CBB (ja muiden maailman huipun natujen metodit)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja kyss
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Jos oot oikeasti saanu hermoston tukkoon, niin ei se välttämättä ole niinkään ohjelman vika, vaan ennemminkin kyse on siitä mitä sinä olet tehny siinä ohjelmassa :)

Sepä se! En tykkää treenata ensinnäkkää puolta kroppaa kerralla ja toiseks treenit oli semmosta pakkopulaa. Mun mielestä kehityt parhaiten sillä ohjelmalla mikä tuntuu sinusta parhaimmalle. 1-2 jakoiset ei sovellu kaikille ja olen yksi niistä. Tykkään treenata aina kovaa ja sarjat loppuun siksi en pidä kauheammin noista tiheämmistä ohjelmista. Ennen ku joku takertuu tohon "aina kovaa treenamiseen" nii pidän myös kevyitä treenejä 5 jakoisellaki.

Ei ole painoilla väliä, mutta jos olet heikko et koskaan tule kasvamaankaan.
Jos et vähintään ota ykköstä kyykyssä 2 x painosi, mavessa 2 x painosi, penkissä 1.5 x painosi verran kannattaa saada kroppa edes sen verran perusvahvaksi, että edes nuo tulee.
Jos sun kehitys natuna junnaa paikallaan johtuu tämä juuri siitä, että olet heikko. Jokainen paksussa lihassa oleva on varmasti tehnyt oman osansa "voimailussa" vaikka ei varsinaisesti ole koskaan voimailua harrastanut.
Sen jälkeen kun on saatu voimabodauksella kroppa perusvahvaksi ja perusmassat tehtyä voidaan siirtyä laitteissa tehtäviin aerobiceihin ja supistella niitä lihaksia joita on jo vähän olemassa. Turha niitä lihaksia on supistella jos ei ole lihaksia mitä supistella ja tapa jolla natuna aloittelija sattuu saamaan lihakset nopeiten kasvamaan on juuri raskaat perusliikkeet. Yksi syy tähän on se, että voimabodauksessa kun tehdään raskailla painoilla isoja liikkeitä on hormonaalinen vaste ihan toista luokkaa mitä jos supistellaan etureisiä etureisipenkissä tuntumalla. Raskaat perusliikkeet myös vaikuttaa isosti moneen eri lihakseen kehossa ja tämä jos joku on aloittelija natulle tärkeää.

Se, että sanotaan, jotta bodauksessa ei ole painoilla väliä ei todellakaan tarkoita sitä, että nämä jotka nii sanoo eivät olisi perusvahvoja ja etteikö he joskus olisi tehneet "painot silmissä" sarjoja. Se ei myöskään tarkoita sitä etteikö heidän sarjapainot olisi perus Ecko-Jonnelle aivan liian suuria. Natuna et koskaan, et koskaan tule saamaan paksua lihaa jos ajattelet ettei painoilla ole väliä. Painoilla on todella suuri merkitys ensimmäisten vuosien aikana. Vuosien kuluessa tuo merkitys vähenee, mutta koskaan niiden merkitys ei täysin poistu. Niitä painoja ei vaan tarvitse enää seurata ja pyrkiä kasvattamaan, koska kehitys ei ole kiinni yleisestä heikkoudesta ja lihakset on jo sen verran suuria, että "supistelu" tuottaa tulosta. Vaikka olisikin jo vuosia takana niin silloinkin kannattaa natuna aina välillä pitää "voimajaksoja" järkevästi toteutettuna.

Tämä on fakta ja se Ecko-Jonne joka väittää ettei asia näin olisi on valitettavasti kynis. Piste.

Tavallaan pitää paikkansa, että jos penkki on alle 130kg, kyykky 180kg ja mave 230kg, niin tuskin mikään muu " metodi " tuo yhtä paljon kehitystä, kun sarjapainojen kasvattaminen. Mutta tämä on vähän tällainen " kumpi oli ensin, muna vai kana " -juttu. Esimerkiksi mikäs sitten avuksi, jos sarjapainot eivät kasva sarjapainoja kasvattamalla? Mitä jos rinta ei vahvistu ja hermotu penkkiä hinkkaamaalla, niin miten siihen 130kg penkkiin olisi tarkoitus päästä? Tässä vaikuttavat tosi paljon yksilökohtaiset erot, miten se voima tarttuu mihinkin liikkeeseen. Tottakai aina pitää pyrkiä progressiivisuuteen, ja painojen kasvatus on siihen paras tapa. Mutta jos rinnassa ja ojentajissa ei ole voimaa, niin ei se penkkituloskaan nouse.

Itse voin esim. tehdä selälle mitä tahansa taljaa, soutua tai epileptistä kohtausta muistuttavaa heilumista, kaikki menee perille. Mitä isommat raudat, ja paskempi tekniikka, sitä parempi tuntuma. Sitten taas rinnalle on vaikea saada kunnon rasitusta ylipäätänsä missään liikkeessä. Penkki ei ainakaan mene rinnalle, paitsi jos sitä hinkkaa jollain 50kg;lla, joka taas ei ole tarpeeksi painoa, jotta rinta kasvaisi. Tämä on se paradoksi bodauksessa, etureisiinkin saa hyvän tuntuman reidenojennuslaitteessa, mutta tuskin ne sillä kasvavat.

Varmasti silti esim. omat tissit kasvaisivat, jos saisin penkkituloksen vaikka nostettua tämänhetkisestä 100kgx3~100kgx10. Mutta esim. kyykyssä pääsin suht nopeasti 150kg sarjapainoihin, mavessa 200kg rautoihin, ja lisäpainleuoissa meni ekalla yrityksellä 20kgx4 ( tosin oma paino tuolloin 88kg ). Eli noi tulokset eivät vaatineet mitään hifistelyä. Eivät tietenkään, koska ne eivät ole erikoisia. Mutta otin ne esimerkiksi, koska pääsin niihin 2-3 vuodessa, kun taas penkkitulos ei ole ikinä noussut noin dramaattisesti, edes aloittelijana. Muut liikkeet myös jatkoivat kehittymistään, kun taas penkki jumiutui siihen 100kgx3 lukemaan. Tottakai tässä vaikuttaa myös motivaatio ja työmoraali, eli eihän sellaista liikettä ole hauska treenata, jossa kokee olevansa huono.

Mutta ihmisen genetiikka määrittelee silti, minkälaisen vasteen tietyt liikkeet/liikesuunnat antavat. Esim. tissit eivät kasvaneet penkillä, ( koska olen heikko ), mutta lisäpainodipit menevät rinnalle ihan kivasti. Sama juttu ns. rollout flyeseilla, eli kehonpainolla tehtävät viparit, jotka vaativat säädettävät käsipainot joita rullataan lattialla edestakaisin, samalla kun punnerretaan. Tuntuma ja polte rinnassa ihan mieletön. Harmi sinänsä, toi liike on niin raskas ja epämukava, että sitä ei jaksa yleensä tehdä. Off topic.

jättää toiston tai pari varastoon

Mitä niillä varastoon jätetyillä toistoilla tekee? Ethän sä kotona niillä mitään tee.
Eikös 1-2 - jakoisissa ole tarkoitus, että otetaan niin paljon kuin pystyy ja tullaan seuraavan kerran salille kun kroppa taas antaa. Turha siinä on suorissa sarjoissa himmailla niin, että 2 toistoa jää tekemättä varsinkaan kun lihakselle ei tule kuin 1-2 liikettä per treeni. Voimailijat jättää toistoja varastoon ja tuntuu lepäävän treenin ohessakin vähän varastoon, mutta mitä bodauksessa tehdään varastossa olevilla toistoilla? Muuttuuko tekemätön kehitykseksi jossain vaiheessa? Sen ymmärrän ettei sarjan kahta viimeisintä toistoa oteta ragen kanssa ylös, mutta eihän tuossa ole mitään tolkkua, että harkitusti jätetään pari varastoon vaikka ei edes tunnu missään. Ennemmin yksi positiivinen failure kuin 2 toistoa varastossa kun 2 - jakoisella treenaa.

Vai rupesko mulla nyt hiertää stringit vähän turhan nopeaan ja ymmärsin väärin termin "pari varastoon"?

Joutuu alituiseen miettimään että ei liian piippuun vedetä, ei voi tehdä erikoistekniikoita jne

2-jakoinen on nyt ihan väärä paikka tehdä mitään erikoistekniikoilla.

2-jakoisessa ei ole tarkoitus jättää mitään toistoa varastoon eikä myöskään ole tarkoitus, että hinkataan pudotussarjoilla liha niin väsyneeksi ettei saada tankoa ylös.

Ihan yhtä helppoa on treenata 1,2,3,4,5 - jakoisella jos ymmärtää mitä näillä jaotteluilla haetaan.

Mutta tämä on vähän tällainen " kumpi oli ensin, muna vai kana " -juttu. Esimerkiksi mikäs sitten avuksi, jos sarjapainot eivät kasva sarjapainoja kasvattamalla? Mitä jos rinta ei vahvistu ja hermotu penkkiä hinkkaamaalla, niin miten siihen 130kg penkkiin olisi tarkoitus päästä?

Kysymys mihin vastasin oli tämä

Yleensä vielä suositellaan jotain esim 120% penkki, 150% kyykky ja 200% mave ennen kuin "on oikeutettu" siirtymään bodaukseen jne. Eihän bodauksessa ole raudoilla väliä, joten millä perustein tuota suositellaan?

Tarkoitin vastauksellani sitä, että bodaustreenistä on silloin eniten hyötyä kun peruspohja on tehty jo valmiiksi. Hyvät mittarit siihen onko valmis vielä edes miettimään mitään erikoisempia bodaustreenejä on tuo Kyssin postauksessa esitetty väite.
Nykyään kun tuntuu olevan trendi se, että skipataan perustan rakentaminen ja hypätään suoraan taljassa tekemään haukkaria ja ojentajaa superina.

Jos penkki jälestää sehän voi tarkoittaa sitä, että sulla on heikot olkapäät taikka ojentajat. Sehän riippuu ihan siitä missä kohdin se stoppi tulee kun penkkiä teet, mihin se tanko pysähtyy kun voimat loppuu.
Se on totta ettei kaikissa liikkeissä välttämättä olekkaan tasaisen vahva taikka tietty määrä voimaa olisi automaattisesti suurempi lihas. Tossa Utin viestissä hyvin voi lukea sen, että ei se voima suoraan merkkaa isompaa kuntoa, mutta myöskään ilman sitä voimaa ei pysty kasvamaankaan, koska lihas ja voima sattuu tulemaan hieman samassa paketissa. Enkä tarkoita sitä, että voiman kehityksestä on enää vuosien jälkeen mitään hyötyä jos ollaan/ollaan oltu voimassa jo jossain tasossa. Välillä on kuitenkin hyvä muistutella kroppaa niillä raskaimillakin toistoilla, että tätäkö sä nyt oikeesti haluat.

Kysymys pitää sisällään jo vastauksen... Rinta ei takuuvarmasti hermotu "penkkiä hinkkaamalla". Avainsana on tehdä rintaa. Olen itse elävä esimerkki siitä, miten joku voi tehdä lahnana tasapenkkiä 36 x 100 kg ilman sen ihmeempää ärsykettä rinnassa. Olin spede, tein penkkiä, kun olisi pitänyt tehdä rintaa. Enkat satasella oli mun juttu. :david:

Eikä tämä nyt mitään ryskäämistä ole, mutta kun ei ottanut rintaan niin ei ottanut rintaan: https://www.facebook.com/video.php?v=10152336683273430&set=vb.523443429&type=3&theater

Nii kuten näkyy, kyllä ne oikeatkin bodarit osaa tehä jurpoja juttuja :)

Esimerkiksi mikäs sitten avuksi, jos sarjapainot eivät kasva sarjapainoja kasvattamalla? Mitä jos rinta ei vahvistu ja hermotu penkkiä hinkkaamaalla, niin miten siihen 130kg penkkiin olisi tarkoitus päästä?
Kysymys pitää sisällään jo vastauksen... Rinta ei takuuvarmasti hermotu "penkkiä hinkkaamalla". Avainsana on tehdä rintaa. Olen itse elävä esimerkki siitä, miten joku voi tehdä lahnana tasapenkkiä 36 x 100 kg ilman sen ihmeempää ärsykettä rinnassa. Olin spede, tein penkkiä, kun olisi pitänyt tehdä rintaa. Enkat satasella oli mun juttu. :david:

Eikä tämä nyt mitään ryskäämistä ole, mutta kun ei ottanut rintaan niin ei ottanut rintaan: https://www.facebook.com/video.php?v=10152336683273430&set=vb.523443429&type=3&theater

Mulla aikalailla sama mitä Sivari kuninkaalla. Aikanaan kyykky ja mave painot nousivat ilman sen kummempaa miettimistä ja penkki junnasi (ei ottanut silloin rintaan). Vaikea kuvitella itteni ottavan jotain 160kg ikinä penkistä (joka on aikalailla 1.5* paino), mutta kyykyt ja mavet menisikin helposti. Tosin, taas esim. penkki kässäreillä painot on suhteessa tankopenkkiin paljon suuremmat, onko sitten vaan niin paskat välityksetkin penkkiin jnejne.

Mutta, nykyään en edes tee normi kyykkyä (tilalla etukyykky, hack) tai mavea (sjmv, julle ym. tilalla). En keskity enää pelkästään nostamaan progressiivisesti painoja vaan menen enemmän fiiliksellä, mulla on isommat reidet nyt kun aikanaan kun kyykkäsin 150kg*8 ja en varmasti nykypäivänä saisi kyykättyä tota. Tuntuma on kaikessa tällä hetkellä parempi kuin silloin kun vedin voimapainotteisemmin, ja tulosta tullut ihan eri tavalla lihasmassassa. Nykyään normi penkissäkin saan hyvän tuntuman rintaan, tosin ei ne "sarjapainot" siitä ole oikeen noussut, mutta uskoakseni sinne kuitenkin jotain kehitystä lihasmassassakin tullut vaikka edelleen selkeästi heikoin lihasryhmä.

Ja joo, kyllähän mä saisin sarjapainot nousemaan kovinkin jos haluaisin (testissä 4kk ajan 1-jakoinen voimapainotteinen ohjelma muutamia kk sitten). Sarjapainot kyllä nousi, mutta se päätavoite itselleni eli lihasmassa jää kyllä vaan jälkeen kun vertaa oikeasti erilaisella mentaliteetillä vedettävää monijakoisempaa ohjelmaa.

kyllä mäkin lähen nyt seuraavaksi 3kk ihan perus voimaohjelmalla nostamaan treenipainoja takaisin normaaleihin ja vähän ylikin :D

mutta ideana olisi kuitenkin mennä tuntuma edellä. Kun teen penkkiä niin en tee liikettä vaan lähinnä rintaan haen aktivointia (yksi vaikeimmista mulle saada rinta aktivoitua penkillä). Tässä syynä myös se, että yksi tuttu bodari sanoi mulle, että painoja kasvattamalla ja keskittymällä siihen, että rinta tekee töitä, niin alkaa se penkkikin menemään perille :D

Eikö Hulkki ollut kuitenkin niin, että kaikilla huippunatikkabodaajilla oli yhteistä se, että treenissä on aina mukana maastaveto, tai joku sen variaatio, juurikin sen hormonaalisen vasteen takia. Eli se nyt kannattaisi aina pitää mukana omissa treeneissä.

On muuten ihan älytöntä kuinka kieroon katsotaan kun sanoo, että on alkanut tekemään salilla asioita hieman eri tavalla ja treenijakokin on nykyisin esim. 2-jakoinen eikä "tyypillinen" 4 tai 5-jakoinen ohjelma. Siihen vielä kun toteaa, että ei tee sarjoja loppuun asti vaan jättää toiston tai pari varastoon ja vasta ennen kevennystä tehdään kaikki failureen ja ylikin niin ei hyvää päivää mitä ihmetystä saa aikaan:wtf:

En tiedä missä ulottuvuudessa olet käynyt, mutta juuri 4-5-jakoisilla treenaajia katsotaan täällä kieroon ja tuo esittämäsi 2-jakoinen voimanostotreeni on ollut yliedustettuna jo pitkään.

Toisaalta en ole koskaan nähnyt toistoissa kilpailevaa sotilaspenkkaajaa jolla olisi heikosti kehittynyt rintalihaksisto, vaikka paitapenkaajilla näin saattaa olla.
Tuskin pelkkä jalkojen nosto ilmaan vaikuttaa niin paljon rintalihasten kehittymiseen.

Hyytykö sulla Tomi tossa 100x36 toiston penkissä olkapäät vaiko ojentajat? :D Ja tuntuiko toi rinnassa siis yhtään?

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Kehityksen kannalta on todella tärkeää, että pystyy reenaamaan ilman loukkaantumisia, jotta ei aina muutama kertaa vuodessa palata lähtökohtaan. Ite pitänny näiden vähäjakoisten ohjelmien ongelmana juurikin tuota loukkaantumisriskiä. Tietenkin hyvällä lämmittelyllä tätä pystyy ehkäisemään, mutta ainakin 1-jakoisessa on todella vaikea saada lämmiteltyä jokaista lihasta tarpeeksi ennen sarjoja, koska treenit venyisivät monen tunnin pituisiksi. Itse ennen tykkäsin reenata 1-jakoisella, mutta huomasin että tuo riittävä lämmittely koitui ongelmaksi. Nyt reenaillut monijakoisilla ja loukkaantumisia ollut paljon vähemmän. Kehitys hetkellisesti saattaa olla hitaampaa, mutta pitkällä aikavälillä ehkäpä jopa parempaa.

Omaa lusikkaa ja kovan luokan broscienseä soppaan :) Ja siis omaa arvuutteluani koskien natutreenausta ennen kun on saavutettu esim Hulkin taso. Eli siis kysymyksenä miten kasvattaa lihasta natuna, sarjapainoprogressiolla "isoilla painoilla" vai "tuntumapumppailulla" Itse olen tämän "isoilla" vs "tuntumalla" treenaamisen vähän yksinkertaisemmin mieltänyt kuin moni asiaa mystifioiva.

Oletetaan (huom: oletetaan kun ei kukaan taida tarkasti tietää), että lihas vastaa kasvamalla kahdenlaiseen ärsykkeeseen: 1. raskasta mekaanista kuormaa vastaan venymiseen/supistumiseen 2. metaboliittien kuten maitohapon kertymiseen anaerobisessa työssä. Lihas haluaa kasvaa, koska pyrkii olemaan ensi kerralla valmiimpi tällaisiin ärsykkeisiin vastaamiseen. Mekaaninen kuorma on luonnollisesti raskas kun treenataan isoilla painoilla isoissa liikkeissä lyhyehköjä sarjoja, ja voimakkain metabolinen rasitus saadaan hieman pidemmillä, muttei liian pitkillä sarjoilla, ehkä hieman eristävämmissäkin liikkeissä.

Mietitään näiden pohjalta kuvittellinen esim. rintatreeni: halutaan sekä venyttää/supistaa rintalihasta kovan mekaanisen kuorman alla että supistella lihasta pidempään kerryttäen maitohappoa jne, saavuttaen sen legendaarisen pumpin ja metabolisen kasvuärsykkeen. Esimerkiksi paljon puhutussa ja kiistellyssä penkkipunnerruksessa saa oikein tehtynä todella hyvän venytyksen rintalihakseen isoilla painoilla tehtynä->siksi pyritään tekemään oikealla tekniikalla tehtynä penkkiä isoilla painoilla esim 4-6 toiston sarjoja pitäen palautukset pitkähköinä, jotta pystytään tekemään enemmän sarjoja ja toistoja isoilla painoilla. Tämän jälkeen siirrytään ristikkäistaljaan tai tekemään vinopenkkiä käsipainoilla tms tarkoituksena supistaa rintalihasta lyhyillä palautuksilla esim 10 toiston sarjoilla kerryttäen lihakseen maitohappoa jne metaboliitteja. Tadaa, kuvitteellinen rintatreeni tehtynä.

Junttilogiikalla voisi ajatella että näitähän voisi tehdä enemmän kausittainkin? Voimakausia ja "bodailukausia", kuulostaako tutulta? Tai hei, näitähän voisi yhdistellä saman sarjan sisällä? 6-10 toiston perusvoimasarjoissa isoissa liikkeissä, joissa sekä venytystä että supistusta tulee hyvässä suhteessa suht isolla kuormalla ja näitä pitäisikin ehkä olla pääosa sekä voima- että myös siitä bodytreenistä? Entäs pudotussarjat jne? Hakataan ensin isoilla kovaa kuormaa vastaan joitain toistoja ja sitten pumppaillaan pienemmillä mitä jaksaa, eli mekaanista rasitusta ja metabolista samassa sarjassa?

Sarjapainoprogressiota haetaan myös bodauksessa mielestäni siksi, että isompi paino tuottaa isomman mekaanisen ärsytyksen, ja omilla rajoilla tehty kymppi kovemman metabolisen vasteen kuin vuosi sitten omia rajoja hiponut kymppi, jonka "yli" lihas on kasvattanut voimansa jo kauan sitten. Ykkösiä ja kakkosia ei pahemmin (suunniteltujen kausien ulkopuolella) oteta, koska ovat hyvin lyhytkestoisia ja lähinnä hermostollista harjoittelua ja tukottavat hemostoa enemmän. Progressioita on helpompi saavuttaa, kun ei vedetä aina failureen ja tukoteta hermostoa, mutta välillä voi/pitää toki rajoja rikkoakin.
Ja kun on tutkittu että se kiihtynyt proteiinisynteesi lihaksessa kestää kovankin treenin jälkeen sen keskimäärin 24h-48h suuntaan, jonka jälkeen etua aletaan vähissä määrin menettää, niin miksi aina treenata kerran viikossa lihasryhmä kun voisi treenata kahdesti? Tai kolmesti? Jos tekisi kerralla tarpeellisen ärsykkeen verran muttei kamalasti yli, että hermosto pysyy mukana, ja tämän kaiken useammin? Tekniikkakin pysyy paremmin mukana ja "tatsi" hyvänä. Tarvittava ärsyke tietysti kasvaa, kun ollaan lähellä omaa geneettistä maksimia, esim Hulkki-> treenaa hyvin paljon ja uusia näkökulmia hakien.
Tuntumasta en tiedä mitään, itse olen ultimaattinen kynäniska kun en osaa syödä enkä varmaan treenatakaan, varsinkaan bodailla, mutta tuntuman esim hauikseen saan ja menee pumppiin lähestulkoon kun kaivaa nenää ja silti se on pieni.

En tiedä missä ulottuvuudessa olet käynyt, mutta juuri 4-5-jakoisilla treenaajia katsotaan täällä kieroon ja tuo esittämäsi 2-jakoinen voimanostotreeni on ollut yliedustettuna jo pitkään.

En tiedä ollaanko susirajalla kehityksestä jäljessä vai trendsettereitä, mutta täällä valtaosa ""tosissaan treenaavista" treenaa selvästi nelijakoisella tms. On selkäpäivää, rintahaukkaa, käsipäivää... joskus jopa jalkapäivä :D Kyllä, kyylään kanssatreenaajia. Kaksijakoiset tuntuu suht harvinaiselta.

Itselleni penkkipunnerrus on kaikista helpoin liike tehdä rinnalla. Käppäripenkki, pecdec, flyesit ja ristikkäistalja on jollain kierolla tapaa vaikeampia, vaikka saan nekin toki menemään perille.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom