Crossfit toimii paremmin kuin bodauksessa - kaikkeen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sihvi
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Painonnostossa testataan taitoja kahdessa eri harjoitteessa: tempauksessa ja työnnössä. Minulla ei ole hajuakaan, mitä Crossfitissä testataan. Videoista voisi päätellä että pyritään härväämään kuin veteen paskovat ruunat.

Siinä testataan taitoja useammassa harjoitteessa, minkä takia kaikki eivät ehdi oppimaan kaikkea kovin hyvin ennen päätöstä kilpailla.

Siinä testataan taitoja useammassa harjoitteessa, minkä takia kaikki eivät ehdi oppimaan kaikkea kovin hyvin ennen päätöstä kilpailla.

Ymmärrän kyllä tämän näkökulman.

En kuitenkaan voi olla ajattelematta, että Crossfit on vähän "Gerrymandering"-meininkiä, jossa keinotekoisesti otetaan mukaan sitä ja tätä ilman mitään suurempia perusteita, että miksi juuri ne. Miksei normaalia tempauskisaa, miksi ladder? Miksei snooker, darts, keilailu yms. ole mahdollisissa lajeissa? Mäkihyppy?

En kuitenkaan voi olla ajattelematta, että Crossfit on vähän "Gerrymandering"-meininkiä, jossa keinotekoisesti otetaan mukaan sitä ja tätä ilman mitään suurempia perusteita, että miksi juuri ne. Miksei normaalia tempauskisaa, miksi ladder? Miksei snooker, darts, keilailu yms. ole mahdollisissa lajeissa? Mäkihyppy?

Olen samaa mieltä. Tuo lajien paljous ja se, ettei kilpailumuotoja tiedetä etukäteen, tekevät tästä nimenomaan aika pitkälti pohjaominaisuuskilpailun, koska se lajikoordinaatio ei ole kellään kummoinen suurimmalle osalle uusissa lajeissa. Sen takia titteli "kovakuntoisin" on mielestäni jokseenkin perusteltu.

Hirveän näköistähän se koheltaminen voi olla, sitä en kiellä.

Jotenki threadin otsikko on typerin ikinä. Ei CrossFittii ja bodausta sais edes mainita samas lausees, niillä ny ei oo keskenään sitäkään vähää tekemistä ku painonnostolla ja bodauksella.

Sitä en vähättele etteikö CF kovaa touhua ole. Crossfit on monipuolista haastavaa kuntourheilua jolla saa rautaisen fysiikan, mutta ei tod mitään maximaalisii lihaksia. Mutta terveen elimistön saa, vahvan sydämen ja hengityspuolen jne. Todennäköisesti CF pidentää ihmisen elinikää ihan eritavalla ku bodaus. Ihan hyvä keino yrittää hankkia sellanen jäntevä sporttinen fysiikka joka ennenvanhaan ja vieläkin löytyy monelta maaseudun nuorelta mieheltä joka tehny kakarasta lähtien fyysistä työtä sekä pelaillu lätkää ja vähä käyny joskus puntilla ku muistanu. Nykymaailman surkean heikon fysiikan omaaville nössöille CF tarjoaa keinon normalisoida kroppa. Sitä samaa kropan normalisointia bodailukin on suurimmalle osalle, ei suurinosa sen kummempia tuloksia ikinä saa. Nollasta ku lähtee ni onhan se aluks toki hienoa, treenaan miten treenaa ni jotain tapahtuu kehityksen suhteen.
Joo, mulla meinaa vieläkin tulla silmät ulos päästä aina kun näen ton saatanan otsikon. Ja sekin ottaa pähän, että näitä eri lajeja aina vertaillaan keskenään ja ensimmäisen tankotempauksensa tehneet kehuu jo crossfittiä maasta taivaisiin ja kertoo kuinka paljon parempi se on kuin esimerkiksi bodailu. Mitä helvettiä? Meneekö sulkispelaajat samalla tavalla aina pätemään tennispelaajille että sulkis on paljon parempi koska sitä ja tätä ja vittu läpä läpä. En tiedä, mutta epäilisin että ei.

Tämän viestin tarkoitus ei ole ollenkaan sanoa, että cf olisi lajina huono vaan lähinnä se, että osa lajin harjoittajista on mun silmissä pilanneet hienon lajin kun puolen vuoden treenin jälkeen hankitaan ne "your workout is my warmup"- paidat ja mennään monta vuotta bodausta harrastaneille huutelemaan kuinka paska laji bodaus on.

Hohhoijaa :)

Painonnostossa testataan taitoja kahdessa eri harjoitteessa: tempauksessa ja työnnössä. Minulla ei ole hajuakaan, mitä Crossfitissä testataan. Videoista voisi päätellä että pyritään härväämään kuin veteen paskovat ruunat.

Varmaan aika montaa muuta lajia? Ja FYI en ole crossfit-fani vaan aivan päinvastoin. Ei kuitenkaan meinaa sitä että kaikki Crossfittiä vastaan olevat argumentit olisivat jotenkin fiksuja, kuten vaikka tuo jonka alunperin lainasin. Onko kymmenottelukin sitten ihan paska laji kun siinähän testataan kymmenen lajin harjoittelua? Hyvänen aika...

- - - Updated - - -

Tämä on hyvin totta. Esim. juuri mäkihyppy. Siinähän sitä voimaa ja tekniikkaa tarvitaan. Snookerissa, dartsissa ja keilailussa ei voimaa kyllä tarvitse yhtään joten niitä tuskin olisikaan fiksua ottaa mukaan. Lisäksi IMO tuolla on aivan liikaa kestävyysjuttuja ja esim. maksimivoima on paljon pienemmässä roolissa. Mutta tietenkin tuo on myös showkysymys. Eihän ykkösmaksimin etsimistä 10 min tauoilla jaksa katsoa niin paljon kuin jotain kauheaa taisteluratamättöä... tai no mä kyllä kattoisin ennemmin ensimmäistä.

Olen samaa mieltä. Tuo lajien paljous ja se, ettei kilpailumuotoja tiedetä etukäteen, tekevät tästä nimenomaan aika pitkälti pohjaominaisuuskilpailun, koska se lajikoordinaatio ei ole kellään kummoinen suurimmalle osalle uusissa lajeissa. Sen takia titteli "kovakuntoisin" on mielestäni jokseenkin perusteltu.

Hirveän näköistähän se koheltaminen voi olla, sitä en kiellä.

Olen monta kertaa pohtinut noiden lajien valintaa ja mielessä on käynyt epäilys että järjestäjä voi vetää kotiinpäin valitsemalla oman sponssattavan vahvimmat alueet ja myös vihjaista mitä kannattaa treenata.

Tämän viestin tarkoitus ei ole ollenkaan sanoa, että cf olisi lajina huono vaan lähinnä se, että osa lajin harjoittajista on mun silmissä pilanneet hienon lajin kun puolen vuoden treenin jälkeen hankitaan ne "your workout is my warmup"- paidat ja mennään monta vuotta bodausta harrastaneille huutelemaan kuinka paska laji bodaus on.

Hohhoijaa :)

Onhan tuossa käänteinen totuuskin, bodauksessa joutuu vanhemmiten vetämään muutaman Wod:in, noin 30min lämmittelyt, ennen kuin on valmis aloittamaan treenit joihin menee sitten se 1-2h.

Itse asiassa crossfit kun oli alunperin jenkkisotilaiden peruskunnon kohotukseen tarkoitettua jumppaa, niin nykyäänkin se muistuttaa jonkin vastaavan koulutuksen testaus ohjelmaa, sotilasversioissa on vain kaikki liikkeet tehtävä kroppa suorana, joka laji ilman delfiinipotkuja.

Varmaan aika montaa muuta lajia? Ja FYI en ole crossfit-fani vaan aivan päinvastoin. Ei kuitenkaan meinaa sitä että kaikki Crossfittiä vastaan olevat argumentit olisivat jotenkin fiksuja, kuten vaikka tuo jonka alunperin lainasin. Onko kymmenottelukin sitten ihan paska laji kun siinähän testataan kymmenen lajin harjoittelua? Hyvänen aika..

Ei ole tarkoitus Slarton puolesta vastata mihinkään, mutta kymmenottelussa lajit ovat joka vuosi samat, joten sen osalta voi aika helpostikin sanoa, että mitä kymmenottelija tekee. Crossfitissä lajit voivat puolestaan sisältää vaikka sun mitä. Minä sanoisin ennemmin kymppiottelijaa kovakuntoisimmaksi urheilijaksi (vaikka en sano niin kenestäkään), koska lajien vakioiminen pakottaa tavoittelemaan vuosi vuodelta kovempia maksimeita - crossfitissä taas suorituksen sisältö vaihtelee. Itsellä särähti kyllä korvaan tuo "Suomen kovakuntoisin" -termi Winter warissa, ei minusta ollut perusteltu vaikka lajissa kuinka viuhdotaan kaikkia ominaisuuksia yhtä aikaa.

Tästäkin huolimatta winter waria oli mun mielestä mukavaa seurata, eikä minulla ole mitään crossfitia vastaan, päin vastoin.

Sivuhuomiona mainittakoon, että kymppiottelu kuuluu minun suosikkiseurattaviin olympialaisten alla.

Ei ole tarkoitus Slarton puolesta vastata mihinkään, mutta kymmenottelussa lajit ovat joka vuosi samat, joten sen osalta voi aika helpostikin sanoa, että mitä kymmenottelija tekee. Crossfitissä lajit voivat puolestaan sisältää vaikka sun mitä. Minä sanoisin ennemmin kymppiottelijaa kovakuntoisimmaksi urheilijaksi (vaikka en sano niin kenestäkään), koska lajien vakioiminen pakottaa tavoittelemaan vuosi vuodelta kovempia maksimeita - crossfitissä taas suorituksen sisältö vaihtelee. Itsellä särähti kyllä korvaan tuo "Suomen kovakuntoisin" -termi Winter warissa, ei minusta ollut perusteltu vaikka lajissa kuinka viuhdotaan kaikkia ominaisuuksia yhtä aikaa.

Tästäkin huolimatta winter waria oli mun mielestä mukavaa seurata, eikä minulla ole mitään crossfitia vastaan, päin vastoin.

Sivuhuomiona mainittakoon, että kymppiottelu kuuluu minun suosikkiseurattaviin olympialaisten alla.
Onko siellä oikeasti yhtään uutta liikettä tullut vähään aikaan? En siis tiedä kun en seuraa mutta käsittääkseni nuo on lähinnä noita samoja liikkeitä eri muodoissa tehtyinä, esim. ladder ym.

Hyvä pointti monkeyltä, kyllähän kaikki tietävät ne liikeet mitä sielä tehdään. Korkeintaan gameseissa tulee jotain uutta ja erilaista, mutta eihän nyt esim. Winter warissa ole kahden vuoden aikana ollut mitään uusia liikkeitä. Ei vastaavuus nyt ihan kymmenottelun tasoa ole mutta ei nyt kovin rajuakaan.

Onko siellä oikeasti yhtään uutta liikettä tullut vähään aikaan? En siis tiedä kun en seuraa mutta käsittääkseni nuo on lähinnä noita samoja liikkeitä eri muodoissa tehtyinä, esim. ladder ym.

Hyvä pointti monkeyltä, kyllähän kaikki tietävät ne liikeet mitä sielä tehdään. Korkeintaan gameseissa tulee jotain uutta ja erilaista, mutta eihän nyt esim. Winter warissa ole kahden vuoden aikana ollut mitään uusia liikkeitä. Ei vastaavuus nyt ihan kymmenottelun tasoa ole mutta ei nyt kovin rajuakaan.

Löysin yhden uuden:

clean.gif

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Alkaa vähän kyllästyttää crossfitin dissaajat kun perustelut on äitis oli tasoa mutta toi pisti kyllä naurattamaan :)...

Joo, toi on uus liike...vaatii helvetinmoista tekniikkaa ja liikkuvuutta....vaatii erityisen kovia sternocleidomastodeus-lihaksia kaulalta mutta toisaalta on aivan helvetin funktionaalinen liike: auttaa jos vaikka kaatuu talvella pää edellä katuun tai vaikka kesällä terassilta palatessa.

Ei taida olla hameväenkään suosiossa tää laji. Baaritiskillä todistin seuraavanlaisen keskustelun: jätkä sanoi muijalle harrastavansa ko. "kuningaslajia", muijan reaktio tähän oli sanasta sanaan "Just. Ootko sä homo vai pelle" :lol2:

Ei taida olla hameväenkään suosiossa tää laji. Baaritiskillä todistin seuraavanlaisen keskustelun: jätkä sanoi muijalle harrastavansa ko. "kuningaslajia", muijan reaktio tähän oli sanasta sanaan "Just. Ootko sä homo vai pelle" :lol2:

Sitä en tiedä mihin homo noita liikkeitä tarvitsee, mutta pellen ammattiin voisi olla ihan hyödyllistäkin treeniä.

Kertoo ehkä enemmän muijasta kun lajista... Varmaan kyseessä joku jokinorsu joka ei ymmärrä muutenkaan urheilusta mitään, samoin kun suurin osa täällä kommentoijista.

Tai sitten on sekoittanut lajin bodaukseen ja luullut jätkän surkastuttaneen vehkeensä aineilla.

Kertoo ehkä enemmän muijasta kun lajista... Varmaan kyseessä joku jokinorsu joka ei ymmärrä muutenkaan urheilusta mitään, samoin kun suurin osa täällä kommentoijista.

Ulkoisesta olemuksesta päätellen muija oli urheillut huomattavasti enemmän kuin tämä jätkä. Se jätkä oli muutenkin aika urpon oloinen.

Vai niin että suurin_osa ei ymmärrä täällä urheilusta mitään. Tais ottaa sydämeen :lol2:

Ulkoisesta olemuksesta päätellen muija oli urheillut huomattavasti enemmän kuin tämä jätkä. Se jätkä oli muutenkin aika urpon oloinen.

Vai niin että suurin_osa ei ymmärrä täällä urheilusta mitään. Tais ottaa sydämeen :lol2:

Siltä se välillä tuntuu kun lukee näitä "asiantuntevia" kommentteja... Mun mielestä taas urpon oloinen on se joka arvioi esim toisen seksuaalista suuntautumista harrastamansa lajin perusteella. En ainakaan itseäni luokittelisi homoksi tai pelleksi sen takia että käyn välillä crossfit salilla pyörähtämässä. Sydämeen ottaa lähinnä yksinkertaiset ihmiset toisinaan - varsinkaan jos eivät ymmärrä olla kanssani samaa mieltä :).

Siltä se välillä tuntuu kun lukee näitä "asiantuntevia" kommentteja... Mun mielestä taas urpon oloinen on se joka arvioi esim toisen seksuaalista suuntautumista harrastamansa lajin perusteella. En ainakaan itseäni luokittelisi homoksi tai pelleksi sen takia että käyn välillä crossfit salilla pyörähtämässä. Sydämeen ottaa lähinnä yksinkertaiset ihmiset toisinaan - varsinkaan jos eivät ymmärrä olla kanssani samaa mieltä :).

Luokittelit kuitenkin itse CrossFitin kritisoijat urheilua ymmärtämättömiksi yksinkertaisiksi ihmisiksi. Aina yhtä tyylikästä kaatua omaan miekkaan.

Suositut

Back
Ylös Bottom