Crossfit toimii paremmin kuin bodauksessa - kaikkeen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sihvi
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Melko väsynyttä touhua nuo fail compilationien postaaminen ja niiden perusteella koko touhun lyttääminen. Hauskoja videoita toki ovat, mutta niin ovat myös ne lukemattomat gym-, powerlifting-, weightlifting-, bodybuilding-, gymnastics-, track and field-, motorsport-, tennis-, whatever-fail compilationit. Luulempa että kenestä tahansa saisi kuvattua hauskan muutaman minuutin fail-videon, pakkislaisten kuukauden reenit videolle ja oikein editoimalla miljoona youtube hittiä viikossa kunhan nimeksi laitetaan crossfit fail. Iso osa noista pätkistä löytyykin monen otsikon alta, riippuen siitä kenelle halutaan vittuilla. Typerää on myös irrottaa tiettyjä liikkeitä tai harjoituksia kokonaisuudesta. Kippileuat yksinään ovat tyhmää touhua, mutta niin on "oikeat" leuat samalla otteella aina 3 x max tehtynä.

Sitten hieman omia kokemuksia crossfitistä. Olen nyt noin 9kk käynyt käynyt crossfit salilla ja tulokset ovat olleet hyviä. Ennenkaikkea reenit ovat mukavia, kertaakaan ei ole vituttanut polkea salille 5-6 kertaa viikossa vaikka räntää, vettä ym onkin välillä tullut vaakatasossa. Jo pelkästään tästä reenaamisen ilosta olen valmis maksamaan hieman enemmän kuin siitä kunnan salista, jossa poikkeuksetta joutuu odottelemaan milloin vapaita painoja, milloin leuanvetotankoa. Sen lisäksi painot ovat harmillisen usein paskoja. Yritä siinä tempoa kun kiekoissa on sentti väljää tangon kanssa.

Ja niistä tuloksista. Myönnän että aikaisemmat ohjelmani eivät ole olleet kovin hyviä, perus G6 jne. Minulla vain ei ollut taitoa suunnitella järkevää monipuolista ohjelmaa. Fiksusta ohjelmastakin olen valmis maksamaan. Tällä hetkellä tempaan 2,5kg vaille oman painon, työnnän noin 1,33xBW, olen oppinut kävelemään käsilläni, saan muscle upin ilman kippiä tangolla ja renkailla, lisäpainoleuka 0,66xBW. Lisäksi hapenottokyky, aerobinen ja anaerobinen kunto ovat kasvaneet. Olen oppinut panostamaan liikkuvuuteen ja lihashuoltoon. Jos joku olisi tarjonnut, tai tarjoaa nyt vastaavat puitteet, ohjelman ja valmennuksen halvemmalla, niin mikä ettei. Eiväthän tulokset sinänsä vielä päätä huimaa, mutta lähtötasoon nähden koko kehon kokonaisvaltaista kehitystä on ollut ilo seurata.

Noi chest to bar leuat oli täys vitsi kun viimeksi niitä näin kisoissa. Onko kisoissa edes tehty lisäpainoleukoja?

On tehty. 2011 Reebok CrossFit Games Men's Skills 2 | CrossFit Games Itse teen lisäpainoleukoja viikottain voimaharjoituksena. Lisäksi teen kippileukoja wodeissa yleensä 50-150 yhteen vodiin. Loppuisi vetäminen aika nopeasti ilman kippiä. Ketä tahansa osaa vetää leukoja. Kippi vaatii harjoittelua. Ei kehonrakentajan kannata harjoitella myöskään työntöpunnerrusta tai rinnallevetoa tai kestävyyttä tai mitään fyysistä suorituskykyä mittaavaa. Vetäkää leukoja niinkuin parhaaksi näette. Itse vetelen kippejä jatkossakin. Saavat sitten salin valittajat ja paskanjauhajat jotain purnattavaa.

Onko porukka kokeillut CF:ää omin päin, esim kotitreeninä? Itse olen kiinnostunut CF -treenistä, mutta en ole päässyt siihen sillä lailla sisälle, että olisin päässyt aloittamaan. Onneksi bongasin Amazonista ilmaiseksi Kindle -kirjan Is CrossFit for me?

Ketä tahansa osaa vetää leukoja. Kippi vaatii harjoittelua.

yFtfY.gif

Onko porukka kokeillut CF:ää omin päin, esim kotitreeninä? Itse olen kiinnostunut CF -treenistä, mutta en ole päässyt siihen sillä lailla sisälle, että olisin päässyt aloittamaan.
Otat ensin kotigymillä vaikkapa kahvakuulalla erinäisiä liikkeitä, etunojapunnerrusta tai jos olet vahva, etkä läski, niin vaikka käsilläseisontapunnerrusta (kovimmat jätkät ja telinevoimistelijat punnertavat ilman seinän tukeakin) jonkunlaista leuanvetoa (ehkä voimistelurenkailla, ehkä suoralla tangolla, ei väliä, kunhan vedät), mahdollisesti jonkunlaista maastanostoa tai kyykkäämistä, ehkä korvaat kahvakuulailut ja maastanostot/kyykyt painonnostoliikkeellä tai parilla niiden muunnelmalla ja päälle jonkunlainen juoksulenkki, mieluiten vauhtileikittelyä tai vetoja, mutta muukin passaa. Siinäpä kätevä tee-se-itse crossfitreeni, ole hyvä!

- hauska kuva -

Usko tai älä, mutta tehokas kippi on hallittu koko kehon liike jaloista keskikehon kautta käsiin, jossa selän ja käsien lihakset ovat pääosassa, kuten ilman kippiä. Kyllä ne paukut loppuu sieltä jalkoja ennen toistomaksimia tehdessä vaikka kuinka kippaisi. Kuka tahansa osaa sätkiä tangossa, mutta hallittua kippiä pitää harjoitella ennen kuin sen osaa.

Usko tai älä, mutta tehokas kippi on hallittu koko kehon liike jaloista keskikehon kautta käsiin, jossa selän ja käsien lihakset ovat pääosassa, kuten ilman kippiä. Kyllä ne paukut loppuu sieltä jalkoja ennen toistomaksimia tehdessä vaikka kuinka kippaisi. Kuka tahansa osaa sätkiä tangossa, mutta hallittua kippiä pitää harjoitella ennen kuin sen osaa.
Eli olet sitä mieltä että täydellisellä tekniikalla tehty kippileuka on vaikeampi tehdä kuin huonolla tekniikalla tehty tavallinen leuanveto?

1341858117_You-Dont-Say-Meme-Rage-Face-Nicolas.png

Kun on puhetta ollut tästä crossfitin loukkaantumisalttiudesta, niin mielenkiintoista on ollut huomata kuinka Facebookissa on esim. CF Suomi -ryhmässä ollut useampiakin paikkoja myynnissä tuleviin Karjalan kovin -kisoihin, kun on niitä loukkaantumisia tullut. Pika-arviolla miehistä 10% vaihtunut - ja varmaan saleilla on tullut lisääkin muutoksia, mitä ei tuonne Fb-ryhmään asti ole mennyt. Olisi ihan hauska nähdä ensimmäinen ilmoittautuneiden lista ja lopulta kisaan starttaavien lista.

Eli olet sitä mieltä että täydellisellä tekniikalla tehty kippileuka on vaikeampi tehdä kuin huonolla tekniikalla tehty tavallinen leuanveto?
En nyt ole ihan varma ymmärsitkö sinä viestiäni, vai enkö minä ymmärrä sinua. Molemmat ovat helppoja kun ne osaa, mutta tehokas kippaaminen vaatii harjoittelua. En ole kuullut kenestäkään kuka ei "osaisi" vetää tavallista leukaa, kyllä se on puhtaasti voiman puutetta. Harvassa taas ovat ne jotka ilman harjoittelua tekevät onnistuneesti kippailua vaikka leuat muuten kulkis. Mutta mukavahan näistä on täällä vääntää :)

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
En nyt ole ihan varma ymmärsitkö sinä viestiäni, vai enkö minä ymmärrä sinua. Molemmat ovat helppoja kun ne osaa, mutta tehokas kippaaminen vaatii harjoittelua. En ole kuullut kenestäkään kuka ei "osaisi" vetää tavallista leukaa, kyllä se on puhtaasti voiman puutetta. Harvassa taas ovat ne jotka ilman harjoittelua tekevät onnistuneesti kippailua vaikka leuat muuten kulkis. Mutta mukavahan näistä on täällä vääntää :)
Niin kertoo jotain jos sulle leukojen vetäminen on vain itsensä ylösvetämistä hinnalla millä hyvänsä? Ihan samalla tavalla tehokas leukojen vetäminenkin vaatii oikean järjestyksen lihasten aktivoimiseen, ei hyvät leukojen vetäjät vaan vedä itseään ylös siihen tangolle.

Itse vetelen kippejä jatkossakin. Saavat sitten salin valittajat ja paskanjauhajat jotain purnattavaa.
Sen kun vetelet ja ripusta itses punnerruksia tehdessä vaikka kumilangoilla kattoon niin saat niistäkin helpompia. Kyykyssä voi kokeilla nosturia.

Niin kertoo jotain jos sulle leukojen vetäminen on vain itsensä ylösvetämistä hinnalla millä hyvänsä? Ihan samalla tavalla tehokas leukojen vetäminenkin vaatii oikean järjestyksen lihasten aktivoimiseen, ei hyvät leukojen vetäjät vaan vedä itseään ylös siihen tangolle.
Jos tuo oli pointtisi aikaisemmassa viestissä niin nyt selkis. Ja luonnollisesti asia on noin kuten sanoit, ja sama pätee kaikkiin moninivel-liikkeisiin. Pienilläkin tekniikkavirheillä voi olla suuri vaikutus suorituskykyyn. Leuat eivät ole minulla vain ylösvetämistä hinnalla millä hyvänsä, vaan tavoitteenaani on kasvattaa omaa suorituskykyäni. Hyvä tekniikka on tässä tietysti avainasemassa, oli sitten kippausta tai lisäpainoja. Sama pätee kaikkiin harjoituksiin. Olen kuitenkin yhä sitä mieltä, että onnistunut kippaus vaatii enemmän harjoittelua verrattuna tiukkaan leukaan. Surkeasta kipistä on jopa enemmän haittaa kuin hyötyä, vaikka tavoitteena olisikin leuka tangon yli hinnalla millä hyvänsä.

Sen kun vetelet ja ripusta itses punnerruksia tehdessä vaikka kumilangoilla kattoon niin saat niistäkin helpompia. Kyykyssä voi kokeilla nosturia.
Et ole ymmärtänyt kipin tarkoitusta. Sen tarkoitus on joko:

a) kasvattaa tehdyn työn määrää
b) pitää työn määrä vakiona, mutta kasvattaa tehoa

Ei painonnostajakaan tee alle menoa työnnössä samalla painolla kuin millä puhdas pystypunnerrus menee. Hänen tavoitteena on nostaa suorituskykyään jollakin muulla fyysisellä osa-aluueella kuin maksimivoimassa, ei suinkaan tehdä liikkeestä tai harjoituksest kevyempää.

Ei painonnostajakaan tee alle menoa työnnössä samalla painolla kuin millä puhdas pystypunnerrus menee. Hänen tavoitteena on nostaa suorituskykyään jollakin muulla fyysisellä osa-aluueella kuin maksimivoimassa, ei suinkaan tehdä liikkeestä tai harjoituksest kevyempää.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
En tiedä onko tämä väärin ymmärrys tahallista vai tahatonta. Oletan että takerruit tuohon maksimivoimaan, myönnän että hieman epäselvästi muotoilin, mutta juuri alle menon tarkoitus ei ole kasvattaa voimaa, vaan saada isommat raudat ylös, "hinnalla millä hyvänsä" (vertaus kippaukseen). Muuten kyllä voimaa tietysti hommaan tarvitaan. Muutenkin melko kehittävää keskustelua vastata viesteihin yhdellä gifillä tai videolla, välillä melko arpomista mikä sen pohjimmainen tarkoitus on.

edit. Oisko teillä sitten heittää perusteluita kippaamisen järjettömyydelle, kun harjoituksen tavoitteena on kehittää työkapasiteettia, hapenottokykyä jne. Tähän mennessä olen kuullut vain lähinnä että pururata riittää, muu on paskaa..

^
Ajattelitko ihan tosissasi että löydät kehittävää keskustelua threadistä, jonka otsikko on "crossfit toimii paremmin kuin bodauksessa - kaikkeen". :D

^
Ajattelitko ihan tosissasi että löydät kehittävää keskustelua threadistä, jonka otsikko on "crossfit toimii paremmin kuin bodauksessa - kaikkeen". :D
Parhaani yritin mutta sama kai se on kohta lyyä itelläki homma läskiks ja alkaa postailee gifejä ym :dance:

En tiedä onko tämä väärin ymmärrys tahallista vai tahatonta. Oletan että takerruit tuohon maksimivoimaan, myönnän että hieman epäselvästi muotoilin, mutta juuri alle menon tarkoitus ei ole kasvattaa voimaa, vaan saada isommat raudat ylös, "hinnalla millä hyvänsä" (vertaus kippaukseen). Muuten kyllä voimaa tietysti hommaan tarvitaan. Muutenkin melko kehittävää keskustelua vastata viesteihin yhdellä gifillä tai videolla, välillä melko arpomista mikä sen pohjimmainen tarkoitus on.

edit. Oisko teillä sitten heittää perusteluita kippaamisen järjettömyydelle, kun harjoituksen tavoitteena on kehittää työkapasiteettia, hapenottokykyä jne. Tähän mennessä olen kuullut vain lähinnä että pururata riittää, muu on paskaa..
No tuo oli täysin järjetön viesti jonka tuohon lainasin. En ymmärtänyt ollenkaan mitä hait sillä. Mutta ei siitä sen enempää.

Mitä tulee tuohon jälkimmäiseen niin miksi tuo mun pururataperustelu ei riitä? :) Lihaskuntoahan voisi testata juuri noilla "oikeilla" leuanvedoilla ja sitten koneen kestävyyttä pururadalla. Pururadalla tuomarointikin on helvetin paljon helpompaa kun siellä saa vaikka kontata maaliin jos siltä tuntuu.

Edit. Lisätään vielä että kippileuat on myös aika vamma-alttiita ja tosiaan tuo tuomarointi helvetin hankalaa kun ei ole merkkistopparia ja leuka ei käy tangon päällä sekä vertikaalisessa että horisontaalisessa suunnassa.

Mitä tulee tuohon jälkimmäiseen niin miksi tuo mun pururataperustelu ei riitä? :) Lihaskuntoahan voisi testata juuri noilla "oikeilla" leuanvedoilla ja sitten koneen kestävyyttä pururadalla. Pururadalla tuomarointikin on helvetin paljon helpompaa kun siellä saa vaikka kontata maaliin jos siltä tuntuu.

Edit. Lisätään vielä että kippileuat on myös aika vamma-alttiita ja tosiaan tuo tuomarointi helvetin hankalaa kun ei ole merkkistopparia ja leuka ei käy tangon päällä sekä vertikaalisessa että horisontaalisessa suunnassa.
Juu, yläasteen lihaskuntotesti ja coopperi riittää, muuten kaikennäköset kilpailut vois lopettaa ja siirtyä spekuloimaan kuka ois paras jos tekis sitä tai tätä. Säästyttäis varmaan monilta loukkaantumisiltakin. Parempi kysymys ois varmaan että miks rajoittua vain noihin, kun ihmiskeho pystyy venymään paljon muuhunkin?

Loukkaantumisriski on läsnä kaikessa urheilussa, erityisesti kun kilpaillaan 110% taulussa muita vastaan tai muuten vain kohelletaan paskalla tekniikalla tai liian vähillä voimilla temppuihin nähden. Ei se ole mikään kipin oma juttu.

Enkä ole tuosta tuomaroinnin vaikeudesta kyllä kuullut kenenkään valittavan joka kisoissa on pyörinyt, toisin sanoen ei ole mikään kynnyskysymys asiassa.

Suositut

Back
Ylös Bottom