Crossfit toimii paremmin kuin bodauksessa - kaikkeen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sihvi
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ite olen enemmän Crossfit -henkinen urheilija kuin bodari. Ihmetyttää tämä CF ja bodarien välinen sota. Kyllä mä ihailen, jos joku vetää maasta 400 kiloa tai on saanut kasvatettua massiiviset lihakset. Sehän kertoo, että ihminen on onnistunut/onnistumassa tavoitteessaan joka on vaatinut paljon kuria ja työtä. Ei kellään ole varaa arvostella salilla ketään, kun aina on löydettävissä joku joka on sinua vahvempi, isompi tai kovakuntoisempi. Kyllä tuollainen mollaaminen kertoo mielestäni katkeruudesta.

Ei mulla ole tarve arvostella toisten harrastuksia, eikä myöskään tarvetta tuputtaa omaa treenityyliä kenellekkää. Olen keskivertoa kovakuntoisempi, mutta ei minun facebook profiilista saa minkäännäköistä käsitystä paljonko harrastan ja mitä.

Luokittelit kuitenkin itse CrossFitin kritisoijat urheilua ymmärtämättömiksi yksinkertaisiksi ihmisiksi. Aina yhtä tyylikästä kaatua omaan miekkaan.

Hienosti tiivistetty yhteen lauseeseen mutta en ihan sitä tarkoittanut :)... Totesin vain että välillä ottaa yksinkertaiset ihmiset sydämeen enkä todellakaan ole sitä mieltä että kaikki crossfittiä kritisoivat olisi urheilua ymmärtämättömiä. Lajia voi ihan aiheellisesti kritisoida mutta jos se jää tasolle että postataan joku irrallinen video epäonnistuneesta suorituksesta esim ja sit on tusinan verran sopuleita räksyttämässä että onpas tyhmä laji niin en tiedä onko kovinkaan järkevää kritiikkiä. Jokainen taapertaa tyylillän...

Luokittelit kuitenkin itse CrossFitin kritisoijat urheilua ymmärtämättömiksi yksinkertaisiksi ihmisiksi. Aina yhtä tyylikästä kaatua omaan miekkaan.

Älä saatana tämmösiä täällä huutele: kohta keksivät ottaa miekan mukaan crossfittiinkin ja sitten voi vaan laskea ruumiita ja loukkaantumisia, kun siihen miekkailuunkiin kuitenkin sovelletaan jotain kipping-tekniikkaa.

Hienosti tiivistetty yhteen lauseeseen mutta en ihan sitä tarkoittanut :)... Totesin vain että välillä ottaa yksinkertaiset ihmiset sydämeen enkä todellakaan ole sitä mieltä että kaikki crossfittiä kritisoivat olisi urheilua ymmärtämättömiä. Lajia voi ihan aiheellisesti kritisoida mutta jos se jää tasolle että postataan joku irrallinen video epäonnistuneesta suorituksesta esim ja sit on tusinan verran sopuleita räksyttämässä että onpas tyhmä laji niin en tiedä onko kovinkaan järkevää kritiikkiä. Jokainen taapertaa tyylillän...

Onhan täällä ollut asiallistakin kritiikkiä. Enkä minä tietääkseni omaa mielipidettäni viestissäni mitenkään tuonut julki. Sulle vaan taitaa kaikki kritiikki kuulostaa "sopuleiden räksytykseltä".

En ole kyllä yhdenkään painojen kanssa kolistelevien kavereideni puhuneen CrosShitistä positiiviseen sävyyn. Paitsi ne 2, jotka elvistelevät kippileukojen tuloksella kylillä ja väittävät olevansa vähintään koko kaupungin kovimpia leuanvetäjiä. Mulle asia on ihan neutraali; jokkainen tekkee miten parhaaksi näkkee, kunhan tekkee.

Onhan täällä ollut asiallistakin kritiikkiä. Enkä minä tietääkseni omaa mielipidettäni viestissäni mitenkään tuonut julki. Sulle vaan taitaa kaikki kritiikki kuulostaa "sopuleiden räksytykseltä".

En ole kyllä yhdenkään painojen kanssa kolistelevien kavereideni puhuneen CrosShitistä positiiviseen sävyyn. Paitsi ne 2, jotka elvistelevät kippileukojen tuloksella kylillä ja väittävät olevansa vähintään koko kaupungin kovimpia leuanvetäjiä. Mulle asia on ihan neutraali; jokkainen tekkee miten parhaaksi näkkee, kunhan tekkee.

Lajia voi kritisoida aiheellisesti ja onkin kritisoitu näillä sivuilla... Todettakoon nyt sen verran vielä etten todellakaan usko että crossfit olisi parempi kun bodaus kaikessa vai miten se otsikko menikään. Jossain asioissa saattaa olla hyödyllisempi toisissa ei, kaikkihan riippu siitä mitä harrastukseltaan hakee. Enkä ole täällä julistamassa crossfitin evangeliumia. Itse käyn crossfit salilla ehkä keskimäärin kerran viikossa ja salilla muuten 2-3 krt viikossa. Eli mun kaikkia tarpeita ja tavoitteita ei crossfit täytä mutta kiva lisä siinä sivussa. Kun on 20 vuotta käynyt säännöllisesti salilla tarvii vähän uusia ärsykkeitä ja mulla crossfit on sitä...

Kyllä se Crossfit tuntuu tarjoavan jonkin tason ärsykkeitä ihan kaikille tämän threadin lukijoille, vaikkei meistä moni sitä itse harrastakaan.

Noh, noh. Vähän rankempaa huumorii.

Mua ärsyttää crossfitissä se, että ne harvat joiden tiedän/tunnen sitä harrastavan niin heidän tavoitteensa ovat selkeästi ainoastaan ulkonäköön liittyviä ja voitaisiin saavuttaa huomattavasti nopeammin ja paremmin ihan normaalilla bodailulla. En tiedä onko se sitten se crossfitin "helppous" mikä saa sitä tekemään, kun on joku valmis wod-mikä-lie joka mennään tekemään sinne salille eikä tarvitse itse vaivautua mitään suunnittelemaan. Tämän omatoimisuuden puutteen huomaa myös tiedoissa ja taidoissa treenaamisen suhteen, jotka ovat täysin lapsenkengissä. Kovasti ovat treenipäivitykset somessa olleet vähenemään päin, niin se innostus mahtaa lopahtaa kun niitä toivottuja tuloksia ei ala näkymään... Ja tasapainoksi niin ihan samalla tavalla mua ärsyttää ne "bodailijat" jotka ottavat jonkun valmiin ohjelman ja eivät vaivaudu itse edes oikeita suoritustekniikoita saati muuta opettelemaan/opiskelemaan.

Kyllä se Crossfit tuntuu tarjoavan jonkin tason ärsykkeitä ihan kaikille tämän threadin lukijoille, vaikkei meistä moni sitä itse harrastakaan.

Noh, noh. Vähän rankempaa huumorii.

Nyt se on auki nyt se on kiinni... Tämä threadi mun osalta that is :).

Löysin yhden uuden:

clean.gif

ed0c0ac14f0fefac1a509beca017c8a9.gif

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Mua ärsyttää crossfitissä se, että ne harvat joiden tiedän/tunnen sitä harrastavan niin heidän tavoitteensa ovat selkeästi ainoastaan ulkonäköön liittyviä ja voitaisiin saavuttaa huomattavasti nopeammin ja paremmin ihan normaalilla bodailulla. En tiedä onko se sitten se crossfitin "helppous" mikä saa sitä tekemään, kun on joku valmis wod-mikä-lie joka mennään tekemään sinne salille eikä tarvitse itse vaivautua mitään suunnittelemaan. Tämän omatoimisuuden puutteen huomaa myös tiedoissa ja taidoissa treenaamisen suhteen, jotka ovat täysin lapsenkengissä. Kovasti ovat treenipäivitykset somessa olleet vähenemään päin, niin se innostus mahtaa lopahtaa kun niitä toivottuja tuloksia ei ala näkymään... Ja tasapainoksi niin ihan samalla tavalla mua ärsyttää ne "bodailijat" jotka ottavat jonkun valmiin ohjelman ja eivät vaivaudu itse edes oikeita suoritustekniikoita saati muuta opettelemaan/opiskelemaan.

Se ettei välttämättä tarvitse itse suunnitella mitään on on monelle perus salilla kävijälle vaan hyvä, monet käy normaaleilla kuntosaleilla ilman minkäänlaista treeni suunnitelmaa tai ohjelmaa. Sitten se treeni on pelkkä penkkiä, vatsaa, haukkaa ja ylätaljaa. Crossfitissä voi treenata kohtuu kuntoon vaikka ei olisi paljoa treenaamiseen perehtynyt, mutta kyllä sielläkin parasta tulosta tekevät ovat treenaamiseen perehtyneitä.
Pitkäjänteisyyttä treenaaminen vaatii aina ennen kuin tuloksia tulee.

^Aivan suunnattoman ärsyttävä postaus. edit: eli tuohon Alecin postaukseen

Mäkihypyssä homma on tehty mahdollisimman turvalliseksi (on asia erikseen, onko järkeä hypätä helvetin jyrkästä mäestä suksilla) ennen suoritusta. Mäkihyppääjä ei ole ennen hyppyä hiihtänyt kymmentä kilometriä ja tehnyt kyykkyhyppyjä valmentaja selässä. Hyppääjä on lämmitellyt kroppansa ja nuppinsa erilaisilla harjotteilla, ja kilpailun järjestäjä on ottanut tuulet huomioon parhaansa mukaan.

Crossfittaaja on luultavasti hapottanut itsensä useaan otteeseen ennen lähelle ykkösmaksimia mentävässä painonnonostoliikkeessä, joka on alun perinkin suunniteltu tehtäväksi yhtenä nostona.

Hyppygiffissä näkyy siis onnettomuus paskasta tuurista ja mahdollisesta laskuvirheestä? johtuen, kun taas cf-giffissä näkyy virhe omasta tyhmyydestä johtuen. Suuri ero.

Pakko taas painottaa, että mun mielestä molemmat lajit on hienoja. Kumpaakaan en harrastaisi, koska kantti ja lahjat ei riittäisi kumpaankaan. Mut ota nyt Alec pää pois perseestäs. Ihan oikeesti.

eikö tänne siis ookkaan tarkotus postata hassunhauskoja giffejä onnettomuuksista?

^Aivan suunnattoman ärsyttävä postaus. edit: eli tuohon Alecin postaukseen

Pakko taas painottaa, että mun mielestä molemmat lajit on hienoja. Kumpaakaan en harrastaisi, koska kantti ja lahjat ei riittäisi kumpaankaan. Mut ota nyt Alec pää pois perseestäs. Ihan oikeesti.

Lopettakaa tällaisten huutelu: paikallisella cf-salilla äkkäsivät ketjua lukiessaan ja huomisen wodia suunnitellessaan lisätä metconiksi (metabolic conditioneriksi) tuon pään sijoituksen ao. paikkaan. Liike tehdään aikaan vastaan. Siinä alkaa hyvin nopeasti burpeetkin tuntua mukavalta liikkeeltä.

eikö tänne siis ookkaan tarkotus postata hassunhauskoja giffejä onnettomuuksista?

No joo, ehkä hiillyin vähän turhasta, kun lähtökohta oli jo vähän vammainen. Eri asiat kuitenkin kyseessä. Tuo "tempausonnettomuus" on yhtälailla oma moka ku kännissä kolarin ajaminen.

Mikä siinä tempaus onnettomuudessa niin kamalaa on? Tuliko kyseisessä tapauksessa luokkaantumista?
Monella painonnostajallakin on tepauksessa tullut painot niskaan.

Hyppygiffissä näkyy siis onnettomuus paskasta tuurista ja mahdollisesta laskuvirheestä? johtuen, kun taas cf-giffissä näkyy virhe omasta tyhmyydestä johtuen. Suuri ero.

Väittäisin, että melko iso osa mäkihyppyonnettomuuksista johtuu hyppääjän omasta virheestä tai toisaalta (valmentajan) tyhmyydestä lähteä huonoon tuulirakoon hyppäämään, joten virheitä tulee molemmissa lajeissa. Ja ei, en tarkoita tätä minään provona ja uutena kiistelyn aiheena, vaan halusin tuoda toisenlaisen näkemyksen esille.

Mikä siinä tempaus onnettomuudessa niin kamalaa on? Tuliko kyseisessä tapauksessa luokkaantumista?
Monella painonnostajallakin on tepauksessa tullut painot niskaan.

Kyllä mutta crossfitin piirissä ikävä kyllä noita onnettomuuksia aiheutuu huomattavan paljon. Painonosto, vaikka aika hurjaa hommaa onkin, on kuitenkin lajina turvallinen. Tyypit keskittyy kolmen liikkeen hallintaan, montakos liikettä crossfitissä olikaan?

Mielestäni vähän sama ongelma kuin bodaamisessa, oikeastaan. Liikkeitä on liikaa. Tätä foorumia lukiessa on aika selvästi vahvistunut se käsitys että porukka vaihtaa liikkeitä vähän turhan helposti helpompaan (vapaista painoista laitteisiin) jos se aiheuttaa ongelmia, sen sijaan että otettaisiin selvää miksi liike aiheuttaa ongelmia. Sekä käyttää varusteita vähän turhan helposti sen sijaan että lähtisi siitä näkökulmasta että hoitaa heikkoudet kuntoon, nostoremmit tulee mieleen ensimmäisenä, nostovyön käyttö heti toisena. Mutta bodaamisessa aiheutetaan vain itselle lähinnä epätasapainoa lihaksisitoon ja laiminlyödään liikkuvuustreeniä (lopputuloksen osin epäfunktionaalinen kroppa). Crossifitssä saadaan levytanko niskaan tai purskautetaan välilevyt seinille (lopputuloksena kroppa joka on rikki).

EDIT: Juu, minulle nyt ihan sama mitä kukakin harrastaa. Crossfitin jaksottomuudessa (jota se pohjimmiltaan on) ei ole mitään järkeä pidemmällä tähtäimellä ja vamma-alttius on suurta mutta eipä nuo minulta ole pois. Jotkut yksittäiset salit varmaan hoitavat hommansa kunnolla.

Eikä crossfitissä nyt niin montaa asiaa ole pielessä, jonkinverran liikkevalikoimaa vähentämällä (tasoluokitukset joiden mukana tulee isompaa liikevalikoimaa?), hapottaminen turvallisilla liikkeillä, kunnollisella voima- ja kestävyyskausien jaksottamisella sekä runsaalla satsauksella keveään tekniikkaharjoitteluun tuosta saisi varmasti tosi toimivan paketin... Niin ja Glassmanista pitäisi varmaankin päästä eroon.

Treenaa yleisurheilijat, lätkänpelaajat ja muut painonnostoliikkeillä, mutta crosfitissä ne on ainoastaan vaarallisia.
Enkä edes pidä crosfittia tai salitreeniä ylipäätään loukkaantumis alttiina harrastuksena, verrattuna vaikka lätkään tai futikseen.
Lähes kaikilla tuntemillani huvikseen futista pelaavilla on polvet paskana.

Cf:ssä käsittääkseni on tapana tehdä helpommat versiot liikkeistä jos joku ei suju. Mitä harmia siitä Glassmanista on, eihän se tule tarkastamaan miten kukin treenaa?

Treenaa yleisurheilijat, lätkänpelaajat ja muut painonnostoliikkeillä, mutta crosfitissä ne on ainoastaan vaarallisia.

Näin näyttää olevan.

Vammatilastot on aika hurjia crossfitissä. Tai siis tilastot itsessään ei ole sen kummempia kuin esim painonostossa tai voimanostossa, mutta ongelmana on se että painonostajilla ja voimanostajilla tehdyt kyselyt koskivat aktiivisesti kilpailevia ja pitkän linjan urheilijoita joille vammoja on ehtinyt jo kertyä ja jotka toteuttavat aika vaativaa harjoitteluohjelmaa.

Crossfitin puolelta kyselyt koskivat ylipäänsä henkilöitä jotka treenaavat crossfit saleilla, hyvinkin tuoreita tapauksia jotka on harjoittelleen muutamia kuukausia (keskimäärin kyselyyn vastanneet olivat harrastaneet noin puolitoista vuotta) ja joista iso osa oli vain kuntoilijoita ilman kisatavoitteita. Lisäksi tilastollisesti iso osa verrattuna voima- ja painonostajiin oli joutunut tuona lyhyenä harjotteluaikanaan käymään jo leikkaushoidossa.

Eli vale, emävale, tilasto.

Mutta siinä olet oikeassa että joukkuelajit tuppaa olemaan vamma-alttiimpia. Puhumattakaan juoksusta jossa kuulemma vamma-aste on kymmenkertainen voimaharjoitteluun sekä myös crossfittiin verrattuna... Tosin juoksussa taas harvemmin ne välilevyt purskahtelee hangelle tai tulee rautaa päähän. Näin näppituntumalta sanoisin että yleensä syynä on penikat tms joka estää juoksun joksikin aikaa.

Suositut

Back
Ylös Bottom