Crossfit, ketju sisältää hyvää keskustelua aerobisesta ja anaerobisesta treenistä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Matsku
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Miksi tätä keskustelua edes käydään crossfit ketjussa? :D

1. Koska joku oli jossain sitä mieltä että crossfit ei kehitä mitään siinä tarvittavaa osa-aluetta optimaalisesti (tjsp.)
2. Kaikki täällä eivät osaa keskustella, oli ketju tai aihe mikä tahansa

Olen tästä puhunut kolmen eri Olympiamitalisteja valmentaneen valmentajan kanssa, ja jokainen oli samaa mieltä aerobisesta.

Esim nyrkkeilyssä ei kaasuntuminen ole kiinni siitä kumpi on juossut enemmän lenkkejä. Yleensä heikompi kaasuuntuu nopeammin. Varsinkin painilajeissa.
Mihin unohtuu aina se että itse lajin harjoittelu on ehkä paras tapa parantaa suoritusta lajissa?
Ei nekkaajat tule paremmiksi nekkaajiksi juoksemalla.

Etkö muka sitten usko että voimaharjoittelu parantaa sydäntä ja verenkiertoa? Tämäkin on tutkimuksissa tullut ilmi useita kertoja.

Miten selität ilmiön jossa esim. vapaaottelun tai bjj:n peruskurssilla käy järjestään niin, että mahtavissa massoissa olevat vahvat yksilöt saavat nokkaansa pienemmiltä kavereilta jotka ovat harrastaneet pelkkää hiihtoa? Näistäkin jässiköistä ne harvat jotka jatkavat pudottelevat painoa aika reippaasti jolloin myös voimatasot luonnollisesti putoavat. Mahdollisesti kyse on kuitenkin eri ominaisuuksien summasta eikä pelkkä voima tee yhtään mitään missään muussa kuin yksittäisissä maksiminostoissa.

Miten selität ilmiön jossa esim. vapaaottelun tai bjj:n peruskurssilla käy järjestään niin, että mahtavissa massoissa olevat vahvat yksilöt saavat nokkaansa pienemmiltä kavereilta jotka ovat harrastaneet pelkkää hiihtoa? Näistäkin jässiköistä ne harvat jotka jatkavat pudottelevat painoa aika reippaasti jolloin myös voimatasot luonnollisesti putoavat. Mahdollisesti kyse on kuitenkin eri ominaisuuksien summasta eikä pelkkä voima tee yhtään mitään missään muussa kuin yksittäisissä maksiminostoissa.

Tuossa oli niin tarkkaa dataa että sen perusteella on paha sanoa muutakuin että mahtaa olla pahaperseisiä hiihtäjiä.

Miksi tätä keskustelua edes käydään crossfit ketjussa? :D
No eräillä kirjottajilla täällä loppuu aika nopeasti tietyissä aiheissa argumentit kesken ja silloin siirrytään vertailemaan muita lajeja kun ei vaan enää osata sitä omaa kantaa puolustaa.

Onhan fuhrerilla pointtinsa tuossa, oikein hyvätkin. En mäkään ymmärrä miksi kuluttaa aikaa lenkkipolulla, jossei ole pitkänmatkan juoksija. Tieten, jos joku siitä juoksemisesta oheisharjoitteluna tykkää, niin mikäs siinä, mutta kyllä siihen löytyy miltei lajia kuin lajia ajatellen huomattavasti parempiakin tapoja.

Mutta ei tuo silti mun makuun tee peruskestävyys/aerobisesta harjoittelusta turhaa itsessään, siihen vain kannattaa valita sellaiset harjoitteet, että ne palvelee mahdollisimman monipuolisesti itse lajiharjoittelunkin kannalta. Esimerkkinä nyt vaikkapa nyrkkeilijälle naruhyppelyt, säkkitreenit ja kuntopiirit siinä missä voimailijalle peruskuntokauden määrällinen harjoittelu, keppijumpat ja liikkuvuusharjoittelut ja niin päin pois. Nuitakin kaikkia voidaan ja pitääkin tehdä niin monilla eri tehoilla ja tavoilla ja mun makuun kun kaikille niille on paikkansa siellä harjoitusohjelmissa eri kausille.

edit. saapiko fuhrerilta udella, mitäköhän olympiamitalisteja nuo valmentajat on valmentaneet, kun ovat olleet sitä mieltä, ettei peruskestävyys ja/tai aerobisesta harjoittelusta ole hyötyä? Tuskimpa vain ainakaan nuiden mainitsemiesi pokraajien, en nimittäin usko että sellaista nyrkkeilyvalmentajaa löytyy tästä maailmasta, joka on oikeasti sitä mieltä, ettei nuilla PK/aerobisilla tehoilla tehdyille harjoituksille olisi pokraajien harjoitusohjelmisssa tarvetta ja paikkansa.

edit 2. Ja joo, on tosiaan mennyt taas kekustelu niin pahasti ohi ketjun aiheen, että jatkukoon muualla jos on jatkuakseen. No, ei täällä nyt vielä olla niin pitkällä sivuraiteilla kuin vatsalihasketjussa, jossa mentiin jo keihäänheiton voimantuotossa ja kohta varottiin nuppin irtoomista vedellessä. Mutta ehkä hyvä niin...

ainiin fuhrer CF Voimamies workoutteja löytyy:
http://strongmanwod.com/

voit huviksesi youtubesta katella vaikkapa Rob Orlandon suoritteita, veikkaan että sä et nosta samoja rautoja kun hän, ja hän on aika iso nimi CF piireissä :)
ps. Entinen voimamies tuo rob

painoa ~86kg

Squat 226kg
Front Squat 181kg
Clean & Jerk 156kg
Snatch 104kg
Deadlift 268kg
Press 111kg

ainiin fuhrer CF Voimamies workoutteja löytyy:
http://strongmanwod.com/

voit huviksesi youtubesta katella vaikkapa Rob Orlandon suoritteita, veikkaan että sä et nosta samoja rautoja kun hän, ja hän on aika iso nimi CF piireissä :)
ps. Entinen voimamies tuo rob

Selasin nopeasti läpi, missä ne aerobiset? Jos oli, niin ei tarttunut silmään.

Ja miten minun voimatasot liittyy tuohon henkilöön mitenkään?

Heeeeetkinen, eikös se kestävyys ollutkaan se juttu millä voitetaan Crossfitit sun muut?

Selasin nopeasti läpi, missä ne aerobiset? Jos oli, niin ei tarttunut silmään.

Ja miten minun voimatasot liittyy tuohon henkilöön mitenkään?

Heeeeetkinen, eikös se kestävyys ollutkaan se juttu millä voitetaan Crossfitit sun muut?

olihan tuolla aerobista soutua, juoksua yms. Eikö esim soutu ole aerobista full effortilla?
10 Rounds of 200 Meter Run and 3 Bench Presses @ Body Weight - ei ole mitenkään tuokaan aerobista taaskaan?

Kerros nyt sitten mikä on aerobista jos juoksu, soutaminen yms. ei ole aerobista taidan olla tosi hakotiellä ihme ja kumma kehityn kyllä kokoajan :O

no sähän täällä luettelet että tulee olla vahva että on hyvä kaikessa joten sä oot sitten kai vahva?

kestävyys kyllä kyllä ratkasee, ja kestävyyttä saa treenamalla lajia, kisoissa voi olla uintia -> Tarvii uida, kisoissa voi olla juoksua -> pitää juosta, kisoissa on nostoja -> pitää nostaa.

Onhan tuo kova suoritus, sitä ei kukaan kiistä. Fakta on myös se että kyykyt ovat vajaita.

james89, 200 metrin juoksu, jos juostaan kovaa on kaikkea muuta kuin aerobista. Se rupeaa olemaan aikamoinen laktaattihelvetti.

Yritä nyt jumalauta ymmärtää, aerobinen työ on semmoista jossa maitohappoa ei keräänny! Kuinka monta kertaa se pitää kirjoittaa?

Anaerobinen kynnys on semmoinen jossa maitohapon kumulointi (kumulointi = kerääminen ja kasaaminen) on rajamailla poistokyvyn kanssa.
Anerobinen on teho jolla maitohappoa tuotetaan enemmän kuin sitä voidaan poistaa, siksi laktaatin sietokyky on vitusti tärkeämpää kuin aerobinen kapasiteetti.

Ja nyt tuleekin illan tietovisa; mitä ominaisuutta/voimantuottojärjestelmää tuo kyykkysetti kehittää?
Annan vinkin, se ei ole aerobista.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Haluun nähdä kun joku voimanostaja tempasee vaikka sen 3700m coopperissa ja kävelee vähän käsillään eteenpäin. :D
Tämä kaveri on aika lähellä:
http://games.crossfit.com/features/videos/former-strongman-tuomas-vainio

Fuhrer tuntuu olevan ainoa, joka tietää mistä puhuu.

Treenailen itse Crossfit:tiä. En kisaa.
Jos haluat pärjätä Crossfit kisoissa, niin kannattaa laittaa voimatasot kuntoon.
Pelkkillä päivän WOD harrastuksella("eli saatana sekalaisen kiertoharjoittelun", niinkuin joku tuossa aiemmin sanoi) ei ikinä tule pärjäämään kisoissa.
Vanhat voimanostajat ja painonnostajat omistavat parhaat pohjat kisoihin. Olen itse todennut kuinka voimanostoa treenannut vie WOD:ssa, kuin märkää rättiä.

Yleisesti ottaen kannatta yrittää ymmärtää mitä nämä tarkoittavat ja mitä pitää tehdä, jotta ne kehittyvät:
1. hengitys- ja verenkiertoelimistön kestävyys
2. lihaksiston kestävyys
3. maksimivoima
4. notkeus & liikkuvuus
5. nopeusvoima
6. nopeus
7. koordinaatio
8. ketteryys
9. tasapaino
10. tarkkuus

Itse yritän treenata tällä hetkellä voimanostoa, painonnostoa ja telinevoimistelua parin kolmen kuukauden sykleissä. Pysyy pää kasassa.
WOD:ja sitten päälle jos joskus jaksaa. Paremmin voisi varmaan optimoida, mutta kun on jo vanha paska, niin ei jaksa.

"My basic training day starts with running or rowing 30-45 min with high intensity (interval training) in the mornings." ?

Ite oon kyllä aina laskenu noi aerobiseks treeniks, mut empä sit miekää juuri aerobista harrasta. Ei nappaa pk-sykealue :)

Miten joillakin nyt on noin vaikeeta ymmärtää aerobisen ja anaerobisen liikunnan ero?
Aerobinen=kevyttä liikuntaa,esim hölkkää jossa ei juuri hengästy ja maitohappoa ei kerry.
Kun taas anaerobinen on esim. juoku,soutu, HIT, HIIT ym. suoritteet jotka tehdään kovemmalla teholla.

Olis Fuhrerille pari kyssäriä mitä on tullut mieleen tästä keskustelusta:
1.)Kun olet tota laktisen kapasiteetin/maitohapon sietokyvyn tärkeyttä painottanut, niin voisitko lyhyesti kertoa miten sen kehittäminen käytännössä tapahtuu. Vaikka yksinkertaisella esimerkkiharjoituksella, jos mahdollista.
2.)Anaerobisen kynnyksen nostaminen on hyödyllistä, joten millä teholla se parhaiten nousee? Aerobisen ja anaerobisen rajalla? Eli puhtaasti aerobinen treeni ei ole paras tapa nostaa sitä, eikä myöskään puhtaasti anaerobinen?
3.)Eikö vaikkapa aerobisesti lenkkeilemällä ja uimalla hankittu ns. peruskunto vaikuta ollenkaan palautumiseen? Esimerkiksi sarjatauoilla, erätauoilla, lajien välissä. Mikä on parempi tapa tehostaa palautumista?

Ja kyllä tämä mun mielestäni on hyvin ontopic, kun käsitellään crossfitin kannalta tärkeitä asioita.

Suositut

Back
Ylös Bottom