja luistelijoilla järkyttävät reidet, eivätkä ne ole siitä lajista tulleet, vaan salilta.

En lähde mitenkään kiistelemään asiaa, mutta tulee mielee, että ne nykyiset crossfittaajat ovat varmaan käyneet vuosia salilla ja harrastaneet muutakin urheilua, joten kunto tullut siellä. Onhan pyöräilijöillä ja luistelijoilla järkyttävät reidet, eivätkä ne ole siitä lajista tulleet, vaan salilta.
Tällä hetkellä monet crossfitin huiput on vähintään yliopistotason urheilijoita, jotka eivät ole menestyneet omassa lajissaan niin hyvin, että olisivat saavuttaneet ammattilaisuutta.

Totta kai; CF on niin nuori laji että siinä ei ole ehtinyt tulla urheilijoita jotka olisivat treenanneet alusta pitäen vain CF: ää. Sama juttu kuin vapaaottelussa alkuaikoina kun kaikilla oli joku muu pohjalaji.

Aloitin crossfitin, epäonnistuja-fiilis

Olen muuttanut uuteen kaupunkiin, ja ihan sen kunniaksi päätin aloittaa uuden lajinkin. Ykköslajina mulla kuitenkin ratsastus, ammatiksi kun sitä teen. En ole oikeastaan ikinä harrastanut mitään muuta, joskus käynyt salilla yksikseen treenailemassa. Näin kärjistetysti vois sanoa, etten ole aikoihin ollut aloittelija oikeastaan missään.

No, ekan kerran olin siis tiistaina Crossfit-tunnilla, kävi tuuri mulla - olin nimittäin ainoana joka juuri sille tunnille oli ilmottautunut, niin sain yksityisopetusta. Opettaja oli ihan mahtava, tsemppas ja neuvoi koko ajan. Hyvä treeni saatiin tehtyä ja käytiin läpi perusteita yksinkertaisiin liikkeisiin.

Tänään menin sitten toista kertaa sellaselle tekniikka-tunnille. Kerroin omat taustat, että toista kertaa täällä nyt ollaan ja laji mulle muuten täysin tuntematon. Mukana oli kolme muuta jo kokeneempaa treenaajaa, joilla tietysti hirveesti enemmän voimaa ja tekniikkaa kun mulla. Tällä kertaa tekniikassa käytiin läpi näitä erilaisia leuanveto-hommia, ja sitten harjoteltiin köyteen kiipeemisessä tehtävää sellaista lukkoa joka tehdään jaloilla ja vielä renkaissa kokeiltiin näitä leuanvetohommia.

No, mähän en osannut ollenkaan, ja mulle tuli siis jotenkin tosi kurja olo tästä. Meinas kyyneleet tulla silmiin tunnilla. Ja opettaja kyllä auttoi vähän, piti kiinni tukeakseen esim. renkailla ettei tule liikaa heilumista jne. muttei suullisesti korjannut mun liikkeitä ollenkaan. Ja tuli sellainen tosi ulkopuolinen olo, halusin vaan lähteä kotiin. Oli aivan liian vaikeita tehtäviä mulle, ja sen kyllä kaikki siellä salilla huomas. Mutta mulle niitä tehtäviä ei helpotettu ollenkaan, eli tunnin aikana mä en saanut yhtään onnistumista. En lähellekkään.

Harmittaa niin pirusti. Tuntuu siltä etten enää halua mennä ja kokeilla. Tekis mieli salaa treenata jossain pusikossa noita hommia, ja sit mennä vasta uudelleen, mutta kyllähän järkikin sen sanoo että ei niitä liikkeitä yksikseen ilman välineitä kukaan opi. Hitto, että tuli surkea olo. :(
Toisaalta pieni ääni mun päässäni sanoo, ettei saa luovuttaa, vaan ottaa haasteen vastaan. Kaikki on joskus ollut alottelijoita, eli leuka pystyyn ja menoks vaan vaikka kuinka monta kertaa mokais. Mutta enpä tiedä, harmittaa olla tällainen epäonnistuja.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Kun olit toista kertaa ratsastamassa, hypitkö silloin esteiden yli, laukkasitko täysiä, suorititko kouluratsastusradan virheettömästi?

Eli ryhtiä peliin. Ohjaaja ehkä oli huono, jos ei osannut teettää sulle sopivia variaatioita liikeistä tai jos hän ei osannut neuvot, miten toimia. En tunne crossaria, mutta onko siinä eri tasoja ja oliko tämä tunti ns. edistyneemmille? Aiemmin tekemättömän kehonhallinnan oppiminen ei ole hetken hujaus riippumatta siitä onko voimaa vai ei. Pitää olla koordinaatiota, tasapainoa, liikkuvuutta ja hyvä kondis.

Et kai sä nyt oikeasti luovuta, jos ohjaaja feilasi?

Sehän siinä onkin, kun en edes muista milloin olen ensimmäistä kertaa istunut hevosen selkään. Mutta tietenkin ymmärrän pointtisi. Tarkoitan vain juurikin sitä, etten ole aikoihin ollut ns. alkupisteessä. Vaikeaa hyväksyä se, etten ollutkaan ekasta kerrasta lähtien paras.

Tämä tunti on sellainen johon voi osallistua kaikki aloittelijasta ammattilaiseen, ja tätä mulle suositeltiinkin.

Pakko ottaa itseään niskasta kiinni, ja viedä tää homma eteenpäin. Ihan tosi. Oon pitkään haaveillut tästä harrastuksesta, mutten entisellä paikkakunnalla uskaltanut aloittaa, ja nyt kun se eka kerta on tehty niin pahin on jo ohi. Mutta tuli vaan oikeesti niin epätoivoinen ja pska fiilis siellä tunnilla, ettei ole tosikaan. Pakko vaan totuttautua ajatukseen, ettei heti voi olla hyvä ja osata kaikkea. Eikä varmasti yksikään siellä salilla olijoista ajatellut musta mitenkään pahasti, mutta päässäni kehittelin jo kaikenlaista.. Mutta mä näytän niille, että mä pystyn tähän hommaan kyllä.

Jos siellä on ollut köydessä kiipeämistä ja renkaissa ehkä jollain lailla oman kehon nostamista, niin suhteellisen voiman määrä (siis voimaa suhteessa kroppansa painoon) ja sen käyttöön vaadittava koordinaatio ovat semmoisia juttuja, missä on alussa just noin surkea, mutta kehittyy nopeasti. Ei ole siis niin paljoa kyse taidosta tai motoriikasta, vaan voimasta. Oletko lapsena kiipeillyt minkä verran? Jos et ole, niin se vaikeuttaa asiaa entisestään.

Kannattaa ettiä netistä filmejä supine tai inverted row sekä negative pull ups hakusanoilla ja lähteä niistä kehittämään leuanvetoa pikkuhiljaa. Lisäksi kannustuksena tosiaan se, että kehitys on yleensä huikean nopeaa noissa jutuissa, kun siitä ekan kerran henkisestä tyrmäyksestä pääsee yli. Jos ei ole mitään voimistelujuttuja, leuanvetoa ja kehonpainoharjoituksia tehnyt, niin onhan se alkuun hankalaa, varsinkin naisille yläkropan heikkouden takia. Mutta niin vain aloitteleva nainenkin voi yllättävän äkkiä edetä jonnekin 5-7 toiston leuanvetosarjoihin, kun on sisukas ja toimii fiksusti. Yksi hyvä voisi myös olla lähteä kokeilemaan boulderointia, eli matalalla kiipeilyä, tai muuta kiipeilyä, jos siihen on mahdollisuus.

- - - Updated - - -

Korostanpa vielä kannustavana pointtina sitä, että ellei ohjaaja osaa skaalata aloittelijalle harjoituksia helpommiksi, niin asiasta on sitten joko kysyttävä, tai etsittävä itse tietoa ja kun niin tekee, niin kehitys todellakin on nopeaa. Saatat itekin siitä hämmästyä. :)

Kakarana oli puumajat sun muut, ja ihan pienestä asti oltu päivät pitkät pihalla telmimässä. Ja uskon, että tää hevoshomma on luonut hyvän pohjat Crossfitille, kun kannetaan vesisaaveja, heinäpaaleja, työnnetään kottikärryjä ja milloin mitäkin.

Ja tehtiin siis tosiaan renkaissa leuanvetoja, tai siis muut tekivät - mä en päässyt yhtään. Ja sitten tehtiin niitä että hypättiin käsivarsien varaan niille renkaille, no enhän mä pysynyt siinä sekuntia pidempään kun heti lähti kädet sivuille. Täytyykin vähän googletella ja lähteä juoksujalkaan vetämään pikkunen visiitti läheiseen puistoon, jossa noi leuanvetotangot yleisessä käytössä..

Ei millään pahalla, mutta elämä on ikävä kyllä sellaista, että kaikessa ei aina ensimmäisellä yrittämällä onnistu. Suurinta tyhmyyttä on antaa sen takia periksi. Uudestaan tunnilla ja seuraavan vaikean jutun kohdalla pyydät itse vinkkejä liikkeen helpottamiseksi.

Etsi sali missä alkaa on-ramp kurssi. Yleensä noin kk mittainen kurssi missä käydään kaikki perusliikkeet läpi skaalauksineen ja ehditään hieromaan noita uusia liikkeitä kunnolla. Kaikki liikkeet voidaan skaalata voima/taitotasolle sopivaksi niin että treenistä saa jokainen omalla tasollaan jotain järkevää irti. Jos tuolla salilla niin ei tehdä niin sitten se on paska sali ja kantsii etsiä uusi.

Kakarana oli puumajat sun muut, ja ihan pienestä asti oltu päivät pitkät pihalla telmimässä. Ja uskon, että tää hevoshomma on luonut hyvän pohjat Crossfitille, kun kannetaan vesisaaveja, heinäpaaleja, työnnetään kottikärryjä ja milloin mitäkin.

Ja tehtiin siis tosiaan renkaissa leuanvetoja, tai siis muut tekivät - mä en päässyt yhtään. Ja sitten tehtiin niitä että hypättiin käsivarsien varaan niille renkaille, no enhän mä pysynyt siinä sekuntia pidempään kun heti lähti kädet sivuille. Täytyykin vähän googletella ja lähteä juoksujalkaan vetämään pikkunen visiitti läheiseen puistoon, jossa noi leuanvetotangot yleisessä käytössä..

Mitä nyt oon noita oman salin crossfittaajia katsonut, niin noissa leuanvedoissa ja rengas tempuissa ne liikkeet tehdää tekniikalla(kropan heilautuksella) ei niinkään lihaksella tai voimalla. Kunhan opit käyttämään tuota heilautusta niin varmasti saat toistoja.

Tässä videolla neuvotaan tuota tekniikkaa: https://youtu.be/astSQRh1-i0?t=307

Olen muuttanut uuteen kaupunkiin, ja ihan sen kunniaksi päätin aloittaa uuden lajinkin. Ykköslajina mulla kuitenkin ratsastus, ammatiksi kun sitä teen. En ole oikeastaan ikinä harrastanut mitään muuta, joskus käynyt salilla yksikseen treenailemassa. Näin kärjistetysti vois sanoa, etten ole aikoihin ollut aloittelija oikeastaan missään.
----
No, mähän en osannut ollenkaan, ja mulle tuli siis jotenkin tosi kurja olo tästä. Meinas kyyneleet tulla silmiin tunnilla. Ja opettaja kyllä auttoi vähän, piti kiinni tukeakseen esim. renkailla ettei tule liikaa heilumista jne. muttei suullisesti korjannut mun liikkeitä ollenkaan. Ja tuli sellainen tosi ulkopuolinen olo, halusin vaan lähteä kotiin. Oli aivan liian vaikeita tehtäviä mulle, ja sen kyllä kaikki siellä salilla huomas. Mutta mulle niitä tehtäviä ei helpotettu ollenkaan, eli tunnin aikana mä en saanut yhtään onnistumista. En lähellekkään. ---

Eikö teillä tosiaankaan ollut on ramp / alkeiskurssia? :wtf:

Noh enivei. Meillä ainakin on tapana, että tavan WODit saa skaalata oman tason mukaisiksi. Niin varmaan teitte tolla ekalla tunnilla jossa olit. Skaalaaminen tarkoittaa käytännössä pienempien painojen valintaa, leuanvetojen avustamista kuminauhalla, polvet maassa punnertamista yms.
Tekniikkatunneilla taas välillä on skaalattavia tehtäviä (esim. jos on painonnostoa niin painot saa valita itse) tai sitten vaihtoehtoisia juttuja (esim. osa opettelee seisomaan päällä, osa käsillä ja osa käsilläseisontapunnerruksia) mutta joskus myös sellaisia missä kaikki tekee samaa. Esim. kippileuat on just tällänen: ne jotka ei saa leukaa vedettyä, tekee vaan sitä kippiliikettä, ja ne jotka osaa, tekee kippileukoja ja keskittyy rytmitykseen yms.
Kyse ei siis ole missään nimessä epäonnistumisesta, vaan siitä että tollaset jutut rakennetaan pala palalta.

Kyllä muakin alottelijana (nyt vuoden harrastaneena) välillä ärsyttää kun "kaikki muut" nostaa tuplasti isompia painoja ja osaa kaikkia tollasia voimistelujuttuja jotka multa ei onnistu ollenkaan, mutta ihan oikeesti sillä ei ole mitään väliä. Mä oon kuitenkin itse kehittynyt omaan lähtötasooni nähden tosi paljon. Eikä silläkään ole oikeasti edes väliä, kunhan treeneissä on kivaa ja tulee hyvä fiilis, mikä tapahtuu about 49 kerralla 50:stä.

Summa summarum: Älä luovuta, vaan ota tämä kokemuksena, joka kasvattaa haban lisäksi luonnetta.

---Mutta niin vain aloitteleva nainenkin voi yllättävän äkkiä edetä jonnekin 5-7 toiston leuanvetosarjoihin, kun on sisukas ja toimii fiksusti.---
Kerrohan lissää, multa ei irtoa vielä(kään) yhtäkään paitsi kuminauhalla kevennettynä. ;)

Eikö teillä siis ollut alkeiskurssia? Yleensä näillä suomen crossfit-saleilla on sellainen, ennen kuin saa osallistua varsinaisille ohjatuille tunneille. Käytkö siis Crossfit-salilla, vai "ryhmäliikuntasalilla" joka tarjoaa crosstrainingiä?

Jos jälkimmäisellä ja Crossfit kiinnostaa, kannattaa ehdottomasti mennä rekisteröidylle salille, jossa siis todennäköisesti osaavampaa valmennusta ja osataan skaalata liikkeitä.

Ei kannata masentua, vaikka ei heti pystykään johonkin. Nuo taidot oppii melko nopeasti, kun jaksaa harjoitella.

Onnea valitsemallesi harrastukselle, kunto kohoaa ;)

Olen jo monta kertaa ihmetellyt ja alkaa oikeesti vituttamaan tuo otsikko. Mikä tämän ketjun otsikon punainen lanka on, koska toi ei ole suomea? Sikäli en ihmettele kun tulee varmaan crosfittaajalta, ovat kujalla kaikki.

Crossfit toimii paremmin kuin bodauksessa - kaikkeen

Anteeksi siis mitä?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom