Crossfit toimii paremmin kuin bodauksessa - kaikkeen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sihvi
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Kannattaa unohtaa muista lajeista kuin bodauksesta puhuttaessa kohdelihakset ja eristykset. Crossfitissä tavoitteena on kehittää kehon kykyä tehdä erillaisia suorituksia ja yleensä niissä tarvitaan koko kehoa. Mitä sitten, että kippileuoissa rasitus siirtyy mualle kehoon. Osaapahan tehdä kehollaan muutakin kuin yhden lihaksen eristysliikkeitä. Ja ei, en väitä että kehonrakentaja ei pysty tekemään mitään "toiminnallista".

Kerropas mikä on se yksi ainoa lihas joka eristetään puhtaassa leuanvedossa. Mä kun en tiedä. Valaise mua.

Kippileuka on kyllä hyvä esimerkki siitä mihin crossfitissa ollaan päädytty. Eikös aikasemmin tarkoituksena ollut treeni joka tukee sotilaiden, ja ammattien joissa tarvitaan fyysistä suorituskykyä, toimintaa. Nimittäin kippileukahan on täysin kilpailuihin suunnattu liike. Ei voida enää puhua niin sanotusta toiminnallisesta harjoituksesta.

No jos nyt leikitään jotain toiminnalista tekevänsä niin jos tässä maailmassa pitäisi itsensä repiä jostain ylös käsivoimin niin kantsisko se tehdä eristäen selkälihat maksimaalisti vai pääpiirteittäin keinolla millä hyvänsä?

No jos nyt leikitään jotain toiminnalista tekevänsä niin jos tässä maailmassa pitäisi itsensä repiä jostain ylös käsivoimin niin kantsisko se tehdä eristäen selkälihat maksimaalisti vai pääpiirteittäin keinolla millä hyvänsä?
Tietysti keinolla millä hyvänsä. Mutta tuskin siihen kannattaa jäädä pyörimään. Tällöin se toiminnallinen versio leuanvedosta on voimaveto tms, eli suoraan tangon päälle nousu. Toki mieluusti ihan oikean esteen ylitys, joka ei mahdollista jalkojen heiluttelua eteenpäin.

Eristäen, koska esim. muurin yli et voi kipata.

Kerropas mikä on se yksi ainoa lihas joka eristetään puhtaassa leuanvedossa. Mä kun en tiedä. Valaise mua.

Tietenkin tavallinen leuanveto on myös kokonaisvaltainen liike. Kirjoitin ehkä turhan provosoivasti. En harrasta crossfittiä enkä tee kippileukoja. Halusin vain ottaa esille sen, että jos ei tavoittele lihaskasvua omassa lajissaan, (oli se mikä hyvänsä) niin harjoitteen toimivuutta ei mitata aina siitä näkökulmasta mihin lihakseen se käy.

Aika huonot vaihtoehdot koska tavallinen leuanveto ei ole eristävä liike. Vaan enemmänkin liike joka mittaa yläruumiin voimia vertikaalisessa vetoliikkeessä. Tarkoitin vain tuolla ylemmällä kommentilla sitä että kippileuka ei ole enää hirveän toiminnallinen liike. Mikä taas on huvittavaa kun on kyse crossfitista.

Ihan asiallisia "hauki on kala" -pointteja. Mielestäni Suomessa aikamoinen epäkohta on hinta-laatu -suhde. Mitä olen joidenkin salien valmentajia katsonut, ei esimerkiksi painonnosto-osaaminen herätä kovin suurta luottamusta - minkä pitäisi olla erittäinkin korkeatasoista, koska olympianostoja ja niiden variaatioita on jatkuvasti. Ja sitten pitäisi maksaa lähemmäs 100€ kuussa, Helsingissä ylikin. Ja kuinka sallittua on esimerkiksi omatoiminen harjoittelu saleilla? Aikatauluissa näkyy open gymia viikonlopuissa paikoitellen. Itselleni esimerkiksi huomattavasti mieleisempi vaihtoehto on alle 50€/kk sali (jossa voi harrastaa crossfittiäkin) ja painonnostoa valmentaa painonnoston Suomen mestari.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Ihan asiallisia "hauki on kala" -pointteja. Mielestäni Suomessa aikamoinen epäkohta on hinta-laatu -suhde. Mitä olen joidenkin salien valmentajia katsonut, ei esimerkiksi painonnosto-osaaminen herätä kovin suurta luottamusta - minkä pitäisi olla erittäinkin korkeatasoista, koska olympianostoja ja niiden variaatioita on jatkuvasti. Ja sitten pitäisi maksaa lähemmäs 100€ kuussa, Helsingissä ylikin. Ja kuinka sallittua on esimerkiksi omatoiminen harjoittelu saleilla? Aikatauluissa näkyy open gymia viikonlopuissa paikoitellen. Itselleni esimerkiksi huomattavasti mieleisempi vaihtoehto on alle 50€/kk sali (jossa voi harrastaa crossfittiäkin) ja painonnostoa valmentaa painonnoston Suomen mestari.

Crosstraining salit ovat puolestani tervetulleita. Siis yksityiset kuntosalit joissa on lattiatilaa painonnostotankoja ja levyjä eikä mikään laitesali. Suurinosa ei taida olla riittävän itsenäisiä harjoittelussa, eikä osaa tehdä vapailla painoilla harjoituksia. Lisäksi tarvitsevat ulkopulisen piiskaa treenaamiseen. jos on omatoiminen innokas treenaaja ei crossfitsalit oikein sovi. Ylihintainen viikonloppukurssi ei tee kenestäkään pätevää valmentajaa. Tällä foorumilla ihmettelen kun jotkut vuodesta toiseen junnaavat vipunostoja ja hauviskääntöä ilman tulosta. 120-150 kg penkkaajat voisivat hyvin temmata 75-95kg vuoden harjoittelulla ja tehdä rinnalle + työntöä 100-115kg välillä. Onnistuu naturaalina, eikä vaadi täydellistä tekniikkaa. Loukkaantumisriski näissä liikkeissä täytyy pitää mielessä. Todennäköisesti toiminnallista voimaa harjoitteleva kaatuu epätodennäköisemmin pyörällä, liukkaalla kelillä rappusissa. Pärjää paremmin muuttomiehenä yns. Aivan todella eikä vain provona. Sotilaille ja palomiehille crossfit on alkujaan kehitetty eikä rahastukseen.

OT jatkukoon, mutta mistähän johtuu että kaikki nuo todella paskalla suoritustekniikalla varustetut videot ovat nimetty kyriilisillä aakkosilla :D

Tästä löytyy muuten peedeeäffänä itse pääpirun artikkeli CrossFitin ohjelmoinnista:Theoretical Template for CrossFit's Programming. Alun perin ei kyllä ainakaan ole ollut ajatuksena kai tehdä joka ikisessä treenissä "helvetisti ja kaikkea", niin kuin monella nyt tuntuu olevan käsityksenä.

Sitä on näköjään itse tippunut aivan kehityksen kyydistä, kun jossain kohti CrossFitistä on ilmeisesti tullut yhtä kuin pelkät metconit ja wod on aina vaan jotain hapotuskamaa. Vaikka crossfit.com:in wodeissa se päivän treeni näyttäisi kuitenkin edelleen onneks olevan välillä vaan vaikka 7 x 7 mave. Tai viiden kilsan juoksu, eikä ihan joka ikinen päivä benchmark girlssejä tai tabataa.

Täällä ei oo affiliatea, joten omin päin jumppaillaan. Parina päivänä viikossa teen pelkkiä voimahommeleita, parina päivänä pää irti metconit ja muuten sitten aerobisia + skillitreenejä fiiliksen mukaan. En osaa tehdä kippileukoja, mutta on mulla Roguen sukat ja Reebokin shortsit. Fanitan myös vähän Mikko Saloa. Olenkohan nyt CrossFittaaja vaiko en?

Ei mulla muuta, jatkakaa :)

Todellisuudessa jopa jenkeissä kaikki noi muut asiat on aivan yhdentekeviä. Tämä on ainoa asia mistä aidon crossfittaajan tunnistaa.
Varmaan noiden sukkien ansiosta mä olenkin tuntenut semmosta mieletöntä yhteisöllisyyden tunnetta myös yksin treenatessani :lol2:

Pakko kyllä vielä todeta, että ketjun otsikkohan on aikalailla täyttä paskaa. Jokainen harrastakoon tavoitteidensa mukaan. Itse en koe tarvetta kehittyä jäätävän kovaksi missään yksittäisessä asiassa, tykkään olla vaffa, tykkään että jaksaa juosta jokusen kilsan ilman slaagia ja tykkään opetella uusia juttuja vaikka nyt noiden voimisteluhommien saralla. Välillä on kiva maata selällään lattialla ja tehdä kuolemaa jonkun hyvän AMRAPin jälkeen ja huomata, että tuli pari toistoa enemmän kun viimeks.

Mutta kusipääleiman välttämiseksi en uskalla varmaan enää ikinä todeta, että "treenaan vähän niinku sillee crossfit-tyyppisesti" ja sukatkin täytyy ehkä polttaa :D

Suositut

Back
Ylös Bottom